LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 10-yanvardagi PF-5620-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining ayrim hujjatlariga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish, shuningdek, ba’zilarini o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblash to‘g‘risida”gi Farmoniga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
Respublikada auditorlik faoliyatini amalga oshirish uchun zarur qonuniy-huquqiy baza shakllantirilgani, uni faol rivojlantirish uchun amaliy iqtisodiy rag‘batlar va soliq imtiyozlari hamda preferensiyalar yaratilgani, litsenziyalar berish tizimi sezilarli darajada soddalashtirilgani va liberallashtirilgani qayd etib o‘tilsin.
Shu bilan birga auditorlik tashkilotlari faoliyatini tashkil etish bo‘yicha amaliy chora-tadbirlar sust va ba’zi hollarda sifatsiz tatbiq etilmoqda, audit tizimidagi ishlar holati oshgan talablarga javob bermaydi, audit hali biznes samaradorligini real baholashning amaliy vositasi bo‘lib qolgani yo‘q. Auditorlik tekshiruvlari ko‘p hollarda yuzaki va past professional darajada o‘tkaziladi, audit tizimining o‘zi moliya bozorida hali yetarlicha ishonch qozongan emas.
O‘zbekiston Respublikasining “Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq hamda mustaqil audit tizimini yanada rivojlantirish, auditorlik xizmatlari sifatini oshirish, auditorlik tashkilotlari faoliyatini samarali boshqarish usullarini qo‘llash, auditorlik tekshiruvlarining natijalari va xolisligi uchun ularning javobgarligini kuchaytirish, shu orqali tadbirkorlik tuzilmalari tomonidan ularga nisbatan ishonchni oshirish maqsadida:
1. Vazirlar Mahkamasining 2000-yil 22-sentabrdagi 365-sonli qarori bilan O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi zimmasiga auditorlik faoliyatini litsenziyalash bo‘yicha maxsus vakolatli davlat organi sifatida yuklatilgan vazifalarini bajarishi qoniqarsiz deb hisoblansin.
Faoliyat yuritayotgan auditorlik tashkilotlari 2008-yilning 1-yanvarigacha mazkur qarorda tasdiqlangan auditorlik tashkilotlari to‘g‘risidagi nizomda belgilangan ustav kapitali miqdorlariga yetkazish va faoliyatni tashkil etish hamda litsenziya shartlari bo‘yicha majburiy talablarni bajarishni ta’minlasin.
auditorlik tashkilotlari to‘g‘risidagi nizom talablari va shartlariga to‘liq javob beradigan faoliyat ko‘rsatayotgan auditorlik tashkilotlarini belgilangan tartibda qayta ro‘yxatdan o‘tkazsin va auditorlik faoliyatini amalga oshirish uchun litsenziya bersin;
Davlat soliq qo‘mitasi bilan birgalikda auditorlik tashkilotlari to‘g‘risidagi nizom talablariga javob bermaydigan auditorlik tashkilotlarining faoliyatini belgilangan tartibda to‘xtatish va litsenziyasini bekor qilish bo‘yicha chora-tadbirlar ko‘rsin.
4. O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi, Moliya vazirligi, Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi bir oy muddatda mamlakatning iqtisodiyot oliy o‘quv yurtlarida ixtisoslashtirilgan guruhlarni tuzish, kontingentni kengaytirish va yuqori malakali auditor mutaxassislarni tayyorlash sifatini oshirish, ularning malakasini muntazam ravishda oshirib borish to‘g‘risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
5. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi Moliya vazirligi, boshqa vazirliklar va idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda xo‘jalik yurituvchi subyektning moliyaviy hisoboti va boshqa moliyaviy axborot haqida noto‘g‘ri ma’lumot bayon etilgan auditorlik xulosasini tayyorlashi oqibatida ziyon keltirgani uchun auditorlar va auditorlik tashkilotlarining auditorlik tekshiruvi buyurtmachilari, xo‘jalik yurituvchi subyektlar va boshqa moliyaviy hisobotlardan foydalanuvchilar oldidagi javobgarligini oshirish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
6. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi manfaatdor tuzilmalar bilan birgalikda bir oy muddatda auditorlik tashkilotlari rahbarlarini attestatsiyadan o‘tkazish to‘g‘risidagi nizomni ishlab chiqsin va tasdiqlasin.
7. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda bir oy muddatda:
qonun hujjatlariga ushbu qarordan kelib chiqadigan o‘zgartish va qo‘shimchalar to‘g‘risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin;
vazirliklar va idoralarning me’yoriy hujjatlarini mazkur qaror talablariga mos ravishda muvofiqlashtirilishini ta’minlasin.
8. Ushbu qarorning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosari R.S. Azimov zimmasiga yuklansin.
1. Mazkur Nizom “Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq ishlab chiqilgan va auditorlik tashkilotlarining maqomi, vazifasi, majburiyatlari, huquq va javobgarligini belgilab beradi.
Oldingi tahrirga qarang.
2. Auditorlik tashkilotlari o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, O‘zbekiston Respublikasi qonunlari, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlariga, auditorlik faoliyatining standartlari hamda boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarga, shuningdek mazkur Nizomga amal qiladilar.
(2-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
auditorlik tekshiruvi o‘tkaziladigan shaxslardan, shuningdek har qanday uchinchi shaxslardan mustaqillik;
auditorlik tekshiruvini o‘tkazayotgan auditorlik tashkilotlari mustaqil ravishda ishlash usullari va metodlarini tanlashi;
4. Auditorlik tashkiloti, auditorlik faoliyatini amalga oshirish litsenziyasi, o‘zining nomiga ega muhri, mustaqil balansi, banklarda hisob raqamlariga ega bo‘lgan yuridik shaxs hisoblanadi.
mulkdorlar, aksiyadorlar, investorlar, kreditorlar va boshqa moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilar huquqlarini himoya qilish;
xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyati samaradorligini oshirish bo‘yicha amaliy takliflarni ishlab chiqish.
Oldingi tahrirga qarang.
6. Auditorlik tashkilotlari zimmalariga yuklatilgan vazifalarga muvofiq moliyaviy hisobotlarning ishonchliligini hamda u bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy axborotning buxgalterlik hisob-kitobi to‘g‘risidagi qonun hujjatlariga muvofiqligini auditorlik tekshiruvidan o‘tkazadi, shuningdek professional xizmatlar ko‘rsatadi.
(6-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyati samaradorligini tahlil qilish va baholashda auditorlik tashkilotlari, avvalambor daromadlilik (rentabellik), kapitaldan foydalanish darajasi, moliyaviy barqarorligi, to‘lov qobiliyati va o‘zini-o‘zi moliyalash darajasi, ishdagi faollik mezonlaridan kelib chiqadi.
auditorlik tekshiruvini o‘tkazish to‘g‘risida qaror qabul qilish uchun xo‘jalik yurituvchi subyektning ta’sis hujjatlari va buxgalteriya hisobi hamda moliyaviy hisobotlari bilan oldindan tanishib chiqish;
auditorlik tekshiruvini o‘tkazishda xo‘jalik yurituvchi subyektning moliya-xo‘jalik faoliyatini amalga oshirish bilan bog‘liq hujjatlari bilan to‘liq tanishib chiqish, shuningdek ushbu hujjatda hisobga olingan har qanday mulkning aniq mavjudligi yoki har qanday majburiyatlarning aniq holatini tekshirish;
auditorlik tekshiruvi davomida yuzaga kelgan savollar bo‘yicha xo‘jalik yurituvchi subyektning moddiy javobgar shaxslaridan og‘zaki va yozma tushuntirishlar hamda auditorlik tekshiruvi uchun zarur bo‘lgan qo‘shimcha ma’lumotlarni olish;
xo‘jalik yurituvchi subyekt ishonchli auditorlik xulosasini tayyorlash uchun barcha zarur bo‘lgan axborotni bermagan taqdirda auditorlik tekshiruvini o‘tkazishdan bosh tortish;
auditorlik tekshiruvini o‘tkazishda auditorlar va boshqa mutaxassislarni ishtirok etishga belgilangan tartibda jalb etish;
Oldingi tahrirga qarang.
