LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2004-yil 5-avgustdagi 372-son “O‘zbekiston Respublikasi xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish to‘g‘risida”gi qaroriga muvofiq o‘z kuchini yo‘qotgan.
Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
1. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi hamda Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi to‘g‘risidagi ilova qilinayotgan Nizomlar tasdiqlansin.
2. O‘zbekiston SSR Ministrlar Sovetining 1969-yil 26-iyundagi 304, 305-son qarorlari (O‘z SSR QT 1969-y., 5-son, 47-modda va 48-modda) va 1972-yil 2-avgustdagi 366-son qarori (O‘zSSR QT, 1972-y., 7-son, 4-modda) o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
1. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi xalq ta’limi davlat boshqaruv organi hisoblanadi va o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga bo‘ysunadi.
Vazirlik maktabgacha tarbiya, umumiy, maktabdan tashqari, hunar-texnika, o‘rta, oliy pedagogik ta’lim, pedagog xodimlar tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish, pedagogika fanini rivojlantirish sohasida yagona davlat siyosati amalga oshirilishini ta’minlaydi.
Vazirlik idoraviy bo‘ysunishi va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, ta’lim muassasalarida ta’lim to‘g‘risidagi O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligiga rioya qilish ustidan nazoratni va ularga uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi.
2. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, Toshkent shahar xalq ta’limi bosh boshqarmasi, viloyatlar xalq ta’limi boshqarmalari, shahar, tuman hokimliklari xalq ta’limi bo‘limlari tegishli hududiy darajalarda davlat ta’lim muassasalari tizimiga yagona rahbarlikni amalga oshiradilar.
Mazkur boshqaruv organlari o‘quv-tarbiyaviy va vazirlikka qarashli boshqa muassasalar, korxonalar hamda tashkilotlar bilan birgalikda Vazirlikning yagona tizimini tashkil etadi.
Vazirlik va xalq ta’limi boshqaruvning mahalliy organlari ta’lim muassasalarida davlat tomonidan belgilangan talablar va normativlar bajarilishini ta’minlaydilar, idoraviy bo‘ysunishi va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, ta’lim muassasalariga uslubiy yordam ko‘rsatadilar.
3. Vazirlik o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, qonunlariga, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining qarorlari va boshqa hujjatlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga, boshqa me’yoriy hujjatlarga hamda ushbu Nizomga amal qiladi.
umuminsoniy qadriyatlar, tarixiy tajriba, xalqning ko‘p asrlik ilmiy va madaniy an’analarini, jamiyatning kelgusi taraqqiyotini hisobga olgan holda, respublikaning intellektual va ilmiy imkoniyatini rivojlantirish, o‘zining jamiyat, oila va davlat oldidagi mas’uliyatini anglaydigan, har tomonlama yetuk, erkin shaxsni shakllantirish maqsadida ta’lim sohasida davlat siyosatini amalga oshirish;
ta’lim strategiyasini ishlab chiqish, uning rivojlanish istiqbolini belgilash va rejalashtirish, ta’lim tizimining xalq xo‘jaligining boshqa sohalari bilan o‘zaro munosabati tartibini takomillashtirish;
ta’lim mazmunini muntazam yangilab turish hamda ta’limning jahon andozalariga, aholining milliy, yosh va boshqa guruhlari ehtiyojlariga javob beradigan yangi mazmuni ishlab chiqilishini ta’minlash;
kasb ta’limi olish va yangi ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlardagi faoliyatga tayyorlanish uchun yoshlarning umumiy o‘rta va bazaviy ta’limi konsepsiyasini shakllantirish va ro‘yobga chiqarish;
bolalar va o‘smirlarni ijtimoiy-huquqiy jihatdan himoya qilish chora-tadbirlari kompleksini ishlab chiqish va amalga oshirish;
O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ta’lim, ilmiy-pedagog xodimlar tayyorlash va ulardan foydalanishni takomillashtirish, ta’lim sohasi xodimining jamiyatdagi ijtimoiy maqomini ko‘tarishni amalga oshirish sohasidagi kadrlar siyosatini ro‘yobga chiqarish;
o‘quv-tarbiya jarayoni sifatiga davlat bahosini berish, davlat tasarrufida bo‘lgan va davlatga qarashli bo‘lmagan ta’lim muassasalarida ishchilar va mutaxassislar tayyorlash;
ta’limning moddiy negizni i rivojlantirish va texnika bilan qayta jihozlash chora-tadbirlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, zamonaviy ta’limni amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan turli buyumlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatish yo‘nalishlarini belgilash;
ta’lim masalalarida xalqaro, davlatlararo darajalarda O‘zbekiston Respublikasi manfaatlarni belgilangan tartibda ifodalash;
ta’lim muassasalarida, ularning idoraviy bo‘ysunishidan qat’iy nazar, o‘quv-tarbiyaviy va uslubiy ishlarni muvofiqlashtirish, vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan birgalikda ta’lim sifatini oshirish, bolalar va yoshlar tarbiyasi bo‘yicha tadbirlarni ishlab chiqish.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Istiqbolni belgilash va statistika davlat qo‘mitasi, boshqa manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan birgalikda ta’lim tizimini va uning muayyan bo‘g‘inlarini rivojlantirishning ilmiy asoslangan uzoq muddatli istiqbolini ishlab chiqadi;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, Toshkent shahar hokimligi xalq ta’limi bosh boshqarmasi, viloyatlar xalq ta’limi boshqarmalari bilan birgalikda ta’lim tizimini rivojlantirish strategiyasini belgilaydi, ularni ro‘yobga chiqarishda davlat va jamoat tuzilmalarining o‘zaro hamkorligini ta’minlaydi;
