Chora-tadbirlar | Amalga oshirish mexanizmi | Amalga oshirish shakli | Ijro muddati | Ijro uchun mas’ullar | |
I. Bank sektorini restrukturizatsiya qilish | |||||
1. | “Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy banki” AJ faol�yatini transformatsiya qilish. | 1. Bankning kuzatuv kengashi tarkibiga mustaqil a’zolarni kiritish. 2. Kadrlar siyosati va eng muhim samaradorlik ko‘rsatkichlari (KPI) tizimini tasdiqlash. 3. Xalqaro auditorlik kompaniyalarini jalb qilgan holda mavjud holatni diagnostika qilish va aktivlar sifatini baholash (AQR). 4. Konsultantlarni jalb qilgan holda 2021 — 2023-yillarda bankni transformatsiya qilish dasturini tasdiqlash. | Aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi qarori Kuzatuv kengashi qarori Diagnostika yakunlari bo‘yicha hisobot Kuzatuv kengashi qarori | 2020-yil avgust 2020-yil avgust 2020-yil dekabr 2020-yil dekabr | O‘zmilliybank (Mirsoatov), Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev) |
2. | O‘zmilliybankning investitsiya loyihalarini qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha tarkibiy tuzilmasi (“loyihalar fabrikasi”)ni tashkil etish. | 1. Xorijiy konsultantlarni jalb qilgan holda “loyihalar fabrikasi” konsepsiyasi va biznes rejasini ishlab chiqish. 2. “Loyihalar fabrikasi” faoliyatini tashkil etish. | “Loyihalar fabrikasi” konsepsiyasi Chora-tadbirlar kompleksi | 2020-yil oktyabr 2020-yil dekabr | O‘zmilliybank (Mirsoatov) |
3. | “Agrobank” ATB va “Mikrokreditbank” ATB faoliyatini transformatsiya qilish. | 1. Xalqaro auditorlik kompaniyalarini jalb qilgan holda joriy holatni diagnostika qilish va aktivlar sifatini baholash (AQR). 2. Xalqaro konsalting kompaniyalari ishtirokida transformatsiya va bank xizmatlari ommabopligini oshirish dasturlarini ishlab chiqish. 3. Banklarni transformatsiya qilish dasturlarini amalga oshirishga ko‘maklashish maqsadida bank sohasida xalqaro tajribaga ega yuqori malakali ekspertlarni banklar boshqaruvi organlariga jalb qilish. | Diagnostika yakunlari bo‘yicha hisobot Kuzatuv kengashi qarori Boshqaruv organlari qarori | 2020-yil dekabr 2020-yil dekabr 2020-yil dekabr | “Agrobank” ATB (Mamatqulov), Moliya vazir�igi (Nasritdinxodjayev) |
4. | Shaxsiy jamg‘arib boriladigan pensiya tizimi (ShJBPT) mablag‘larini boshqarishni Moliya vazirligi tasarrufiga o‘tkazish. | Quyidagilarni nazarda tutuvchi normativ-huquqiy hujjat loyihasini kiritish: ShJBPT mablag‘larini boshqarishni Moliya vazirligiga o‘tkazish; ShJBPT mablag‘larini yuqori likvidli va kam xatarli aktivlarga investitsiya qilish reglamentlarini joriy qilish. | Normativ-huquqiy hujjat | 2020-yil sentyabr | Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev), AT Xalq banki (Salomov) |
5. | “Poytaxt bank” AJ va “O‘zagroeksportbank” ATBning davlat ulushini xususiylashtirish. | 1. Banklar faoliyatini diagnostika qilish va moliyaviy holatini baholash 2. Tijorat banklaridagi aksiya paketlarini Davlat aktivlarini boshqarish agentligiga o‘tkazish. 3. Davlat ulushini xususiylashtirish | Diagnostika natijalari bo‘yicha xulosa Aksiya paketlarini Davlat aktivlarini boshqarish agentligiga o‘tkazish Oldi-sotdi shartnomalari | 2020-yil iyun | Davlat aktivlarini boshqarish agentligi (Ortikov), O‘TTJ (Vafayev), Toshkent shahar hokimligi (Artikxodjayev), Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev) Davlat aktivlarini boshqarish agentligi (Ortikov). |
