1-modda. O‘zbekiston Respublikasining 2016-yil 20-yanvarda qabul qilingan O‘RQ-400-sonli Qonuni bilan tasdiqlangan O‘zbekiston Respublikasining Bojxona kodeksiga (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2016-yil, 1-songa ilova; 2017-yil, № 9, 510-modda; 2018-yil, № 4, 224-modda, № 7, 433-modda, № 10, 670-modda; 2019-yil, № 1, 5-modda, № 2, 47-modda, № 5, 267-modda, № 9, 589-modda, № 10, 671-modda, № 12, 880-modda; 2020-yil, № 10, 593-modda; 2021-yil, 4-songa ilova) quyidagi qo‘shimcha va o‘zgartishlar kiritilsin:
Qonunchilikda belgilangan tegishli talablarga javob beruvchi yuridik shaxslar vakolatli iqtisodiy operator maqomini olishi mumkin.
Vakolatli iqtisodiy operator maqomini olish tartibi, Vakolatli iqtisodiy operatorlar reyestriga kiritish uchun tanlash mezonlari va vakolatli iqtisodiy operator tomonidan amalga oshiriladigan maxsus soddalashtirilgan bojxona tartib-taomillari ro‘yxati O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo‘mitasi Vakolatli iqtisodiy operatorlar reyestrini yuritadi va uning o‘z rasmiy veb-saytiga joylashtirilishini hamda kamida har oyda yangilab borilishini ta’minlaydi”;
“d) zarur hujjatlar (bundan ruxsat etish xususiyatiga ega hujjatlar mustasno) va ma’lumotlar taqdim etilmagan tovarlar”;
“j) bojxona yuk deklaratsiyasi topshirilguniga qadar chiqarib yuborilgan, shuningdek dastlabki, muvaqqat, to‘liq bo‘lmagan yoki davriy bojxona yuk deklaratsiyasi rasmiylashtirilgan holda tegishli bojxona rejimiga joylashtirilgan tovarlar”;
“Mazkur moddaning ikkinchi qismi “a” bandida ko‘rsatib o‘tilgan shartli chiqarib yuborilgan tovarlardan faqat bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha imtiyozlar berish shartlariga muvofiq bo‘lgan maqsadda foydalanilishi kerak. Mazkur tovarlardan ular shartli chiqarib yuborilgan paytdan e’tiboran uch yil ichida boshqa maqsadlarda foydalanilgan taqdirda, berilgan bojxona imtiyozlari bekor qilinib, bojxona to‘lovlarini to‘lash majburiyati tiklanadi.
Agar ushbu moddaning ikkinchi qismi “d” bandida ko‘rsatib o‘tilgan shartli chiqarib yuborilgan tovarlar uchun taqdim etilmagan muvofiqlik sertifikatini yoki sanitariya-epidemiologiya xulosasini olish talab etilsa, ushbu tovarlardan foydalanish, ularni uchinchi shaxslarga berish, shu jumladan ularni sotish yoki o‘zga usulda boshqa shaxsga o‘tkazish orqali berish taqiqlanadi, mazkur tovarlarni olib kirishga doir cheklovlar ushbu tovarlarning sifati va xavfsizligi tekshirilishi munosabati bilan belgilangan hollarda esa har qanday shaklda foydalanish (ishlatish) taqiqlanadi”;
“Tovarni vaqtincha olib chiqish bojxona rejimiga joylashtirish uchun deklarant bojxona organiga bojxona yuk deklaratsiyasini va tovarning kuzatuv hujjatlarini, shuningdek tovarni yetkazib berish yoki topshirish to‘g‘risidagi kontraktni (shartnomani, kelishuvni) (tovar ijara, lizing shartnomasi, kafolatli xizmat ko‘rsatish va investitsiya loyihasi doirasida vaqtincha olib chiqilgan hollarda) taqdim etadi”;
“Tovarni vaqtincha olib chiqish muddatini uzaytirish tovarni bojxona organiga taqdim etmasdan amalga oshiriladi”;
7) 40-moddaning ikkinchi qismidagi “bojxona organining ruxsatnomasi asosida” degan so‘zlar chiqarib tashlansin;
“Tovarni vaqtincha olib kirish bojxona rejimiga joylashtirish uchun deklarant bojxona organiga bojxona yuk deklaratsiyasini va tovarning kuzatuv hujjatlarini, shuningdek tovarni yetkazib berish yoki topshirish to‘g‘risidagi kontraktni (shartnomani, kelishuvni) (tovar ijara, lizing shartnomasi, kafolatli xizmat ko‘rsatish va investitsiya loyihasi doirasida vaqtincha olib kirilgan hollarda) taqdim etadi”;
“Bunday tovarlarni vaqtincha olib kirish muddati ushbu vakolatxonalar va shaxslarning akkreditatsiya muddatidan kelib chiqqan holda belgilanadi”;
“Bunday tovarlarni vaqtincha olib kirish muddati lizing shartnomasining amal qilish muddatidan kelib chiqqan holda belgilanadi”;
“Bunday tovarlarni vaqtincha olib kirish muddati mazkur kelishuvlarning amal qilish muddatidan kelib chiqqan holda belgilanadi”;
sakkizinchi xatboshisining o‘zbekcha matnidagi “bundan buyongi” degan so‘zlar “keyingi” degan so‘z bilan almashtirilsin;
to‘qqizinchi xatboshisidagi “rivojlanish davlat dasturlariga kiritilgan” degan so‘zlar chiqarib tashlansin;
“Vaqtincha olib kirish bojxona rejimi muddatini uzaytirish bojxona yuk deklaratsiyasining tegishli bo‘lmasiga o‘zgartishlar kiritish yo‘li bilan amalga oshiriladi”;
“Vaqtincha olib kirilgan tovarlar reeksport bojxona rejimiga bir yoki bir nechta turkum bilan joylashtirilgandan so‘ng olib chiqilishi mumkin”;
“Tovarni bojxona hududida qayta ishlashga quyidagi talablarga va shartlarga rioya etilgan holda yo‘l qo‘yiladi:
tovarlarning bojxona hududida qayta ishlash bojxona rejimini qo‘llashga doir taqiqlar va cheklovlar ostiga tushib qolishini istisno etish;
olib kirilgan tovar uchun ushbu Kodeksning 47-bobiga muvofiq bojxona to‘lovlari to‘lanishini ta’minlash, bundan qonunchilikda nazarda tutilgan hollar mustasno;
tovarni bojxona hududida qayta ishlash operatsiyalarining ushbu Kodeksning 71-moddasi talablariga muvofiq bo‘lishi.