auditorlik tekshiruvini olib borish davrida xo‘jalik yurituvchi subyektga buxgalteriya hisobini yo‘lga qo‘yish, tiklash, olib borish hamda moliyaviy hisobotni tayyorlashdan tashqari professional xizmatlar ko‘rsatish va xo‘jalik yurituvchi subyektning taftish komissiyasi (taftishchisi) funksiyasini amalga oshirish;
(7-bandning to‘qqizinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
auditorlik xizmatlarini ko‘rsatish to‘g‘risidagi shartnomaga muvofiq auditorlik tekshiruvini o‘tkazish chog‘ida xalqaro audit standartlarini qo‘llash;
(7-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qaroriga asosan o‘n birinchi xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
auditorlik faoliyatini amalga oshirishda qonun hujjatlarida belgilangan litsenziya talablari va shartlariga amal qilishi;
auditorlik tekshiruvini o‘tkazish bo‘yicha shartnoma tuzishdan avval buyurtmachining talabiga ko‘ra auditorlik faoliyatini amalga oshirishga tegishli litsenziya, auditor (auditorlar)ning malaka sertifikatini ko‘rsatishi;
xo‘jalik yurituvchi subyektning talabiga ko‘ra auditorlik tekshiruvini o‘tkazish bo‘yicha qonun hujjatlaridagi talablar, auditorning fikr-mulohazalari asoslanadigan huquqiy normalar to‘g‘risida axborot taqdim etishi;
auditorlik hisobotida moliya-xo‘jalik operatsiyalarining qonuniyligini buzish holatlari va ularni bartaraf etish bo‘yicha takliflarni aks ettirishi;
Oldingi tahrirga qarang.
auditorlik xulosalari va hisobotlarining nusxalari auditorlik tashkilotida besh yildan kam bo‘lmagan muddat saqlanishini ta’minlashi;
(8-bandning yettinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
xo‘jalik yurituvchi subyektning mansabdor shaxslari va boshqa xodimlari mazkur subyektga zarar keltirganligiga yaqqol guvohlik beruvchi holatlarni aniqlagan taqdirda bu to‘g‘rida rahbariyat (mulkdor)ni xabardor qilishi hamda auditorlik xulosasida tegishli ravishda qayd etishi shart. Zarur hollarda auditorlik tekshiruvining natijalarini aksiyadorlarga yetkazish uchun ularning qonun hujjatlarida belgilangan tartibda umumiy majlisini chaqirishni talab qilishi;
Oldingi tahrirga qarang.
(8-bandning to‘qqizinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
respublika auditorlar jamoat birlashmasining talabiga ko‘ra auditorlik tashkilotlarini majburiy reyting baholash uchun axborot taqdim etishi shart.
(8-bandning o‘ninchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
(8-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qaroriga asosan o‘n birinchi xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Auditorlik tashkilotlari qonun hujjatlariga muvofiq boshqa majburiyatlarga ham ega bo‘lishlari mumkin.
9. Auditorlar nazorat yoki huquqni muhofaza qilish organlarining topshiriqlariga binoan faqat auditorlik tashkiloti bilan nazorat yoki huquqni muhofaza qiluvchi organlar o‘rtasida tuzilgan shartnoma asosida turli tekshiruvlarni o‘tkazishda mutaxassislar sifatida ishtirok etishlari mumkin.
Oldingi tahrirga qarang.
