LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi, Davlat soliq qo‘mitasi, Hisob palatasining 2019-yil 28-noyabrdagi 109, 2019-61, 13/1-1601-sonli ““O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi tomonidan aniqlangan davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summalarini Davlat budjeti daromadiga yo‘naltirish tartibi to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qaror, shuningdek unga o‘zgartirish va qo‘shimchalarni o‘z kuchini yo‘qotgan deb topish to‘g‘risida”gi qaroriga (ro‘yxat raqami 1651-2, 11.12.2019-y.) asosan 2020-yil 1-yanvardan o‘z kuchini yo‘qotadi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2006-yil 7-sentabrdagi PQ-460-son “O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi faoliyatini takomillashtirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarorining 6-bandini ijro qilish maqsadida qaror qilamiz:
1. O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi tomonidan aniqlangan davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summalarini Davlat budjeti daromadiga yo‘naltirish tartibi to‘g‘risida nizom tasdiqlansin.
2. Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligida davlat ro‘yxatidan o‘tkazilganidan so‘ng o‘n kundan keyin kuchga kiradi.
O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi, Davlat soliq qo‘mitasi va Hisob palatasi tomonidan 2006-yil 11-dekabrdagi 101, 2006-52, 11-133-sonli qarori bilan
TASDIQLANGAN
TASDIQLANGAN
Mazkur Nizom O‘zbekiston Respublikasining “Xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatini davlat tomonidan nazorat qilish to‘g‘risida”gi Qonuniga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005-yil 14-iyundagi PF-3619-son “Tadbirkorlik subyektlarini huquqiy himoya qilish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoniga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005-yil 24-iyundagi PF-3622-son “Tadbirkorlik subyektlarining xo‘jalik sohasidagi huquqbuzarliklari uchun moliyaviy javobgarligini erkinlashtirish to‘g‘risida”gi Farmoniga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 10-avgustdagi PF-5147-son “O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoniga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2006-yil 7-sentabrdagi PQ-460-son “O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi faoliyatini takomillashtirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qaroriga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi (bundan buyon matnda Hisob palatasi deb yuritiladi), davlat boshqaruv organlari (bundan buyon matnda davlat organlari deb yuritiladi) tomonidan ularga berilgan vakolatlarga muvofiq aniqlangan davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summalarini Davlat budjeti daromadiga yo‘naltirish tartibini belgilaydi.
tekshirish obyekti — belgilangan tartibda Hisob palatasining Nazorat ishlari dasturiga kiritilgan budjet tashkilotlari, shuningdek boshqa yuridik shaxslar, shu jumladan ularning filiallari va vakolatxonalari;
Hisob palatasining nazorat tadbiri — O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti, davlat maqsadli jamg‘armalari hamda O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi, Prezidenti va Vazirlar Mahkamasining qarorlariga asosan tashkil etilgan boshqa jamg‘armalarga (bundan buyon matnda davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalar deb yuritiladi) tushumlarni to‘liqligi, maqsadli va samarali shakllanishi va ijro etilishini, shuningdek davlat mablag‘lari sarflanishi ustidan nazoratni amalga oshirish maqsadida tekshirish obyektlarining buxgalteriya, moliyaviy va boshqa hujjatlarini tekshirish;
tekshirishning yig‘ma dalolatnomasi — Hisob palatasi inspektorlari tomonidan tuziladigan nazorat tadbiri natijalarini umumlashtiradigan hujjat turi;
Hisob palatasining ko‘rsatmasi — Hisob palatasining ijro etish majburiy bo‘lgan qarori turi, u nazorat tadbiri davomida aniqlangan qonun hujjatlarini buzishlarni bartaraf etish tadbirlari ro‘yxatini o‘z ichiga olib, tekshirish obyektiga va/yoki uning tegishli yuqori davlat hokimiyati va boshqaruvi organiga, shuningdek qonun hujjatlariga binoan Hisob palatasining tekshirishlari davomida aniqlanadigan zararni undirishni amalga oshirish vakolati yuklatilgan davlat organlariga yuboriladi.
3. Hisob palatasi o‘z zimmasiga yuklangan vazifalarni qonuniylik, xolislik, mustaqillik va oshkoralik tamoyillari asosida amalga oshiradi.
4. Hisob palatasi o‘z faoliyatini, Hisob palatasi vakolatiga kiruvchi masalalar yuzasidan amaliy tizimli nazoratni ta’minlash zaruriyatidan kelib chiqqan holda shakllantiriladigan yillik nazorat ishlari dasturi asosida tashkil etadi.
