LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil 5-apreldagi 103-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartirishlar kiritish, shuningdek ba’zilarini o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblash to‘g‘risida (O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Respublika oziq-ovqat sanoatini boshqarishni tashkil etishni yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2016-yil 18-fevraldagi PQ-2492-son qarori)”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
1. O‘zbekiston oziq-ovqat sanoati davlat-aksionerlik konserni (“O‘zoziqovqatsanoat”) ning ilova qilinayotgan Ustavi tasdiqlansin.
2. O‘zbekiston oziq-ovqat sanoati (“O‘zoziqovqatsanoat”) konsernining Vazirlar Mahkamasining 1991-yil 1-apreldagi 79-son qarori bilan tasdiqlangan Ustavi o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
1. O‘zbekiston oziq-ovqat sanoati davlat-aksionerlik konserni (“O‘zoziqovqatsanoat”), keyingi o‘rinlarda konsern deb yuritiladi, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi oziq-ovqat sanoati (O‘zoziqovqatsanoat) konsernini O‘zbekiston oziq-ovqat sanoati davlat-aksionerlik (“O‘zoziqovqatsanoat”) konserniga aylantirish to‘g‘risida” 1993-yil 5-maydagi Farmoniga hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1993-yil 24-maydagi 245-son qaroriga muvofiq tashkil etilgan.
2. Konsern yog‘-moy, qandolatchilik, choy, tamaki, pivo-alkogolsiz ichimliklar, oziq-ovqat konsentratlari sanoati korxonalarini, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi hududida joylashgan ularga xizmat ko‘rsatuvchi korxonalarni va muassasalarni birlashtiruvchi ishlab chiqarish-xo‘jalik kompleksi hisoblanadi.
Konsern tarkibiga mulkchilik shaklidan qat’i nazar, oziq-ovqat sanoatini rivojlantirishdan manfaatdor bo‘lgan boshqa korxonalar va tashkilotlar ham kirishi mumkin.
3. Konsern O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga hisob berib turadi va o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga, Oliy Kengashning boshqa qarorlariga, Prezidentning farmonlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga, amaldagi qonun hujjatlarining boshqa aktlariga hamda ushbu Ustavga amal qiladi.
4. Konsern yuridik shaxs hisoblanadi, o‘zining alohida mol-mulkiga, mustaqil hamda yig‘ma balanslarga, bank muassasalarida hisob-kitob, valyuta va boshqa schyotlarga, O‘zbekiston Respublikasi Davlat gerbi tasvirlangan hamda nomi yozilgan yumaloq muhrga, shtamplarga, firma blankalariga ega bo‘ladi.
5. Konsern O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Oziq-ovqat sanoati konserni (“O‘zoziqovqatsanoat”) ning huquqiy vorisi hisoblanadi, o‘z majburiyatlari bo‘yicha amaldagi qonunchilikka muvofiq o‘ziga tegishli mol-mulk bilan javob beradi. Ushbu mol-mulkdan to‘lov undirib olinishi mumkin. Konsern davlat va uning organlarining, shuningdek, konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning majburiyatlari bo‘yicha javob bermaydi, xuddi shu kabi qatnashuvchi korxonalar ham Konsernning majburiyatlari bo‘yicha javob bermaydi.