10. Auditorlik tashkilotlari ochiq aksiyadorlik jamiyati shaklidan tashqari barcha tashkiliy-huquqiy shaklda tashkil etilishi va faoliyat yuritishi mumkin, bunda ustav kapitalining kamida 51 foizi mazkur auditorlik tashkilotining bir yoki bir nechta shtatdagi auditorlariga tegishli bo‘lishi shart. Auditor o‘zi ishlayotgan faqat bitta auditorlik tashkilotining muassisi (ishtirokchisi) bo‘lishi mumkin.
Auditorlik tashkiloti boshqa auditorlik tashkilotining muassisi (ishtirokchisi) bo‘lishi mumkin emas.
(10-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
11. Mazkur auditorlik tashkiloti o‘zining asosiy ish joyi bo‘lgan auditorgina auditorlik tashkilotining rahbari bo‘lishi mumkin.
(11-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Attestatsiyadan o‘tmagan rahbar ikki yil mobaynida auditorlik tashkiloti rahbari sifatida faoliyat yuritish huquqiga ega emas.
faqat tashabbuskorlik asosida auditorlik tekshiruvini amalga oshiruvchi auditorlik tashkilotlari eng kam oylik ish haqining 1500 barobari miqdoridan kam bo‘lmagan ustav kapitaliga va shtatida kamida 2 nafar auditorga ega bo‘lishi;
Oldingi tahrirga qarang.
aksiyadorlik jamiyatlari, banklar va sug‘urta tashkilotlaridan tashqari xo‘jalik yurituvchi subyektlarda tashabbuskorlik asosida va majburiy auditorlik tekshiruvlarini amalga oshiruvchi auditorlik tashkilotlari eng kam oylik ish haqining 3000 barobari miqdoridan kam bo‘lmagan ustav kapitaliga va shtatida kamida 4 nafar auditorga, ularning bittasi xalqaro buxgalter sertifikatiga ega bo‘lishi;
(12-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
barcha xo‘jalik yurituvchi subyektlarda auditorlik tekshiruvini o‘tkazuvchi auditorlik tashkilotlari eng kam oylik ish haqining 5000 barobari miqdoridan kam bo‘lmagan ustav kapitaliga va shtatida kamida 6 nafar auditorga, ularning ikkitasi xalqaro buxgalter sertifikatiga ega bo‘lishi shart.
Oldingi tahrirga qarang.
Mazkur bandning auditorlik tashkilotiga uning shtatidagi auditorlarning eng kam soniga nisbatan qo‘yilgan talabi mazkur auditorlik tashkiloti asosiy ish joyi hisoblangan auditorlik shtati auditorlarning belgilangan eng kam soni bilan to‘liq to‘ldirilishini nazarda tutadi.
Auditorlik tashkiloti ustav kapitalining kamida ellik foizi muassislar (ishtirokchilar)ning pul mablag‘laridan, qolgan qismi esa auditorlik tashkiloti faoliyatini amalga oshirishda bevosita foydalaniladigan moddiy boyliklardan shakllantiriladi.
(12-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2008-yil 2-iyuldagi PQ-907-sonli qarori asosida beshinchi-oltinchi xatboshilari bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2008-y., 28-son, 264-modda)
13. Xususiy korxona shaklidagi auditorlik tashkilotlari O‘zbekiston Respublikasining “Xususiy korxonalar to‘g‘risida”, “Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi qonunlari hamda mazkur Nizom talablariga muvofiq tashkil etiladi.
14. Mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi auditorlik tashkilotlari O‘zbekiston Respublikasining “Mas’uliyati cheklangan va qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatlar to‘g‘risida”, “Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi qonunlari hamda mazkur Nizom talablariga muvofiq tashkil etiladi.
Oldingi tahrirga qarang.
(15-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
16. Auditorlik tashkilotlari O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligida davlat ro‘yxatidan o‘tkazilishi lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
Auditorlik tashkilotining firma nomlanishida “auditorlik tashkiloti” so‘z birikmasi mavjud bo‘lib, boshqa auditorlik tashkilotlarining firma nomlanishlari bilan aynan o‘xshash yoki bir xil bo‘lmasligi kerak. Auditorlik tashkiloti bo‘lmagan yuridik shaxs, o‘z nomlanishida “auditorlik tashkiloti” so‘z birikmasidan foydalanishga haqli emas.
