O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Malakali pedagog kadrlar tayyorlash hamda o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarini shunday kadrlar bilan ta’minlash tizimini yanada takomillashtirishga oid chora-tadbirlar to‘g‘risida” 2012-yil 28-maydagi PQ–1761-son qarorini bajarish yuzasidan Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi tizimi rahbar va pedagog kadrlarining malakasini oshirish hamda ularni qayta tayyorlash to‘g‘risidagi Nizom 1-ilovaga muvofiq;
O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi tizimi kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash institutining tuzilmasi 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosari A.N.Aripov zimmasiga yuklansin.
1. Ushbu Nizom O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Malakali pedagog kadrlar tayyorlash hamda o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarini shunday kadrlar bilan ta’minlash tizimini yanada takomillashtirishga oid chora-tadbirlar to‘g‘risida” 2012-yil 28-maydagi PQ–1761-son qaroriga muvofiq ishlab chiqilgan hamda O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarining (keyingi o‘rinlarda O‘MKHT muassasalari deb ataladi) rahbar kadrlari (direktorlari, direktorlarining o‘rinbosarlari) va pedagog kadrlari (umumta’lim va maxsus fanlar o‘qituvchilari, ishlab chiqarish ta’limi ustalari va boshqalar)ning malakasini oshirishni va ularni qayta tayyorlashni tashkil etishning asosiy maqsadlari, vazifalari, shakllari, uslublari va tartiblarini belgilaydi.
2. O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi (keyingi o‘rinlarda O‘MKHT deb ataladi) tizimida ular bo‘yicha malaka oshiriladigan va pedagogik qayta tayyorlanadigan lavozimlar va mutaxassisliklar nomenklaturasi O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligining O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi markazi (keyingi o‘rinlarda O‘MKHT markazi deb ataladi) tomonidan tasdiqlanadi, kasbiy qayta tayyorlashga qo‘yiladigan mutaxassisliklar ro‘yxati esa Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan belgilanadi.
3. O‘MKHT muassasalarining boshqa davlatlarda ta’lim muassasalarini tamomlagan rahbar va pedagog kadrlari malaka oshirish va qayta tayyorlash tizimida o‘qishga bazaviy oliy yoki o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi to‘g‘risidagi hujjati nostrifikatsiyalash tartibotidan o‘tgandan keyin qo‘yiladi.
4. O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimining tuzilmasi va uni boshqarish quyidagi tamoyillar asosida tashkil etiladi:
O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash sifati, yangi texnologiyalarni (pedagogik, maxsus, axborot-kommunikatsiya va boshqa texnologiyalarni) o‘quv jarayoniga joriy etish darajasi monitoringi;
O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashga ixtisoslashtirilgan oliy ta’lim muassasalarining hamda boshqa manfaatdor tashkilotlarning kadrlar salohiyatidan va moddiy-texnika bazasidan foydalanish yo‘li bilan kasbiy va layoqatini oshirish uchun O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlarining malakasini oshirish va qayta tayyorlash imkoniyatlarini kengaytirish.
5. Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashni amalga oshiruvchi oliy ta’lim muassasalariga umumiy rahbarlik qiladi, ularning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash chora-tadbirlarini ko‘radi, O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimini takomillashtirish mexanizmlari va uslublarini belgilaydi.
6. O‘MKHT markazi, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limining hududiy boshqarmalari (keyingi o‘rinlarda O‘MKHT hududiy boshqarmasi deb ataladi), tasarrufida O‘MKHT muassasalari bo‘lgan vazirliklar, idoralar va tashkilotlar, nodavlat ta’lim muassasalari va jismoniy shaxslar O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlarini o‘qitishning buyurtmachisi hisoblanadilar.
7. O‘MKHT hududiy boshqarmasi kasb-hunar kollejlari va akademik litseylarning buyurtmanomalari asosida har yili noyabr oyining birinchi o‘n kunligida O‘MKHT muassasalarining kelgusi yilda malaka oshirish va qayta tayyorlashga yuboriladigan rahbar va pedagog kadrlari kontingentining prognozlanayotgan ehtiyojini aniqlaydi va shakllantiradi hamda O‘MKHT markaziga taqdim etadi.
O‘MKHT hududiy boshqarmasi tomonidan o‘tkaziladigan ularning kasbiy darajasi monitoringi natijalari, shuningdek malaka oshirish kurslari nomzodlarining oxirgi malaka oshirishdan o‘tgan sanasi oliy ta’lim muassasalariga hamda O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi tizimi kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash institutiga (keyingi o‘rinlarda Institut deb ataladi) malaka oshirish kurslariga yuborish uchun O‘MKHT hududiy boshqarmasi tomonidan tinglovchilarni tanlab olishdagi asosiy mezonlar hisoblanadi.
O‘MKHT hududiy boshqarmasi tegishli mintaqaning O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlarining malaka oshirish va qayta tayyorlashdan o‘tish bilan to‘liq qamrab olinishi va o‘z vaqtida o‘tishi (belgilangan davriylikni hisobga olgan holda) uchun mas’uldir.
Nodavlat ta’lim muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari hamda jismoniy shaxslar malaka oshirish va qayta tayyorlash kurslaridan oliy ta’lim muassasasi hamda Institut bilan bevosita tuzilgan shartnoma bo‘yicha o‘tadilar.
8. O‘MKHT markazi O‘MKHT hududiy boshqarmasidan olingan ma’lumotlar, shuningdek O‘MKHT muassasalari xodimlarining o‘tkazilgan kasbiy darajasi monitoringi natijalari asosida har yili dekabr oyining birinchi o‘n kunligida kelgusi yil uchun O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning prognoz reja-dasturini tuzadi.
O‘MKHT markazi tuzilgan prognoz reja-dasturiga muvofiq dekabr oyining uchinchi o‘n kunligida muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash kurslaridan o‘tishning har yilgi jadvalini (keyingi o‘rinlarda jadval deb ataladi) ishlab chiqadi va tasdiqlaydi, jadvalda toifalar bo‘yicha tinglovchilar kontingentining taqsimlanishi, viloyatlar, oliy ta’lim muassasalari va Institut bo‘yicha malaka oshirish va qayta tayyorlash kurslarini o‘tkazishning joyi va vaqti, turlari va shakllari ko‘rsatiladi.
Jadvalga O‘MKHT muassasasi aynan shu rahbar yoki o‘qituvchisining malaka oshirish kurslaridan o‘tishining belgilangan davrlarida nazarda tutilganidan ko‘p marta kiritilishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
Joriy yilda jadvalga kiritilmagan O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish ularning ishdan bo‘sh vaqtida, pulli asosda amalga oshiriladi.