6. Konsern bilan uning tarkibiga kiruvchi birlashmalar, korxonalar va tashkilotlar o‘rtasidagi iqtisodiy hamda huquqiy munosabatlar O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonun hujjatlari, boshqa normativ hujjatlari, ushbu Ustav va ta’sis shartnomasi bilan belgilanadi
tarmoqning ishlab chiqarish hamda ilmiy-texnikaviy rivojlanishi sohasida yagona siyosat ishlab chiqilishi va amalga oshirilishini ta’minlash, konsern tarkibiga kiruvchi korxonalar va tashkilotlarning investitsiya hamda tashqi iqtisodiy faoliyatini muvofiqlashtirish, vazirliklar va idoralar bilan o‘zaro munosabatlar masalalari ham shu jumlaga kiradi;
davlat ehtiyojlari uchun topshiriqlarni bajarish, markazlashtirilgan holda ajratiladigan moddiy-texnika resurslarini hamda sarmoya mablag‘larni taqsimlash;
tarmoqni iqtisodiy va ijtimoiy rivojlantirishning uzoq muddatli istiqbollarini, maqsadli ilmiy-tadqiqot dasturlarini ishlab chiqish, investitsiya sohasida yagona strategiyani amalga oshirish;
oziq-ovqat sanoati tarmoqlari obyektlarini kengaytirish, qayta qurish hamda texnik qayta jihozlashni ta’minlash, oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab chiqarishning me’yoriy va texnologik reglamentlarini ishlab chiqish,
konsern tarkibiga kiruvchi korxonalar va tashkilotlarga bozor munosabatlariga o‘tishda ko‘maklashish, ularni aksionerlik va boshqa tashkiliy-huquqiy shakllarga aylantirish;
oziq-ovqat mahsulotlari bozor konyunkturasini o‘rganish, firmali savdoni rivojlantirish, xorijiy mamlakatlar bilan savdo-iqtisodiy hamda ilmiy-texnikaviy aloqalarni yanada rivojlantirish va takomillashtirish chora-tadbirlarini amalga oshirish;
korxonalar va tashkilotlarning moliyaviy-iqtisodiy xo‘jalik hamda ijtimoiy faoliyati masalalarini muvofiqlashtirish, Konsern Kengashining qarori bilan markazlashtirilgan sug‘urta, zaxira jamg‘armalarini va boshqa jamg‘armalarni tashkil etish.
ta’minot, tijorat, kredit, mintaqalararo, tashqi iqtisodiy va boshqa faoliyatlarni, shuningdek, ilmiy-texnikaviy, ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlantirish vazifalarini markazlashtiradi;
davlat ehtiyojlari uchun mahsulotlar ishlab chiqarish topshiriqlarini joylashtirishni hamda markazlashtirilgan holda ajratilgan moddiy-texnika, pul resurslari taqsimotini amalga oshiradi;
moddiy-texnika resurslarini hamda tayyor mahsulotni yetkazib berishga doir shartnomalar tuzish bo‘yicha ishlarni tashkil etadi, eksport-import operatsiyalarini qimmatli qog‘ozlar bozorida qatnashishni amalga oshirish bo‘yicha hisob-kitoblarni yuritadi;
Konsern uchun belgilangan nomenklatura bo‘yicha oziq-ovqat mahsulotlarining ayrim turlarini chetga chiqarishga litsenziyalar taqsimlanishini amalga oshiradi, hamda ularni belgilangan tartibda beradi;
yog‘-moy, qandolatchilik, choy, tamaki, pivo-alkogolsiz ichimliklar, pishirishga tayyor qilib qo‘yilgan oziq-ovqat konsentratlari sanoatini hamda faoliyatning boshqa turlarini rivojlantirishni muvofiqlashtiradi, xo‘jalikni yuritishning yangi shakllarini rivojlantirish ishlarini tashkil etadi;
me’yoriy-texnikaviy hujjatlar va texnologik reglamentlar ishlab chiqilishini, mehnatni tashkil etishning ilg‘or usullari joriy etilishini, oziq-ovqat tarmog‘i, ijtimoiy va boshqa sohalar obyektlari loyihalashtirilishi, qayta qurilishi, texnika bilan qayta jihozlanishi va yangidan qurilishi ishlarini tashkil etadi;
bozor konyunkturasini, mollar va xizmatlar narxini va ularga narx belgilanishini o‘rganadi, firmali savdoni rivojlantiradi, marketingni tashkil etadi, talabni, tarmoqning bozor imkoniyatlarini o‘rganadi;