(16-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qaroriga asosan xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
17. Auditorlik tashkilotlari auditorlik xizmatini ko‘rsatish to‘g‘risida tuzilgan shartnoma asosida auditorlik faoliyatini amalga oshiradi. Auditorlik xizmatini ko‘rsatish to‘g‘risidagi shartnoma faqat auditorlik tashkilotining mas’uliyatini sug‘urta qilish polisi mavjud bo‘lgan taqdirdagina tuziladi.
(17-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
18. Auditorlik tashkilotlari bitta xo‘jalik yurituvchi subyektning auditorlik tekshiruvini uch yildan ortiq ketma-ket o‘tkazish huquqiga ega emas.
19. Auditorlik tashkilotlari auditorlik tekshiruvini o‘tkazish uchun shtatdagi auditorlar yoki auditorlik tashkiloti bilan fuqarolik-huquqiy xarakterdagi shartnoma tuzgan auditorlarni jalb etadi.
Auditor sifatsiz auditorlik tekshiruvi o‘tkazishi natijasida keltirgan zarari, tijorat sirlarini oshkor etganligi va auditorlik tashkilotiga zarar keltirgan boshqa xatti-harakatlari uchun auditorlik tashkiloti oldida qonun hujjatlariga muvofiq ravishda javobgar bo‘ladi.
Qoidabuzarlikka yo‘l qo‘yilgani uchun malaka sertifikati bekor qilingan yoki amal qilishi to‘xtatilgan auditorlar bekor qilingan yoki to‘xtatilgan vaqtdan boshlab uch yil davomida auditorning malaka sertifikatini takror olish uchun malaka imtihonlari topshirishga qo‘yilmaydi.
20. Qoidabuzarlikka yo‘l qo‘yilgani uchun auditorlik tashkiloti litsenziyasining amal qilishini to‘xtatish hollarida mazkur auditorlik tashkiloti rahbarining malaka sertifikatining amal qilishi ham litsenziyaning amal qilishini to‘xtatish to‘g‘risidagi qaror qabul qilingan sanadan boshlab to‘xtatiladi. Auditorlik tashkiloti litsenziyasining amal qilishini to‘xtatishga olib kelgan qoidabuzarliklarga yo‘l qo‘ygan o‘sha auditorning malaka sertifikatining amal qilishi ham to‘xtatiladi.
Oldingi tahrirga qarang.
21. Quyidagilar auditorlik faoliyatini amalga oshirishda litsenziya talablari va shartlari hisoblanadi:
O‘zbekiston Respublikasining “Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuniga, auditorlik faoliyatining standartlari, shuningdek boshqa qonun hujjatlari talablariga rioya qilish;
litsenziya olish va auditorlik faoliyatini amalga oshirishda mazkur Nizomda nazarda tutilgan miqdorlarda to‘liq shakllantirilgan ustav kapitaliga ega bo‘lish;
auditorlik tashkilotining rahbari lavozimiga faqat shu auditorlik tashkiloti asosiy ish joyi bo‘lgan auditorni tayinlash;
auditorlik tashkiloti rahbarining uch yilda bir marotaba O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligida attestatsiyadan o‘tishi;
auditorlik faoliyati standartlariga muvofiq auditorlik hisobotini tuzish va auditorlik xulosasini berish;
o‘z pochta manzili o‘zgargani to‘g‘risida 10 kun muddatda O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligini xabardor qilish;
auditorlik faoliyati to‘g‘risidagi ma’lumotlarni yiliga bir marta belgilangan shaklda O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etish, shuningdek, auditorlik faoliyati bilan bog‘liq boshqa axborotlarni O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining talabi bo‘yicha taqdim etish;
auditorlik tashkilotining rahbari va (yoki) auditorlar tarkibi o‘zgargani to‘g‘risida 5 kun muddatda O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligini xabardor qilish;
auditorlik tekshiruvlarni o‘tkazishda qonun hujjatlarida nazarda tutilgan cheklanishlarga rioya qilish.