O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar xalq ta’limi boshqaruvi organlari, manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan birgalikda ta’limni rivojlantirish, ilmiy xizmat ko‘rsatishga, shuningdek, “ta’lim”, “uy-joy qurilishi”, “fan va ilmiy xizmat ko‘rsatish” tarmoqlari bo‘yicha davlat budjeti mablag‘lari hajmiga oid takliflarni ishlab chiqadi, O‘zbekiston Respublikasi Fan va texnika davlat qo‘mitasi bilan birgalikda Vazirlik tizimidagi ilmiy muassasalar va pedagogika oliy o‘quv yurtlarida ilmiy tadqiqotlar olib borish mavzularini va ular uchun ajratiladigan davlat mablag‘lari hajmini belgilaydi;
shartnoma munosabatlari negizida ta’limni mablag‘ bilan ta’minlashning qo‘shimcha manbalarini shakllantiradi, vazirlikning va ta’lim boshqaruvi boshqa organlarining markazlashtirilgan jamg‘armalari ham shu jumlaga kiradi;
O‘zbekiston Respublikasida ta’lim tizimini himoya qilish va rivojlantirishning huquqiy asosini yaratuvchi qonunchilik hujjatlari va Hukumat qarorlarining loyihalarini tayyorlaydi;
vazirlikka qarashli bo‘lgan tashkilotlar, muassasalar va korxonalar faoliyatining me’yoriy negizini ishlab chiqadi va takomillashtiradi;
ta’lim va tarbiya tizimining har bir bo‘g‘ini uchun, shu jumladan, davlat ixtiyorida bo‘lmagan ta’lim muassasalari uchun ta’lim mazmuni va sifatiga qo‘yiladigan asosiy talablarni belgilaydi;
umumiy ta’lim, fundamental, ijtimoiy va umumiy kasbiy fanlarni o‘qitishning o‘quv rejalari va dasturlarini ishlab chiqadi hamda tasdiqlaydi, o‘quv-uslubiy hujjatlarni tasdiqlash va chiqarish tartibini belgilaydi;
ta’lim va ilmiy-tadqiqot muassasalari, o‘quv-uslubiy markazlar va kabinetlar, pedagogika oliy o‘quv yurtlari pedagogik jamoalarining o‘quv-uslubiy materiallar va darsliklarning tezlik bilan ishlab chiqilishiga, barcha turdagi ta’lim muassasalarida o‘quv-tarbiya jarayonini tashkil qilishga yangi istiqbolli yondashishlarni ishlab chiqishga, ilmiy-pedagog xodimlar tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish muammolarini hal qilishga keng jalb etilishini ta’minlaydi;
pedagog xodimlarga ta’lim berish, ularni tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirishning oqilona muddatlarini belgilangan tartibda belgilaydi. Manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar bilan birgalikda xalq xo‘jaligi sohalarining malakali ishchilar va mutaxassislarga bo‘lgan ehtiyojini aniqlaydi, ularni tayyorlaydi va qayta tayyorlaydi;
ta’lim muassasalarida umumta’lim, fundamental, umumixtisos, ijtimoiy fanlarni o‘qitishning qo‘yilishiga, mehnat, axloqiy, huquqiy, iqtisodiy, ekologik va jismoniy tarbiya berilishiga, kasbga yo‘naltirishning tashkil etilishiga o‘quv-uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi;
ta’lim sohasidagi ilmiy tadqiqotlar davlat dasturlarini tuzadi va O‘zbekiston Respublikasi Fan va texnika davlat qo‘mitasiga taqdim etadi, pedagogika oliy o‘quv yurtlarida, Vazirlik tizimidagi boshqa o‘quv-tarbiyaviy va ilmiy-tadqiqot muassasalarida ularni amalga oshirishga qo‘yiladigan asosiy talablarni aniqlaydi;
Vazirlikka qarashli pedagogika oliy, o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida hamda hunar-texnika bilim yurtlarida ixtisosliklar va kasblar bo‘yicha kadrlar tayyorlashni boshlaydi yoki to‘xtatadi;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, mahalliy hokimiyat organlari, vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan kelishgan holda o‘rta pedagogika va hunar-texnika o‘quv yurtlarini tashkil qiladi va tugatadi;
respublika Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan nizomlarga binoan davlat ixtiyorida bo‘lmagan ta’lim muassasalari va pedagogika o‘quv yurtlariga litsenziya beradi, attestatsiya va akkreditatsiyadan o‘tkazadi, davlat tasarrufida bo‘lganlarini esa attestatsiyadan o‘tkazadi;
ta’lim o‘quv yurtlari faoliyatida davlat andozalarini belgilash yuzasidan ilmiy asoslangan tavsiyalarni ishlab chiqadi;
o‘qitishning zamonaviy texnik vositalarini o‘quv jarayoniga joriy qilish bo‘yicha tadbirlarni ishlab chiqadi va ularni ro‘yobga chiqaradi, bu ishlarga o‘quv-uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi hamda Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi bilan kelishgan holda oliy va o‘rta pedagogika o‘quv yurtlariga qabul qilish qoidalarini, talabalar va o‘quvchilarning pedagogika amaliyoti, davlat imtihon komissiyalari haqidagi nizomlarni ishlab chiqadi va tasdiqlaydi;
umumta’lim muassasalariga (umumta’lim maktablari, hunar-texnika bilim yurtlari), ularning idoraviy bo‘ysunishidan qat’i nazar, qabul qilish qoidalarini ishlab chiqadi va tasdiqlaydi;
Vazirlik nashrlari orqali ta’lim sohasi bo‘yicha ilmiy-texnik va pedagogik axborotlarni yoyadi; manfaatdor, vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar bilan birgalikda ilg‘or pedagogik tajribalarning ommalashtirilishi va joriy qilinishini ta’minlaydi hamda ilmiy-uslubiy jurnallar, gazetalar, Vazirlik bo‘yicha buyruqlar, yo‘riqnomalar to‘plamlarini nashr etadi;
mahalliy hokimiyat organlari bilan birgalikda aholining maktabgacha tarbiyaga bo‘lgan ehtiyojini qondirish, maktabgacha yoshdagi bolalarning to‘laqonli jismoniy va aqliy rivojlanishi uchun sharoit yaratish tadbirlarini amalga oshiradi hamda bolalar va o‘smirlarga mo‘ljallangan maktabdan tashqari va o‘quv-tarbiya muassasalarining moddiy-texnik negizini mustahkamlaydi va ularning tarmog‘ini rivojlantiradi, o‘sib kelayotgan avlodning ijodiyoti va sog‘lom dam olishi, uning qiziqishlari va ehtiyojlari qondirilishini, qobiliyat va iste’dodlari har tomonlama rivojlanishini ta’minlovchi muassasalar kompleksini yaratadi;