xorijiy sheriklar bilan savdo-iqtisodiy hamda ilmiy-texnikaviy aloqalarni yanada rivojlantirish chora-tadbirlarini amalga oshiradi, ishlab chiqarishni oqilona ixtisoslashtirish va kooperatsiyalashtirishni, o‘zaro foydali to‘g‘ridan to‘g‘ri aloqalap o‘rnatilishi, shuningdek, qo‘shma korxonalar barpo etilishini va ularni rivojlantirishni tashkil etadi;
oziq-ovqat mahsulotlarini ishlab chiqarish hamda iste’mol qilish hajmlarini oldindan belgilashni tashkil etadi, konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning bir me’yorda ishlashini, texnologik jarayonlarni takomillashtirishni ta’minlaydi;
konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning vaqtincha bo‘sh turgan ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish, texnikadan, moddiy resurslar zaxiralaridan foydalanish yuzasidan hamkorlikni muvofiqlashtiradi;
Konsernning, uning korxonalari va tashkilotlarining mintaqalararo faoliyatini tubdan yaxshilashni ta’minlaydi, oziq-ovqat sanoati korxonalarini tezkorlik bilan texnologik qayta jihozlash chora-tadbirlarini amalga oshiradi;
konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarga xo‘jalik yuritishning bozor mexanizmini joriy qilishda ko‘maklashadi, mulkchilik hamda xo‘jalik yuritish shakllaridan qat’i nazar, ishlab chiqaruvchilar uchun teng iqtisodiy shart-sharoitlar yaratadi;
respublika oziq-ovqat sanoatini rivojlantirish uchun chet el investitsiyalarini jalb qilishga qaratilgan ishlarni olib boradi;
kadrlar rezervini shakllantirish, korxonalarning rahbar xodimlari va mutaxassislarining malakasini oshirish va ularni tayyorlash bo‘yicha kadrlar siyosatini faol amalga oshiradi;
konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarga qonunchilikka rioya qilishni tashkil etish va ta’minlashda mehnat intizomini mustahkamlashda, korxonalar mol-mulkni saqlashning huquqiy va boshqa xil vositalarini ta’minlashda, noishlab chiqarish xarajatlariga qarshi kurashda, shuningdek, huquqiy ishlarda amaliy va uslubiy yordam ko‘rsatadi.
o‘zining ishlab chiqarish-xo‘jalik hamda tashkiliy-boshqaruv tuzilmalarini mustaqil shakllantirish, mulkni belgilangan tartibda ijaraga berish, korxonalar va tashkilotlar tashkil etish, qayta tashkil etish, tugatish;
mehnat jamoalarining fikrini hisobga olgan holda tarmoq davlat korxonalarini mulkchilikning boshqa shakllariga o‘tkazish bo‘yicha bunga vakolatli bo‘lgan organlarga takliflar kiritish;
o‘z nomidan shartnomalar, kontraktlar va bitimlar tuzish, yuridik va jismoniy shaxslar bilan O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan huquqiy munosabatlarga kirishish, sudlarda da’vogar, javobgar bo‘lish hamda sud jarayoni qatnashchisi sifatida qatnashish;
butlovchi buyumlar, materiallar, jihozlar, asbob-uskunalar va boshqa mahsulotlar ishlab chiqarish, konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalar manfaati yo‘lida materiallar va xomashyolarni, shu jumladan qishloq xo‘jaligi xomashyolarini tayyorlash; konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarga qurilish, transport, texnologik, tijorat, loyiha-konstruktorlik, tashqi savdo, yuridik, axborot, maslahat va boshqa xizmatlar ko‘rsatish uchun xo‘jalik hisobida shu’ba korxonalar tashkil etish;
tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish, amaldagi qonun hujjatlari bilan taqiqlamagan tashqi savdo, kredit, veksel va boshqa bitimlarni tuzish, O‘zbekiston Respublikasi hududidan tashqarida o‘z filiallarini hamda vakolatxonalarini ochish, banklarda o‘z schyotlarini ochish, belgilangan tartibda eksport-import operatsiyalarini amalga oshirish;