6. | Banklarni faoliyatiga xos bo‘lmagan aktivlar va funksiyalardan bosqichma-bosqich ozod qilish. | 1. Banklar tomonidan bajarilayotgan ularning faoliyatiga xos bo‘lmagan funksiyalar (soliq agenti, XUJMShga ko‘maklashish, qarzdorliklar hisobini yuritish va boshqalar)ni batafsil tahlil qilish. 2. Banklar faoliyatiga xos bo‘lmagan funksiyalarni bosqichma-bosqich bekor qilish bo‘yicha normativ hujjatni ishlab chiqish. 3. Davlat ishtirokida banklarning mol-mulklarini inventarizatsiya qilish va ular faoliyatiga xos bo‘lmagan aktivlarni aniqlash hamda ularni sotish choralarini ko‘rish. | Tahliliy materiallar Normativ-huquqiy hujjat Banklar kuzatuv kengashlari qarorlari | 2020-yil iyul 2020-yil sentyabr qabul qilinishiga qarab | Markaziy bank (Zaxidov), Davlat aktivlarini boshqarish agentligi (Bekenov) |
7. | Moliyaviy xizmatlar ommabopligini oshirish milliy strategiyasini ishlab chiqish. | 1. Jahon banki bilan hamkorlikda loyihaoldi o‘rganishni o‘tkazish. 2. Moliyaviy xizmatlar ommabopliginioshirish milliy strategiyasi loyihasini mutaxassislar, ilmiy xodimlar va ekspertlar hamjamiyati bilan muhokama qilish. 3. Qayta ishlangan Strategiya loyihasini tasdiqlash uchun kiritish. | Jahon banki missiyasi hisoboti Strategiya loyihasi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti qarori loyihasi | 2020-yil iyun 2020-yil iyun — avgust | Markaziy bank (Zaxidov), |
8. | 2025-yilga qadar banklar ustav kapitalining eng kam miqdorini 500 mlrd so‘mgacha bosqichma-bosqich oshirish. | “O‘zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuniga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni loyihasini banklar ustav kapitalining eng kam miqdorini oshirish reja-jadvalini belgilagan holda ishlab chiqish. | O‘zbekiston Respublikasi Qonuni loyihasi | 2022-yil oktyabr | Markaziy bank (Nurmuratov) |
II. Banklardagi davlat ulushini sotish va banklarning korporativ boshqaruv tizimini takomillashtirish | |||||
9. | “Ipoteka bank” ATIBni transformatsiya qilish va undagi davlat ulushini sotish. | 1. Xalqaro moliya korporatsiyasi bilan kredit liniyalarini jalb qilish va bankni transformatsiya qilish shartlari bo‘yicha kelishuvni imzolash. 2. Bankni uzoq muddatli rivojlantirish strategiyasini tasdiqlash. 3. Kuzatuv kengashining mustaqil a’zolar ishtirokidagi yangi tarkibini shakllantirish. 4. XMK ishtirokida tayyorgarlik ishlarini amalga oshirish, potensial investorlarni aniqlash. 5. Davlat ulushini xususiylashtirish. | Kredit shartnomasi Aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi qarori Aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi qarori Chora-tadbirlar kompleksi Oldi-sotdi shartnomasi | 2020-yil may-iyun 2020-yil iyul-avgust 2022-yil | “Ipoteka-bank” ATIB (Atabayev), Davlat aktivlarini boshqarish agentligi (Bekenov), O‘TTJ (Vafayev) |
10. | “Asaka” ATBni transformatsiya qilish va undagi davlat ulushini sotish. | 1. Xalqaro auditorlik kompaniyasi tomonidan bankni baholashni (due diligence) amalga oshirish. 2. “Asaka” ATB va Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki (ETTB) o‘rtasida bankni kelgusida xususiylashtirishni qo‘llab-quvvatlashni nazarda tutuvchi institutsional transformatsiya qilish bo‘yicha kelishuvni imzolash. 3. Bankni transformatsiya qilish dasturi (“yo‘l xaritasi”)ni ishlab chiqish. 4. Transformatsiya dasturini amalga oshirish va bankni xususiylashtirish rejasini tayyorlash. 5. Davlat ulushini xususiylashtirish. | Auditorlik kompaniyasi xulosasi ETTB bilan kelishuv Kuzatuv kengashi qarori Chora-tadbirlar kompleksi Oldi-sotdi shartnomasi | 2020-yil iyun 2020-yil sentyabr 2020-yil sentyabr — dekabr 2021-2022-yillar 2023-yil | “Asaka” ATB (Saydullayev), O‘TTJ (Vafayev) |