davlat ta’lim muassasalari va davlatga qarashli bo‘lmagan ta’lim muassasalarida yetim va ota-ona g‘amho‘rligisiz qolgan bolalarni to‘la davlat ta’minoti asosida boqish, o‘qitish, tarbiyalash va kasbga tayyorlash uchun shart-sharoitlar yaratadi;
mahalliy hokimiyat organlari bilan birgalikda jismoniy va aqliy rivojlanishda nuqsoni bo‘lgan bolalarni o‘qitish, tarbiyalash va ularni boqishni, kasbga tayyorlashni, ularning ijtimoiy-maishiy va moddiy ta’minotini, ularga tibbiy xizmat ko‘rsatishni va ularni sog‘lomlashtirishni takomillashtiradi, ixtisoslashtirilgan maktabgacha tarbiya muassasalari, maktablar va maktab-internatlar tarmog‘ini rivojlantiradi;
O‘zbekiston Respublikasi Fan va texnika davlat qo‘mitasi bilan kelishgan holda pedagogika oliy o‘quv yurtlari, ilmiy-tadqiqot institutlari, Xalq ta’limi xodimlari malakasini oshirish markaziy instituti huzurida aspirantura va doktorantura ochishga ruxsat beradi va hamda u ish qoniqarsiz tashkil etilgan bo‘linmalarda aspirantlar va doktorantlar tayyorlashni to‘xtatadi;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy attestatsiya komissiyasiga fan doktori va nomzodi ilmiy darajalarini olish uchun dissertatsiyalarni himoya qilish bo‘yicha ixtisoslashtirilgan kengashlarning raislari va shaxsiy tarkibini, tegishli kengashlarga dissertatsiyalarni himoyaga qabul qilish, ilmiy darajalar va ilmiy unvonlar berish huquqini beruvchi ixtisosliklar ro‘yxatini kelishish va tasdiqlash uchun taqdim etadi;
Vazirlik quyidagilarni ishlab chiqadi va taqdim etadi: O‘zbekiston Respublikasi Fan va texnika davlat qo‘mitasiga — aspirantura va doktorantura orqali ilmiy-pedagog xodimlar tayyorlash rejasini; O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining istiqbolni belgilash va statistika davlat qo‘mitasiga — pedagogika oliy o‘quv yurtlari va pedagogika bilim yurtlarida pedagog xodimlar tayyorlash va ularning malakasini oshirish rejalarini;
pedagog xodimlarning malakasini oshirish fakultetlari tashkil etiladigan pedagogika oliy o‘quv yurtlari ro‘yxatini tasdiqlaydi;
pedagogika instituti rektori lavozimiga tayinlash uchun nomzodlarni belgilangan tartibga muvofiq respublika Hukumatiga taqdim etadi, lavozimlar nomenklaturasiga binoan respublika organlari, muassasalari va o‘quv yurtlari rahbarlarini tayinlaydi;
o‘ziga qarashli oliy va o‘rta pedagogika o‘quv yurtlari ustavlarini ro‘yxatga oladi, Vazirlik tizimidagi korxonalar, tashkilotlar va muassasalar to‘g‘risidagi nizomlarni tasdiqlaydi;
ta’lim masalalari bo‘yicha jamoatchilik fikrini o‘rganishni tashkil etadi, respublikada ta’limning ahvolini qiyosiy tahlil qiladi, uning rivojlanish tendensiyasini belgilaydi;
o‘quv yurtlarining moddiy negizini mustahkamlash va texnika bilan qayta jihozlash, moddiy-texnika resurslaridan samarali foydalanish sohasida yagona siyosatni amalga oshiradi; ta’lim obyektlari qurish va ularni qayta qurishning kompleks dasturlari ishlab chiqilishi va amalga oshirilishini tashkil etadi;
o‘ziga qarashli o‘quv yurtlarida qurilish bo‘yicha asosiy buyurtmachi vazifasini bajaradi; o‘quv yurtlari qurilishi loyihalari va smetalari ekspertizasini amalga oshiradi; pudrat va xo‘jalik usulida bajariladigan asosli tuzatish ishlari hajmini rejalashtiradi;
bevosita Vazirlikka bo‘ysunuvchi muassasalar, tashkilotlar, korxonalarning moliya-xo‘jalik faoliyatiga rahbarlikni amalga oshiradi;
respublika Sog‘liqni saqlash vazirligi bilan birgalikda bolalar va o‘quvchi yoshlar salomatligini mustahkamlash va muhofaza qilishni ta’minlovchi shartlarga rioya etilishi tadbirlarining bajarilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi;
respublikaning manfaatdor vazirliklari, davlat qo‘mitalari, idoralari, konsernlari, uyushmalari bilan birgalikda o‘quvchilar, talabalar sport musobaqalarini, sayyohlar slyotlarini, texnik ijodiyot ko‘riklarini, maktab olimpiadalarini, pedagog xodimlar o‘rtasida sport musobaqalarini, yosh talantlarni aniqlash, o‘stirish va shaxsni kamol toptirishga yo‘naltirilgan o‘quv- tarbiya tusidagi boshqa tadbirlarni tashkil etadi hamda o‘tkazadi;
ta’limning muhim masalalari bo‘yicha kengashlar, seminarlar va konferensiyalarni belgilangan tartibda chaqiradi;
mehnat va o‘qishdagi yuqori ko‘rsatkichlari, o‘quvchi yoshlarni o‘qitish, tarbiyalash va homiylik qilishda faol ishtirok etganliklari uchun Vazirlik tizimidagi pedagog xodimlarni, o‘quvchilar va talabalarni, vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralarning xodimlarini belgilangan tartibda Hukumat mukofotlariga taqdim etadi hamda tarmoq mukofotlari bilan taqdirlaydi;
fuqarolarning taklif, ariza, shikoyatlari o‘z vaqtida ko‘rib chiqilishini tashkil etadi; fuqarolarning xatlarida ma’lum qilingan ta’lim to‘g‘risidagi qonunchilikni buzish hollarini bartaraf etish bo‘yicha chora-tadbirlar ko‘radi;
6. Vazirlikka oldida turgan vazifalarni hal etish, zimmasiga yuklatilgan majburiyatlarni bajarish uchun quyidagi huquqlar beriladi:
mulkchilik shakli va kimga bo‘ysunishidan qat’iy nazar, ta’lim organlari va muassasalari tomonidan “Ta’lim to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni va respublika Hukumatining ta’lim masalalari bo‘yicha qarorlarining bajarilishi ustidan nazoratni amalga oshirish;