xalqaro yarmarkalarda va ko‘rgazmalarda qatnashish, shuningdek, ixtisoslashtirilgan ko‘rgazmalar, kimoshdi savdolarida, simpoziumlarda qatnashish va ularni tashkil etish, reklama adabiyotini nashr etish;
texnika, asbob-uskuna, texnologiyalar, patentlar, “nou-xau” dasturlari sotib olish uchun, shuningdek, mutaxassislarni xorijiy ilmiy, tijorat, reklama va boshqa tadbirlarda ishtirok etish uchun xizmat safarlariga yuborish sarf-xarajatlarini to‘lashda o‘z ixtiyoridagi rubl hamda valyuta mablag‘laridan belgilangan tartibda foydalanish;
rais, uning o‘rinbosarlari hamda Konsern apparati xodimlariga mehnat haqi to‘lash shartlari bilan (mansab maoshlari, mukofotlar ko‘rsatkichlari hamda shartlari bilan) bog‘liq masalalarni mustaqil hal etish, shuningdek, Konsern apparati xodimlarini ijtimoiy himoyalash maqsadida ularga qo‘shimcha haq to‘lash hamda tovon to‘lovlarini belgilash;
ijtimoiy rivojlanish, Konsern tarkibiga kiruvchi korxonalar hamda tarkibiy bo‘linmalar xodimlarining ijtimoiy-maishiy sharoitlarini yaxshilashga qaratilgan chora-tadbirlarni amalga oshirish;
bozor sharoitlarini hisobga olgan holda Konsern korxonalari tomonidan ishlab chiqarilayotgan oziq-ovqat mahsulotlariga me’yoriy-texnikaviy hujjatlarni mustaqil ravishda tasdiqlash huquqiga ega bo‘ladi.
1. Konsernni boshqarishning yuqori organi Kengash hisoblanadi. U boshqaruvni hamda taftish komissiyasini saylaydi. Konsern rahbariyati (rais va uning o‘rinbosarlari) Konsern Kengashi tomonidan saylanadi hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
2. Konsern Kengashi tarkibiga korxona va tashkilotlarning rahbarlari, Konsern raisi, uning o‘rinbosarlari, boshqaruv a’zolari kiradilar. Kengashga va boshqaruvga Konsern raisi boshchilik qiladi.
3. Vazirlar Mahkamasining 1993-yil 24-maydagi 245-son qaroriga muvofiq konsern raisi maqomiga, maishiy, tibbiy, transport xizmati ko‘rsatish sharoitlariga ko‘ra respublika vaziriga, raisning birinchi o‘rinbosari — vazirning birinchi o‘rinbosariga, raisning o‘rinbosarlari — vazirning o‘rinbosarlariga tenglashtiriladi.
4. Maqom hamda Kengash ishi Konsern Kengashi tomonidan tasdiqlanadigan Konsern Kengashi to‘g‘risidagi Nizom bilan tartibga solinadi. Konsern Kengashi tomonidan belgilangan tartibda qabul qilingan qarorlar konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalar uchun majburiy hisoblanadi.
5. Konsern Kengashi majlislari yiliga kamida ikki marta chaqiriladi. Kengashning navbatdan tashqari majlislari qatnashchilarning kamida uchdan bir qismining arizasiga ko‘ra konsern faoliyati jarayonida paydo bo‘ladigan zarur masalalarni hal etish uchun chaqiriladi.
Konsern qatnashchilari Kengash chiqarilishi to‘g‘risida u o‘tkaziladigan kundan kamida ikki hafta oldin xabardor qilinishi kerak. Xabarda uning ko‘rib chiqishi uchun kiritilayotgan masalalar ko‘rsatiladi.
oziq-ovqat sanoati davlat korxonalarini mulkchilikning boshqa shakllariga o‘tkazish bo‘yicha tashkiliy chora-tadbirlarni amalga oshirish;
Konsern Ustavini qabul qilish, unga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish, shuningdek, boshqaruv tarkibini saylash;
Konsern qo‘shma faoliyatining va dasturlarining yillik va istiqbol rejalarini ko‘rib chiqish va tasdiqlash;
Konsernning boshqaruv tarkibini, taftish komissiyasini hamda yuqori rahbarlarini saylash, ularga mehnat haqlari to‘lash shartlarini belgilash;
yillik xo‘jalik faoliyati yakuni bo‘yicha boshqaruv tarkibini taqdirlash bo‘yicha takliflarni ko‘rib chiqish va tasdiqlash.
