LexUZ sharhi
Mazkur Qaror O‘zbekistan Respublikasi Prezidentining 2021-yil 13-apreldagi PF-6207-sonli “Kapital bozorini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoniga asosan 2021-yil 1-maydan o‘z kuchini yo‘qotadi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Davlat aktivlarini boshqarish, monopoliyaga qarshi kurashishni tartibga solish tizimini va kapital bozorini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2019-yil 14-yanvardagi PF-5630-son Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida:
O‘zbekiston Respublikasi Kapital bozorini rivojlantirish agentligi tashkiliy tuzilmasi 1-ilovaga muvofiq;
O‘zbekiston Respublikasi Kapital bozorini rivojlantirish agentligining markaziy apparati tuzilmasi 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. O‘zbekiston Respublikasi Kapital bozorini rivojlantirish agentligining (keyingi o‘rinlarda — Agentlik) boshqaruv xodimlari cheklangan soni 90 nafar, shu jumladan Agentlik markaziy apparatining boshqaruv xodimlari cheklangan soni 50 nafar etib belgilansin.
Agentlikning Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar hududiy boshqarmalari tuzilmalarini tasdiqlash;
boshqaruv xodimlarining belgilangan umumiy soni doirasida Agentlik hududiy boshqarmalarining boshqaruv xodimlari cheklangan sonini tasdiqlash;
Agentlikning budjetdan tashqari mablag‘lari hisobidan Agentlik boshqaruv mutaxassislarining qo‘shimcha shtat birliklarini kiritish;
mahalliy va xorijiy malakali mutaxassislarni xodim va maslahatchi sifatida, istisno tariqasida ularga Agentlikning budjetdan tashqari jamg‘armalari mablag‘lari hisobidan ish haqi va boshqa to‘lovlar miqdorini belgilagan holda, jalb qilish;
Agentlikning budjetdan tashqari mablag‘lari hisobidan Agentlik xodimlarining asosiy egallab turgan lavozimiga ko‘ra lavozim maoshlari (tarif stavkalari)ga, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa to‘lovlardan qat’i nazar, ustama va boshqa rag‘batlantiruvchi to‘lovlarni belgilash;
Agentlikka yuklatilgan vazifalarni bajarish uchun shartnoma asosida jalb etiladigan malakali xorijiy mutaxassislarning ish haqi miqdorini xalqaro tajriba va bozor sharoitlaridan kelib chiqqan holda belgilash.
3. O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti va qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa mablag‘lar Agentlikni ta’minlash bo‘yicha xarajatlarning moliyalashtirish manbalari etib belgilansin.
O‘zbekiston Respublikasi Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish va raqobatni rivojlantirish davlat qo‘mitasi (keyingi o‘rinlarda — Davlat raqobat qo‘mitasi) va Davlat raqobat qo‘mitasi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar bozori faoliyatini muvofiqlashtirish va rivojlantirish markazining qimmatli qog‘ozlar bozorini, shu jumladan qimmatli qog‘ozlar savdosini tashkil etuvchilarni va Qimmatli qog‘ozlar markaziy depozitariysini tartibga solish, shuningdek korporativ boshqaruvni rivojlantirish borasidagi barcha huquqlari, majburiyatlari va shartnomalari bo‘yicha huquqiy vorisi hisoblanadi;
o‘z vakolatlarini mustaqil ravishda va barcha davlat organlari va tashkilotlari, ularning mansabdor shaxslaridan mustaqil holda olib boradi hamda o‘z faoliyatida bevosita O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziriga bo‘ysunadi va hisobot beradi;
fond birjalari faoliyatini va qimmatli qog‘ozlar bozorida professional faoliyatni litsenziyalovchi organ hisoblanadi;
lotereyalar tashkil etish faoliyatini tartibga solish va litsenziyalash bo‘yicha vakolatli davlat organi hisoblanadi;
b) Agentlik faoliyat sohasiga kiruvchi masalalar bo‘yicha normativ-huquqiy hujjatlar loyihalari Agentlik bilan majburiy tartibda kelishilishi shart;
