Oldingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki to‘g‘risida”gi, “Valyutani tartibga solish to‘g‘risida”gi, “Litsenziyalash, ruxsat berish va xabardor qilish tartib-taomillari to‘g‘risida”gi, “Birjalar va birja faoliyati to‘g‘risida”gi qonunlariga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvi qaror qiladi:
(muqaddima O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
1. Valyuta birjasi faoliyatini litsenziyalash tartibi to‘g‘risidagi nizom ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2016-yil 23-apreldagi 12/1-sonli qaroriga
ILOVA
ILOVA
Oldingi tahrirga qarang.
(muqaddima O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
valyuta birjasi — chet el valyutasi, davlat qimmatli qog‘ozlari, moliyaviy hosila instrumentlari (derivativlar) oldi-sotdisi hamda ular bilan bog‘liq boshqa birja bitimlari bo‘yicha birja savdolarini, shuningdek banklararo pul bozorini hamda Markaziy bankning tijorat banklari bilan amalga oshiriladigan kredit va depozit auksionlarini tashkil etuvchi yuridik shaxs;
(1-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2018-yil 31-martdagi 12/17-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-2, 25.04.2018-y.) tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 26.04.2018-y., 10/18/2788-2/1101-son)
litsenziya da’vogari — litsenziyalovchi organga valyuta birjasi faoliyatini amalga oshirish huquqini beruvchi litsenziya (bundan buyon matnda litsenziya deb yuritiladi) berish to‘g‘risidagi ariza bilan murojaat etgan yuridik shaxs;
2. Valyuta birjasi faoliyatini litsenziyalash va tartibga solish O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan amalga oshiriladi.
4. Litsenziyani berish, amal qilishini tugatish, bekor qilish, to‘xtatib turish, qayta rasmiylashtirish yoki qayta tiklash O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvi qarori bilan rasmiylashtiriladi.
5. Quyidagilar valyuta birjasi faoliyatini amalga oshirishda litsenziya talablari va shartlari hisoblanadi:
Oldingi tahrirga qarang.
a) birjalar va birja faoliyati to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlariga va birja savdolari qoidalariga rioya qilish;
b) aksiyadorlik jamiyatlari uchun qonunchilik hujjatlarida belgilangan ustav fondi (ustav kapitali)ning eng kam miqdori bo‘yicha talablarga muvofiqlik;
(5-bandning “a” va “b” kichik bandlari O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2021-yil 28-iyuldagi 16-mh-sonli buyrug‘i (ro‘yxat raqami 3313, 28.07.2021-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 28.07.2021-y., 10/21/3313/0724-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(5-bandning “v” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2018-yil 31-martdagi 12/17-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-2, 25.04.2018-y.) tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 26.04.2018-y., 10/18/2788-2/1101-son)
d) mazkur Nizomning ilovasida keltirilgan umumiy texnik talablarga qat’iy rioya etgan holda shakllantirilgan birja savdolari elektron tizimining mavjudligi;
e) birja savdolarini oldindan belgilangan joy va muayyan vaqtda, belgilangan qoidalar asosida elektron shaklda valyuta birjasi a’zolarining barchasiga ushbu savdolarda bir vaqtda ishtirok etish imkoniyati berilgan holda o‘tkazish;
j) kliringni amalga oshirish va hisob-kitoblarni o‘tkazish, shuningdek davlat qimmatli qog‘ozlariga bo‘lgan huquqlarni hisobga olish va ularni saqlash tizimining mavjudligi;
Oldingi tahrirga qarang.
(5-bandning “z” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2021-yil 28-iyuldagi 16-mh-sonli buyrug‘i (ro‘yxat raqami 3313, 28.07.2021-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 28.07.2021-y., 10/21/3313/0724-son)
i) litsenziyalovchi organning talabiga ko‘ra birja faoliyatini amalga oshirish bilan bog‘liq axborotni taqdim etish;
k) xonalarning texnik jihatdan mustahkamlanganligi va qo‘riqlash va yong‘indan ogoh etish vositalari bilan jihozlanganligi;
m) birja savdolarining elektron tizimi tomonidan avtomatik ravishda tuziladigan elektron bayonnomalar tarzida kiritilgan birja bitimlari to‘g‘risidagi axborotni arxiv ishlarini tartibga soluvchi normativ-huquqiy hujjatlarga muvofiq saqlash.
