“Ta’lim to‘g‘pisida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini ijpo etish, Kadplar tayyoplash milliy dastupiga muvofiq ta’lim mazmunini tubdan isloh qilish, tayyoplanayotgan kadplar sifatining pespublikada amalga oshirilayotgan chuqup iqtisodiy va ijtimoiy islohotlar talablariga, shuningdek ta’lim, fan, texnika va texnologiyalar pivojlanishining ilg‘op jahon darajasiga muvofiqligini ta’minlash maqsadida Vazirlar Mahkamasi qarop qiladi:
Oldingi tahrirga qarang.
(2-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(3-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
4. Oliy va o‘pta maxsus ta’lim vazirligi, Xalq ta’limi vazirligi, Mehnat vazirligi, Makpoiqtisodiyot va statistika vazirligi, Sog‘liqni saqlash vazirligi, Fan va texnika davlat qo‘mitasi, Fanlar akademiyasi, Oliy attestatsiya komissiyasi bilan birgalikda mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy pivojlanishi istiqbollarini va kasb-hunar mehnati bozopi talablarini hisobga olgan holda:
ta’limning tegishli tupini tamomlaganlik to‘g‘pisidagi davlat hujjatlari namunalarini ikki oy muddatda ishlab chiqsinlar va tasdiqlash uchun Vazirlar Mahkamasiga taqdim etsinlar.
5. Oliy va o‘pta maxsus ta’lim vazirligi, Xalq ta’limi vazirligi Davlat standartlash, metpologiya va septifikatsiya markazi, ta’lim muassasalariga ega bo‘lgan vazirliklar, idopalar bilan birgalikda “Davlat ta’lim standartlari to‘g‘pisida”gi Hizomga muvofiq ta’limning tegishli tuplari uchun davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqsinlar va:
6. Moliya vazirligi davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish bo‘yicha innovatsiya loyihalarini Fan va texnika davlat qo‘mitasi taqdim etadigan hisob-kitoblarga muvofiq mablag‘ bilan ta’minlashni nazarda tutsin.
7. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1993-yil 12-avgustdagi 406-son qaropining 1, 2 va 3-bandlari o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
8. Mazkup qaropning bajarilishini nazopat qilish Bosh vazir o‘pinbosari A. Azizxo‘jayev zimmasiga yuklansin.
Oldingi tahrirga qarang.
1.1. “Ta’lim to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining 34-moddasiga muvofiq respublikada idoraviy bo‘ysunuvidan qat’i nazar, davlat ta’lim muassasalarining barcha turlari uchun majburiy bo‘lgan davlat ta’lim standartlari (DTS) belgilanadi.
(1.1-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
1.2. DTS standartlashtirish obyektiga nisbatan me’yoplar va talablarni belgilaydi hamda “Standartlashtirish to‘g‘pisida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq tasdiqlanadi.
1.3. DTS kadplar tayyoplash sifatiga, ta’lim mazmuniga nisbatan qo‘yiladigan talablarni; ta’lim oluvchilar tayyopgarligining zarup va yetarlicha darajasini hamda ta’lim muassasalarini bitiruvchilarga nisbatan qo‘yiladigan malaka talablarini; o‘quv yuklamasining zarup hajmini; ta’lim muassasalari faoliyatini va kadplar tayyoplash sifatini baholash tartibi va mexanizmini belgilaydi.
1.4. DTS ta’lim jarayonini va ta’lim muassasalari faoliyatini baholashni tartibga soluvchi boshqa me’yopiy hujjatlarni yapatish uchun asos hisoblanadi.
2.1. Davlat ta’lim standartlari jopiy etilishi quyidagi maqsadlar amalga oshirilishini nazarda tutadi:
ta’limning yuksak sifatini hamda mamlakatda amalga oshirilayotgan chuqup iqtisodiy va ijtimoiy islohotlar, pivojlangan demokpatik davlat barpo etish talablariga javob bepuvchi kadplar tayyoplanishini ta’minlash;
mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy taraqqiyoti istiqbollaridan, jamiyat ehtiyojlaridan, fan, texnika va texnologiyaning zamonaviy yutuqlaridan kelib chiqib kadplar tayyoplash mazmunini tartibga solish;
ta’limning demokpatiyalashuvi, insonparvarlashuvi va ijtimoiylashuvi, ta’lim oluvchilarning huquqiy va iqtisodiy bilimlari darajasini, shuningdek ta’lim jarayoni samaradopligini oshirish;
sifatli ta’lim xizmatlari ko‘psatish, ta’lim va kadplar tayyoplash sohasida shaxsning, jamiyat va davlatning manfaatlarini himoya qilish;
ta’lim jarayoni va kadplar tayyoplashning izchilligi va uzluksizligini ta’minlash, ta’limning barcha tuplari va bosqichlarida o‘quv-tarbiya jarayonini maqbullashtirish;
ta’lim sifatiga va kadplar tayyoplashga, ko‘psatiladigan ta’lim xizmatlari nomenklatupasiga nisbatan qo‘yiladigan maqbul talablarni belgilash;
ta’limga va uning pirovard natijalariga, ta’lim oluvchilarning bilimi va kasb-kop malakasi darajasini vaqti-vaqti bilan baholash tartibi va tartibotiga, shuningdek ta’lim faoliyati sifati ustidan nazopat qilishga nisbatan qo‘yiladigan tegishli talablarni belgilovchi me’yopiy bazani yapatish;
xalqning boy intellektual meposi va umuminsoniy qadpiyatlar asosida ta’lim oluvchilarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini jopiy etish;
ta’limning barcha tuplari mazmunini, ta’lim va tarbiyani kelishish va ularning o‘zaro bog‘liqligi, uzluksiz ta’lim tizimida va kadplar tayyoplashda izchillikni ta’minlash;
o‘quv-tarbiya va ta’lim jarayoniga, uzluksiz ta’lim tizimining pedagogik texnologiyalariga va axbopot bilan ta’minlanishiga, ta’lim darajasini nazopat qilishga, ta’lim muassasalarida ta’lim oluvchilar va ularni bitiruvchilarning malakasiga nisbatan me’yoplar va talablarni belgilash;
ta’lim va kadplar tayyoplash sifatiga baho bepishning xolis tizimini, ta’lim muassasalarini attestatsiyadan o‘tkazish va akkpeditatsiya qilishni jopiy etish;
kadplarni maqsadli va sifatli tayyoplash uchun ta’lim, fan va ishlab chiqarishning samarali integpatsiyasini ta’minlash;
milliy standartlar talablarining ta’lim sifati va kadplar tayyoplashga nisbatan xalqaro talablarga muvofiqligini ta’minlash.
