Chora-tadbirlar nomi | Amalga oshirish shakli | Ijro muddati | Mas’ul ijrochilar | |
1. | Quyidagi majburiy talablarni bekor qilishni nazarda tutuvchi normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ishlab chiqish: a) quyidagi tashkilotlarga nisbatan ichki audit xizmatlarini tashkil etish: mas’uliyati cheklangan jamiyat, bundan aktivlarining balans qiymati bazaviy hisoblash miqdorining yuz ming barobaridan ko‘p bo‘lgan, davlat ulushi 50 foiz va undan ortiq bo‘lgan mas’uliyati cheklangan jamiyat, shuningdek, kredit tashkiloti mustasno; aktivlarining balans qiymati bazaviy hisoblash miqdorining yuz ming barobaridan kam bo‘lgan, davlat ulushi 50 foiz va undan ortiq bo‘lgan aksiyadorlik jamiyati va davlat unitar korxonasi; b) mas’uliyati cheklangan jamiyatning ta’sis shartnomasini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish; v) mas’uliyati cheklangan jamiyatning yuridik shaxs hisoblangan ishtirokchilari vakillariga umumiy yig‘ilishda ishtirok etish uchun beriladigan ishonchnomani notarial tartibda tasdiqlash; g) mas’uliyati cheklangan jamiyatda zaxira jamg‘armasi tashkil etilganda, uning miqdorini ustav fondining (ustav kapitalining) kamida 15 foizi etib belgilash. | Normativ-huquqiy hujjatlar loyihalari | 2023-yil yanvar | Adliya vazirligi, Moliya vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi |
2. | Fond birjasining listingiga kiritilgan va kiritilmagan xo‘jalik jamiyatlari uchun hisobot va axborotni oshkor etish talabini takomillashtirish bo‘yicha normativ-huquqiy hujjatlarni ishl�b chiqib, Vazirlar Mahkamasiga kiritish. | Normativ-huquqiy hujjatlar loyihalari | 2023-yil iyul | Moliya vazirligi, Adliya vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi |
3. | Unitar korxona yoki qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat tashkiliy-huquqiy shakllarini bosqichma-bosqich yuridik shaxsning boshqa tashkiliy-huquqiy shakllariga o‘zgartirish choralarini ko‘rish. | Chora-tadbirlar | 2023-yil fevral | Adliya vazirligi, Davlat aktivlarini b�shqarish agentligi, Moliya vazirligi |
4. | Xo‘jalik jamiyatlarining filiallari, vakolatxonalari va uning ustav kapitali shakllantirilganligi hamda to‘lovga qobiliyatsizligi yuzasidan ish qo‘zg‘atilganligi to‘g‘risidagi ma’lumotlarni Yagona interaktiv davlat xizmatlari portalida e’lon qilib borish choralarini ko‘rish. | Chora-tadbirlar | 2023-yil yanvar | Axborot texnologiyalari vazirligi, Davlat soliq qo‘mitasi, Adliya vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi, Oliy sud |
5. | Xo‘jalik jamiyatlari ishti�okchilarining korporativ shartnoma tuzish huquqini va huquqiy asoslarini belgilash. | Amaliy chora-tadbirlar, normativ huquqiy hujjatlar loyihalari | 2023-yil fevral | Adliya vazirligi, Moliya vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi |
6. | Yuridik shaxslarning yagona ta’sischisi, shuningdek, yakka tartibdagi tadbirkor vafot etgandan so‘ng meros mulkidan foydalanish, unga egalik qilish va uni tasarruf etishga oid munosabatlarni takomillashtirish. Loyihada, jumladan, quyidagilar nazarda tutiladi: meros mulkini ishonchli boshqaruvga berish; mulkdorning vafoti munosabati bilan tadbirkorlik faoliyati to‘xtab qolmasligini ta’minlash mexanizmlari. | Qonun loyihasi | 2023-yil mart | Adliya vazirligi, Tadbirkorlarning huquqlarini himoya qilish bo‘yicha vakil, Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi, Savdo-sanoat palatasi |
8. | Xo‘jalik jamiyatlarining ijro organi, kuzatuv kengashi hamda majoritar aksiyadorlarining (ishtirokchilarining) fidutsiar majburiyatlari va ular bo‘yicha javobgarligini aniqlashtirishni nazarda tutuvchi normativ-huquqiy hujjat ishlab chiqish va Vazirlar Mahkamasiga kiritish. | Normativ-huquqiy hujjat loyihasi | 2023-yil dekabr | Adliya vazirligi, Moliya vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi |
9. | Tijorat tashkilotlari tomonidan konsorsium shartnomasiga muvofiq vaqtinchalik birlashma tuzishning huquqiy asoslarini belgilash. Bunda: konsorsium shartnomasi faqat tijoratchi tashkilot bo‘lgan yuridik shaxslar o‘rtasida aniq bir tijorat faoliyatini amalga oshirish va ishtirokchilar faoliyatini muvofiqlashtirish uchun tuzilishi; konsorsium o‘z maqsadiga resurslarni birlashtirish va muayyan harakatlarni birgalikda bajarish orqali erishishi; konsorsium ishtirokchilari uning faoliyati bilan bog‘liq majburiyatlar bo‘yicha solidar javobgar bo‘lishi; vaqtinchalik birlashma yuridik shaxs hisoblanmasligi nazarda tutiladi. | Normativ-huquqiy hujjat loyihasi | 2023-yil fevral | Adliya vazirligi, Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi |
10. | Aksiyadorlik jamiyatlarining minoritar aksiyadorlar huquq va qonuniy manfaatlarini himoya qilish vakolatini tanlov asosida nodavlat notijorat tashkilotlari yoki boshqa yuridik shaxslarga berish bo‘yicha takliflar kiritish. Bunda, mazkur tashkilotlarga xalqaro moliya institutlari yoki O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetidan mablag‘ ajratish nazarda tutiladi. | Normativ-huquqiy hujjat loyihasi | 2025-yil dekabr | Moliya vazirligi, Adliya vazirligi |
12. | “Sherikchilik to‘g‘risida”gi qonun loyihasini ishlab chiqish, vazirlik va idoralar bilan kelishish hamda belgilangan tartibda Vazirlar Mahkamasiga kiritish. | Qonun loyihasi | 2025-yil dekabr | Moliya vazirligi, Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi, Innovatsion rivojlanish vazirligi, manfaatdor vazirlik va idoralar |
13. | Qonunchilikka quyidagilarni nazarda tutuvchi o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish: jamiyat ustav fondini jalb qilingan investitsiyalar hisobiga ko‘paytirish to‘g‘risida qarorni aksiyadorlar umumiy yig‘ilishi tomonidan aksiyadorlarning umumiy yig‘ilishida ishtirok etayotgan ovoz beruvchi aksiyalarning egalari bo‘lgan aksiyadorlarning to‘rtdan uch qismidan iborat ko‘pchilik (malakali ko‘pchilik) ovozi yoki jamiyat kuzatuv kengashi majlisida ishtirok etayotgan a’zolar tomonidan bir ovozdan qabul qilish; xo‘jalik jamiyatlarida kuzatuv kengashi a’zolari sonini toq etib belgilash; aksiyadorlik jamiyatlari ustav fondini (ustav kapitalini) o‘z kapitali va hisoblangan dividendlar hisobidan ko‘paytirishda qo‘shimcha aksiyalar olish huquqiga ega bo‘lgan aksiyadorlar reyestrini yopish sanasini aksiyalar chiqarilishi davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan sanadan boshlab o‘ttizinchi kun deb hisoblash va mazkur sanani ikki ish kuni ichida e’lon qilish; jamiyatning ustav kapitalini o‘z kapitali hisobidan ko‘paytirishda qo‘shimcha aksiyalarni faqat oddiy aksiya egalari o‘rtasida taqsimlash. | Normativ-huquqiy hujjat loyihasi | 2023-yil iyun | Moliya vazirligi, Adliya vazirligi |
14. | Quyidagilarni nazarda tutuvchi “Mas’uliyati cheklangan jamiyatlar to‘g‘risida”gi qonun loyihasini ishlab chiqish: yuridik shaxsning qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat tashkiliy-huquqiy shaklini bekor qilish; boshqaruv organlarining faoliyat yuritish mexanizmlarini takomillashtirish; ijro etuvchi organlarning javobgarligini aniq belgilash; “kvorum”, “malakali ko‘pchilik ovoz” va boshqa tushunchalarni kiritish. | Qonun loyihasi | 2023-yil iyul | Adliya vazirligi, Moliya vazirligi, Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi, Savdo-sanoat palatasi |
15. | Korporativ nizolarni ko‘rish natijalari bo‘yicha sud qarorlarini egasizlantirgan holda Oliy sudning rasmiy veb-sayti, O‘zbekiston Respublikasi qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi va ijtimoiy tarmoqlarda har oyda joylashtirib borish. | Chora-tadbirlar | Doimiy ravishda | Oliy sud, Adliya vazirligi, Moliya vazirligi |
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori, 08.11.2022 yildagi PQ-415-son
Kuchga kirish sanasi
09.11.2022
Рус
Ўзб
O’zb