6. Litsenziya olish uchun litsenziya da’vogari litsenziyalovchi organga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
Oldingi tahrirga qarang.
a) litsenziya berish to‘g‘risida ariza, unda quyidagilar ko‘rsatiladi: litsenziya da’vogarining nomi va tashkiliy-huquqiy shakli, joylashgan joyi (pochta manzili), soliq to‘lovchining identifikatsiya raqami (STIR), elektron pochta manzili, bank hisobvarag‘i rekvizitlari;
(6-bandning “a” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
d) litsenziya da’vogarining chet el valyutasi, davlat qimmatli qog‘ozlari, moliyaviy hosila instrumentlari (derivativlar) operatsiyalari bilan shug‘ullanuvchi va banklararo pul bozori, shuningdek Markaziy bankning tijorat banklari bilan amalga oshiriladigan kredit va depozit auksionlarini tashkil etish bo‘yicha bo‘linmalari, shuningdek xodimlar malakasi, bo‘linmalar ixtisoslashuvi va ularning texnik jihozlanganligi tavsiflangan tashkiliy tuzilmasi.
(6-bandning “d” kichik bandi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2018-yil 31-martdagi 12/17-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-2, 25.04.2018-y.) tahririda — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 26.04.2018-y., 10/18/2788-2/1101-son)
7. Litsenziya olish uchun zarur bo‘lgan hujjatlar litsenziya da’vogari tomonidan litsenziyalovchi organga bevosita, pochta aloqasi vositalari orqali yoki elektron shaklda, ular olinganligi haqida xabardor qilingan holda taqdim etiladi. Elektron shaklda taqdim etilgan hujjatlar litsenziya da’vogarining elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi.
Litsenziya berish to‘g‘risidagi arizada litsenziya da’vogarining elektron manzili ko‘rsatilganligi uning arizasi bo‘yicha qabul qilingan qaror haqida axborot tizimi orqali elektron shaklda xabarnoma olishga bo‘lgan roziligidir.
Oldingi tahrirga qarang.
8. Noto‘g‘ri yoki buzib ko‘rsatilgan ma’lumotlarni taqdim etganligi uchun litsenziya da’vogari qonunchilik hujjatlariga muvofiq javobgar bo‘ladi.
(8-band O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2021-yil 28-iyuldagi 16-mh-sonli buyrug‘i (ro‘yxat raqami 3313, 28.07.2021-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 28.07.2021-y., 10/21/3313/0724-son)
9. Litsenziya da’vogaridan mazkur Nizomda nazarda tutilmagan boshqa hujjatlarni taqdim etishni talab qilishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Oldingi tahrirga qarang.
10. Litsenziyalovchi organ litsenziya berish to‘g‘risidagi arizani mazkur Nizomning 6-bandida ko‘rsatilgan hujjatlar to‘liq hajmda qabul qilib olingan kundan boshlab yigirma ish kunidan oshmagan muddatda ko‘rib chiqadi va litsenziyani beradi yoki uni berishni rad etadi.
(10-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
11. Litsenziyalovchi organ tomonidan litsenziya olish uchun taqdim etilgan hujjatlar ko‘rib chiqilganligi uchun yig‘im undirilmaydi.
Oldingi tahrirga qarang.
12. Litsenziya berganlik uchun O‘zbekiston Respublikasining “Davlat boji to‘g‘risida”gi Qonunida belgilangan miqdorda va tartibda davlat boji undiriladi.
(12-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
13. Litsenziyalovchi organ tegishli qaror qabul qilingan sanadan e’tiboran bir ish kunidan kechiktirmay litsenziya da’vogarini litsenziya berish yoki litsenziya berishni rad etish to‘g‘risidagi qaror haqida xabardor qiladi.