11. | “O‘zsanoatqurilishbank” ATBni transformatsiya qilish va undagi davlat ulushini sotish. | 1. XMK va YETTB ishtirokida bankni transformatsiya qilish va xususiylashtirishdan oldingi tayyorgarlik bo‘yicha “yo‘l xaritasi”ni ishlab chiqish va tasdiqlash. 2. XMK va YETTB bilan hamkorlikda bankni transformatsiya qilish jarayonini amalga oshirish va bankni xususiylashtirishga tayyorlash. 3. Davlat ulushini xususiylashtirish. | Kuzatuv kengashi qarori XMK va YETTB bilan kelishuv Oldi-sotdi shartnomasi | 2020-yil noyabr 2020 — 2022-yillar 2022 — 2024-yillar | “O‘zsanoatqurilishbank” ATB (Anaklichev), O‘TTJ (Vafayev) |
12. | “Aloqabank” ATBni transformatsiya qilish va undagi davlat ulushini sotish. | 1. YETTB maslahat xizmati uchun xarajatlarni taqsimlash to‘g‘risidagi kelishuv doirasida “Aloqabank” ATBning joriy holati, faoliyati, jarayonlar va tartib-taomillarni tahlil qilish. 2. ETTB va OTB bilan birgalikda bankni transformatsiya qilish va xususiylashtirishdan oldingi tayyorlash bo‘yicha chora-tadbirlar rejasi (“yo‘l xaritasi”)ni ishlab chiqish. 3. “Yo‘l xaritasi”ga muvofiq “Aloqabank” ATBni transformatsiya qilish va xususiylashtirishdan oldingi tayyorlash bo‘yicha chora-tadbirlar rejasini amalga oshirish. 4. Davlat ulushini xususiylashtirish. | Auditorlik kompaniyasi bilan shartnoma tuzish Chora-tadbirlar rejasini tayyorlash (“yo‘l xaritasi”) Chora-tadbirlar kompleksi Oldi-sotdi shartnomasi | 2020-yil may — avgust 2020-yil sentyabr — dekabr 2021-2022-yillar davomida 2022-2023-yillar | “Aloqa bank” ATB (Irisbekova), O‘TTJ (Vafayev) |
14. | “Aziya alyans bank” ATBni xususiylashtirish. | 1. Xalqaro auditorlik kompaniyasi tomonidan amalga oshirilgan bankning tahlili va haqiqiy qiymati baholari (due diligence) asosida xorijiy investorlar bilan muzokaralarni tashkil qilish. 2. Markaziy bankning rux�at berish tartib-taomillaridan o‘tish (fit and proper). 3. Investor bilan kelishuvga erishilgan taqdirda bank aksiyalari nazorat paketini sotish. | O‘zaro anglashuv memorandumi Markaziy bank xulosasi Oldi-sotdi shartnomasi | 2020-yil oktyabr 2020-yil | Davlat aktivlarini boshqarish agentligi (Bekenov), |
15. | “Turonbank” ATBni transformatsiya qilish. | 1. XMK ekspertlari tomonidan bankni diagnostika qilishni yakunlash. 2. Xalqaro konsultantlar bilan hamkorlikda bankni transformatsiya qilish dasturini ishlab chiqish. | Konsultantlar xulosasi Kuzatuv kengashi qarori | 2020-yil may 2020-yil sentyabr | “Turonbank” ATB O‘TTJ (Vafayev) |
16. | “Qishloq qurilish bank” ATBni transformatsiya qilish va undagi davlat ulushini sotish. | 1. Xalqaro konsultantlar tomonidan bankni diagnostika qilishni yakunlash. 2. Xalqaro konsultantlar bilan hamkorlikda bankni transformatsiya qilish dasturini ishlab chiqish. | Konsultantlar xulosasi Kuzatuv kengashi qarori | 2020-yil may 2020-yil sentyabr | “Qishloq qurilish bank” ATB (Muratov), |
17. | “Turonbank” ATB va “Qishloq qurilish bank” ATBni qo‘shib yuborish masalasini ko‘rib chiqish. | 1. Banklar faoliyatini diagnostika qilish va moliyaviy holatini baholash natijalarini ko‘rib chiqish. 2. Bank faoliyatini qayta tashkil etish rejasini tasdiqlash. | Diagnostika natijalari xulosasi Aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi qarorlari | 2020-yil iyun 2020-yil sentyabr | Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev), O‘TTJ (Vafayev) |
