LexUZ sharhi
Mazkur buyruq O‘zbekiston Respublikasi moliya vazirining 2021-yil 2-iyuldagi 43-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan qabul qilingan ayrim idoraviy normativ-huquqiy hujjatlarni o‘z kuchini yo‘qotgan deb topish to‘g‘risida”gi buyrug‘iga (ro‘yxat raqami 3316, 30.07.2021-y.) asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
“Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2000-yil 22-sentabrdagi 365-son “Auditorlik faoliyatini takomillashtirish va auditorlik tekshiruvlarining ahamiyatini oshirish to‘g‘risida”gi qaroriga hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 18-martdagi PQ-2847-son qarori bilan tasdiqlangan O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi to‘g‘risidagi nizomga muvofiq buyuraman:
1. Ilova qilinayotgan O‘zbekiston Respublikasi Auditorlik faoliyatining milliy standarti (80-sonli AFMS) “Maxsus savolni tekshirish natijalari bo‘yicha auditor hisoboti” tasdiqlansin.
2. Mazkur buyruq O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligida davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan kundan boshlab o‘n kun o‘tgandan keyin kuchga kiradi.
O‘zbekiston Respublikasi moliya vazirining 2003-yil 27-yanvardagi 13-son buyrug‘i bilan
“TASDIQLANGAN”
“TASDIQLANGAN”
Mazkur O‘zbekiston Respublikasi Auditorlik faoliyatining milliy standarti (80-son AFMS) O‘zbekiston Respublikasining “Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuni va O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2000-yil 22-sentabrdagi 365-son “Auditorlik faoliyatni takomillashtirish va auditorlik tekshirishlarining ahamiyatini oshirish to‘g‘risida”gi qaroriga muvofiq O‘zbekiston Respublikasida auditorlik faoliyatini me’yoriy tartibga solishni belgilaydi.
1. Standartning maqsadi maxsus savolni tekshirish natijalari bo‘yicha auditor hisobotini tuzish tartibini aniqlash hisoblanadi.
2. Mazkur standart talablari xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliyaviy axborotlarini auditorlik tekshiruvidan o‘tkazish chog‘ida maxsus savolni (matn davomida — maxsus savol deb yuritiladi) tekshirishda barcha auditorlik tashkilotlari uchun majburiy hisoblanadi.
21. Auditorlik tashkilotlari maxsus savolni tekshirish chog‘ida auditorlik xizmatlarini ko‘rsatish to‘g‘risidagi shartnomaga muvofiq xalqaro audit standartlarini qo‘llashlari mumkin.
a) moliyaviy hisobotning ayrim hisobvaraqlari yoki bo‘limlari (keyinchalik “moliyaviy hisobotning komponentlari yoki ayrim ko‘rsatkichlari” deb yuritiladi) ularning to‘g‘riligini baholash maqsadida;
g) xo‘jalik yurituvchi subyekt xo‘jalik tizimining ayrim qismlari (elementlari) qonun hujjatlariga, shuningdek xo‘jalik yurituvchi subyekt rahbariyati tomonidan belgilangan me’yor va qoidalarga mos kelishi;
4. Maxsus savolni tekshirish buyurtmachisi moliyaviy axboroti tekshiriladigan xo‘jalik yurituvchi subyekt, uning mulkdori, ishtirokchi va aksiyadorlari, mazkur xo‘jalik yurituvchi subyektda maxsus savolni tekshirishni o‘tkazish tashabbuskori bo‘lgan nazorat qiluvchi yoki huquqni muhofaza qiluvchi organlar bo‘lishi mumkin.
5. Maxsus savolni tekshirishni o‘tkazish bo‘yicha ishlarga tegishli tekshiruv buyurtmachisi hisobidan haq to‘lanadi.
6. Maxsus savolni tekshirish natijalari bo‘yicha auditor hisoboti quyidagi elementlarni o‘z ichiga olishi lozim:
a) hisobotning nomi (tekshirilayotgan savolni ko‘rsatgan holda, masalan, “XXX” korxonaning debitorlik va kreditorlik qarzlari to‘g‘risidagi ma’lumotnomani tekshirish natijalari bo‘yicha auditorlik tashkilotining hisoboti”);
auditorlik tashkilotining nomi, pochta manzili va boshqa rekvizitlari (auditorlik faoliyatini amalga oshirish uchun berilgan litsenziya raqami va berilgan sanasi, auditorlik tashkilotining davlat ro‘yxatidan o‘tganligi haqidagi guvohnomasi raqami, hisob-kitob varag‘ining raqami, telefonlar);
tekshiruvda ishtirok etgan auditor (auditorlar), shuningdek auditorlik tashkiloti rahbarining familiyasi, ismi-sharifi;
xo‘jalik yurituvchi subyekt auditorlik tashkilotiga taqdim etayotgan axborotning to‘g‘riligi uchun javobgar bo‘lishi, auditorlik tashkiloti esa maxsus savolni tekshirish natijalari bo‘yicha o‘z hisoboti uchun javobgarligiga oid ko‘rsatma;
(6-bandning “j” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi moliya vazirining 2019-yil 27-fevraldagi 26-son buyrug‘i (ro‘yxat raqami 1220-2, 25.03.2019-y.) tahrirda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 25.03.2019-y., 10/19/1220-2/2813-son)
7. Maxsus savolni tekshirish bo‘yicha auditor hisobotining har bir sahifasi maxsus savol tekshiruvini o‘tkazgan auditor (auditorlar) tomonidan imzolanishi kerak.
8. Zarurat bo‘lganda auditor hisobotda tekshiruv chog‘ida aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha belgilangan tartibga ko‘ra o‘tkaziladigan, tekshiruv obyektining unumdorligi va samaradorligi takomillashishiga va oshishiga olib keladigan tavsiyalar va takliflar berishi lozim.
9. Agar auditor tekshiruv obyekti bo‘yicha bir xilda fikr bildira olmasa, u yakuniy qismdan oldin mazkur qarorining muhim asoslari tushuntiriladigan qo‘shimcha qismni kiritishi lozim. Auditor yakuniy qismdagi fikrni shakllantirishda qo‘shimcha qismda bayon qilingan asoslardan foydalanadi.