9. Institut O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning yagona me’yoriy-uslubiy bazasini ishlab chiqish va o‘quv jarayonini tashkil qilish bo‘yicha bosh muassasa hisoblanadi.
10. Quyidagilar O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tizimida Institutning asosiy vazifalari hisoblanadi:
O‘MKHT muassasalarining rahbari va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ta’lim jarayonining ilmiy-uslubiy asoslarini ishlab chiqish;
ilg‘or pedagogik texnologiyalar sohasidagi ilmiy yutuqlar natijalarini oliy ta’lim muassasasi tomonidan amalga oshiriladigan ta’lim jarayoniga o‘z vaqtida joriy etish mexanizmini ro‘yobga chiqarish;
innovatsiya ilmiy yutuqlarini, texnika, texnologiyalarni, uyg‘unlashtirilgan uslublarni, masofadan o‘qitish uslublarini, zamonaviy pedagogik va axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qo‘llagan holda va mustaqil ta’lim olishdan foydalanib O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning ta’lim dasturlarini ishlab chiqish va joriy etish;
Internetning global tarmog‘idan foydalangan holda, kurslar tinglovchilarining tahliliy va ijodiy fikrlashini rag‘batlantirishga yo‘naltirilgan zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini joriy etish;
ta’limning ishlab chiqarish bilan o‘zaro samarali hamkorligini ta’minlash, ko‘chma mashg‘ulotlarni hamda zamonaviy texnika va texnologiyalar bilan jihozlangan tashkilotlarga borishni O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash jarayoniga joriy etish;
tashkilotlarning ishlab chiqarish bazasidan foydalangan holda, kasb-hunar kollejlari o‘qituvchilarining va ishlab chiqarish ta’limi ustalarining kasbiy o‘sishiga yo‘naltirilgan amaliy o‘qitishning interaktiv uslublarini joriy etish;
malaka oshirish va qayta tayyorlashning samarali shakllarini (uyg‘unlashtirilgan, masofadan o‘qitish, o‘qitishning yakka tartibdagi shaklini, “ustoz-shogird” uslubini va shu kabilarni) joriy etishning tashkiliy-uslubiy asoslarini, baholashni ishlab chiqish va tizimli ravishda takomillashtirish;
O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash bo‘yicha namunaviy o‘quv rejalari va dasturlarini ishlab chiqish, ularda ta’lim dasturlarining uzluksizligi va izchilligini, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalari negizida interfaol ta’lim uslublaridan keng foydalanishni hisobga olish;
oliy ta’lim muassasalarini O‘MKHT kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash bo‘yicha o‘quv-uslubiy hujjatlar va adabiyotlar bilan pulli asosda ta’minlash, tarqatiladigan materiallarni ishlab chiqish va ko‘paytirishni tashkil etish;
O‘MKHT kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash masalalari bo‘yicha oliy ta’lim muassasalari faoliyatini uslubiy qo‘shib olib borish va muvofiqlashtirish;
11. Institut tegishli manfaatdor vazirliklar, idoralar va oliy ta’lim muassasalari bilan kelishgan holda O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning barcha yo‘nalishlari va shakllari bo‘yicha namunaviy o‘quv rejalari va namunaviy dasturlarini ishlab chiqadi. Namunaviy o‘quv rejalari va namunaviy dasturlar O‘MKHT markazi tomonidan tasdiqlanadi.
12. Oliy ta’lim muassasalari O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning samarali jarayonini tashkil etish maqsadida:
Institut bilan birgalikda namunaviy o‘quv rejalari va namunaviy dasturlar asosida malaka oshirish va qayta tayyorlashning barcha shakllari bo‘yicha tabaqalashtirilgan ishchi o‘quv rejalari va ishchi dasturlarni, shuningdek tahliliy va ijodiy fikrlashga hamda mustaqil ta’lim olishni rag‘batlantirishga ko‘maklashuvchi ilg‘or o‘qitish uslublari va axborot texnologiyalaridan foydalangan holda soha mutaxassisliklari bo‘yicha tarqatiladigan materialni ishlab chiqadi;
zamonaviy yondashuvlar va texnologiyalar sohasidagi xorijiy tajribani umumlashtiradi va o‘qitish jarayoniga joriy etadi;
fan va amaliyotning aloqasini ta’minlaydi, ilg‘or pedagogik texnologiyalar sohasidagi ilmiy tadqiqotlarning natijalarini malaka oshirish va qayta tayyorlash tizimining ta’lim jarayoniga o‘z vaqtida joriy etish mexanizmini amalga oshiradi;
Internetning global tarmog‘idan foydalangan holda interfaol ta’lim uslublarining zamonaviy pedagogik va axborot-kommunikatsiya texnologiyalari joriy etilishi yuzasidan javob beradi;
O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash bo‘yicha ta’lim jarayonining zarur darajada tashkil etilishi va o‘tkazilishi uchun javob beradi.
13. O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning ishchi o‘quv rejalari va dasturlari Institut bilan kelishiladi va O‘MKHT markazi tomonidan tasdiqlanadi.
14. Oliy ta’lim muassasalari va Institut tomonidan amalga oshiriladigan O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash bo‘yicha ta’lim jarayoni sifatini nazorat qilish quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan tasdiqlangan nizom asosida oliy ta’lim muassasalari va Institut amalga oshiradigan ichki nazorat;
Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablariga muvofiq oliy ta’lim muassasalari va Institut tomonidan Davlat attestatsiya komissiyasi oldida yakuniy test savollari va bitirish bo‘yicha malakaviy ishlarni himoya qilishdan iborat bo‘lgan qatnashish shakli bo‘yicha attestatsiyani o‘z ichiga oladigan yakuniy nazorat;
Oldingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi tomonidan belgilangan tartibda amalga oshiriladigan tashqi nazorat;
(14-bandning to‘rtinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 30-sentabrdagi 821-sonli qarori tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 30.09.2019-y., 09/19/821/3833-son)
oliy ta’limni boshqarish bo‘yicha vakolatli davlat organi, jamoat tashkilotlari va kadrlarning buyurtmachilari tomonidan amalga oshiriladigan davlat-jamoat nazorati.
15. O‘MKHTning ta’lim muassasalarida faoliyatni samarali amalga oshiruvchi pedagog kadrlarning yuqori salohiyatini ta’minlash O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning maqsadi hisoblanadi.