18. | Davlat ulushi ishtirokidagi tijorat banklarining kuzatuv kengashlari tarkibiga mustaqil a’zolarni jalb qilish. | 1. Kuzatuv kengashlarining mustaqil a’zolari, shu jumladan bank sohasida xalqaro tajribaga ega bo‘lgan a’zolarni tanlash mezonlari va rag‘batlantirish mexanizmini ishlab chiqish. 2. Kuzatuv kengashlarini mustaqil a’zolar bilan butlash. | Aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi qarorlari Aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi qarorlari | 2020-yil iyun 2020-yil dekabr | Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev) |
III. Qonunchilik bazasini takomillashtirish | |||||
19. | Nobank kredit tashkilotlarini rivojlantirishning huquqiy bazasini yaratish. | 1. Jahon banki bilan hamkorlikda “Nobank kredit tashkilotlari to‘g‘risida”gi Qonun loyihasi ishlab chiqish. 2. Qonun loyihasini mutaxassislar, ilmiy xodimlar va ekspertlar hamjamiyati bilan muhokama qilish. 3. Qayta ishlangan loyihani Vazirlar Mahkamasiga kiritish. | O‘zbekiston Respublikasi Qonuni loyihasi | 2020-yil iyul 2020-yil avgust 2020-yil sentyabr | Markaziy bank (Zaxidov), Adliya vazirligi (Davletov) |
20. | Nobank moliyalashtirishning yangi biznes-modellarini joriy qilish. | Quyidagilar uchun huquqiy bazani yaratish: yuqori texnologiyali moliyaviy xizmatlarni taqdim etuvchi kompaniyalar (“fin-tex” kompaniyalar) faoliyatini yo‘lga qo‘yish; chakana kreditlash subyektlari faoliyatini yo‘lga qo‘yish; Jismoniy shaxslarni to‘g‘ridan to‘g‘ri kreditlash mexanizmlari, kraudfanding va boshqa muqobil instrumentlarni joriy qilish masalalarini o‘rganish. | Normativ-huquqiy hujjat Yozma axborotnoma | 2020-yil sentyabr 2020-yil sentyabr | Markaziy bank (Zaxidov) |
21. | Banklarni sanatsiya qilish mexanizmini ishlab chiqish. | 1. Jahon banki ekspertlarini jalb qilish hamda banklarni sanatsiya qilish mexanizmini tashkil etish bo‘yicha xorijiy tajribani o‘rganish. 2. XMI ekspertlari bilan hamkorlikda “Banklarni sanatsiyalash to‘g‘risida”gi Qonun loyihasini ishlab chiqish. 3. Qonun loyihasini mutaxassislar, ilmiy xodimlar va ekspertlar hamjamiyati bilan muhokama qilish. 4. Loyihani Vazirlar Mahkamasiga kiritish. | Konsultantlar hisoboti Qonun loyihasi | 2021-yil aprel 2021-yil sentyabr tayyorlanishiga qarab 2022-yil | Markaziy bank (Zaxidov), |
22. | Qimmatli qog‘ozlar bozoridagi bank operatsiyalari bo‘yicha qonunchilikni soddalashtirish. | Amaldagi qonun hujjatlariga quyidagilarni nazarda tutuvchi o‘zgartirishlar kiritish: qimmatli qog‘ozlar bozorida banklarning operatsiyalarini faollashtirish; tijorat banklari tomonidan korporativ obligatsiyalarni chiqarish va joylashtirish hamda boshqa instrumentlar uchun ma’muriy to‘siqlarni kamaytirish, bir vaqtning o‘zida nazoratni kuchaytirish; banklarning qimmatli qog‘ozlarini xalqaro kapital bozoriga chiqarish bo‘yicha huquqiy bazani yaratish. | Normativ-huquqiy hujjat | 2020-yil oktyabr | Markaziy bank (Nurmuratov), |
IV. Moliyaviy sektorni yanada rivojlantirish sohasidagi davlat hamkorligi | |||||
23. | Davlat banklari uchun “Davlat korxonalarida korporativ boshqaruv bo‘yicha IHTT standartlari”ni qabul qilish. | 1. Davlat korxonalarini korporativ boshqarish bo‘yicha IHTT standartlarini joriy etish yuzasidan xalqaro tajribani o‘rganish. 2. Davlat ishtirokidagi banklarga korporativ boshqaruv bo‘yicha IHTT standartlarini joriy qilish, shu jumladan: nomzodlarni ko‘rsatishning shaffof jarayoni bilan professional kuzatuv kengashini tashkil etish me�anizmlari; banklar faoliyatini nazorat qilish mexanizmlari; banklarda ma’lumotlarni oshkor qilish siyosati; tashqi auditorlar va davlat nazorat organlari bilan hamkorlik qilish; Kuzatuv kengashlari a’zolarini rag‘batlantirish siyosatini ishlab chiqish, malakali mutaxassislarni jalb qilish va qo‘llab-quvvatlash. | Yozma axborotnoma Normativ-huquqiy hujjat | 2020-yil oktyabr | Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev), Davlat aktivlarini boshqarish agentligi (Bekenov) |
24. | Tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlash davlat jamg‘armasi (TFQDJ)ni kengaytirish va mustahkamlash. | 1. TFQDJ faoliyatini kengaytirish va mustahkamlash rejasini ishlab chiqish uchun xalqaro ekspertlarni jalb qilish. 2. TFQDJ faoliyati samaradorligini quyidagilar orqali oshirish: uning boshqaruv tuzilmasini kuchaytirish va operatsiyalari shaffofligini oshirish; audit o‘tkazish, tavakkalchiliklarni boshqarish amaliyotini takomillashtirish; moliyalashtirish modelini ishlab chiqish va hamkor banklarni tanlash uslubiyotini birxillashtirish; axborot-kommunikatsiya tizimlarini joriy qilish; garov bilan bir qatorda kafilliklar bo‘yicha undiruv mexanizmlarini joriy qilish. | Konsultantlar hisoboti Normativ-huquqiy hujjat | 2020-yil sentyabr 2020-yil noyabr | Iqtisodiy taraqqiyot vazirligi (Qo‘chqorov), Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev), Tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi |
25. | Iqtisodiyotdagi dollarlashuv darajasini kamaytirish choralari. | Banklar aktivlari va passivlari tarkibida dollarlashuv darajasini kamaytirish bo‘yicha rag‘batlantiruvchi va regulyativ chora-tadbirlar qabul qilish, shu jumladan: banklarning aktivlari va majburiyatlarida xorijiy valyutaning ulushini kamaytirish uchun makroiqtisodiy shart-sharoitlar yaratish; xorijiy valyutada beriladigan kreditlar turlariga cheklovlar joriy qilish. | Chora-tadbirlar kompleksi | 2020-yil noyabr | Markaziy bank (Zaxidov), |
26. | Banklarning kredit portfeli o‘sishini optimallashtirish va kreditlarning konsentratsiyalashuvi tavakkalchiliklarini kamaytirish. | 1.Banklar kredit portfeli o‘sish darajasini optimallashtirish uchun makroiqtisodiy va regulyativ choralarni moslashuvchan tarzda qo‘llash. 2.Bank tizimi yirik qarzdo??arinin? qarz yuklarini tartibga solish, shu jumladan haddan tashqari qarz yukiga ega bo‘lgan eng yirik qarzdorlarga kreditlar berish bo‘yicha cheklovlarni hamda qarz yukining ruxsat etilgan darajasini belgilash. | Chora-tadbirlar kompleksi Normativ-huquqiy hujjat | 2020-2021-yillar davomida 2020-yil dekabr | Markaziy bank (Zaxidov), |
27. | Aholi omonatlarini himoyalash tizimini rivojlantirish. | Bank nazorati bo‘yicha Bazel qo‘mitasi va Omonatlarni sug‘urtalovchilar xalqaro uyushmasi tomonidan tasdiqlangan “Omonatlarni himoyalashning samarali tizimlari uchun asosiy tamoyillar”ni amaliyotga joriy qilish masalasini ko‘rib chiqish. | Yozma axborotnoma loyihasi | 2021-yil fevral | Markaziy bank (Zaxidov), Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev) |
28. | Kredit byurolari faoliyatini takomillashtirish. | Kredit byur?lariga quyidagi ma’lumotlarni taqdim etish orqali ko‘rsatiladigan xizmatlar hajmi va ma’lumotlar bazasini kengaytirish: jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig‘i hamda yuridik shaxslar tomonidan to‘lanadigan soliqlar; uy-joy kommunal xizmatlarini to‘lashda qarzdorlikning mavjudligi; sud qarorlari, korxonalarni tugatish va tashkil qilish hamda boshqalar. | Chora-tadbirlar kompleksi | 2020-yil avgust | Markaziy bank (Zaxidov), vazirlik va idoralar |