v) mulkchilik shaklidan qat’i nazar barcha tashkilotlarda Agentlik vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha tekshiruvlar tadbirkorlik subyektlarining faoliyatini tekshirishlarni muvofiqlashtirish bo‘yicha vakolatli organni xabardor qilish tartibida va Tekshiruvlarni elektron ro‘yxatga olish yagona tizimida ro‘yxatdan o‘tkazilgan holda amalga oshiriladi;
g) Agentlik direktori, uning birinchi o‘rinbosari va o‘rinbosarlari O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimdan ozod etiladi, maqomi, tibbiy va transport xizmat ko‘rsatish sharoitlari bo‘yicha tegishli ravishda vazir, vazirning birinchi o‘rinbosari va vazir o‘rinbosariga tenglashtiriladi;
d) Agentlikning hududiy boshqarmalari rahbarlarini lavozimga tayinlash Agentlik direktori tomonidan tegishlicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi raisi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimlari bilan kelishilgan holda amalga oshiriladi;
e) Xizmatchilarning asosiy lavozimlari va ishchilar kasblari klassifikatorining ishga qabul qilishda ta’limning eng past darajasi, ishchilar kasblari bo‘yicha malaka darajalarini belgilash borasidagi talablari xorijiy oliy ta’lim muassasalarini tamomlagan tegishli yo‘nalishdagi mutaxassislarga nisbatan, istisno tariqasida, Agentlik uchun tavsiyaviy xususiyatga ega;
j) Agentlik xodimlariga tugatilayotgan Davlat raqobat qo‘mitasi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar bozorini muvofiqlashtirish va rivojlantirish markazi xodimlari uchun nazarda tutilgan tibbiy yordam ko‘rsatish tartibi saqlab qolinadi;
z) Davlat raqobat qo‘mitasi va Davlat raqobat qo‘mitasi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar bozorini muvofiqlashtirish va rivojlantirish markazi tomonidan avval berilgan hujjatlar va ilgari ular tomonidan qabul qilingan qarorlar o‘z kuchini saqlab qoladi va ushbu organlarning qayta tashkil etilishi munosabati bilan ularni bekor qilish yoki o‘zgartirish talab etilmaydi;
i) O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan avval berilgan lotereyalarni tashkil etish faoliyatini yuritish huquqini beruvchi litsenziyalar ularning muddati tugagunga qadar o‘z kuchini saqlab qoladi va ushbu vakolatlar Agentlikka o‘tishi munosabati bilan qayta rasmiylashtirilmaydi.
5. Agentlik huzurida yuridik shaxs tashkil etmagan holda budjetdan tashqari Kapital bozorini rivojlantirishga ko‘maklashish jamg‘armasi (keyingi o‘rinlarda — Jamg‘arma) tashkil etilsin.
fond birjasida qimmatli qog‘ozlar savdosini amalga oshirishda sotuvchi tomonidan to‘lanadigan yig‘im;
emissiyaviy qimmatli qog‘ozlarning dastlabki chiqarilishini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish uchun to‘lanadigan yig‘im;
emissiyaviy qimmatli qog‘ozlarni yiriklashtirish jarayonida ularning nominal qiymati oshirilganda emitent tomonidan to‘lanadigan yig‘im;
lotereyalarni tashkil etish faoliyatini yuritish huquqini beruvchi litsenziya talabgorining arizasini ko‘rib chiqish va lotereya o‘tkazish shartlarini tasdiqlash uchun undiriladigan yig‘im;
Agentlik tomonidan xo‘jalik yurituvchi subyektlar va ularning mansabdor shaxslaridan qimmatli qog‘ozlar bozori hamda lotereyalarni tashkil etish faoliyati to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun undiriladigan jarimalardan kelib tushgan mablag‘lar;
xalqaro tashkilotlar va institutlar, yuridik va jismoniy shaxslarning grant mablag‘lari va homiylik xayriyalari;
xodimlarni moddiy rag‘batlantirish va ijtimoiy ta’minlash, shuningdek turar joy olishini imtiyozli moliyalashtirishga;
Agentlik rahbarlari va mutaxassislarini o‘qitish, tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirishga;
jalb etiladigan xorijiy mutaxassislar faoliyatiga, xalqaro va xorijiy tashkilotlarga haq to‘lash chora-tadbirlarini amalga oshirishga sarflanadi.