(13-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
14. Litsenziya berish bo‘yicha qaror qabul qilinganligi to‘g‘risidagi xabarnoma litsenziya da’vogariga yozma shaklda jo‘natiladi (taqdim etiladi).
Oldingi tahrirga qarang.
(15-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(16-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qaroriga (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
litsenziya da’vogari litsenziya olish uchun zarur bo‘lgan hujjatlarni to‘liq bo‘lmagan hajmda taqdim etishi;
(17-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
litsenziya da’vogari taqdim etgan hujjatlarda noto‘g‘ri yoki buzib ko‘rsatilgan ma’lumotlarning mavjudligi;
Oldingi tahrirga qarang.
(17-bandning to‘rtinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Boshqa asoslarga ko‘ra, shu jumladan litsenziya berish maqsadga muvofiq emas degan vaj bilan litsenziya berishni rad etishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Oldingi tahrirga qarang.
18. Kamchiliklarni bartaraf etish zarurligi to‘g‘risidagi xabarnoma litsenziya da’vogariga yozma shaklda, taqdim etilgan hujjatlarda aniqlangan kamchiliklar va ularni bartaraf qilib, hujjatlarni ko‘rib chiqish uchun takroran taqdim etish mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatilgan holda yuboriladi. Xabarnomada ko‘rsatilgan muddat kamchiliklarni bartaraf etish uchun zarur bo‘lgan vaqtga mutanosib bo‘lishi, lekin o‘ttiz ish kunidan ortiq bo‘lmasligi kerak.
Kamchiliklarni bartaraf etish zarurligi to‘g‘risidagi xabarnoma litsenziya da’vogariga yuborilgan taqdirda litsenziyani berish to‘g‘risidagi arizani ko‘rib chiqish muddati to‘xtatib turiladi.
(18-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
181. Hujjatlar xabarnomada ko‘rsatilgan kamchiliklarni bartaraf etmasdan yoki xabarnomada ko‘rsatilgan muddat o‘tgandan keyin takroran taqdim etilgan taqdirda, litsenziyalovchi organ litsenziyani berishni rad etish haqida qaror qabul qiladi.
182. Litsenziyani berish rad etilganligi haqidagi xabarnoma litsenziya da’vogariga rad etish sabablari, qonunchilikning aniq normalari va litsenziya da’vogari mazkur sabablarni bartaraf etib, hujjatlarni takroran ko‘rib chiqish uchun taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatilgan holda yuboriladi.
Litsenziya da’vogari rad etish sabablarini bartaraf etib, hujjatlarni takroran ko‘rib chiqish uchun taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat litsenziyani berish rad etilganligi haqidagi xabarnoma olingan kundan e’tiboran o‘n ish kunidan kam bo‘lmasligi lozim.
183. Litsenziya da’vogari litsenziya berishni rad etish uchun asos bo‘lgan sabablarni belgilangan muddatda bartaraf etib, hujjatlarni takroran ko‘rib chiqish uchun taqdim etganda, litsenziyalovchi organ litsenziya da’vogarining arizasini va rad etish sabablari bartaraf etilganligini tasdiqlovchi tegishli hujjatlarni ular olingan kundan e’tiboran besh ish kunidan oshmagan muddatda ko‘rib chiqadi.
184. Litsenziya da’vogarining arizasini takroran ko‘rib chiqishda litsenziyani berish rad etilganligi haqidagi xabarnomada ilgari ko‘rsatilmagan yangi asoslar bo‘yicha litsenziya berishni rad etishga yo‘l qo‘yilmaydi, bundan ilgari ko‘rsatilgan sabablar bartaraf etilganligini tasdiqlovchi hujjatlar bilan bog‘liq rad etish sabablari keltirilishi mustasno.
185. Litsenziyani berish rad etilganligi haqidagi xabarnomada ko‘rsatilgan muddat o‘tganidan keyin litsenziya da’vogari tomonidan berilgan ariza yangidan topshirilgan hisoblanadi va litsenziyalovchi organ tomonidan umumiy asoslarda ko‘rib chiqiladi.