29. | Banklarga nisbatan qo‘llaniladigan xalqaro tan olinganminimal standartlar va talablarni joriy qilish orqali me’yoriy va nazorat bazalarini qayta ko‘rib chiqish. | 1. Bazel qo‘mitasining kor�orativ boshqaruv tamoyillarini Banklarda korporativ boshqaruv to‘g‘risidagi nizomning yangi tahririga tatbiq qilish. 2. Banklarda stress-testlar o‘tkazish bo‘yicha batafsil talablarni ishlab chiqish, shu jumladan stress-testlar natijalarini kapital va likvidlikni rejalashtirishda qo‘llash. 3. Banklarning kapital monandligini baholash bo‘yicha ichki jarayonlari (ICAAP), stress-testlar va tavakkalchilik xususiyatlari asosida kapitalga nisbatan tabaqalashtirilgan talablar belgilash. | Markaziy bank boshqaruvi qarori Markaziy bank boshqaruvi qarori Markaziy bank boshqaruvi qarori | 2020-yil iyun 2021-yil 2022-yil | Markaziy bank (Zaxidov) |
30. | Aniq va uzoq muddatli strategik tashabbusga ega bo‘lgan barqaror ishtirokchilarning bozorga kirishini ta’minlash maqsadida banklarni litsenziyalash tartibini qayta ko‘rib chiqish. | “Bank faoliyatiga ruxsat berish tartibi va shartlari to‘g‘risida”gi nizomni ishlab chiqish va tasdiqlash. | Markaziy bank boshqaruvi qarori | 2020-yil iyun | Markaziy bank (Zaxidov) |
31. | Bank nazorati bo‘yicha Bazel qo‘mitasi tavsiyalarini inobatga olgan holda normativ-huquqiy hujjatlarni ishlab chiqish va tasdiqlash. | 1. Bazel III tavsiyalariga (kapital elementlari, tavakkalchilik�arni qoplash, hisoblash uslubi) muvofiq “Tijorat banklari kapitalining monandligiga qo‘yiladigan talablar to‘g‘risida”gi nizomga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish. 2. “Tijorat banklarida aktivlar sifatini tasniflash va aktivlar bo‘yicha ehtimoliy yo‘qotishlarni qoplash uchun zaxiralar shakllantirish hamda ulardan foydalanish tartibi to‘g‘risidagi nizom”ni Bazel qo‘mitasi tavsiyalari va Moliyaviy hisobotlarning xalqaro standartlari (MHXS-9) talablariga muvofiqlashtirish maqsadida unga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish. 3. Konsolidatsiyalashgan nazorat uchun normativ-huquqiy bazani ishlab chiqish (bank guruhlarini, konsolidatsiyalashgan hisobotni, konsolidatsiyalashgan asosda prudensial normativlarni aniqlash). | Markaziy bank boshqaruvi qarori Markaziy bank boshqaruvi qarori Markaziy bank boshqaruvi qarori | 2020-yil dekabr 2021-yil 2022-yil | Markaziy bank (Zaxidov) |
32. | Davlat ishtirokidagi banklarning mijozga yo‘naltirilganlik darajasini oshirish. | 1. Aholining keng qatlami va tadbirkorlik subyektlariga mo‘ljallangan bank xizmatlari ko‘lamini, shu jumladan kam xarajatli bank xizmatlari va mahsulotlarini standartlashtirish orqali kengaytirish. 2. Iste’molchini qanoatlantirish indeksi (CSI) hamda Iste’molchining sodiqligi indeksi (NPS) asosida bank xizmatlari sifatini baholash tizimini joriy qilish. | Chora-tadbirlar kompleksi Markaziy bank boshqaruvi qarori | 2020-yil iyun 2020-yil sentyabr | Tijorat banklari Markaziy bank (Zaxidov) |
V. Bank faoliyatiga axborot texnologiyalarini joriy etish | |||||
33. | Tijorat banklarini AKT-auditidan o‘tkazish. | Tijorat banklarida ishlab turgan avtomatlashtirilgan bank tizimlarini baholash maqsadida AKT-auditini o‘tkazishga malakali kompaniyalarni jalb qilish. | Audit yakunlari bo‘yicha xulosa | 2020-yil iyul | Tijorat banklari, Markaziy bank (Abdugafarov), |
34. | Bank xizmatlarining sifati va tezligini oshirish uchun yangi raqamli mahsulotlarni joriy qilish. | Xalqaro standartlar asosida sinalgan mahsulotlarni taklif qilayotgan yetakchi IT kompaniyalarni ichki bozorga jalb qilish. | Tijorat shartnomalari | 2020-yil yakuniga qadar | Tijorat banklari |