6. Hisob palatasining tekshirishlari Hisob palatasining raisi, u bo‘lmagan taqdirda Hisob palatasi raisining birinchi o‘rinbosari yoki o‘rinbosari tomonidan imzolanadigan Hisob palatasining farmoyishiga muvofiq amalga oshiriladi.
7. Nazorat tadbiri o‘tkazilayotganda Hisob palatasi tomonidan Moliya vazirligi, Davlat soliq qo‘mitasi hamda boshqa vazirliklar va idoralarning mutaxassislari jalb etilishi mumkin.
8. Nazorat tadbirlarining yillik dasturlari asosida tekshirishlarni amalga oshirayotganda Hisob palatasi vazirlik va idoralarning mas’ul xodimlarini, shuningdek malakali mustaqil ekspertlarni jalb etgan holda huquqbuzarliklarning turi va xususiyatini, huquqbuzarliklarning sabablarini aniqlaydi hamda ularni bir tizimga soladi.
9. Quyidagilar Hisob palatasining tekshirishlari davomida aniqlanadigan, davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summalari bo‘lib hisoblanadi:
to‘lanishi kerak bo‘lgan, amalda Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalarga to‘lanmagan soliqlar va majburiy to‘lovlar;
narx va tariflarning davlat tomonidan tartibga solinishi bo‘yicha qonun hujjatlarini buzish natijasida olingan noqonuniy daromadlar;
budjetdan ajratilgan mablag‘lar yoki davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalarning maqsadli mablag‘lari ko‘rinishida ajratilgan noqonuniy sarflangan mablag‘lar;
O‘zbekiston Respublikasining manfaatlariga zarar yetkazgan holda davlat mulki va mablag‘lari doirasida tuzilgan bitimlar natijasida olingan summalar;
10. Hisob palatasining tekshirishlari natijalari bo‘yicha tekshirishning yig‘ma dalolatnomasi tuziladi, unda tasdiqlangan dasturga ko‘ra hujjatlar bilan tasdiqlangan dalillar ketma-ket tizimlashtirilgan holda bayon etilgan bo‘lishi lozim.
11. Tekshirishning yig‘ma dalolatnomasida davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summalari aks ettirilib, birlamchi buxgalteriya hujjatlariga va ko‘rsatilgan dalillarning mavjudligini tasdiqlaydigan boshqa dalillarga havola qilgan holda huquqbuzarliklar turi, ularni sodir etish usuli va holatlari aniq bayon etiladi.
12. Hisob palatasining tekshirish yig‘ma dalolatnomasi Hisob palatasi inspektorlar guruhining rahbari va guruh a’zolari tomonidan imzolanadi hamda tanishish va imzolash uchun tekshirish obyektining rahbari va bosh buxgalteriga taqdim etiladi.
13. O‘tkazilgan tekshirish natijalariga qo‘shilmagan taqdirda tekshirish obyektining rahbari va bosh buxgalteri mulohazalarini qayd etgan holda tekshirishning yig‘ma dalolatnomasini imzolaydi. Tekshirish obyektining yig‘ma dalolatnomaga doir mulohazalari imzolangan tekshirish dalolatnomasi olingan kundan boshlab o‘n kun mobaynida taqdim etilishi kerak.
14. Yig‘ma dalolatnoma bo‘yicha tekshirish obyektidan olingan mulohazalarga javoban tekshiruvchi shaxslar tomonidan besh kun ichida tekshirish obyektining e’tiroz bildirgan vajlari asosliligi xususida xulosa tuziladi.
15. Tekshirish obyekti tomonidan bildirilgan mulohazalarni qo‘shimcha ko‘rib chiqish uchun Hisob palatasi vakolatli organlarning malakali mutaxassislarini jalb etishi va ulardan tegishli xulosani talab qilishi mumkin.
16. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti va O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining topshiriqlari bo‘yicha tekshirishlarni amalga oshirish chog‘ida Hisob palatasi tomonidan tekshirish natijalari bo‘yicha tahliliy ma’lumotlar tayyorlanib, ularda aniqlangan dalillar va davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summalari ko‘rsatiladi, mazkur ma’lumotlar tekshirishni tayinlagan organga taqdim etiladi.
17. Hisob palatasi yig‘ma dalolatnoma imzolangan kundan boshlab yigirma kun mobaynida tekshirish obyekti va/yoki uning tegishli davlat hokimiyati va boshqaruvidagi yuqori organiga ko‘rsatma yuboradi, u nazorat tadbiri davomida aniqlangan qonunbuzarliklarni bartaraf etish bo‘yicha aniq harakatlar va tadbirlar ro‘yxatini o‘z ichiga oladi.
18. Hisob palatasi tekshirishlarining jinoyat tarkibi alomatlarini o‘z ichiga olgan materiallari tekshirish obyektlari mansabdor shaxslarining harakatlariga huquqiy baho berilishi uchun huquqni muhofaza qilish organlariga topshiriladi.