(181 — 185-bandlar O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qaroriga (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) asosan kiritilgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(5-bobning nomi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
19. Litsenziat qayta tashkil etilgan, uning nomi yoki joylashgan joyi (pochta manzili) o‘zgargan taqdirda, litsenziat yoki uning huquqiy vorisi qayta ro‘yxatdan o‘tkazilgandan keyin besh ish kuni ichida litsenziyalovchi organga, ko‘rsatib o‘tilgan ma’lumotlarni tasdiqlovchi tegishli hujjatlarni ilova qilgan holda, litsenziyani qayta rasmiylashtirish to‘g‘risida ariza berishi shart.
(19-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
20. Litsenziya qayta rasmiylashtirilguniga qadar, litsenziat yoki uning huquqiy vorisi litsenziyani qayta rasmiylashtirish to‘g‘risidagi arizasi asosida valyuta birjasi faoliyatini amalga oshiradi.
(20-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
21. Litsenziyani qayta rasmiylashtirish va berish litsenziyalovchi organ tomonidan litsenziyani qayta rasmiylashtirish to‘g‘risidagi ariza tegishli hujjatlar ilova qilingan holda olingan kundan e’tiboran besh ish kuni mobaynida amalga oshiriladi.
Litsenziyalovchi organ litsenziyani qayta rasmiylashtirishda litsenziyalar reyestriga tegishli o‘zgartirishlar kiritadi.
(21-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(22-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qaroriga (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
litsenziat o‘z faoliyatini vaqtincha to‘xtatib turganda litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turish haqida litsenziyalovchi organga ariza bilan murojaat qilganda. Bunda litsenziyaning amal qilish muddati olti oygacha to‘xtatib turilishi mumkin;
(23-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(23-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
litsenziyalovchi organning litsenziat faoliyatida aniqlangan qoida buzilishlarini bartaraf etish bo‘yicha ko‘rsatmalari litsenziat tomonidan bajarilmaganda.
(23-bandning to‘rtinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2016-yil 10-dekabrdagi 39/1-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-1, 21.12.2016-y.) tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 51-son, 589-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
Litsenziyalovchi organning litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turish to‘g‘risidagi qarori litsenziatga litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turish sabablari va qonunchilikning aniq normalari ko‘rsatilgan holda, qaror qabul qilingan kundan e’tiboran bir ish kunidan kechiktirmay, yozma shaklda yetkaziladi.
(23-bandning beshinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
Litsenziyalovchi organ litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turishga sabab bo‘lgan holatlar litsenziat tomonidan bartaraf etilishi muddatini belgilaydi. Bunda ko‘rsatilgan muddat litsenziat litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turish to‘g‘risidagi qarorni olgan kundan e’tiboran besh ish kunidan kam va olti oydan ko‘p bo‘lmasligi kerak.
(23-bandning oltinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
Litsenziat litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turishga olib kelgan holatlarni bartaraf etgan taqdirda, litsenziyalovchi organ ko‘rsatilgan holatlar bartaraf etilganligi to‘g‘risidagi tasdiqnomani olgan kundan e’tiboran litsenziyaning amal qilishini tiklash to‘g‘risida uch ish kuni ichida qaror qabul qiladi.
(23-bandning yettinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
litsenziat tomonidan litsenziyalovchi organga litsenziyaning amal qilishini olti oygacha bo‘lgan muddatga to‘xtatib turish to‘g‘risida ariza bilan ilgari murojaat etilgan bo‘lib, mazkur muddat ichida litsenziyaning amal qilishini qayta tiklash to‘g‘risida litsenziyalovchi organga ariza bilan murojaat qilinmagan taqdirda.