a) Oliy sud, Bosh prokuratura va Adliya vazirligi bilan birgalikda 2019-yil 1-sentabrga qadar qonun hujjatlariga qimmatli qog‘ozlar bozori to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik, shuningdek Agentlikning ko‘rsatmalarini bajarmaganlik uchun yuridik shaxslarga nisbatan jarimalar qo‘llash va ma’muriy javobgarlik belgilashni nazarda tutuvchi o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida takliflarni tayyorlasin va O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
b) 2019-yil 20-dekabrga qadar manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda xalqaro moliya institutlari va ekspertlar bilan har tomonlama muhokama qilinib, ilg‘or xorijiy tajribani o‘rganish asosida ishlab chiqilgan va quyidagilarni nazarda tutuvchi Kapital bozorini rivojlantirish strategiyasini O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasiga kiritsin:
aholi, tadbirkorlar va iqtisodiyotning investitsiyaviy talablarini maksimal darajada qanoatlantirish maqsadida moliya bozorining uyg‘un faoliyati va uning barcha segmentlari rivojlanishini ta’minlash;
kapital bozorining barcha, shu jumladan xorijiy ishtirokchilar uchun teng sharoit va tadbirkorlik faoliyati erkinligini yaratish, shu asnoda sog‘lom raqobat muhitini shakllantirish;
xalqaro moliya bozorlari bilan faol integratsiyalashuv, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan keng foydalanish va xorijda muvaffaqiyatli sinovdan o‘tgan ilg‘or yondashuvlardan foydalanish orqali barcha toifadagi investorlar uchun kapital bozorining qulayligini oshirish;
ilg‘or xalqaro amaliyotni joriy qilish, ortiqcha to‘siqlar, cheklovlar va sohaning haddan tashqari tartibga solinganligini bartaraf etish orqali fond bozorida rivojlanish maqsadlariga yo‘naltirilgan investitsiyalarni faol moliyalashtirish uchun zarur shart-sharoitlarni yaratish;
investorlar uchun jozibador mexanizmlarni joriy qilish hisobiga kapital bozorining kapitallashuvi va raqobatbardoshligini oshirish, bank tomonidan kreditlashning samarali muqobil mexanizmini yaratish;
tegishli xalqaro mezonlar va tajribalarni joriy qilgan holda, kapital bozorini tartibga solishning yaxlitligini, tizimli tavakkalchiliklarning oldini olishni ta’minlovchi zarur qonunchilik bazasini ishlab chiqish;
iqtisodiy siyosat maqsadlari va sanoatni mutanosib rivojlantirish zarurati bilan bog‘liq holda kapital bozorini yaxshilash bo‘yicha chora-tadbirlarning tartibli muvofiqlashtirilishini ta’minlash;
xorijiy moliya bozorlarida raqobatbardoshlikni oshirish uchun foydalaniladigan asoslantirilgan imtiyoz va preferensiyalarni berish orqali kapital bozorida investitsiyaviy va ishbilarmonlik faoliyatini har tomonlama rag‘batlantirish hamda kengaytirish;
kapital bozorini zamonaviy talablarga mos kadrlar bilan ta’minlashning barqaror tizimini rivojlantirish, istiqbolli, shu jumladan xorijiy mutaxassislarni jalb qilish uchun jozibador shart-sharoitlarni yaratish.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti parametrlari doirasida ushbu qarorni 2019-yilda amalga oshirish bo‘yicha Agentlik xarajatlari uchun mablag‘lar ajratsin va 2020-yildan boshlab har yili zarur budjet mablag‘larini nazarda tutsin;
O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetining 2019-yil uchun tasdiqlangan xarajatlar parametrlariga ushbu qaror talablaridan kelib chiqib tegishli o‘zgartirishlar kiritsin;
Agentlikka xizmat avtotransport vositalarini sotib olish uchun zarur mablag‘larning ajratilishini ta’minlasin va 4 ta xizmat, shu jumladan 3 ta shaxsiy biriktirilgan xizmat yengil avtomobillarini saqlashga limit belgilasin;
Agentlikning asoslantirilgan hisob-kitoblariga asosan moddiy-texnik bazani shakllantirish maqsadida zaruriy jihozlar va axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini xarid qilish uchun zarur mablag‘lar ajratilishini ta’minlasin.