7. Konsern Kengashi qarorlari Konsern boshqaruvi hamda konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalar bajarish majburiy bo‘lgan qarorlar bilan rasmiylashtiriladi.
8. Konsern Kengashi ijro qiluvchi organni — konsernning boshqaruvini tashkil etadi. U Konsernning ishini tashkil etadi, Kengash tomonidan qabul qilinadigan qarorlarning o‘z vaqtida bajarilishini ta’minlaydi.
Boshqaruv konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalar bilan birgalikda ilmiy-ishlab chiqarish, tashqi iqtisodiy, investitsiya va boshqa faoliyat dasturlarini ishlab chiqadi va ularning bajarilishini tashkil etadi; manfaatdor korxonalar bilan birgalikda yangi ishlab chiqarish quvvatlarini rivojlantirish, korxonalarni texnik qayta jihozlash va qayta qurish bo‘yicha takliflar tayyorlaydi; Konsern Kengashida ko‘rilishi lozim bo‘lgan masalalarni tayyorlaydi, raisning, uning o‘rinbosarlarining, boshqaruv a’zolarining hamda konsern apparati xodimlarining axborotlarini eshitadi, tegishli qarorlar qabul qiladi;
Boshqaruv Konsern faoliyatining Kengash vakolatiga kiradigan masalalaridan boshqa barcha masalalarini hal qiladi.
9. Boshqaruv qarorlari majlis bayoni bilan rasmiylashtiriladi hamda Konsern raisi tomonidan imzolanadi. Boshqaruv o‘z vakolati doirasida qabul qilgan qarorlar Konsern qatnashchilari bo‘lgan korxonalar va tashkilotlar tomonidan bajarilishi majburiydir.
10. Konsern Kengashi boshqaruvga ushbu Ustav bilan Kengash vakolatiga kiritilgan ayrim masalalarni hal etish huquqini berishi mumkin.
11. Kengash hamda konsern boshqaruvi qarorlarini hayotga tatbiq etish uchun Konsern raisi boshchilik qiladigan boshqaruv apparati tashkil etiladi. Boshqaruv apparati, shuningdek konsern boshqaruvi organlari qarorlari loyihalarini tayyorlash bilan bog‘liq bo‘lgan tahliliy, muvofiqlashtiruvchi va rejadagi ishlarni olib boradi.
Konsern tarkibiga kiruvchi korxonalar va tashkilotlar faoliyatiga belgilangan tartibda rahbarlik qiladi, ishonchnomasiz Konsern nomidan ish ko‘radi, O‘zbekiston Respublikasi va boshqa davlatlar hududidagi barcha korxonalar, muassasalar, tashkilotlar va firmalarda uning manfaatlarini ifodalaydi;
konsern vakolatiga kiruvchi masalalar bo‘yicha qonunchilik va boshqa normativ hujjatlar loyihalarini O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ko‘rib chiqishi uchun belgilangan tartibda kiritadi;
konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalar rahbarlari tomonidan O‘zbekiston Respublikasining qonun hujjatlariga va boshqa normativ hujjatlariga, shuningdek Kengash hamda konsern boshqaruvi qarorlariga zid bo‘lgan o‘z vakolatlari doirasida chiqarilgan buyruqlar va boshqa aktlarni bekor qiladi;