(24-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
Oldingi tahrirga qarang.
litsenziat faoliyati yuridik shaxs sifatida tugatilganda — tugatilgan paytdan e’tiboran yoki uning faoliyati qayta tashkil etish natijasida tugatilganda — qayta tashkil etilgan paytdan e’tiboran, bundan uning o‘zgartirilishi, shuningdek yangidan vujudga kelgan yuridik shaxsni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish sanasida qayta tashkil etilayotgan yuridik shaxsda valyuta birjasi faoliyatini amalga oshirish uchun litsenziya mavjud bo‘lgan taqdirda qo‘shib yuborilishi mustasno;
litsenziat litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turishga olib kelgan holatlarni litsenziyalovchi organ tomonidan belgilangan muddatda bartaraf etmaganda;
litsenziyalovchi organning litsenziyani berish to‘g‘risidagi qarorining qonunga xilofligi aniqlanganda;
litsenziat tomonidan litsenziya talablari va shartlari muntazam ravishda (bir yil davomida ikki va undan ortiq marotaba) yoki bir marotaba qo‘pol ravishda buzilganda, agar mazkur qoidabuzarliklar fuqarolarning hayoti va sog‘lig‘iga ziyon, jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari va qonuniy manfaatlariga, jamoat xavfsizligiga zarar hamda atrof-muhitga ziyon yetkazilishiga olib kelgan bo‘lsa.
birjalar va birja faoliyati to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarida oshkor etilishi taqiqlangan birja bitimlari to‘g‘risidagi axborotning valyuta birjasi tomonidan uchinchi shaxslarga oshkor etilishi;
valyuta birjasi tomonidan birja a’zolarining va ular mijozlarining pul mablag‘laridan o‘z manfaatlari yo‘lida foydalanishi, bundan birjalar va birja faoliyati to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlarida va birja savdosi qoidalarida nazarda tutilgan hollar mustasno;
birja a’zolarining barchasiga birja savdolarida bir vaqtda ishtirok etish imkoniyatining ta’minlanmaganligi;
valyuta birjasi tomonidan bozor konyunkturasini sun’iy ravishda o‘zgartirishga sabab bo‘lishi mumkin bo‘lgan noto‘g‘ri va ataylab yolg‘on ma’lumotlarning tarqatilishi.
Litsenziyalovchi organning litsenziyani bekor qilish to‘g‘risidagi qarori litsenziatga yozma shaklda, qaror qabul qilingan kundan e’tiboran bir ish kunidan kechiktirmay yetkaziladi.
(25-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
26. Litsenziat faoliyatini tartibga solish va litsenziya talablari va shartlariga rioya etilishini nazorat qilishni amalga oshirishda litsenziyalovchi organ o‘z vakolatlari doirasida quyidagi huquqlarga ega:
Oldingi tahrirga qarang.
litsenziat tomonidan litsenziya talablari va shartlariga rioya etilishini qonunchilik hujjatlarida belgilangan tartibda rejali tekshirish;
(26-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2021-yil 28-iyuldagi 16-mh-sonli buyrug‘i (ro‘yxat raqami 3313, 28.07.2021-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 28.07.2021-y., 10/21/3313/0724-son)
Oldingi tahrirga qarang.
(26-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2016-yil 10-dekabrdagi 39/1-sonli qaroriga (ro‘yxat raqami 2788-1, 21.12.2016-y.) asosan chiqarilgan— O‘R QHT, 2016-y., 51-son, 589-modda)
litsenziya talablari va shartlariga rioya etilishini tekshirish chog‘ida paydo bo‘ladigan masalalar yuzasidan litsenziatdan zarur axborotni so‘rash va olish;
tekshirishlar natijalari asosida, litsenziya talablari va shartlarining litsenziat tomonidan aniq buzilishlarini ko‘rsatgan holda dalolatnomalar (ma’lumotnomalar) tuzish;
litsenziatga aniqlangan buzilishlarni bartaraf etish majburiyatini yuklovchi qarorlar chiqarish, bunday buzilishlarni bartaraf etish muddatlarini belgilash;
litsenziyaning amal qilishini to‘xtatib turish, tugatish yoki litsenziyani bekor qilish to‘g‘risida qaror chiqarish.