16. Quyidagilar Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablaridan kelib chiqqan holda malaka oshirish va qayta tayyorlashning asosiy vazifalari hisoblanadi:
mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini singdirish va qobiliyatini rivojlantirish hamda yangi bilimlar olish;
yangi pedagogik va axborot texnologiyalarini, Internet global tarmog‘i bilan ishlash bo‘yicha amaliy ko‘nikmalarni egallash;
ilmiy-pedagogik ijodkorlik metodologiyasi hamda pedagogika fani va sohasini rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha bilimlarni singdirish;
o‘quv-tarbiyaviy va ma’naviy-axloqiy ishlarni amalga oshirish, nazorat qilish va tinglovchilar bilimlarini xolisona baholash ko‘nikmalarini mustahkamlash;
ta’lim jarayonining yuqori samaradorligini ta’minlash, tinglovchilarning tashabbuskorligini, ilmiy tadqiqotlarga intilishini va ijodiy mahoratlarini rag‘batlantirish;
O‘MKHT muassasalari kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash mazmunini takomillashtirish bo‘yicha ilmiy-tadqiqot hamda o‘quv-uslubiy ishlarni olib borish ko‘nikmalari va mahoratlarini singdirish;
Bola huquqlari Konvensiyasi, “Ta’lim to‘g‘risida” hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to‘g‘risida”gi qonunlar qoidalari va normalari haqidagi bilimlarni egallash, uzluksiz ta’lim tizimidagi, shuningdek Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablarida qo‘llanadigan asosiy atamalar va ta’riflarni o‘zlashtirish.
17. Pedagogika yo‘nalishidan boshqa oliy ta’lim muassasalarini tamomlagan va oliy ta’lim muassasalarida o‘qituvchilar lavozimlarida ishlayotgan mutaxassislar ularning kasbiy bazaviy ma’lumotini pedagogik tayyorgarlikka qo‘yiladigan talablarga muvofiqlashtirish, ular tomonidan Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablarida belgilangan darajada pedagogik faoliyatni yuritish uchun zarur va yetarli ko‘nikmalar hamda bilimlarga ega bo‘lishni ta’minlash maqsadida pedagogik qayta tayyorlashdan o‘tadilar.
18. Quyidagilar pedagogik qayta tayyorlash bo‘yicha ta’lim dasturlari mazmuniga qo‘yiladigan asosiy talablar hisoblanadi:
ta’lim dasturlari mazmunining kasblar va lavozimlarga nisbatan kasbiy malakaviy talablarga muvofiqligi;
pedagogik qayta tayyorlash o‘quv rejalari va dasturlarining izchilligi hamda Oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi davlat ta’lim standartlari bilan o‘zaro bog‘liqligi;
19. O‘quv yuklamasining umumiy hajmi Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablaridan kelib chiqqan holda fanlar bloklari bo‘yicha taqsimlanadi.
20. O‘MKHT muassasalari o‘qituvchilarini oliy o‘quv muassasalari va Institutda pedagogik qayta tayyorlash o‘qitishning quyidagi shakllarida amalga oshiriladi:
21. O‘MKHT muassasalarining jadvalga kiritilgan pedagog kadrlari asosiy ishdan bo‘shagan holda va asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda (uyg‘unlashtirilgan uslubda) qayta tayyorlashdan o‘tadilar.
22. O‘MKHT muassasalarining o‘qituvchilarini asosiy ishdan bo‘shagan holda va asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda (uyg‘unlashtirilgan uslubda) pedagogik qayta tayyorlashdan o‘tkazish oliy ta’lim muassasalari va Institut bazasida o‘tkaziladi.
23. Asosiy ishdan bo‘shagan holda pedagogik qayta tayyorlash oliy ta’lim muassasalari va Institut bazasida o‘qitishning (auditoriyadagi, amaliy mashg‘ulotlar, mustaqil tayyorlanishning) to‘liq kursini o‘tkazishni nazarda tutadi.
24. Asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda (uyg‘unlashtirilgan uslubda) pedagogik qayta tayyorlashda kursning umumiy davomiyligining kamida 50 foizi auditoriya mashg‘ulotlariga ajratiladi. Kursning qolgan qismi O‘MKHT muassasalari bazasida yakka tartibdagi topshiriqlarni bajargan holda amaliy mashg‘ulotlar o‘tkazilishini nazarda tutadi. Amaliy mashg‘ulotlarni asosiy ish joyida o‘tkazishga yo‘l qo‘yiladi. Amaliy mashg‘ulotlarning har bir o‘zlashtirilgan moduli bo‘yicha test sinovlari, referat topshirish, amaliyot bo‘yicha hisobot va shu kabilar shaklida oraliq nazorat nazarda tutiladi.
25. Asosiy ishdan bo‘shagan holda va asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda (uyg‘unlashtirilgan uslubda) pedagogik qayta tayyorlashning davomiyligi kamida 16 hafta (576 soat) etib belgilanadi. O‘quv yuklamasining eng ko‘p hajmi har haftada 36 (54 akademik) soatni, auditoriya mashg‘ulotlarining eng ko‘p hajmi har haftada 24 (36 akademik) soatni tashkil qiladi.
26. Asosiy ishdan bo‘shagan holda va asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda (uyg‘unlashtirilgan uslubda) pedagogik qayta tayyorlash kurslarining 30 akademik soatdan ko‘p mashg‘ulotlarida uzrsiz sabablar bilan qatnashmagan, shuningdek belgilangan yuklamani bajarmagan va pedagogik qayta tayyorlash kursi dasturini o‘zlashtirmagan tinglovchilari belgilangan tartibda tinglovchilar safidan chiqariladi. Kurs dasturini o‘zlashtirish reyting tizimi asosida, tinglovchilar tomonidan kurs dasturini o‘zlashtirish sifatini nazorat qilish bo‘yicha yo‘riqnoma bilan aniqlanadi.
27. Asosiy ishdan bo‘shagan holda va asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda (uyg‘unlashtirilgan uslubda) pedagogik qayta tayyorlashda o‘quv guruhlari, qoidaga ko‘ra, 25 kishidan iborat etib shakllantiriladi.
28. Asosiy ishdan bo‘shamagan holda, o‘qitishning masofali shakli vositasida (keyingi o‘rinlarda pedagogik qayta tayyorlashning masofali shakli deb ataladi) pedagogik qayta tayyorlash Internet-texnologiyalarni qo‘llagan holda – qayta aloqa uslubi bilan psixologiya va pedagogika bo‘yicha bilimlar, mahoratlar va ko‘nikmalarni o‘zlashtirishni nazarda tutadi.
Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha kurslar O‘MKHT markazi bilan kelishgan holda, maxsus virtual kurslar faoliyat ko‘rsatadigan, axborot-kommunikatsiya vositalari yordamida axborotlarni uzatish va qabul qilish uchun zarur baza bilan jihozlangan hamda tegishli moddiy-texnikaviy, o‘quv-uslubiy bazaga va kadrlar salohiyatiga ega bo‘lgan oliy ta’lim muassasalarida va Institutda tashkil etiladi.
29. Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha ta’lim dasturlari Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablari asosida oliy ta’lim muassasalari tomonidan ishlab chiqiladi, Institut bilan kelishiladi va O‘MKHT markazi tomonidan tasdiqlanadi.
Institut tomonidan o‘tkaziladigan Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha ta’lim dasturlarini Institutning o‘zi ishlab chiqadi va O‘MKHT markazi tasdiqlaydi.
30. Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha kurslarga O‘MKHT muassasalarining, qoidaga ko‘ra, ilmiy darajaga yoki ilmiy unvonga, shuningdek axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini zarur darajada qo‘llash ko‘nikmalariga ega bo‘lgan pedagog kadrlari qabul qilinadi.
Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha kurslar tasdiqlangan jadvaldan tashqari, pulli asosda o‘tkaziladi.
31. Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha o‘qitish jarayonida tinglovchilar faoliyati, ta’lim jarayonini muvofiqlashtirish va boshqarish professor-o‘qituvchilar tarkibidan oliy ta’lim muassasalari va Institut rahbari buyrug‘i bilan birkitiladigan tyutor (o‘qituvchi-konsultant) tomonidan amalga oshiriladi.
Tinglovchilar bilan doimiy aloqa bog‘lash, tinglovchilarga zarur uslubiy yordam ko‘rsatish, yakka tartibdagi mashg‘ulotni bajarish yuzasidan nazoratni amalga oshirish va tinglovchilar bilimlarini baholash tyutorning vazifalariga kiradi. Tyutor yakka tartibdagi topshiriqning tinglovchi tomonidan bajarilishi xolisona baholanishi uchun to‘liq javob beradi.
Tyutor bilan aloqa elektron pochta, telefon, chat va boshqa elektron shakllar bo‘yicha amalga oshiriladi. Shuningdek tyutor bilan aloqa har haftada kamida bir marta oliy ta’lim muassasasi va Institut tomonidan, qatnashish shaklida amalga oshirilishi mumkin.
32. Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli dasturlari quyidagi shartlarni hisobga olgan holda ishlab chiqiladi:
asosiy o‘quv yuklamasini O‘MKHT muassasalari pedagogik kadrlarining mustaqil ravishda ishlashiga (tinglovchining ish joyida bajarishi uchun oliy ta’lim muassasasi va Institut tomonidan berilgan yakka tartibdagi amaliy topshiriqqa) ajratish;
o‘quv yuklamasi umumiy hajmining ko‘pi bilan 25 foizini qoidaviy leksiyalar va auditoriya mashg‘ulotlari, yakka tartibdagi konsultatsiyalar o‘tkazishga hamda tinglovchilarning bitirish ishlarini himoya qilishiga ajratish.
33. Tyutor va tinglovchi o‘rtasida barqaror qayta aloqani ta’minlash uchun ta’lim sifatini nazorat qilish va baholash jarayoni qo‘shimcha ravishda quyidagi mexanizmlarni o‘z ichiga oladi:
har bir tinglovchi uchun kursni o‘tashning yakka tartibdagi rejasini o‘quv rejasi va o‘quv dasturi asosida tuzish, u oliy ta’lim muassasasi va Institutning Ilmiy kengashi tomonidan tasdiqlanadi;
rahbarning buyrug‘i bilan tashkil etiladigan oliy ta’lim muassasasi va Institutning maxsus komissiyasi tomonidan, yakka tartibdagi rejani bajarish davomida, har oyda kamida bir marta, qatnashish shaklida davriy attestatsiya o‘tkazish;
tinglovchi tomonidan yakka tartibdagi topshiriqni bajarish bahosini oliy ta’lim muassasasi va Institutning Ilmiy kengashi tomonidan ma’qullash, bu tinglovchining yakuniy reyting bahosi komponentlaridan biri hisoblanadi.
34. O‘qitilayotgan dastur oliy ta’lim muassasasi va Institut tomonidan tasdiqlangan jadval bo‘yicha yakka tartibdagi shaklda joriy etiladi. Yakka tartibdagi topshiriqni olish va tinglovchi tomonidan ma’lumotlar bazasidan foydalanish oliy ta’lim muassasasi va Institutning veb-saytida elektron ro‘yxatdan o‘tkazish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
35. Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha kurslar tarmoqli texnologiyalardan foydalangan holda masofadan o‘qitishning “keys-texnologiya”sini o‘z ichiga oladi.
36. Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha o‘qitish kurslariga qabul qilingan tinglovchiga oliy ta’lim muassasasi va Institut tomonidan o‘quv-uslubiy ashyolar (kurs bo‘yicha yo‘riqnoma, o‘quv qo‘llanmalari, yakka tartibdagi topshiriqlar, malakaviy ishlarni bajarish bo‘yicha tavsiyalar, elektron multimediy darsliklar va qo‘llanmalar, shuningdek boshqa zarur o‘quv-uslubiy materiallar papkasi) joylangan kurs keysi beriladi.
37. Pedagogik qayta tayyorlashning masofaviy shakli bo‘yicha kurs tinglovchilari o‘quv rejalariga muvofiq oliy ta’lim muassasasi va Institutning veb-sahifalari modullarining o‘quv-uslubiy materiallarini mustaqil ravishda o‘zlashtiradilar. Jadval bo‘yicha yakka tartibdagi topshiriqlar (test, referat, ishlanma, yozma ish, kurs ishi, amaliyot bo‘yicha hisobotlar va shu kabilar) topshirilgandan keyin modullarni o‘zlashtirish natijalari Tyutorga, oraliq test-nazorat esa — oliy ta’lim muassasasi va Institutning maxsus komissiyasiga topshiriladi.
38. Pedagogik qayta tayyorlash kursi to‘liq o‘zlashtirilgandan keyin oraliq nazoratni muvaffaqiyatli topshirgan tinglovchilar yakuniy attestatsiyaga qo‘yiladi.