O‘zb|Рус
Korporativ munosabatlarning huquqiy asoslarini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida
Tijorat tashkilotlari faoliyatining tashkiliy-huquqiy asoslarini yanada takomillashtirish, yuridik shaxslar tashkiliy-huquqiy shakllarining o‘z ahamiyatini yo‘qotgan ayrim turlarini tugatish hamda zamonaviy korporativ boshqaruv usullarini joriy etish maqsadida:
1. 2022-yil 1-dekabrdan boshlab tijorat tashkilotlari faoliyatiga oid quyidagi talablar bekor qilinsin:
mas’uliyati cheklangan jamiyatlar, bundan aktivlarining balans qiymati bazaviy hisoblash miqdorining yuz ming barobaridan ko‘p bo‘lgan, davlat ulushi 50 foiz va undan ortiq bo‘lgan mas’uliyati cheklangan jamiyat, shuningdek, kredit tashkiloti mustasno;
aktivlarining balans qiymati bazaviy hisoblash miqdorining yuz ming barobaridan kam bo‘lgan, davlat ulushi 50 foiz va undan ortiq bo‘lgan aksiyadorlik jamiyatlari va davlat unitar korxonalari;
v) mas’uliyati cheklangan jamiyatning yuridik shaxs hisoblangan ishtirokchilari vakillariga umumiy yig‘ilishda ishtirok etish uchun beriladigan ishonchnomani notarial tartibda tasdiqlash;
g) mas’uliyati cheklangan jamiyatda zaxira jamg‘armasi tashkil etilganda, uning miqdorini ustav fondining (ustav kapitalining) kamida 15 foizi etib belgilash.
2. Belgilansinki, 2023-yil 1-martdan boshlab unitar korxona yoki qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat tashkiliy-huquqiy shaklida yuridik shaxs tashkil etishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Adliya vazirligi tegishli vazirlik va idoralar bilan birgalikda 2023-yil 1-martga qadar amalda faoliyat yuritib kelayotgan unitar korxona yoki qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat tashkiliy-huquqiy shaklidagi yuridik shaxslarning tashkiliy-huquqiy shaklini o‘zgartirish jarayonlarini 2025-yil 1-yanvarga qadar yakunlashni nazarda tutuvchi tashkiliy chora-tadbirlar rejasini tasdiqlasin.
3. Adliya vazirligi, Moliya vazirligi va Davlat aktivlarini boshqarish agentligining qimmatli qog‘ozlar emitentlari tomonidan axborot va hisobotlarni oshkor etish talabini takomillashtirish to‘g‘risidagi taklifiga rozilik berilsin.
qimmatli qog‘ozlar fond birjasining listingiga kiritilgan xo‘jalik jamiyatlari qonunchilik hujjatlariga muvofiq oshkor etiladigan axborot va hisobotlar bilan bir qatorda pul mablag‘larining harakati hamda aksiyalar chiqarishning bir qismi bekor qilinganligi to‘g‘risidagi ma’lumotlarni oshkor etadi;
qimmatli qog‘ozlar fond birjasining listingiga kiritilmagan xo‘jalik jamiyatlari ro‘yxati qimmatli qog‘ozlar bozorini tartibga solish bo‘yicha vakolatli davlat organi tomonidan belgilanadigan muhim faktlarni majburiy tartibda oshkor etmaydi, bundan tijorat banklari, sug‘urta tashkilotlari va ustav fondida (ustav kapitalida) davlat ulushi 50 foiz va undan yuqori bo‘lgan aksiyadorlik jamiyatlari, shuningdek, ularning tarkibidagi aksiyadorlik jamiyatlari mustasno.
4. Xo‘jalik jamiyatlarining ishtirokchisi (aksiyadori) va kreditorlari huquqlarini himoya qilish maqsadida shunday tartib o‘rnatilsinki, unga muvofiq 2023-yil 1-apreldan boshlab:
mas’uliyati cheklangan jamiyat ustav fondiga (ustav kapitaliga) qo‘shiladigan, qiymati bazaviy hisoblash miqdorining o‘n ming baravaridan ko‘p bo‘lgan pulsiz hissalar baholovchi tashkilot tomonidan baholanadi va baholangan qiymatdan yuqori bo‘lishi mumkin emas;
yuridik shaxslar qo‘shib yuborish, qo‘shib olish va tashkiliy-huquqiy shaklini o‘zgartirish orqali qayta tashkil etilganda, korxonalarning huquq va majburiyatlari, topshirish hujjatida ko‘rsatilgan yoki ko‘rsatilmaganligidan qat’i nazar, qayta tashkil etilgan yuridik shaxsga o‘tgan hisoblanadi;
xo‘jalik jamiyatlari kuzatuv kengashining aksiya, korporativ obligatsiya va boshqa qimmatli qog‘ozlarni chiqarish bo‘yicha qarorlari qonunchilik hujjatlariga muvofiq muhim fakt sifatida oshkor qilinadi.