27. Litsenziya talablari va shartlariga rioya etilishini tekshirishda litsenziyalovchi organning tekshiruvchi xodimlari tomonidan ikki nusxada dalolatnoma tuziladi, ularning bittasi litsenziatga beriladi, ikkinchi nusxasi litsenziyalovchi organda qoladi.
Oldingi tahrirga qarang.
28. Litsenziyalovchi organ litsenziyalar reyestrini yuritadi va unda quyidagilar ko‘rsatilgan bo‘lishi lozim:
litsenziatning nomi, joylashgan eri (pochta manzili), soliq to‘lovchining identifikatsiya raqami (STIR);
litsenziyani qayta rasmiylashtirish, uning amal qilishini to‘xtatib turish, qayta tiklash, tugatish, uni bekor qilish asoslari hamda sanalari.
(28-band O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 2022-yil 22-avgustdagi 19/3-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-3, 19.09.2022-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 19.09.2022-y., 10/22/2788-3/0847-son)
29. Litsenziyalar reyestrida mavjud bo‘lgan ma’lumotlar litsenziyalovchi organning rasmiy veb-saytiga joylashtiriladi va tanishib chiqish uchun ochiq hisoblanadi.
Oldingi tahrirga qarang.
30. Mazkur Nizom talablarining buzilishida aybdor bo‘lgan shaxslar qonunchilik hujjatlarida belgilangan tartibda javobgarlikka tortiladi.
(30-band O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2021-yil 28-iyuldagi 16-mh-sonli buyrug‘i (ro‘yxat raqami 3313, 28.07.2021-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 28.07.2021-y., 10/21/3313/0724-son)
1. Birja savdolarining elektron tizimlariga (bundan buyon matnda BSET deb yuritiladi) qo‘yiladigan umumiy texnik talablarda quyidagi asosiy tushunchalar qo‘llaniladi:
dasturiy vosita — ma’lumotlar bilan ishlash tizimining faoliyat yuritishiga doir dasturlar, tartibotlar, qoidalar, shuningdek nazarda tutilgan bo‘lsa, ularga ilova qilinadigan hujjatlar va ma’lumotlardan iborat obyekt;
BSET — valyuta birjasi a’zolariga bevosita birja savdo zalida yoki uzoqlashtirilgan ish joylarida aniq vaqt rejimida birja savdolarida ishtirok etish imkonini beradigan dasturiy va texnik vositalar majmuidan iborat global taqsimlangan axborot tizimi;
dizel generator qurilmasi — elektr energiyasini ishlab chiqaruvchi avtonom elektrogenerator qurilmasi;
uzluksiz ta’minot manbai — kompyuter, server va telekommunikatsiya uskunalarini uzluksiz ravishda energiya bilan ta’minlaydigan qurilma;
rezervni avtomatik ishga tushirish qurilmasi — elektr yuklamalarni avtomatik taqsimlashni ta’minlaydigan elektr ta’minoti tarmog‘i qurilmasi.
Oldingi tahrirga qarang.
ma’lumotlar bazasi bilan bog‘langanlik asosida, valyuta birjasi savdo ishtirokchilari (bundan buyon matnda savdo ishtirokchilari deb yuritiladi) haqidagi axborotni shakllantirish, saqlash va aks ettirishi;
(2-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2016-yil 10-dekabrdagi 39/1-sonli qarori (ro‘yxat raqami 2788-1, 21.12.2016-y.) tahririda — O‘R QHT, 2016-y., 51-son, 589-modda)
ma’lumotlar bazasi bilan bog‘langanlik asosida, buyurtmalar, bitimlar va savdo natijalari bo‘yicha axborotni saqlash va aks ettirishi;
dasturiy vositalar majmuining ishini qisqa yo‘riqnomalar, yordam ko‘rsatish va tushuntirishlar bilan ta’minlaniladigan menyu tizimi orqali tashkil qilishi;
terminalning jismonan joylashishidan qat’i nazar, aniq vaqt rejimida birja savdolarida qatnashish imkonini yoki savdo ishtirokchilari o‘rtasida axborot almashinuvini ta’minlash;
o‘tkazilgan birja savdolari bo‘yicha hisobotlarni mazkur savdolarning elektron bayonnomasi mazmuniga qat’iy mos keltirgan holda shakllantirish;
birja savdolari jarayonida bajarilayotgan har bir operatsiyaga avtomatik ravishda identifikatsiya raqamini biriktirish va ushbu operatsiyalarni mazkur savdolarning elektron bayonnomasida yuritish.