(21-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
22. Auditorlik tashkiloti litsenziyasining amal qilishini to‘xtatish uchun asos bo‘ladigan litsenziya talablarini bir marta qo‘pol ravishda buzishga quyidagilar kiradi:
auditorlik tekshiruvi o‘tkazish chog‘ida olingan maxfiy axborotni auditorlik tekshiruvi buyurtmachisining ruxsatisiz oshkor qilish, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno;
auditorlik tekshiruvlarini o‘tkazishda qonun hujjatlarida nazarda tutilgan cheklanishlarga rioya qilinmaslik;
Oldingi tahrirga qarang.
auditorlik faoliyatini amalga oshirishda auditorlik tashkiloti mas’uliyatini sug‘urta qilish polisining yo‘qligi.
(22-bandning yettinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 22-avgustdagi PQ-2225-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 35-son, 444-modda)
litsenziya talablari va shartlariga rioya etilishini O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining tekshiruvlaridan bo‘yin tovlash.
23. Auditorning malaka sertifikati amal qilishini to‘xtatish uchun asos bo‘ladigan auditorlik faoliyatini amalga oshirishda qonun hujjatlari talablarini qo‘pol ravishda bir marotaba buzishga quyidagilar kiradi:
auditorlik tekshiruvi o‘tkazish chog‘ida olingan maxfiy axborotni auditorlik tekshiruvi buyurtmachisining ruxsatisiz oshkor qilish, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollar bundan mustasno;
auditorlik tekshiruvi o‘tkazishda aniqlangan xo‘jalik yurituvchi subyektning buxgalteriya hisob-kitobi yuritish, moliya hisobotini tuzish bo‘yicha belgilangan talablarni buzganligi faktlarining auditor tomonidan yashirilishi;
auditorning malaka sertifikatini o‘z nomidan auditorlik faoliyatida qatnashish uchun ushbu hujjatdan foydalanish maqsadida, boshqa shaxsga berilishi fakti aniqlanganda;
auditorlik tashkilotining shtatida turgan auditorning mazkur tashkilotning tegishli ruxsati (buyrug‘i)siz nazorat yoki huquqni muhofaza qiluvchi organlar topshirig‘i bo‘yicha turli tekshiruvlarni o‘tkazish uchun mutaxassis sifatida qatnashishi.
24. Auditorning har yilgi malaka oshirish talablarini muntazam ravishda buzishi auditorlik malaka sertifikatining amal qilishini to‘xtatish uchun asos bo‘ladi.
25. Auditorlik tashkilotlari, auditorlik tekshiruvni buyurtmachisi, xo‘jalik yurituvchi subyektlar va moliyaviy hisobot boshqa foydalanuvchilar, shu jumladan tijorat banklari, moliya tuzilmalari hamda investorlar oldida xo‘jalik yurituvchi subyektning moliyaviy hisoboti va boshqa moliyaviy axboroti haqida noto‘g‘ri auditorlik xulosalarini tuzishi oqibatida ularga keltirilgan zarar uchun qonun hujjatlarida nazarda tutilgan javobgarlikka tortiladi.
26. Sifatsiz yoki batafsil bo‘lmagan auditorlik tekshiruvi natijasida xo‘jalik yurituvchi subyekt va (yoki) auditorlik tekshiruvi buyurtmachisiga keltirilgan zarar, shu jumladan boy berilgan foyda qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qoplanadi.
27. Auditorlik tashkilotlari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda buxgalteriya hisobi va hisobotlarini olib boradi.
28. Auditorlik tashkilotlari litsensiya talablari va shartlariga rioya qilishini O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi har uch yilda kamida bir marotaba tekshirib turadi.
29 Auditorlik tashkilotlarini qayta tashkil etish va tugatish qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.