ta’limning ayrim masalalarini hal etish, ta’lim muassasalari ishini takomillashtirish, ularning o‘quv-moddiy negizini mustahkamlash, malakali pedagog xodimlar tayyorlash, davlat ta’lim muassasalari xodimlari, o‘quvchilar va talabalarning belgilangan ijtimoiy muhofazasini ta’minlash bo‘yicha takliflarni ko‘rib chiqish uchun respublika Hukumatiga kiritish;
ta’lim tizimini va uning muayyan bo‘g‘inlarini rivojlantirishning dolzarb va istiqbolli muammolarini ishlab chiqish uchun muvaqqat ilmiy jamoalar tashkil etish;
Vazirlikka yuklatilgan vazifalarni bajarish uchun O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Istiqbolni belgilash va statistika davlat qo‘mitasidan, joylardagi ta’lim boshqaruv idoralaridan statistika, reja va hisobot ma’lumotlarini olish;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi, viloyat, tuman va shahar xalq ta’limi bo‘limi organlarining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunga zid bo‘lgan buyruq va ko‘rsatmalarining amal qilishini to‘xtatish zarur hollarda ularni bekor qilish haqida tegishli hokimlikka yoki Vazirlar Mahkamasiga taklif kiritish;
o‘ziga qarashli muassasalarning qabul qilingan mehnat to‘g‘risidagi qonunlarga xilof ravishda xodimlarni jazolash va ishdan bo‘shatish haqidagi buyruqlarini bekor qilish;
hay’at majlislarida ta’lim boshqaruv organlari, ta’lim muassasalari rahbarlarining Vazirlik vakolatiga kiruvchi masalalar bo‘yicha hisobotlarini eshitish;
xalq ta’limi va fan xodimlari kasaba uyushmalari Markaziy Qo‘mitasi, Mehnat vazirligi bilan birgalikda respublika Hukumatining qarorlari bilan nazarda tutilgan imtiyoz va kompensatsiyalarning Vazirlik tizimida to‘g‘ri qo‘llanishi ustidan nazoratni amalga oshirish;
O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish, bank va boshqa kredit muassasalarida valyuta schyotlariga ega bo‘lish;
ta’lim masalalari bo‘yicha qonunlarning amalda qo‘llanilishini umumlashtirish, uni takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish va ularni belgilangan tartibda respublika Hukumatiga kiritish, o‘z vakolati doirasida amaldagi qonunlarning qo‘llanilishi bo‘yicha tushuntirishlar berish hamda ta’lim tizimida huquqiy ishlarni takomillashtirish chora-tadbirlarini amalga oshirish;
o‘z apparatining mansabdor shaxslarini, o‘zining va boshqa tizimlarning yordam berishga jalb qilinadigan xodimlarini Vazirlik vakolatiga tegishli bo‘lgan masalalar bo‘yicha materiallar bilan tanishish uchun ta’lim boshqaruv organlariga, o‘quv ta’lim muassasalariga, tashkilotlar va korxonalarga yuborish;
o‘quv dasturlari, darsliklar, o‘quv qo‘llanmalari va uslubiy materiallar haqida xulosalar tayyorlash, ilg‘or tajriba va pedagogika fani yutuqlaridan foydalanish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqish uchun Vazirlikda Ilmiy-uslubiy kengash tuzish; Ilmiy-uslubiy kengashning tarkibi va u haqdagi Nizom O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlanadi.
7. O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligiga O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq lavozimga tayinlanadigan Vazir boshchilik qiladi.
Vazirlikka yuklatilgan vazifalarning bajarilishi uchun shaxsan javob beradi, Vazirlik faoliyatining alohida sohalariga, xalq ta’limi organlariga va Vazirlik tizimidagi ta’lim o‘quv yurtlari, muassasalar, tashkilotlar va korxonalarga rahbarlik qilish uchun vazir o‘rinbosarlarining, Vazirlik markaziy apparati bo‘linmalari rahbarlarining javobgarligi darajasini belgilaydi;
O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonun hujjatlari asosida va ularni bajarish yuzasidan buyruqlar, yo‘riqnomalar chiqaradi hamda Vazirlik tizimida bajarilishi majburiy bo‘lgan ko‘rsatmalar beradi va ularning ijrosini tekshiradi. Uning vakolatiga kiruvchi masalalar bo‘yicha buyruqlari va yo‘riqnomalari xalq ta’limining barcha boshqaruv organlari, respublikaning ta’lim muassasalari hamda tasarrufida ta’lim muassasalari bo‘lgan vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralarning bajarishi uchun majburiydir;
zarur bo‘lgan holda boshqa vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralarning rahbarlari bilan birgalikda qo‘shma buyruqlar chiqaradi.
9. Vazir o‘rinbosarlari O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirining taqdimnomasi bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tayinlandi.
11. Vazirlikda hay’at tashkil qilinadi, uning shaxsiy tarkibi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
12. Hay’atning tegishli hujjatlari qarorlar hamda Vazirning buyruqlari bilan hayotga joriy qilinadi Vazir bilan hay’at a’zolari o‘rtasida kelishmovchilik kelib chiqqan taqdirda Vazir yuzaga kelgan kelishmovchilik haqida Vazirlar Mahkamasini xabardor qilgan holda o‘z qarorini hayotga joriy qiladi. Hay’at a’zolariga ham o‘z fikrlarini Vazirlar Mahkamasiga ma’lum qilish huquqi beriladi.
13. Vazirlik markaziy apparati tuzilmasi, xodimlari soni va mehnatga haq to‘lash fondi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi va belgilanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vaziri xodimlarning belgilangan soni va mehnatga haq to‘lash fondi doirasida tuzilmaga o‘zgartirish kiritish va Vazirlik markaziy apparatining shtat jadvalini tasdiqlash huquqiga egadir.
14. Vazirlik yuridik shaxs hisoblanadi, O‘zbekiston Respublikasi Davlat gerbi tasvirlangan va o‘z nomi o‘zbek va rus tillarida yozilgan muhrga, O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining tegishli bo‘linmalarida budjet va hisob-kitob schyotlariga ega bo‘ladi.