3. BSETning tarkibida quyidagi ma’lumotlar ro‘yxatga olinadigan birja savdolari bo‘yicha bajarilgan amallarning hisobini yurituvchi avtomatlashtirilgan (elektron bayonnoma) bo‘lishi lozim:
4. BSETning dasturiy vositasi litsenziyaviy dasturiy ta’minotdan foydalangan holda va texnik topshiriqqa asosan ishlab chiqilishi hamda ekspluatatsiya qilinishi lozim.
5. Axborotning to‘liq yoki qisman talofati yo‘qolishi va ma’lumotlar bazasi butunligi buzilishini oldini olish maqsadida BSETning dasturiy vositasi foydalanuvchining xatolariga, texnik nosozliklar holatlarida yuzaga keladigan xatolarga hamda ma’lumot bazasi xatolariga foydalanuvchiga uning keyingi xatti-harakatlari ko‘rsatilgan axborotni taqdim etgan holda ishlov berilishini ta’minlashi lozim.
6. BSETning dasturiy vositasida quyidagi funksiyalarni ta’minlaydigan dasturlar ishini nazorat qiluvchi modul bo‘lishi shart:
foydalanuvchini identifikatsiya qilish (tanib olish), autentifikatsiya qilish (haqiqiyligini tasdiqlash) va avtorizatsiyalash (vakolatlarni o‘zlashtirib olish);
7. BSETning dasturiy vositasi quyidagi dasturiy tizimlardan iborat bo‘lishi yoki mavjud dasturiy tizimlar bilan elektron tarzda o‘zaro ishlashni ta’minlashi lozim:
ma’lumotlarni uzatish tarmoqlari (agar texnologik savdo jarayoni bunday tizim bilan o‘zaro ishlashni ko‘zda tutsa).
9. Serverlar diskli to‘plagichlar va “qaynoq almashinuvchi” energiya manbalari bilan ta’minlanishi lozim.
11. Uzluksiz ta’minot manbai quvvati server tomonidan talab qilinadigan quvvatga muvofiq tanlanishi va batareya yordamida kamida 30 daqiqalik ish vaqti bilan ta’minlashi va nominal quvvatning ko‘pi bilan 75 foizigacha yuklangan bo‘lishi lozim.
12. Serverlarda ma’lumotlarning zaxiralanishi diskli to‘plagichlarda, shuningdek ma’lumotlar saqlanadigan tashqi qurilmalarda ta’minlangan bo‘lishi lozim.
13. Serverlar ma’lumotlarni o‘zida maxsus tezkor saqlaydigan xotira — xatolarni topib, tuzatish qobiliyatiga ega xotira bilan jihozlangan bo‘lishi kerak.
14. Server xonasi alohida joylashgan va undan cheklangan doiradagi shaxslar foydalanishi mumkin bo‘lishi, shuningdek xonadagi havo harorati Selsiy bo‘yicha 20 — 24 darajada saqlab turilishi lozim.
15. Axborot xavfsizligi axborotni muhofaza qilishning tashkiliy-texnik chora-tadbirlari va dasturiy-apparat vositalaridan iborat tizim bilan ta’minlanishi va quyidagilarni nazarda tutishi lozim:
xodimlar va ishtirokchilarning BSETga kirishi uchun parollarni qo‘llash bo‘yicha sxemalar va yo‘riqnomalarni;
BSET axborot resurslari va xizmatlaridan xodimlarning foydalanish bosqichlarini bir-biridan farqlash sxemalarini;
axborotni takrorlash hamda ma’lumotlar nusxalari va jo‘natilgan xabarlarni saqlash texnologiyasi bo‘yicha yo‘riqnoma va hujjatlarni;
xodimlarning maxfiy hujjatlarni oshkor qilishi mumkin bo‘lgan yoki oshkor qilgan harakatlari uchun javobgarlikni belgilaydigan hujjatlarni;
axborotni muhofaza etishni ta’minlash maqsadida ishtirokchilarning elektron tarzda o‘zaro aloqasida axborot almashinuvi qoidalarini belgilaydigan hujjatlarni.