35. | Potensial tavakkalchiliklarni baholash sifatini oshirish va qarorlar qabul qilish jarayonini optimallashtirish maqsadida davlat ishtirokidagi banklarda kreditlash mexanizmlarini takomillashtirish. | Quyidagilar orqali kreditlar ajratish to‘g‘risida qaror qabul qilishning samarali mexanizmini joriy etish: yuqori malakali anderrayterlar guruhlarini tashkil qilish; xizmat ko‘rsatish jarayonlarini optimallashtirish va modulli (“bir xil”) kredit mahsulotlarini joriy qilish hamda ularning bank kredit portfelidagi ulushini oshirish orqali tez va kam xarajatli chakana bank xizmatlari turlarini kengaytirish; banklarning skoring tizimlarini yanada takomillashtirish. | Tijorat banklari kuzatuv kengashlari qarorlari | 2020-yil yakuniga qadar | Tijorat banklari, Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev) |
36. | Qarzdorlarni identifikatsiyalashning zamonaviy tizimlarini joriy etgan holda kreditlash jarayonlarini avtomatlashtirish. | Tijorat banklariga mijozlarni identifikatsiyalashni amalga oshirish uchun Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Davlat personallashtirish markazining biometrik ma’lumotlar bazasidan foydalanish huquqini �erish. | Chora-tadbirlar kompleksi | 2020-yil dekabr | DPM (Turaxodjayev) IIV (Bobojonov), Markaziy bank (Abdugafarov) |
37. | Banklarning ko‘rsatilayotgan xizmatlari sifatini yaxshilash, operatsion samaradorligini oshirish, shuningdek ularning real moliyaviy holatini baholash uchun ishonchli ma’lumotlarni shakllantirish maqsadida bisnes jarayonlarni avtomatlashtirish. | 1. Banklarning axborot tizimlari samaradorligini, ularning mavjud talablarga muvofiqligini tekshirish va ularning zamonaviy mahsulotlarni joriy etish salohiyatini baholash uchun xalqaro konsalting kompaniyalarini jalb qilish. 2. Jalb qilingan xalqaro konsalting kompaniyalari bilan birgalikda banklarning axborot tizimlarini modernizatsiya qilish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar ishlab chiqish. 3. Axborotlarni “Big Data” asosida yig‘ish, qayta ishlash va tahlil qilish bo‘yicha avtomatlashtirilgan tizimni joriy etish. 4. “RegTech” va “SupTech” texnologiyalarini tatbiq etish orqali ma’muriy va operatsion jarayonlarni avtomatlashtirish va optimallashtirish. | Konsultant hisoboti “Yo‘l xaritasi” loyihasi Markaziy bank boshqaruvi qarori | 2020-yil iyun 2020-yil dekabr 2020-2021-yillar 2020-2021-yillar | Moliya vazirligi (Nasritdinxodjayev), Markaziy bank (Zaxidov), tijorat banklari |
38. | Masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatish ulushini oshirish maqsadida banklarning operatsion faoliyatida axborot texnologiyalari keng qo‘llanilishini ta’minlash. | 1. Xo‘jalik yurituvchi subyektlarining to‘lov xizmatlaridan tunu kun foydalana olishini ta’minlash maqsadida barcha tijorat banklarini 24/7 rejimida ishlovchi banklararo lahzali to‘lovlar tizimiga ulash. 2. Masofaviy bank to‘lovlari hajmini 90 foizgacha oshirish. | Chora-tadbirlar kompleksi | 2020-yil may 2020 — 2022-yillar | Markaziy bank (Abdugafarov), tijorat banklari |
VI. Kadrlar tayyorlash va malakasini oshirish | |||||
39. | Markaziy bank xodimlarining salohiyatini oshirish. | 1. Har yili xorijiy o‘quv markazlarida (Shveysariya Milliy banki, Rossiya banki, Polsha banki, Koreya banki, Birlashgan Vena instituti va boshqalarning markazlari) Markaziy bankning kamida 150 nafar mutaxassislari malakasini oshirish. 2. Yetakchi universitetlar va o‘quv markazlarining (Kaliforniya universiteti, Yel universiteti, Moskva davlat xalqaro aloqalar instituti, Sberbank korporativ markazi) kamida 15 ta masofaviy o‘qitish shakli dasturlarini, shu jumladan onlayn kurslarini joriy etish. 3. Xorijiy mamlakatlarning (Gruziya, Ukraina, Shveysariya, Chexiya, Armaniston, Rossiya, Janubiy Koreya va boshqalar) markaziy banklarida kamida 30 nafar mutaxassislarning stajirovkasini tashkillashtirish. 