1. O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi (keyingi o‘rinlarda — Vazirlik) respublikada oliy o‘rta maxsus ta’limga rahbarlik qiluvchi davlat boshqaruv organi hisoblanadi, o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga bo‘ysunadi.
2. Vazirlik O‘zbekiston Respublikasida oliy va o‘rta maxsus ta’lim sohasidagi yagona davlat siyosatini izchillik bilan amalga oshiradi, jahon andozalari darajasida mutaxassislar tayyorlash maqsadida oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida davlat tomonidan belgilangan talablar hamda normativlarning bajarilishini ta’minlaydi. Idoraviy bo‘ysunishi va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlariga o‘quv-uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi hamda ular tomonidan O‘zbekiston Respublikasining ta’lim to‘g‘risidagi qonunchiligiga rioya etilishini nazorat qiladi.
Vazirlikning yagona tizimini tashkil etadigan, bevosita o‘ziga bo‘ysunadigan oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlariga, korxonalar, tashkilotlar hamda muassasalarga rahbarlik qiladi.
3. Vazirlik o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga, qonunlariga va Oliy Majlisning boshqa qarorlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari hamda farmoyishlariga, Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga hamda mazkur Nizomga amal qiladi.
hozirgi ijtimoiy-iqtisodiy vaziyatni hisobga olgan holda respublikada oliy va o‘rta maxsus ta’limni rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish va amalga oshirish;
respublika oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida xalqaro talablarga mos keladigan, nazariy va kasbiy layoqatlilikni jahon madaniyati qadriyatlari va milliy an’analarga asoslangan yuksak axloqiy fazilatlar bilan chog‘ishtirgan, ilmiy-texnikaviy, ijtimoiy va madaniy taraqqiyot vazifalarini tashabbus hamda mas’uliyat bilan hal eta oladigan mutaxassislarni tayyorlaydi;
oliy va o‘rta maxsus ma’lumotli mutaxassislar tayyorlashga, oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari ilmiy-pedagog xodimlari malakasini oshirish va qayta tayyorlashga ilmiy-uslubiy rahbarlik qilish shuningdek, respublika xalq xo‘jaligida ishlayotgan mutaxassislarning malakasini oshirish va qayta tayyorlashga umumiy uslubiy rahbarlikni amalga oshirish;
jamiyatning umumiy hamda kasb madaniyati jahon darajasiga muvofiqligini ta’minlash maqsadida oliy va o‘rta ta’lim tizimini rivojlantirish;
oliy maktabda ilmiy-tadqiqot ishlarini, respublika oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida yoshlarning ilmiy-texnika ijodiyotini rivojlantirish hamda samaradorligini oshirish. Yuqori malakali ilmiy xodimlar tayyorlash;
vazirlik tizimidagi oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari, korxonalar, tashkilotlar va muassasalarning moddiy-texnika negizini mustahkamlash va rivojlantirish;
vazirlik tizimidagi oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari talabalari, o‘quvchilar, aspirantlari, ilmiy-pedagog xodimlarining, korxonalar, tashkilotlar va muassasalar ishchi va xizmatchilarining uy-joy, madaniy-maishiy sharoitlarini va ularni ijtimoiy himoya qilish choralarini yaxshilash, ularga xavf-xatarsiz mehnat sharoitlarini ta’minlash.
respublikada oliy va o‘rta maxsus ta’limni rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlarini belgilash bo‘yicha ilmiy asoslangan tavsiyalarni ishlab chiqadi;
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Istiqbolni belgilash va statistika davlat qo‘mitasi hamda O‘zbekiston Respublikasi Mehnat vazirligi bilan birgalikda respublika xalq xo‘jaligi ehtiyojlaridan kelib chiqib, mutaxassislar tayyorlash hamda oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarini tugatgan mutaxassislarni ishga joylashtirishning respublikada oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarini oqilona joylashtirishning istiqboldagi va joriy rejalarini ishlab chiqadi;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari uchun barcha ixtisosliklar va fanlar bo‘yicha o‘quv rejalari va dasturlarini, shuningdek, o‘quv yurtlarida ular bo‘yicha mutaxassislar tayyorlash amalga oshirilishi kerak bo‘lgan yangi ixtisosliklar ro‘yxatini ishlab chiqadi va tasdiqlaydi;
o‘ziga bo‘ysunuvchi oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarining ustavlarini ro‘yxatga oladi va vazirlik tizimidagi korxona hamda muassasalar to‘g‘risidagi nizomlarni tasdiqlaydi; akkreditatsiya qilingan davlatga qarashli bo‘lmagan o‘quv yurtlarining hisobini olib boradi;
Hukumat tomonidan tasdiqlangan Nizomga binoan oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarini, idoraviy bo‘ysunishidan va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, attestatsiyadan va ro‘yxatdan o‘tkazadi. Attestatsiya asosida ta’lim muassasalariga muayyan maqom beradi (kollej, universitet va hokazo);
davlat ta’lim andozalarining tarkibiy qismlari va mundarijasini belgilash bo‘yicha ilmiy asoslangan tavsiyalarni ishlab chiqadi;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari pedagog xodimlarining ma’lumot tsenziga qo‘yiladigan talablarni ishlab chiqadi;
mutaxassislar tayyorlash sifatini yaxshilash chora-tadbirlarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi. Hukumat tomonidan tasdiqlangan Nizomga muvofiq respublikada ikki bosqichli oliy ta’lim tizimini joriy etadi;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida ijtimoiy fanlarni o‘qitishga o‘quv-uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi va tarbiyaviy ishlar ko‘lamini muvofiqlashtiradi;