Oliy ta’lim muassasasi va Institut rahbari buyrug‘i bilan Yakuniy attestatsiyani o‘tkazish bo‘yicha davlat attestatsiya komissiyasi tashkil etiladi. Yakuniy attestatsiya qatnashish shaklida o‘tkaziladi hamda yakuniy test savollaridan va bitirish bo‘yicha malakaviy ishlarni himoya qilishdan iborat bo‘ladi.
39. Oraliq nazorat topshirig‘ini bajarmagan tinglovchilar oliy ta’lim muassasasi va Institutning yakuniy attestatsiyasiga qo‘yilmaydi, tegishli ravishda ularga pedagogik qayta tayyorlash kurslarini tugatganlik to‘g‘risida belgilangan namunadagi hujjat berilmaydi.
40. Kasbiy qayta tayyorlash O‘MKHT muassasalarining bazaviy oliy pedagogik ma’lumotga ega bo‘lgan pedagog kadrlari uchun har yili tasdiqlanadigan jadvallar doirasida o‘tkaziladi.
Kasbiy qayta tayyorlashdan o‘tganlik, o‘qituvchining oliy ta’lim to‘g‘risidagi diplomida ko‘rsatilganlardan tashqari, o‘quv fanlari (mutaxassisliklar) yoki kurslar bo‘yicha o‘qitish huquqini beradi.
41. Kasbiy qayta tayyorlashni tashkil etish O‘MKHT muassasalarining pedagoglari tomonidan, oliy ta’lim to‘g‘risidagi diplomida ko‘rsatilganlardan tashqari, o‘quv fanlari yoki kurslar bo‘yicha o‘qitish huquqini olish zarur bo‘lgan taqdirda ular uchun O‘MKHT muassasalarining va O‘MKHT hududiy boshqarmalarining ma’muriyati iltimosnomasi bo‘yicha amalga oshiriladi.
42. O‘MKHT muassasalarining pedagog kadrlarini kasbiy qayta tayyorlash kurslarini tashkil etish va o‘tkazish faqat asosiy ish joyidan bo‘shagan holda, tegishli zamonaviy moddiy-texnikaviy baza hamda ilmiy-pedagog kadrlar mavjud bo‘lgan oliy ta’lim muassasasi va Institutda bevosita amalga oshiriladi.
43. Kasbiy qayta tayyorlash kursi dasturini o‘zlashtirish muddati kamida 16 haftani (576 soatni) tashkil qiladi. Bunda eng ko‘p haftalik o‘quv yuklamasi 54 akademik soatni tashkil qiladi, ulardan shu jumladan tashkilotlar bazasidagi auditoriya mashg‘ulotlari 36 akademik soatdan ko‘p bo‘lmasligi kerak.
44. Quyidagilar kasbiy qayta tayyorlash bo‘yicha ta’lim dasturlari mazmuniga qo‘yiladigan asosiy talablar hisoblanadi:
kasbiy qayta tayyorlash o‘quv rejalari va dasturlarining Oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi davlat ta’lim standartlari bilan uzviy bo‘lishi;
45. Kasbiy qayta tayyorlash kurslarining uzrli sabablarsiz 30 akademik soatdan ko‘p mashg‘ulotlarda qatnashmagan, shuningdek belgilangan yuklamani bajarishmagan va pedagogik qayta tayyorlash kursi dasturini o‘zlashtirmagan tinglovchilari belgilangan tartibda tinglovchilar safidan chiqariladi.
46. Kasbiy qayta tayyorlashda o‘quv guruhlari, qoidaga ko‘ra, 25 kishidan iborat etib shakllantiriladi.
47. Ular bo‘yicha kasbiy qayta tayyorlash o‘tkazilishi mumkin bo‘lgan soha bo‘yicha oliy ta’lim muassasalari va turdosh mutaxassisliklar ro‘yxati Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan aniqlanadi.
49. Kasbiy qayta tayyorlash kursini to‘liq o‘zlashtirgandan keyin, oraliq test-nazorat topshirig‘ini muvaffaqiyatli bajargan tinglovchilar yakuniy attestatsiyaga qo‘yiladi.
Oliy ta’lim muassasasi va Institut rahbarining buyrug‘i bilan Yakuniy attestatsiyani o‘tkazish bo‘yicha davlat attestatsiya komissiyasi tashkil etiladi. Yakuniy attestatsiya qatnashish shaklida o‘tkaziladi hamda yakuniy test savollaridan va tamomlash bo‘yicha malakaviy ishlarni himoya qilishdan iborat bo‘ladi.
50. Oraliq test-nazorat topshirig‘ini bajarmagan tinglovchilar oliy ta’lim muassasasi va Institutning yakuniy attestatsiyasiga qo‘yilmaydi va tegishli ravishda ularga kasbiy qayta tayyorlash kurslarini bitirganlik to‘g‘risida belgilangan namunadagi hujjat berilmaydi.
51. O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirishning quyidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri shakllari qo‘llanadi:
asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda oliy ta’lim muassasasi va Institutda 2+2 sxemasi bo‘yicha (2 hafta bevosita bazaviy muassasada, 2 hafta ish joyida mustaqil tayyorlanish yo‘li bilan) yoki 3+1 sxemasi bo‘yicha (3 hafta bevosita bazaviy muassasada, 1 hafta ish joyida mustaqil tayyorlanish yo‘li bilan) malaka oshirish;
asosiy ishdan bo‘shamagan holda oliy ta’lim muassasasida “Ustoz-shogird” uslubi bo‘yicha malaka oshirish;
asosiy ishdan bo‘shagan holda oliy ta’lim muassasasida va tashkilotda ishlab chiqarish stajirovkasini o‘tash shaklida malaka oshirish;
52. Rahbar va pedagog kadrlar malakasini oshirish to‘g‘ridan to‘g‘ri shakllarining umumiy davomiyligi kamida 4 hafta (144 soat) etib belgilanadi.
Bunda o‘quv yuklamasining eng ko‘p hajmi har haftada 36 soatni (54 akademik soatni), auditoriya mashg‘ulotlarining eng ko‘p hajmi har haftada 24 soatni (36 akademik soatni) tashkil qiladi.
Auditoriya mashg‘ulotlarining barcha turlari uchun 80 daqiqa davom etadigan dars juftligi belgilanadi.