qonun hujjatlari bilan belgilangan tartibda Konsernning mol-mulkini boshqaradi va unga egalik qiladi, banklarda hisob-kitob va boshqa schyotlar ochadi, o‘z vakolatiga kiritilgan barcha masalalar bo‘yicha mustaqil ravishda qarorlar qabul qiladi, shu jumladan Kengash va Konsern boshqaruvi nomidan ishonchnomalar beradi, shartnomalar, kontraktlar, bitimlar tuzadi;
Konsernga berilgan huquqlar doirasida davlatga mansub aksiya paketlariga muvofiq aksionerlik korxonalari faoliyatiga rahbarlik qiladi;
Konsernning barcha mansabdor shaxslari va xodimlari tomonidan bajarilishi majburiy bo‘lgan buyruqlar chiqaradi, ko‘rsatmalar beradi, schyotlarni hamda to‘lov topshiriqlarini, Konsern hisobotlarini imzolaydi, O‘zbekiston Respublikasi hududida va uning tashqarisidagi yuridik va jismoniy shaxslarga nisbatan Konsern nomidan e’tirozlar va da’vo qilish to‘g‘risida qarorlar qabul qiladi;
qatnashuvchi korxonalar va tashkilotlar rahbarlarini tayinlaydi va ularni egallab turgan lavozimlaridan ozod qiladi. Lavozimga tayinlash chog‘ida rahbar bilan kontrakt tuzadi, undagi shartlar Konsern Kengashi bilan kelishib olinadi;
taftish komissiyasi taqdim etadigan materiallar asosida undirib olishga umid qolmagan qarzlar summasini, ma’naviy va fizik jihatdan eskirgan mulklarni, to‘xtatilgan yoki amalga oshirilmagan ishlar bo‘yicha xarajatlarni qonunchilik bilan belgilangan tartibda Konsern balansidan chiqarish to‘g‘risida qaror qabul qiladi;
Konsern boshqaruvi apparati shtat jadvalini, uning tarkibiy bo‘linmalari to‘g‘risidagi nizomlarni tasdiqlaydi, apparat xodimlarini lavozimga tayinlaydi va lavozimdan bo‘shatadi, ularning mansab maoshlarini va ularga ustama haqlarni, shuningdek, apparat xodimlarini ijtimoiy himoyalash maqsadidagi turli ko‘rinishdagi qo‘shimcha haqlarni hamda kompensatsiya to‘lovlarini belgilaydi;
qatnashuvchi korxonalar va tashkilotlarning moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini taftish qilish to‘g‘risida qarorlar qabul qiladi, ularning natijalarini ko‘rib chiqadi hamda aniqlangan kamchiliklarni bartaraf qilish yuzasidan chora-tadbirlar ko‘radi;
amaldagi qonunchilik bilan belgilangan tartibda Konsern tarkibiga kiruvchi korxonalar va tashkilotlarning rahbarlariga nisbatan rag‘batlantirish hamda intizomiy jazo choralarini qo‘llaydi.
1. Konsernga biriktirilgan mol-mulk, shuningdek, unga budjetdan ajratilgan mablag‘lar to‘liq xo‘jalik yuritish huquqi asosida unga tegishli bo‘ladi.
2. Konsern o‘ziga biriktirilgan mol-mulkdan, pul mablag‘laridan, daromadlardan, shuningdek, sotib olingan yoki qonunchilik bilan yo‘l qo‘yiladigan boshqa asoslar bo‘yicha olingan boshqa mol-mulkdan foydalanish, ularni tasarruf etish va ularga egalik qilish huquqini amalga oshiradi.
3. Konsern korxonalari va tashkilotlari shartnomaviy normativlar bo‘yicha daromadlardan (foydadan) bir qismini markazlashtirilgan jamg‘armalarni hamda zaxiralarni tashkil etish uchun o‘tkazadilar.