oliy o‘quv yurtlariga talabalarni tanlab olish respublika markazi bilan birgalikda, respublika Vazirlar Mahkamasi bilan kelishgan holda xolislik va ijtimoiy adolatni ta’minlovchi oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlariga qabul qilish qoidalarini ishlab chiqadi va tasdiqlaydi, shuningdek, test sinovlari natijalariga ko‘ra abituriyentlarni oliy o‘quv yurtlariga qabul qilish bo‘yicha davlat komissiyasi ishida qatnashadi;
respublika oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari uchun darsliklar, o‘quv qo‘llanmalari hamda boshqa o‘quv-uslubiy adabiyotlarni tayyorlash, tarjima qilish va nashr etishni tashkil etadi; O‘zbekiston Respublikasi Davlat matbuot qo‘mitasi bilan birgalikda davlat tilida hamda boshqa tillarda o‘qitish bo‘yicha darsliklar va o‘quv qo‘llanmalarini nashr etish hamda ko‘paytirishning yillik va istiqbol rejalarini ishlab chiqadi, ularni belgilangan tartibda tasdiqlash uchun taqdim etadi;
o‘quv jarayoniga o‘qitishning zamonaviy texnik vositalarini (kompyuter, audiovizual texnikasi va boshqa vositalar) joriy etish bo‘yicha tadbirlar ishlab chiqadi va amalga oshiradi, bu ishga o‘quv-uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi, O‘zbekiston Davlat televideniye va radioeshittirish kompaniyasi bilan birgalikda oliy o‘quv yurtlari talabalari va o‘rta Maxsus o‘quv yurtlari o‘quvchilari uchun radio, televideniyeda o‘quv mashg‘ulotlari eshittirishlarini tashkil qiladi;
respublikaning oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida harbiy va jismoniy tayyorgarlikning o‘quv-uslubiy rahbarligini belgilangan tartibda amalga oshiradi; O‘zbekiston Kasaba uyushmalari Federatsiyasi Kengashi hamda manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda Vazirlik tizimi o‘quv yurtlarida sport-sog‘lomlashtirish lagyerlari, profilaktoriylar va boshqa sog‘lomlashtirish muassasalarini tashkil qilish tadbirlarini ishlab chiqadi;
Vazirlik oliy o‘quv yurtlari huzuridagi doktorantura hamda aspirantura orqali ilmiy va ilmiy-pedagog xodimlar tayyorlash rejasini ishlab chiqadi va O‘zbekiston Respublikasi Fan va texnika davlat qo‘mitasiga taqdim etadi;
Vazirlikning oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari o‘qituvchilarining malakasini oshirish rejalarini tuzadi va uni tashkil etadi;
idoraviy bo‘ysunishidan va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, oliy o‘quv yurtlari huzuridagi doktorantura hamda aspiranturani ochishni va tugatishni, ularning faoliyatiga ilmiy-uslubiy rahbarlikni va nazoratni amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Fan va texnika davlat qo‘mitasi, Fanlar akademiyasi hamda OAK bilan birgalikda aspirantura va doktorantura haqida Nizom ishlab chiqadi;
yetakchi oliy o‘quv yurtlari huzurida fan doktori hamda fan nomzodi ilmiy darajalarini himoya qilish bo‘yicha ixtisoslashtirilgan kengashlar tuzish haqidagi taqdimnomalarni ko‘rib chiqadi va O‘zbekiston Respublikasi OAKga taqdim etadi hamda ularning faoliyatini muvofiqlashtiradi;
Vazirlik tizimidagi oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarining ilmiy-tadqiqot, tajriba-konstruktorlik ishlarini muvofiqlashtiradi va ularga rahbarlik qiladi, ilmiy ishlarni rejalashtirishni takomillashtirish hamda ularning samaradorligini oshirish tadbirlarini amalga oshiradi; Vazirlik oliy o‘quv yurtlarida muhim ilmiy-tadqiqot ishlarining, davlat budjeti hisobidan fundamental ilmiy-tadqiqotlar o‘tkazish va ilmiy-pedagog xodimlar tayyorlashni mablag‘ bilan ta’minlashning davlat yillik va istiqbol rejalari loyihalarini ishlab chiqadi;
O‘zbekiston Respublikasi Fan va texnika davlat qo‘mitasi bilan birgalikda oliy o‘quv yurtlari professor-o‘qituvchilari tarkibini amaliy fanlar sohasida ilmiy-tadqiqotlar o‘tkazishga jalb qilishni ta’minlaydi, manfaatdor vazirliklar hamda idoralar bilan birgalikda tadqiqotlar natijalaridan xalq xo‘jaligida foydalanish bo‘yicha tadbirlar ishlab chiqadi va amalga oshiradi;
davlat budjeti tematikasi bo‘yicha ilmiy-tadqiqot ishlarini o‘tkazishga ajratilgan mablag‘lar oliy o‘quv yurtlari tomonidan foydalanishini nazorat qiladi, shuningdek, Vazirlik oliy o‘quv yurtlarining ilmiy-tadqiqot ishlari o‘tkazish va ilmiy-pedagog xodimlar tayyorlash bo‘yicha yil choragi hamda yillik hisobotlarini ko‘rib chiqadi;
respublikada oliy va o‘rta maxsus ta’lim muammolari, oliy o‘quv yurtlarida bajarilgan ilmiy tadqiqotlar natijalari bo‘yicha ilmiy, ilmiy-texnika axborotini tashkil qiladi; o‘quv, ilmiy va ilmiy-texnik adabiyotlarni belgilangan tartibda tayyorlashni va nashr etishni ta’minlaydi, patent-litsenziya ishiga rahbarlik qiladi;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari pedagog xodimlarini ishga shartnoma usulida qabul qilishni qo‘llash va takomillashtirish bo‘yicha uslubiy tavsiyalarni ishlab chiqadi va ularning amalga oshirilishini nazorat qiladi;
O‘zbekiston Respublikasida oliy va o‘rta maxsus ta’limni rivojlantirish muammolari bo‘yicha belgilangan tartibda kengashlar, ilmiy va ilmiy-uslubiy konferensiyalar o‘tkazadi va ko‘rgazmalar tashkil etadi;
Fan va texnika davlat qo‘mitasi bilan birgalikda muammoli laboratoriyalarni, manfaatdor vazirliklar va muassasalar bilan kelishgan holda — Vazirlik tizimidagi oliy o‘quv yurtlaridagi tarmoq ilmiy-tadqiqot laboratoriyalarini ochadi va tugatadi;
oliy o‘quv yurti rektori lavozimiga tayinlash uchun belgilangan tartibda Vazirlar Mahkamasiga nomzodlarni taqdim etadi, Vazirlik oliy o‘quv yurtlarining prorektorlarini tayinlaydi hamda dekanlarning tayinlanishiga rozilik beradi. Vazirlik tizimidagi o‘rta maxsus o‘quv yurtlarining direktorlarini, korxonalar, tashkilotlar va muassasalarning rahbarlarini tayinlaydi;