53. Jadvalga kiritilgan O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarining malakasini oshirish asosiy ishdan bo‘shagan holdagi, asosiy ishdan qisman bo‘shagan holdagi shakllar bo‘yicha 2+2 yoki 3+1 sxemasi bo‘yicha, asosiy ishdan bo‘shagan holda oliy ta’lim muassasasida, Institutda va tashkilotda ishlab chiqarish stajirovkasini o‘tash shaklida amalga oshiriladi.
54. Oliy ta’lim muassasasi va Institutda o‘qitish Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablariga muvofiq, namunaviy rejalar va dasturlar asosida ishlab chiqilgan maqsadli ishchi o‘quv rejalari va ishchi dasturlari asosida amalga oshiriladi.
zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish va ularni ta’lim tizimiga joriy etish uslublarining ilg‘or xorijiy tajribasi;
zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish va ularni kasb-hunar bo‘yicha o‘qitish jarayoniga joriy etishning tashkiliy-uslubiy jihatlari;
56. Malaka oshirish kurslaridan o‘tishning davriyligi O‘MKHT muassasalarining rahbar kadrlari uchun 3 yilda kamida bir martani, O‘MKHT muassasalarining pedagog kadrlari uchun esa 4 yilda kamida bir martani tashkil qiladi.
57. O‘qitishning ko‘rsatib o‘tilgan shakllari bo‘yicha malaka oshirish kurslariga nodavlat ta’lim muassasalarining pedagog xodimlari orasidan shaxslar pulli asosda qabul qilinishi mumkin.
58. Asosiy ishdan bo‘shagan holda malaka oshirish oliy ta’lim muassasasi va Institut bazasida o‘qitishning to‘liq kursini o‘tashni (auditoriya mashg‘ulotlarini, amaliy mashg‘ulotlarni, mustaqil ravishda tayyorlanishni) nazarda tutadi.
59. Asosiy ishdan bo‘shagan holda o‘qitishda o‘quv guruhlari, qoidaga ko‘ra, 25 kishidan iborat etib shakllantiriladi.
60. Asosiy ishdan qisman bo‘shagan holda oliy ta’lim muassasasi va Institutda 2+2 yoki 3+1 sxemasi bo‘yicha malaka oshirish o‘quv yuklamasini tegishli ravishda 50 yoki 75 foiz hajmida — asosiy ish joyi bo‘yicha mustaqil ta’lim olishga, 50 yoki 25 foiz hajmida — bevosita oliy ta’lim muassasasi va Institutda o‘qitishga taqsimlashni nazarda tutadi. O‘qitishning bunday shakllari O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish bo‘yicha axborotlar uzatishning zamonaviy axborot-kommunikatsiya vositalari hamda maxsus virtual kurslar mavjud bo‘lgan taqdirda qo‘llanadi.
61. Asosiy ishdan bo‘shamagan holda oliy ta’lim muassasasida “Ustoz-shogird” uslubi bo‘yicha malaka oshirish fanlar bo‘yicha oliy o‘quv muassasasida, qoidaga ko‘ra, yosh pedagog kadrlar uchun tashkil qilinadi.
Malaka oshirishning ushbu shakliga yosh o‘qituvchilar oliy ta’lim muassasasining yuqori malakali professor-o‘qituvchilar tarkibidagi pedagog-murabbiylar tomonidan tanlov asosida tanlab olinadi.
62. “Ustoz-shogird” uslubi bo‘yicha malaka oshirish dasturining mazmuni va o‘qitish metodologiyasi oliy ta’lim muassasasida ishlab chiqiladi, Institut bilan kelishiladi, Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablari asosida, O‘MKHT muassasasida o‘qituvchining kasbiy faoliyati monitoringi va ichki attestatsiyasi natijalarini hamda o‘qituvchining o‘z xohishlarini hisobga olgan holda ishlab chiqiladi.
“Ustoz-shogird” uslubi bo‘yicha malaka oshirish dasturlari o‘qitishga yakka tartibda yondashishni, shuningdek ta’lim jarayonining moslashuvchanligini va amaliy jihatdan aniq maqsadga yo‘naltirilganligini ta’minlaydi.
63. “Ustoz-shogird” uslubi bo‘yicha malaka oshirishni o‘tkazish huquqiga ega bo‘lgan oliy ta’lim muassasalari ro‘yxati Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan aniqlanadi.
64. Asosiy ishdan bo‘shagan holda oliy ta’lim muassasasi va tashkilotda ishlab chiqarish stajirovkasidan o‘tish shaklida malaka oshirish kasb-hunar kollejlarining ishlab chiqarish ta’limi ustalari uchun, ularni iqtisodiyot va ilm-fanning tegishli tarmoqlarida zamonaviy texnika va texnologiyalar bilan ishlashning amaliy ko‘nikmalariga o‘rgatish, shuningdek ta’limni ilm-fan va ishlab chiqarish bilan izchil integratsiyalash maqsadida o‘tkaziladi.
65. Asosiy ishdan bo‘shagan holda oliy ta’lim muassasasi va tashkilotda ishlab chiqarish stajirovkasidan o‘tish shaklida malaka oshirishning davomiyligi kamida 4 hafta (144 soat) etib belgilanadi. Ishlab chiqarish stajirovkasi jadvali oliy ta’lim muassasasi tomonidan ishlab chiqiladi, tashkilot va Institut bilan kelishiladi va O‘MKHT markazi tomonidan tasdiqlanadi.
66. Yakka tartibdagi reja bo‘yicha o‘qitish shaklida mustaqil ta’lim olish yo‘li bilan malaka oshirish O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari tomonidan, ta’lim darajasi va sifatiga Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablariga muvofiq yakka tartibdagi reja bo‘yicha o‘qitiladigan fanga doir yangi bilimlar, mahorat va ko‘nikmalarni mustaqil ravishda egallashdan iborat bo‘ladi. Mustaqil ravishda ta’lim olish shaklida malaka oshirishdan o‘tishda tinglovchining yakka tartibdagi rejasi mazmuni oliy ta’lim muassasasi tomonidan ishlab chiqiladi, Institut bilan kelishiladi va O‘MKHT markazi tomonidan tasdiqlanadi.
67. Yakka tartibdagi reja bo‘yicha o‘qitish shaklida mustaqil ta’lim olish yo‘li bilan malaka oshirish faqat ilmiy darajaga yoki ilmiy unvonga, O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari xodimlari mehnatiga haq to‘lash to‘g‘risidagi Nizom asosida aniqlanadigan barqaror yuqori reyting ko‘rsatkichlariga, shuningdek zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalari bilan ishlash bo‘yicha amaliy ko‘nikmalarga ega bo‘lgan rahbarlar va o‘qituvchilar uchun qo‘llanadi.