4. Konsernning mol-mulki asosiy va aylanma mablag‘lardan, shuningdek, Konsern balansida o‘z aksini topgan boshqa mol-mulklardan hamda pul mablag‘laridan tashkil topadi.
ilmiy-texnikaviy, ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlantirishning aniq muammolari va maqsadli dasturlarini mablag‘ bilan ta’minlash uchun konsern qatnashchisi bo‘lgan ixtiyoriy amalga oshiriladigan maqsadli badallar;
sotib olingan qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha daromadlar, shu jumladan chet el kompaniyalaridan olinadigan daromadlardan, “O‘zdavxazina” bilan kelishilgan holda Konsern qatnashchilari bo‘lgan aksionerlik jamiyatlari tomonidan davlatga tegishli aksiyalar paketi bo‘yicha olinadigan dividendlar;
konsernning konsern qatnashchisi bo‘lgan barcha korxonalarning manfaatlari yo‘lida, shuningdek, moliyaviy qiyinchiliklarni boshidan kechirayotgan korxonalarni qo‘llab-quvvatlash maqsadida investitsiya, ilmiy-tadqiqot va boshqa dasturlarni mablag‘ bilan ta’minlash uchun Konsern Kengashining qarori bilan tashkil etiladigan ishlab chiqarishni, fan va texnikani rivojlantirishning markazlashtirilgan jamg‘armasi.
5. Konsernning ustav fondi konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning ajratmalaridan shakllantiriladi. Ustav fondining miqdori Konsern Kengashi tomonidan belgilanadi, konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning ajratmalari miqdori shartnomaviy asosda belgilanadi.
Konsern Kengashining qarori bilan ustav fondi miqdori qatnashchilarning ulushlari hamda kirish badallari miqdorlarining tegishli ravishda o‘zgarishiga qarab ko‘payib yoki kamayib borishi mumkin.
6. Zaxira jamg‘armasi ustav fondining 25 foizi miqdorida tashkil etiladi, ushbu jamg‘armani shakllantirish foydadan har yili belgilangan miqdorga yetgunga qadar Konsern Kengashi tomonidan belgilanadigan miqdorda ajratish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
7. Valyuta, markazlashtirilgan va boshqa jamg‘armalarni tashkil etish uchun ajratiladigan har yilgi maqsadli ajratmalarning miqdorlari hamda ulardan foydalanish tartibi, shuningdek, ulardan foydalanishdan olingan foydani taqsimlash tartibi Konsern Kengashi tomonidan belgilanadi.
8. Maqsadli dasturlarni mablag‘ bilan ta’minlash uchun ajratiladigan maqsadli badallar miqdorlari, ulardan foydalanish va foydani taqsimlash tartibi ana shu dasturlar qatnashchilari bilan kelishgan holda Konsern Kengashi tomonidan belgilanadi. Zarur hollarda dasturlarni amalga oshirish uchun mablag‘lar foyda tegishli ravishda taqsimlangan holda aksionerlik asosida shakllantirilishi mumkin.
9. Konsern konsern qatnashchisi bo‘lgan barcha korxonalarning manfaatlari yo‘lida o‘ziga taalluqli mol-mulkdan hamda mablag‘lardan foydalanadi, O‘zbekiston Respublikasida hamda uning tashqarisida belgilangan tartibda qayta qurishi, sotib olishi, turli ko‘rinishdagi ko‘char va ko‘chmas mol-mulkni ijaraga olishi, qonunga xilof bo‘lmagan boshqa harakatlarni amalga oshirishi mumkin.
1. O‘zbekiston Respublikasi oziq-ovqat sanoatini rivojlantirish ishiga o‘z hissasini qo‘shayotgan, Ustavni tan oladigan va uning talablarini bajaruvchi hamda Konsernning vazifalariga muvofiq ishlab chiqarish-xo‘jalik va boshqa faoliyatni amalga oshirish majburiyatlarini o‘z zimmasiga olgan birlashmalar, korxonalar tashkilotlar mulkchilik shaklidan qat’i nazar, shu jumladan chet el korxonalari, Konsern qatnashchilari bo‘lishlari mumkin.
2. Konsern o‘z tarkibiga kiruvchi korxonalarning davlat mulkini hamda davlatga mansub bo‘lgan aksiyalar paketlariga muvofiq aksionerlik jamiyatlari faoliyatini boshqarishni amalga oshiradi.
3. Konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalar kalendar yil tugashidan kamida 6 oy oldin yozma ravishda Kengashni ogohlantirgan, Konsern va uning tarkibiga kiruvchi korxonalar oldidagi majburiyatlarni saqlagan holda Konsern tarkibidan chiqish huquqiga egadirlar. Konserndan chiqish to‘g‘risidagi qaror Konsern Kengashi majlisi bayoni bilan rasmiylashtiriladi hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi bilan kelishiladi.
Konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonaning konsern tarkibidan chiqishi to‘g‘risidagi masala konsern Kengashi tomonidan hal etilmagan holda Konsern tarkibidan chiqish istagini bildirgan konsern qatnashchisi bo‘lgan korxona ushbu nizoli masalani hal etish uchun tegishli xo‘jalik sudiga murojaat qilishga haqlidir.
4. Davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirishda Konsern korxonalarni yopiq turdagi aksionerlik jamiyatlariga aylantirishning maqsadga muvofiqligidan kelib chiqadi, bunda ushbu aksionerlik jamiyatlarining davlatga mansub bo‘lgan aksiyalarining ulushi kamida 51 foizni tashkil etish kerak. Konsern “O‘zdavjamg‘arma” bilan kelishgan holda korxonalarni rivojlantirish uchun davlatga mansub aksiyalar bo‘yicha dividendlarning bir qismini ularga berishga haqlidir.
5. Konsern tomonidan ishlab chiqiladigan maqsadli dasturlarni amalga oshirishda konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning birgalikdagi faoliyati ixtiyoriylik, manfaatdorlik, foydani o‘zaro manfaatli shartlarda taqsimlash asosiga quriladi.
1. Konsern o‘z faoliyati natijalarining operativ va buxgalterlik hisobini olib boradi, shuningdek qonunchilik bilan belgilangan tartibda statistika hisobotini amalga oshiradi. Konsern moliyaviy-xo‘jalik faoliyatining natijalari yillik buxgalterlik hisoboti asosida belgilanadi. Konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalar belgilagan tartibda o‘zlarining moliyaviy-xo‘jalik faoliyatlari natijasi to‘g‘risida konsernga hisobot taqdim etadilar.
2. Konsernning, uning tarkibiga kiruvchi korxonalarning mol-mulkidan hamda mablag‘laridan foydalanishni, uning moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini nazorat qilishni taftish komissiyasi amalga oshiradi.
Boshqaruv hamda konsern tarkibiga kiruvchi korxonalarning moliyaviy- xo‘jalik faoliyati konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning talabiga ko‘ra bir yilda kamida 1-marta taftish qilinadi, navbatdan tashqari taftishlar esa konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning talabi bo‘yicha o‘tkaziladi.
3. Konsern qatnashchisi bo‘lgan korxonalarning davlat hisobotini buzib ko‘rsatgan mansabdor shaxslari qonunchilik bilan belgilangan intizomiy, moddiy yoki jinoiy javobgarlikka tortiladilar.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining yoxud qonun bilan belgilangan hollarda xo‘jalik sudining qarori bilan.
2. Konsern faoliyatining to‘xtatilishi uni qayta tashkil etish yoki tugatish yo‘li bilan amalga oshirilishi mumkin.
Qayta tashkil etilgan holda Konsernning huquqlari, majburiyatlari va mol-mulki uning huquqiy vorisi bo‘lgan yangidan tashkil etilayotgan tashkilotga o‘tadi.
3. Konsernni tugatish qonun bilan belgilangan tartibda Konsern Kengashi tomonidan tayinlanadigan tugatish komissiyasi yoki tugatish to‘g‘risida qaror qabul qilgan organ tomonidan amalga oshiriladi.
4. Kreditorlarning tugatilayotgan konsernga o‘z da’volari haqidagi arizalarini berish muddati Konsern Kengashi tomonidan belgilanadi, ammo bu muddat bir oydan kam bo‘lmasligi kerak. Tugatilayotgan Konsernga bildirilgan da’volar amaldagi qonunchilikka muvofiq undirilishi mumkin bo‘lgan unga qarashli mol-mulk hisobiga qondiriladi.