Vazirlik tizimidagi oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari ilmiy-pedagog xodimlari hisobini olib boradi;
zarur ma’lumotlarni umumlashtiradi va belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Istiqbolni belgilash va statistika davlat qo‘mitasiga yuboradi;
obyektlar qurilishiga ajratilgan sarmoya mablag‘laridan samarali foydalanishni ta’minlaydi; o‘quv-laboratoriya bazasini mustahkamlash, yotoqxonalar, ijtimoiy va madaniy-maishiy obyektlar qurilishi kompleks dasturini ishlab chiqadi va amalga oshiradi; o‘quv yurtlari tomonidan o‘quv va ilmiy jihozlardan samarali foydalanilishini nazorat qiladi;
Vazirlik tizimidagi o‘quv yurtlarining moddiy-texnika ta’minotini tashkil qiladi va muvofiqlashtiradi;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarini mablag‘ bilan ta’minlash davlat me’yorlarini belgilash, shuningdek, o‘quv jarayonini moddiy-texnika jihatdan ta’minlash va jihozlash bo‘yicha takliflar ishlab chiqadi;
mutaxassislar tayyorlash bo‘yicha shartnomalar hisobotini olib boradi hamda mablag‘larning kelib tushishini va xarajatlarni nazorat qiladi;
Vazirlik tizimidagi davlat budjeti ta’minotida bo‘lgan oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari hamda muassasalarning xarajatlar smetasini ishlab chiqadi va ularni belgilangan tartibda mablag‘ bilan ta’minlaydi;
o‘ziga bo‘ysunadigan tashkilotlar va xo‘jalik hisobidagi korxonalarning ishlab-chiqarish va moliyaviy faoliyatini boshqaradi;
Vazirlikka bo‘ysunadigan oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari, tashkilotlar va muassasalarning xo‘jalik hamda moliyaviy faoliyati ustidan nazoratni amalga oshiradi;
talabalar va o‘quvchilarning o‘zlashtirishlari hamda jamoat ishlaridagi faolliklarini hisobga olgan holda ularni moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish choralarini ko‘radi;
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki muassasalarida va boshqa banklarda markazlashtirilgan tartibda Vazirlikka ajratiladigan mablag‘larni taqsimlash va qayta taqsimlash uchun hisob-kitob, joriy schyotlar va boshqa schyotlar ochadi;
Vazirlikning oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida muassasa va tashkilotlarida reja-iqtisod masalalari hamda buxgalteriya hisobi va hisobotini yuritish bo‘yicha uslubiy rahbarlikni amalga oshiradi;
Vazirlik tizimidagi o‘quv yurtlari, korxonalar, tashkilotlar va muassasalarning professor-o‘qituvchilari tarkibi hamda o‘quv-yordamchi va boshqa toifadagi xodimlarning sonini belgilangan tartibda tasdiqlaydi;
tizim xodimlarini O‘zbekiston Respublikasining faxriy unvonlariga, davlat mukofotlari va boshqa mukofotlarga taqdim etish materiallarini ko‘rib chiqadi va xulosa beradi. Vazirlik tizimi ilg‘or xodimlarini va boshqa vazirliklar hamda muassasalarning oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari xodimlarini Faxriy yorliqlar bilan shuningdek, oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari talabalari va o‘qituvchilarini eng yaxshi ilmiy va tajriba-konstruktorlik ishlari uchun belgilangan tartibda mukofotlaydi;
xorijiy mamlakatlarning ta’lim boshqaruv organlari, oliy o‘quv yurtlari va firmalari bilan to‘g‘ridan to‘g‘ri aloqalar o‘rnatadi, O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari va bitimlari asosida ular bilan ta’lim va oliy o‘quv yurti fani sohasida hamkorlikni amalga oshiradi;
chet ellik fuqarolarni o‘qitish bo‘yicha me’yoriy hujjatlarni ishlab chiqadi, boshqa davlatlarning fuqarolarini respublika oliy va o‘rta maxsus o‘quv idoralarida o‘qitish, tayyorlash va malakasini oshirishga, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarini chet el ta’lim muassasalarida O‘zbekiston Respublikasining xalqaro bitimlariga muvofiq hamda xayriya jamg‘armalari, homiylar va fuqarolar hisobiga o‘qitish, tayyorlash va malakasini oshirishga shartnomalar tuzadi;
idoraviy bo‘ysunishidan va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, respublika ta’lim muassasalariga xorijiy mamlakatlar uchun mutaxassislar tayyorlashga umumiy tashkiliy rahbarlikni amalga oshiradi;
respublikada oliy va o‘rta maxsus ta’lim tuzilmasini va boshqaruvini takomillashtirish masalalari bo‘yicha takliflarni ko‘rib chiqish uchun O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritish;
idoraviy bo‘ysunishidan va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida ta’lim to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga rioya etilishini nazorat qilish;
davlatga qarashli bo‘lmagan oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida hamda ularga tenglashtirilgan ta’lim muassasalarida O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari buzilgan taqdirda, ularning faoliyatini to‘xtatib qo‘yish;
o‘z tizimida qonunlarni qo‘llash tajribasini umumlashtirish, uni takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish va tegishli organlarga taqdim etish. Respublika oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari faoliyatining turli sohalarida paydo bo‘ladigan munosabatlarni huquqiy tartibga keltirish bo‘yicha berilgan vakolat doirasida me’yoriy aktlar chiqarish;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari hamda ularning filiallarini o‘quv yurtlarining idoraviy bo‘ysunishidan va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, ochish (qayta tuzish va tugatish) uchun xulosa berish;
davlatga qarashli bo‘lmagan oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlariga hamda ularga tenglashtirilganlarga Hukumat tasdiqlagan Nizomga muvofiq ta’lim faoliyati huquqi litsenziyalarini berish;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari o‘qituvchilari malakasini oshirish va qayta tayyorlash fakultetlari tashkil qilinadigan oliy o‘quv yurtlari ro‘yxatini belgilash;