68. Asosiy ish joyi bo‘yicha mustaqil ravishda ta’lim olish yo‘li bilan malaka oshirish kurslarining tinglovchilari yakka tartibdagi reja materiallarini o‘zlashtiradilar, topshiriqlarni bajaradilar va malakaviy ishlarni rasmiylashtiradilar. Yakka tartibdagi rejani bajarish jarayonida tinglovchilar oliy ta’lim muassasasi va Institutning professor-o‘qituvchilar tarkibidan qatnashish shaklida, elektron pochta, telefon, chat va forumlar bo‘yicha konsultatsiya oladilar. Tinglovchilar har haftada kamida bir marta yakka tartibdagi topshiriqni bajarish yuzasidan oliy ta’lim muassasasi va Institut rahbarining buyrug‘i bilan tashkil etilgan maxsus komissiya oldida, qatnashish shakli bo‘yicha attestatsiyadan o‘tishlari kerak. O‘qitish kursi tugagach tinglovchilar maxsus komissiya oldida malakaviy ishni himoya qiladilar.
69. Malaka oshirish kursi to‘liq o‘zlashtirilgandan keyin oraliq test-nazorat topshirig‘ini muvaffaqiyatli bajargan tinglovchilar yakuniy attestatsiyaga qo‘yiladi.
Oliy ta’lim muassasasi va Institut rahbarining buyrug‘i bilan Yakuniy attestatsiyani o‘tkazish bo‘yicha Davlat attestatsiya komissiyasi tashkil etiladi. Yakuniy attestatsiya qatnashish shaklida o‘tkaziladi hamda yakuniy test savollaridan va bitirish ishini himoya qilishdan iborat bo‘ladi.
70. Oraliq test-nazorat topshirig‘ini bajarmagan tinglovchilar oliy ta’lim muassasasi va Institutning yakuniy attestatsiyasiga qo‘yilmaydi, tegishli ravishda ularga malaka oshirish kurslarini tamomlaganlik to‘g‘risida belgilangan namunadagi hujjat berilmaydi.
71. O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirishning vositali (ta’lim dasturlarisiz o‘qitish) shakllari:
ilmiy, ilmiy-uslubiy va ilmiy-amaliy seminarlarda, konferensiyalarda, avgust o‘qishlarida va shu kabilarda ma’ruzalar bilan qatnashish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
72. O‘qituvchi kadrlar tomonidan ilg‘or pedagogik texnologiyalarni zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qo‘llash asosida egallash bo‘yicha doimiy ravishda o‘tkaziladigan seminarlar birlashgan (bazaviy) kasb-hunar kollejlarida tashkil etiladi.
73. Pedagog kadrlarga ijodiy ta’til yangi o‘quv adabiyoti (darslik yoki o‘quv qo‘llanmasi) yaratish, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini ishlab chiqish va o‘quv-tarbiya jarayoniga joriy etish, pedagoglarning kasbiy faoliyati yo‘nalishi bilan bog‘liq ilmiy ishni (monografiya, dissertatsiya va boshqalarni) tugallash uchun O‘MKHT ta’lim muassasasining Pedagogik kengashi qarori bilan beriladi.
74. Ochiq o‘quv mashg‘ulotlari — akademik guruhlarda jadval bo‘yicha, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini, o‘qitishning interfaol uslublarini qo‘llagan holda o‘tkaziladigan, oldindan e’lon qilingan muammoli yoki innovatsion mavzu bo‘yicha mashg‘ulotlardir. Ochiq o‘quv mashg‘ulotlariga bilimlarning ushbu sohasidagi tajribali pedagoglar, olimlar va mutaxassislar majburiy tartibda taklif etiladi.Ushbu mashg‘ulotlar sifati O‘MKHT ta’lim muassasasining Pedagogik kengashida muhokama qilinadi.
75. Ochiq o‘quv mashg‘ulotlari zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini, o‘qitishning interfaol uslublarini ishlab chiqish va o‘quv jarayoniga joriy etish uchun tajriba maydonchasi, yosh pedagoglar uchun pedagogik mahorat maktabi bo‘lib xizmat qiladi.
76. Ilmiy va ilmiy-uslubiy seminarlarda, konferensiyalarda, avgust o‘qishlarida qatnashish pedagog kadrlarning ta’lim muassasalaridagi mavjud muammolarni hal etishga hamda o‘quv-tarbiya jarayonining yuqori sifatini ta’minlashga yo‘naltirilgan pedagogika fani va amaliyoti, o‘qitish metodologiyasi va texnologiyasining muhim masalalari bo‘yicha ilmiy yoki ilmiy-uslubiy ma’ruzalari (axborotlari)dan iborat bo‘ladi.
Oldindan ma’lum bo‘lgan mavzu bo‘yicha ma’ruza (axborot)ni tayyorlash joylarda tegishli tadqiqotlar o‘tkazishni va belgilangan tartibda chop etish uchun ma’ruza tezislari tayyorlashni nazarda tutadi.
77. Malaka oshirishning vositali shakllari (ta’lim dasturlarisiz o‘qitish)dan o‘tilganda O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlariga belgilangan namunadagi ma’lumotnoma beriladi.
78. O‘MKHT muassasalarining malaka oshirish va qayta tayyorlash bo‘yicha ta’lim dasturlari talablarini muvaffaqiyatli bajargan rahbar va pedagog kadrlarga tegishli ravishda davlat namunasidagi quyidagi hujjatlar beriladi:
malaka oshirish to‘g‘risidagi sertifikat — kamida 4 hafta (144 soat) hajmida ta’lim dasturlaridan o‘tgan shaxslar uchun;
qayta tayyorlash to‘g‘risidagi diplom — kamida 16 hafta (576 soat) hajmida ta’lim dasturlaridan o‘tgan shaxslar uchun.
79. Yakuniy attestatsiya natijasida o‘qitish dasturini o‘zlashtirish yuzasidan qoniqarsiz baho olgan tinglovchilarga o‘quv kursini tamomlaganlik to‘g‘risidagi ma’lumotnoma beriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
80. Qayta tayyorlash va malaka oshirish o‘quv dasturini o‘zlashtirganlik to‘g‘risidagi diplom va sertifikat qonunchilikda belgilangan tartibda beriladi.
(80-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son)
81. Malaka oshirish yoki qayta tayyorlash kurslaridan muvaffaqiyatli o‘tganlik to‘g‘risidagi diplom (sertifikat)ning mavjud bo‘lishi O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlari tomonidan egallab turgan lavozimiga muvofiqligi bo‘yicha attestatsiyadan va malakaviy toifa bo‘yicha attestatsiyadan o‘tish uchun majburiy shart hisoblanadi.