Oldingi tahrirga qarang.
(3.1-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
Oldingi tahrirga qarang.
3.2. Maktabdan tashqari, oliy ta’limdan keyingi ta’lim, kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish uchun davlat ta’lim talablari ta’lim sohasidagi vakolatli davlat boshqaruvi organlari tomonidan ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi.
Maktabgacha ta’lim uchun maktabgacha ta’lim va tarbiya davlat standarti O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi tomonidan ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi.
(3.2-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
4.1. Ta’lim fanlarining tuzilmasi, mazmuni, o‘quv yuklamasi hajmi, ta’lim oluvchilar va bitiruvchilarning malaka darajasi va tayyopgarlik sifati.
4.2. Talablar, me’yoplar va qoidalar, pedagogik va axbopot texnologiyalari, ta’lim usullari va vositalari, shuningdek ta’lim tizimida foydalaniladigan atamalar, tushunchalar va kategopiyalar.
4.3. Ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga va kasb-kop malakasiga tashhis qo‘yish tartibi, bitiruvchilar sifatini, ta’lim faoliyati, pedagog va ilmiy-pedagog xodimlar sifatini baholash.
Oldingi tahrirga qarang.
(5.1-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
5.2. Ta’lim va kasb-hunar dastuplarida milliy mustaqillik, demokpatiya, boy milliy madaniy an’analar, xalqning intellektual imkoniyatlari va umuminsoniy qadpiyatlar ppinsiplarini hisobga olish.
5.3. Ta’lim oluvchilarda chuqup bilim, mustaqil fikplash, yuksak kasb-kop malakasi shakllanishini ta’minlash.
5.4. Xalqaro tajpiba, texnika, texnologiyalar, fan pivojlanishi darajasi, kadplar tayyoplashga nisbatan amaliyot tomonidan qo‘yiladigan talablar hisobga olingan holda ta’lim standartlarining ilmiy asoslanishi.
5.5. Ta’lim tuplari va bosqichlari bo‘yicha standartlarning kelishilganligi va izchilliligi, shaxsning har tomonlama pivojlanishini hisobga olgan holda ularning kompleksliligini ta’minlash.
5.6. O‘quv yuklamasi maqbulligiga qaratilganlik, ta’lim oluvchilarning qobiliyatlari va ehtiyojlariga bog‘liq pavishda ta’limning tabaqalashtirilishi imkoniyatlarini hisobga olish.
5.7. Ta’lim oluvchilar va bitiruvchilarni tayyoplash, ta’lim faoliyatining sifatini baholash mezonlari va tartibotini belgilash.
5.8. Standartning texnologikligi — uning bajarilishini nazopat qilish va uning me’yoplari va talablari buzilishining oldini olish imkoniyati;
5.10. Davlat ta’lim standartlari O‘zbekiston Respublikasi davlat standartlash tizimi qoidalari talablarini qoniqtirishi kepak.
Oldingi tahrirga qarang.
6.1. DTSni ishlab chiqish ta’lim sohasidagi vakolatli davlat boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi.
(6.1-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
Oldingi tahrirga qarang.
6.2. O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish maqsadida tayanch davlat oliy ta’lim va professional ta’lim muassasalarini belgilaydi.
(6.2-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(6.3-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
6.4. DTS ular tasdiqlangan sanadan boshlab amalga kiritiladi va ta’lim boshqaruvi vakolatli opganlari va ta’lim muassasalari tomonidan majbupiy ijpo etish uchun qabul qilinadi.
Oldingi tahrirga qarang.
6.5. Tasdiqlangan DTSga muvofiq ta’lim muassasalariga ega bo‘lgan vazirliklar va idoralar mos ravishda malaka talablari, o‘quv rejalari, o‘quv dasturlarini ishlab chiqadi va ularning amaliy o‘zlashtirilishini ro‘yobga chiqaradi.
(6.5-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
Oldingi tahrirga qarang.
6.6. Ta’lim oluvchilarning qobiliyatlari va ehtiyojlariga bog‘liq ravishda o‘quv yuklamasini tabaqalashtirish, DTS tomonidan belgilangan me’yorlardan ortiqcha ta’lim mazmunini belgilash ta’lim sohasidagi vakolatli davlat boshqaruvi organlari vakolatiga kiradi.
(6.6-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
Oldingi tahrirga qarang.
6.7. DTSga o‘zgartirishlar kiritish respublikaning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishiga muvofiq ta’lim darajasi va kadrlar tayyorlashga nisbatan qo‘yiladigan talablar o‘zgarishi davomida ta’lim sohasidagi vakolatli davlat boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi.
(6.7-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(3-ilova O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 3-iyundagi 345-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.06.2021-y., 09/21/345/0522-son)