10. O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi Agentlikni telefon aloqasi, jumladan hukumat aloqasi bilan belgilangan tartibda ta’minlasin.
11. O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi, Yer resurslari, geodeziya, kartografiya va davlat kadastri davlat qo‘mitasi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari O‘zbekiston Respublikasi Davlat raqobat qo‘mitasi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar bozorini muvofiqlashtirish va rivojlantirish markazi hamda uning hududiy organlari qayta tashkil etilishi munosabati bilan davlat bojlari va boshqa turdagi yig‘imlarni undirmagan holda tegishliligi bo‘yicha:
Agentlik va uning hududiy organlari tasarrufiga o‘tadigan avtotransport vositalarini ichki ishlar organlarida qayta ro‘yxatdan o‘tkazishni;
ko‘chmas mulk va boshqa mol-mulk huquqlarini tegishlicha Agentlik va uning hududiy organlariga qayta rasmiylashtirishni ta’minlasin.
12. Agentlik va uning hududiy boshqarmalari zimmasiga yuklangan vakolatlarga muvofiq sudlarga ko‘rib chiqishi uchun kiritiladigan da’volar bo‘yicha davlat boji to‘lashdan ozod qilinsin.
13. Agentlik Vazirlar Mahkamasining 2016-yil 7-oktabrdagi 336-son qarori bilan tasdiqlangan Rahbarlari xodimlarni Toshkent shahri va Toshkent viloyatida doimiy propiska qilish to‘g‘risida iltimosnoma kiritishi mumkin bo‘lgan davlat hokimiyati organlari, davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari, respublika ahamiyatiga molik boshqa davlat tashkilotlari ro‘yxatiga kiritilsin.
14. Agentlik Toshkent shahri, Mustaqillik shoh ko‘chasi, 107-uy manziliga operativ boshqaruv huquqi asosida joylashtirilsin.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari bir oy muddatda Agentlikning hududiy boshqarmalarini ularning hozirgi joylashuvi bo‘yicha binolarga joylashtirishni ta’minlasin.
15. Agentlik O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi, boshqa manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda:
ikki oy muddatda O‘zbekiston Respublikasi Kapital bozorini rivojlantirish agentligi to‘g‘risidagi hamda O‘zbekiston Respublikasi Kapital bozorini rivojlantirish agentligining budjetdan tashqari Kapital bozorini rivojlantirishga ko‘maklashish jamg‘armasining mablag‘larini shakllantirish va ulardan foydalanish tartibi to‘g‘risidagi nizomlarni tasdiqlash haqida Vazirlar Mahkamasining qarori loyihasini kiritsin;
ikki oy muddatda qonun hujjatlariga ushbu qarordan kelib chiqadigan o‘zgartirish va qo‘shimchalar to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflarni kiritsin;
o‘zlari qabul qilgan normativ-huquqiy hujjatlarning ushbu qarorga muvofiqlashtirilishini ta’minlasin.
16. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri A.N. Aripov, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi rahbari Z.Sh. Nizomiddinov va O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti maslahatchisining birinchi o‘rinbosari B.M. Mavlonov zimmasiga yuklansin.