Savdolarning texnologik jarayoni ishtirokchilar uchun axborot almashinuvi maqsadida uzunligi 1024 bitdan kam bo‘lmagan kalitli ma’lumotlarni yagona shifrlash algoritmi qo‘llanilishi lozim.
16. Tashkiliy choralar yuridik shaxslarni BSET dasturiy vositalarini loyihalash, yaratish, ekspluatatsiya qilish va ta’minlashga jalb qilish qoidasini tartibga soluvchi talablar hamda harakatlar ro‘yxatidan iborat bo‘lishi mumkin.
Oldingi tahrirga qarang.
17. Valyuta birjasi a’zolarining BSETda axborotni kriptografik muhofaza qilish vositalaridan, shu jumladan, elektron raqamli imzodan foydalangan holda, ish olib borishlari qonunchilik hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshirilishi lozim.
(ilovaning 17-bandi O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2021-yil 28-iyuldagi 16-mh-sonli buyrug‘i (ro‘yxat raqami 3313, 28.07.2021-y.) tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 28.07.2021-y., 10/21/3313/0724-son)
18. BSET dasturiy vositalarining axborot xavfsizligini ta’minlash tizimi xavf-xatar tahdidi hamda ularning normal faoliyat yuritilishining buzilishi bilan bog‘liq sabablar va sharoitlarni o‘z vaqtida aniqlanishini ta’minlaydigan tegishli xavfsizlik siyosati bilan amalga oshirilishi lozim.
19. BSETning elektr ta’minoti me’yorda bo‘lishi va elektr ta’minotini zaxiralash maqsadida elektr ta’minotining kamida ikkita fiderlik kirish tarmog‘i mavjud bo‘lishi lozim. Ular rezervni avtomatik ishga tushirish qurilmasi orqali elektr ta’minoti tizimiga ulaniladi.
20. Serverxona uzoq vaqt mobaynida elektr bilan ta’minlanmagan holda serverxonadagi muhandislik tizimi va uskunalarning uzluksiz ishlashi dizel generator qurilmasi orqali elektr ta’minoti tarmog‘idan va uzluksiz ta’minot manbai tarmog‘idan ta’minlanishi lozim.
21. Kompyuter, server va telekommunikatsiya uskunalarining uzluksiz elektr bilan ta’minlash uchun maxsus xonada alohida uzluksiz ta’minot manbai nazarda tutilgan bo‘lishi lozim. Bunda uzluksiz ta’minot manbai xuddi shunday ko‘rinishdagi ikkinchi uzluksiz ta’minot manbaida 100% li zaxiraga ega bo‘lishi lozim.
22. Uzluksiz ta’minot manbai kompyuter, server va telekommunikatsiya uskunalarining ish faoliyatini dizel generator qurilmasi to‘liq ishga tushguniga qadar ta’minlashi va nominal quvvatining 75% dan ortmagan holda ishlashi kerak.
23. BSET uzluksiz ravishda sutkasiga 24 soat mobaynida (ish kunlarida) ishlash imkoniyatini ta’minlashi lozim.
24. Har bir ishtirokchi BSETdan teng shart-sharoitlarda foydalanish huquqiga ega bo‘lishi lozim. Ishtirokchilar soni BSET dasturiy vositasi ish unumdorligi yoki dasturiy-apparat tavsiflari bilan cheklanmasligi kerak.
25. Valyuta birjasi savdo ishtirokchilari uchun teng sharoitlar yaratish maqsadida savdo zalidagi terminallar soni yetarli bo‘lishini ta’minlashi shart.