5. Shunday tartib o‘rnatilsinki, unga muvofiq 2023-yil 1-martdan boshlab qimmatli qog‘ozlar bozorini tartibga solish bo‘yicha vakolatli davlat organi ommaviy axborot vositalari va (yoki) o‘zining rasmiy veb-sayti orqali quyidagi faktlar to‘g‘risidagi axborotni ular yuz bergan sanadan ikki ish kuni ichida e’lon qiladi:
qimmatli qog‘ozlar chiqarilishini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish, uni to‘xtatib turish, amalga oshmagan yoki haqiqiy emas deb topish;
qimmatli qog‘ozlar bozorida professional faoliyatni amalga oshirish uchun litsenziya berish, uning amal qilishini to‘xtatib turish yoki tugatish, litsenziyani bekor qilish;
qimmatli qog‘ozlar bozorida qimmatli qog‘ozlar bilan operatsiyalarni amalga oshirish, xizmatlarni ko‘rsatish va (yoki) ishlarni bajarish huquqini beruvchi malaka sertifikatini berish.
a) 2023-yil 1-iyuldan boshlab xo‘jalik jamiyatining filiallari, vakolatxonalari tashkil etilganligi va uning ustav fondi (ustav kapitali) shakllantirilganligi hamda to‘lovga qobiliyatsizligi yuzasidan ish qo‘zg‘atilganligi to‘g‘risidagi ma’lumotlar Yagona interaktiv davlat xizmatlari portalida e’lon qilinadi.
Bunda, mazkur ma’lumotlar mas’ul vazirlik va idoralar tomonidan “Elektron hukumat” tizimining idoralararo integratsiyalashuv platformasiga kiritib boriladi;
b) fond birjasida qimmatli qog‘ozlar bilan savdolarni amalga oshirish qoidalariga kiritiladigan birja a’zolariga va listing kompaniyalariga ta’sir qiluvchi muhim o‘zgartirish va qo‘shimchalar ular tasdiqlanishidan kamida o‘n besh kun oldin fond birjasi saytida muhokamaga qo‘yiladi;
v) 2023-yil 1-yanvardan boshlab ustav fondida (ustav kapitalida) davlat ulushi 50 foiz va undan yuqori bo‘lgan xo‘jalik jamiyatlarining kuzatuv kengashi majlisi va ishtirokchilari (aksiyadorlari) umumiy yig‘ilishi bayonlari ular rasmiylashtirilgandan so‘ng o‘n kun muddatda Davlat aktivlarini boshqarish agentligining “Davlat mulki” axborot tizimida joylashtiriladi.
Oldingi tahrirga qarang.
(7-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2023-yil 2-sentabrdagi PQ-291-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.09.2023-y., 07/23/291/0667-son)
korporativ nizolarni ko‘rish natijalari bo‘yicha sud qarorlarini egasizlantirgan holda Oliy sudning rasmiy veb-sayti, O‘zbekiston Respublikasi qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi va ijtimoiy tarmoqlarda har oyda joylashtirib borsin;
korporativ munosabatlardan kelib chiqadigan nizolar hamda ularni hal etish amaliyoti bo‘yicha sudyalar va xo‘jalik jamiyatlari vakillari ishtirokida har chorakda seminar va davra suhbatlarini tashkil etsin.
8. Korporativ munosabatlarning huquqiy asoslarini yanada takomillashtirish bo‘yicha “yo‘l xaritasi” ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
9. Adliya vazirligi Moliya vazirligi, Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vazirligi, Davlat aktivlarini boshqarish agentligi, Savdo-sanoat palatasi bilan birgalikda:
2023-yil 1-iyulga qadar ilg‘or xorijiy tajriba asosida “Mas’uliyati cheklangan jamiyatlar to‘g‘risida”gi qonun loyihasini ishlab chiqsin va Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
yangicha korporativ boshqaruv mexanizmlarini, shu jumladan korporativ shartnomalar va konsorsium shartnomalarini amaliyotga keng joriy etish yuzasidan chora-tadbirlarni amalga oshirib borsin;
manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda uch oy muddatda qonunchilik hujjatlariga ushbu qarordan kelib chiqadigan o‘zgartirish va qo‘shimchalar to‘g‘risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
10. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri A.N. Aripov zimmasiga yuklansin.
Oldingi tahrirga qarang.
(ilova O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2023-yil 2-sentabrdagi PQ-291-sonli qarori tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 04.09.2023-y., 07/23/291/0667-son)