4. Bank sektori mutaxassislarining malakasini oshirish maqsadida Markaziy bankning korporativ o‘quv markazida xorijiy ekspertlarni (XVJ, JB, YETTB, OTB, VISA va Mastercard kompaniyalari, auditorlik va konsalting kompaniyalari va boshqalarning ekspertlari) jalb qilgan holda kamida 10 ta (har oy bittadan) trening va seminarlar tashkil qilish. | Xodimlarni o‘qitish rejalarini ishlab chiqish Ikki tomonlama kelishuv Korporativ o‘quv markazi o‘quv dasturi | Har yili 2020-yil davomida 2020-yil davomida 2020-yil iyun | Markaziy bank (Zaxidov) |
40. | Tijorat banklari xodimlarining salohiyatini oshirish. | 1. 2020-yilda tijorat banklari tomonidan banklar faoliyatining eng muhim yo‘nalishlari (loyihaviy moliyalashtirish, risk-menejment, axborot texnologiyalari va boshqalar) bo‘yicha 10 ta (har oy bittadan) korporativ mahorat darslari (master-klass) va treninglar tashkil qilish. 2. 2020-yilda Markaziy bankning Korporativ o‘quv markazida xorijiy hamkorlar bilan hamkorlikda tijorat banklari mutaxassislari uchun korporativ boshqaruvning xalqaro tamoyillari, risk-menejment, MHXS va boshqa yo‘nalishlarda 6 ta o‘quv seminarlarini tashkil etish. 3. Muntazam ravishda tijorat banklarining kamida 3-4 nafar xodimini xorijiy va mahalliy OTMning “Biznesni boshqarish magistri” (MBA) dasturlarida o‘qitish. | Korporativ o‘quv markazi o‘quv dasturi Kadrlarni tayyorlash korporativ dasturlari Kadrlarni tayyorlash korporativ dasturlari | 2020-yil davomida 2020-yil davomida Har yili | Markaziy bank (Zaxidov), |
41. | Bank-moliya akademiyasini (BMA) rivojlantirish. | 1. Gazprombank, RF Sberbanki, MDU qoshidagi Strategik tadqiqotlar markazining o‘quv markazlari va boshqa sheriklar bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yish. 2. Yillik kamida 200 nafar talaba kvotasiga ega bo‘lgan “Biznesni boshqarish magistri” (MBA) dasturini joriy etish. 3. “Bank ishi” mutaxassisligi bo‘yicha bakalavr talabalar o‘qitishni tashkillashtirish (bakalavrlar ulushini 2020-yildagi 5 foizdan 4. Talab eng yuqori bo‘lgan yo‘nalishlarda (risk-menejment, korporativ boshqaruv, loyihaviy tahlil va boshqalar) bank sohasi kadrlarining malakasini oshirish uchun 10 ta professional dasturlar ishlab chiqish. | Hamkorlik to‘g‘risidagi kelishuvlar O‘quv dasturi O‘quv dasturi Malaka oshirish kurslari | 2020-yil may — dekabr 2022-yil 2020-yil sentyabr 2020-yil dekabr | O‘zmilliybank (Mirsoatov) |
T/r | Ko‘rsatkichlar nomlanishi | Joriy holati | Maqsad: | ||
2021-yilga | 2023-yilga | 2025-yilga | |||
1. | Xususiy (davlat ulushi ishtirok etmagan) banklar aktivlarining bank sektori aktivlari umumiy hajmidagi ulushi | 15 foiz | 17 — 20 foiz | 35 — 40 foiz | 60 foiz |
2. | Banklarning xususiy sektor oldidagi majburiyatlarining majburiyatlar umumiy hajmidagi ulushi | 28 foiz | 30 — 40 foiz | 60 foiz | 70 foiz |
3. | Etarli tajriba, bilim va obro‘ga ega bo‘lgan strategik xorijiy investorlarni jalb qilish | - | - | 3 | 3 |
4. | Depozitlarning banklar majburiyatlariga nisbati | 41 foiz | 41 — 45 foiz | 45 — 50 foiz | 50 — 60 foiz |
5. | Nobank kredit tashkilotlari aktivlarining kredit tashkilotlari aktivlari umumiy hajmidagi ulushi | 0,35 foiz | 0,5 — 0,7 foiz | 1 — 1,5 foiz | 4 foiz |
6. | Xorijiy valyutadagi majburiyatlarning majburiyatlar umumiy hajmidagi ulushi | 58 foiz | 50 — 55 foiz | 45 — 50 foiz | 40 — 45 foiz |
7. | Bank aktivlarining YIMga nisbati | 53 foiz | 53-54 foiz | 54-55 foiz | 55 foizdan ko‘p |
8. | Bank depozitlarining YIMga nisbati | 18 foiz | 19 — 21 foiz | 22 — 24 foiz | 25 — 27 foiz |