vazirliklar, idoralardan va bevosita oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlaridan Vazirlik zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishi uchun zarur materiallarni, shuningdek, oliy va o‘rta maxsus ta’lim bo‘yicha belgilangan statistik hisobotni olish. Vazirlik o‘quv yurtlarida hisob-kitob va hisobotning holatini nazorat qilishni amalga oshirish;
O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirish va bank hamda boshqa kredit muassasalarida valyuta hisoblariga ega bo‘lish;
o‘ziga bo‘ysunuvchi o‘quv yurtlari va tashkilotlardan mutaxassislar tayyorlaganliklari uchun, tadbirkorlik faoliyatlari daromadlaridan, shuningdek, xayriya jamg‘armalari, homiylar va chet el investitsiyalaridan pul o‘tkazish tartibida tushayotgan budjetdan tashqari mablag‘lar hisobiga markazlashtirilgan rivojlantirish, ijtimoiy himoya qilish va boshqa jamg‘armalarni tuzish;
mutaxassislarni shartnoma asosida maqsadli tayyorlash uchun o‘ziga bo‘ysunuvchi oliy o‘quv yurtlarida maxsus kafedralar, fakultetlar, kurslar ochish;
oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari bo‘lgan respublika vazirliklari va idoralari rahbar xodimlarining axborotlarini (ma’ruzalarini) hay’at majlisiga kiritish;
Vazirlikda O‘zbekiston Respublikasi oliy va o‘rta maxsus o‘quv ta’limini rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha takliflarni ko‘rib chiqish, Vatan va chet el fani, texnikasi hamda oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari faoliyati ilg‘or tajribasining yangi yutuqlarini hisobga olgan holda, mutaxassislar tayyorlashning ilmiy mazmunini aniqlash uchun yetakchi olimlar, yuqori malakali mutaxassislar, ilmiy-texnika jamiyatlari va boshqa tashkilotlarning vakillaridan iborat ilmiy-uslubiy kengash tuzish. Ilmiy-uslubiy kengash tarkibi va uning Nizomi Vazir tomonidan tasdiqlanadi;
tasdiqlangan boshqaruv apparati tuzilmasiga Vazirlikning ish haqi fondi hamda apparat xodimlarining cheklangan soni doirasida boshqaruv texnologiyasi hamda texnikasini takomillashtirish zarurati bilan bo‘ladigan o‘zgartishlarni kiritish;
o‘ziga bo‘ysunuvchi muassasalar tomonidan amaldagi qonunlarga zid ravishda chiqarilgan buyruqlarni bekor qilish.
7. Vazirlik o‘z ishini vazirlikning oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari, korxonalari va muassasalariga rahbarlik bo‘yicha barcha masalalari muhokama qilishda va hal etishda kollegiallik hamda yakkaboshchilikning uyg‘unligi asosida tashkil etadi.
8. Vazirlik O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni bilan lavozimga tayinlanadigan vazir boshchilik qiladi.
9. Vazirning O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tayinlanadigan birinchi o‘rinbosari va o‘rinbosarlari bo‘ladi. Ular o‘rtasidagi vazifalar taqsimoti vazir tomonidan amalga oshiriladi.
10. Vazirlikda vazir, lavozimiga ko‘ra vazirning birinchi o‘rinbosari va o‘rinbosarlari, vazirlikning va tizimning boshqa xodimlaridan iborat tartibda hay’at tashkil etiladi. Hay’at a’zolarining soni O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
Vazirlik hay’ati oliy va o‘rta maxsus ta’limni rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari qabul qilingan qarorlar ijrosini tekshirish, kadrlarni tanlash va ulardan foydalanish masalalarini, muhim buyruq va yo‘riqnomalar loyihalarini, Vazirlik boshqarmalari va bo‘limlari, o‘quv yurtlari rahbarlarining hisobotlarini ko‘rib chiqadi. Qarorlar qabul qiladi.
11. Hay’at qarorlari, odatda, vazirning buyruqlari bilan hayotga tatbiq etiladi. Vazir bilan hay’at o‘rtasida kelishmovchilik paydo bo‘lgan taqdirda Vazir o‘z qarorini amalga oshirish huquqiga ega bo‘ladi, bunda u O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kelishmovchiliklar haqida axborot beradi, hay’at a’zolari esa, o‘z navbatida, fikrlarini O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga bildirishlari mumkin.
O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonun hujjatlari asosida va ularni bajarish yuzasidan buyruqlar, yo‘riqnomalar chiqaradi, Vazirlik tizimida bajarish majburiy bo‘lgan ko‘rsatmalar beradi va ularning bajarilishini tekshiradi. Uning o‘z vakolati doirasiga kiruvchi respublikada oliy va o‘rta maxsus ta’limga rahbarlik qilish masalalari bo‘yicha buyruqlari va yo‘riqnomalari respublikaning barcha oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari, shuningdek, shu o‘quv yurtlari bo‘ysunadigan vazirliklar va idoralar uchun ham majburiydir.
Vazirlikka yuklatilgan vazifalarning bajarilishiga shaxsan javob beradi, vazirning birinchi o‘rinbosari va o‘rinbosarlarining, markaziy apparat tarkibiy bo‘linmalari rahbarlarining Vazirlik faoliyatining ayrim sohalariga rahbarligi, shuningdek, o‘ziga bo‘ysunuvchi o‘quv yurtlari korxonalar va tashkilotlar ishi uchun mas’ulligi darajasini belgilaydi.
Zarur hollarda boshqa vazirliklar va idoralar rahbarlari bilan birgalikda qo‘shma buyruqlar chiqaradi.
13. Vazirlik markaziy apparati xodimlari soni va mehnat haqi fondi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
14. Vazirlik fuqarolarning xatlari, shikoyatlari va arizalarining o‘z vaqtida e’tibor bilan ko‘rib chiqilishini tashkil qiladi, bu xatlarda ko‘tarilgan masalalarning to‘g‘ri hal etilishiga erishadi, shuningdek, fuqarolar xatida bayon etilgan Vazirlik tizimidagi oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlari, korxonalar, tashkilotlar va muassasalar faoliyatidagi kamchiliklarni bartaraf etish choralarini ko‘radi.