19. Quyidagilar davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summasini undiruvchi davlat organlari hisoblanadi:
Moliya vazirligi — budjetdan ajratilgan yoki davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalarning maqsadli mablag‘lari noqonuniy sarflangan mablag‘lari undirilishini ta’minlash qismi bo‘yicha;
Davlat soliq qo‘mitasi — davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalarga to‘lanishi lozim bo‘lgan soliqlar va majburiy to‘lovlar undirilishini ta’minlash qismi bo‘yicha;
davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalarning ijrochi direksiyalari — ajratilgan davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalarning noqonuniy sarflangan mablag‘lari undirilishini ta’minlash qismi bo‘yicha;
qonun hujjatlari bilan Hisob palatasining tekshirishlari davomida aniqlanadigan zararni undirish vakolat doirasiga kiritilgan boshqa davlat organlari.
20. Davlat organlari Hisob palatasining ko‘rsatmasini olib va tekshirish materiallarini o‘rganib, o‘n kun muddat ichida davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summasini undirish to‘g‘risida tegishli qaror qabul qiladilar va bu haqda Hisob palatasini yozma ravishda xabardor qiladilar.
budjet mablag‘lari yoki davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalar mablag‘larining maqsadga muvofiq sarflanmaganligi aniqlangan taqdirda belgilangan tartibda undiriladi.
moliyalashtirishni qisqartirish va aniqlangan zarar summasi miqdorida tekshirish obyektlarining xarajatlar smetasiga o‘zgartishlar kiritish;
23. Hisob palatasi materiallari bo‘yicha aniqlangan yetkazilgan zararning ixtiyoriy tartibda qoplangan, belgilangan tartibda yoki sudning hal qiluv qarori bo‘yicha undirilgan summalari tegishli budjet yoki davlat maqsadli jamg‘armalari hamda boshqa jamg‘armalarning shaxsiy g‘azna hisobvaraqlariga yoki hisobraqamlariga qayd etiladi hamda budjet tizimi budjetlari daromadlar tasnifiga muvofiq hisobga olinadi.
24. Hisob palatasining o‘tkazilgan nazorat tadbirlari natijalari bo‘yicha aniqlangan mablag‘larni o‘tkazish uchun Moliya vazirligi budjet tizimi budjetlari daromadlar tasnifida tegishli kodlar ochadi.
25. Davlat organlari har oyda, hisobot oyidan keyingi oyning 5 sanasiga qadar Hisob palatasini qabul qilingan choralarning natijalari to‘g‘risida zarar summasini undirish haqidagi tasdiqlovchi hujjatlarni ilova qilgan holda xabardor qiladi.
26. Davlat organlari yo‘llagan ko‘rsatmalar Hisob palatasi tekshirishlarining materiallari bilan aniqlangan iqtisodiy zarar summasini undirish bo‘yicha ko‘rilgan choralar ustidan nazoratni amalga oshirish maqsadida har chorakda, hisobot choragidan keyingi oyning 5 sanasiga qadar ilovadagi shakl bo‘yicha ko‘rib chiqish natijalarini o‘zaro solishtirish amalga oshiriladi.
27. Mazkur Nizomning 19-bandida ko‘rsatilgan tekshirish obyektlari va davlat organlari mansabdor shaxslarining aybiga ko‘ra Hisob palatasi ko‘rsatmalari o‘z vaqtida va to‘liq bajarilishi ta’minlanmaganda, ularga nisbatan ma’muriy jazo choralari qo‘llanadi, jinoyat tarkibi alomatlari mavjud bo‘lgan hollarda tegishli materiallar ko‘rsatilgan mansabdor shaxslarni tegishli javobgarlikka tortish masalasini ko‘rib chiqish uchun O‘zbekiston Respublikasining Bosh prokuraturasiga taqdim qilinadi.
O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi tomonidan aniqlangan davlatning iqtisodiy manfaatlariga yetkazilgan zarar summalarini Davlat budjeti daromadiga yo‘naltirish tartibi to‘g‘risidagi nizomga
ILOVA
ILOVA
T/r | Tekshirish obyektining nomi | Material mazmuni, aniqlangan qonun hujjatlari buzilishining mohiyati va davlatga yetkazilgan zarar summasi | O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi tomonidan materiallarni davlat organiga yo‘llash sanasi | Materiallarning davlat organiga kelib tushish sanasi | Tekshirish materiallari bo‘yicha qaror qabul qilish sanasi | Tekshirish materiallarini ko‘rib chiqish natijalari | Qoplan-gan zarar summasi | Undirilmagan zarar summasi | Izoh |