82. Qayta tayyorlash va malaka oshirish ta’lim dasturlarini o‘zlashtirish yuzasidan qoniqarsiz baho olgan shaxslarga oliy ta’lim muassasasi va Institutning Davlat attestatsiya komissiyasi xulosalari natijalari bo‘yicha yakuniy malakaviy ishni qayta himoya qilish imkoniyati beriladi.
83. Oliy ta’lim muassasasida va Institutda O‘MKHT tizimi kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash bo‘yicha o‘qituvchilik faoliyati uchun davlat muassasalari, oliy ta’lim muassasasi va Institutning professor-o‘qituvchilar tarkibi xodimlari, ilmiy-tadqiqot muassasalari va tashkilotlarining yetakchi mutaxassislari, shuningdek xorijiy davlatlar olimlari shtatli asosda, o‘rindoshlik bo‘yicha va mehnatga soatbay haq to‘lash shartlarida jalb etiladilar.
84. Oliy ta’lim muassasasi va Institutning professor-o‘qituvchilar tarkibiga quyidagi talablar qo‘yiladi:
Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablari asosida tinglovchilar bilan o‘quv-tarbiya ishlarini olib borish, nazorat va tinglovchilar bilimlarini xolisona baholash ko‘nikmalarining mavjudligi;
yuksak individual sifatlarning (talabchanlik, xolisonalik, batartiblik, haqqoniylik, xushmuomalalikning) mavjudligi;
rahbar va pedagog kadrlarning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning ilmiy-pedagogik asoslarini, pedagogika fanining asosiy yo‘nalishlarini, fanlararo aloqalarni, ritorika va notiqlik mahorati asoslarini, uzluksiz ta’lim atamalari va tushunchalarini, shuningdek Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yiladigan davlat talablarini bilish;
ta’lim jarayonining yuqori samaradorligini ta’minlash, tinglovchilarning tashabbuskorligini, ijodiy mahoratini, ularning ilmiy tadqiqotlarga intilishlari va qobiliyatlarini rivojlantirish ko‘nikmalarining mavjudligi;
O‘MKHT muassasalari kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash jarayoni mazmunini takomillashtirish bo‘yicha ilmiy-tadqiqot va o‘quv-uslubiy ishlarni olib borish ko‘nikmalari va mahoratlarining mavjudligi.
85. Malaka oshirish va qayta tayyorlash kurslarini o‘tkazish uchun jalb etiladigan oliy o‘quv muassasasi va Institut professor-o‘qituvchilar tarkibi mehnatiga haq to‘lash belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
86. O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tadbirlarini moliyalashtirish qonunchilikda belgilangan tartibda quyidagilar hisobiga amalga oshiriladi:
(86-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son)
Oldingi tahrirga qarang.
tasdiqlangan jadvallarga muvofiq ushbu maqsadlar uchun har yili nazarda tutiladigan budjetdan ajratiladigan mablag‘lar;
(86-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil 26-apreldagi 122-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 17-son, 176-modda)
malaka oshirish va qayta tayyorlash tizimida O‘MKHT muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarini o‘qitish uchun buyurtmachilarning mablag‘lari;
o‘qitish uchun to‘lovdan, ta’lim xizmatlari ko‘rsatishdan, ilmiy-pedagogik, ishlab chiqarish va boshqa faoliyat turlaridan olingan daromadlar;
yuridik va jismoniy shaxslarning kadrlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash uchun maqsadli badallari;
O‘MKHT muassasalari xodimlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish uchun jalb etiladigan grantlar va xorijiy kreditlar mablag‘lari;
Oldingi tahrirga qarang.
(86-bandning sakkizinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son)
Oldingi tahrirga qarang.
87. O‘MKHT muassasalarining pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash bo‘yicha tadbirlarni moliyalashtirish uchun budjet mablag‘lari O‘MKHTning hududiy boshqarmalari tomonidan tegishli Qoraqalpog‘iston Respublikasi budjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy budjetlari parametrlarida maqsadli tartibda, tasdiqlangan jadval doirasida nazarda tutiladi.
(87-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil 26-apreldagi 122-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 17-son, 176-modda)
O‘MKHT hududiy boshqarmalari ishlab chiqilgan va belgilangan tartibda tasdiqlangan kalkulatsiyalar asosida oliy ta’lim muassasasi va Institut bilan O‘MKHT muassasalarining pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash kurslarini o‘tkazish yuzasidan shartnomalar tuzadilar.
Oldingi tahrirga qarang.
88. O‘MKHT muassasalarining pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tadbirlarini moliyalashtirish ushbu Nizom talablariga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi respublika budjeti mablag‘lari hisobiga, belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
(88-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil 26-apreldagi 122-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 17-son, 176-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
881. Oliy ta’lim muassasasi va Institutdagi o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash kurslarining tasdiqlangan jadvaliga kiritilgan va yuborilgan tinglovchilarining ularni asosiy ishdan ajralgan holda o‘qitishning butun davrida asosiy ish joyi bo‘yicha o‘rtacha oylik ish haqi saqlanib qoladi.
Oldingi tahrirga qarang.
Asosiy ishidan ajralgan holda o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarining rahbar va pedagog kadrlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash kurslariga tasdiqlangan jadvalga muvofiq boshqa hududlardan yuborilgan tinglovchilarning o‘qish joyiga kelish va u erdan qaytish bo‘yicha bir martalik yo‘l xarajatlari qonunchilikda belgilangan tartibda ularni yuborgan tomon hisobiga qoplanadi.
(881-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son)
89. Malaka oshirish va qayta tayyorlash ta’lim muassasalarida malaka oshirish va qayta tayyorlashga ajratiladigan mablag‘lardan maqsadli va samarali foydalanilishi, shuningdek xo‘jalik va moliya intizomiga rioya etilishi yuzasidan nazorat belgilangan tartibda vakolatli davlat organi tomonidan amalga oshiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
90. O‘MKHT muassasalari rahbar va pedagog kadrlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashni amalga oshiruvchi ta’lim muassasalarini attestatsiyadan o‘tkazish va davlat tomonidan akkreditatsiya qilish O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi tomonidan, qonunchilikda belgilangan tartibda o‘tkaziladi.
(90-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 4-apreldagi 153-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 05.04.2022-y., 09/22/153/0266-son)