Qayta ishlash jarayoni texnik-iqtisodiy asoslarining ko‘rsatkichlari yoki identifikatsiyalash usuli yoxud qayta ishlash mahsulotlarning chiqish normasi o‘zgargan taqdirda, tovarni bojxona hududida qayta ishlash ruxsatnomasini berish to‘g‘risida yangi ariza berilishi kerak. Bunda yuridik shaxs o‘zgartirilganligi, uning nomi yoki joylashgan eri (pochta manzili) o‘zgarganligi, jismoniy shaxsning familiyasi, ismi, otasining ismi yoki faoliyat ko‘rsatadigan joyi o‘zgarganligi sababli kontrakt (shartnoma, kelishuv) shartlari o‘zgargan taqdirda, yangi ariza berish talab etilmaydi”;
“Tovarni qayta ishlash mahsulotlarida bojxona hududida qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarni identifikatsiyalash tovarning va qayta ishlash bo‘yicha amalga oshiriladigan operatsiyalarning xususiyatidan kelib chiqqan holda quyidagi usullardan biri yoki bir nechtasi yordamida amalga oshirilishi mumkin:
qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarga muhrlar qo‘yish va zarur bo‘lganda shtamplar qo‘yish, raqamli tarzda va (yoki) boshqacha tarzda tamg‘alash;
qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarni batafsil tavsiflash, uni fotosuratga tushirish yoki boshqa o‘lchamda tasvirlash;
qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarning oldindan olingan namunalarini yoki nusxalarini va uning qayta ishlangan mahsulotini tadqiq etish natijalarini qiyoslash;
qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarning zavod va seriya raqamlari tarzidagi mavjud tamg‘alanishidan yoxud boshqacha tarzdagi tamg‘alanishidan foydalanish.
Tovarni qayta ishlash mahsulotlarida bojxona hududida qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarni identifikatsiyalash qonunchilikka muvofiq boshqa usullarda ham amalga oshirilishi mumkin”;
“Tovarni qayta ishlash mahsulotlarida bojxona hududida qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarni identifikatsiyalash usuli vakolatli shaxs tomonidan belgilanadi”;
“Bojxona hududida qayta ishlash mahsulotlarining chiqish normasi, agar ushbu normalar belgilangan tartibda tasdiqlanmagan bo‘lsa, tovarni qayta ishlash amalga oshiriladigan haqiqiy sharoitlardan kelib chiqqan holda, vakolatli shaxs tomonidan aniqlanadi va tasdiqlanadi, shuningdek tovarni bojxona hududida qayta ishlash ruxsatnomasi berilayotganda bojxona organi tomonidan belgilanadi.
Qayta ishlash mahsulotlarining chiqish normasi belgilanayotganda bojxona organlari vakolatli shaxs taqdim etgan qayta ishlashning texnologik jarayoni to‘g‘risidagi ma’lumotlar ko‘rsatilgan hujjatlarga hamda qayta ishlashning aniq texnologik jarayoniga asoslanadi.
Vakolatli shaxs qayta ishlash mahsulotlarining chiqish normasini aniqlashda davlat organlarining va (yoki) vakolatli organlarning xulosalariga asoslanishi mumkin.
Qayta ishlash mahsulotlarining tavsifi, miqdori, sifati qayta ishlash mahsulotlarining chiqish normasi aniqlanganidan keyin belgilanadi”;
“Erkin bojxona zonasi bojxona rejimiga joylashtirilgan tovar bilan chakana savdo operatsiyalarini amalga oshirishga yo‘l qo‘yilmaydi, bundan qonunchilikda belgilangan hollar mustasno”;
“Boj olinmaydigan savdo bojxona rejimiga joylashtirilgan chet el tovarlari, shuningdek O‘zbekiston tovarlari bojxona hududidan chiqib ketayotgan va bojxona hududiga kirib kelayotgan jismoniy shaxslarga, O‘zbekiston Respublikasi hududida vaqtincha turgan chet ellik shaxslarga, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligida akkreditatsiya qilingan chet ellik shaxslarga ushbu bobda belgilangan shartlarda chakana holda realizatsiya qilinadi”;
18) 116-modda birinchi qismining ikkinchi xatboshisidagi “bojxona chegarasida joylashgan” degan so‘zlar chiqarib tashlansin;
“Tovarni bojxona tranziti bojxona rejimiga joylashtirish uchun deklarant bojxona organiga tranzit deklaratsiyasini va tovarning kuzatuv hujjatlarini taqdim etadi”;
beshinchi qismidagi “joylashtirishga ruxsatnoma olish to‘g‘risidagi arizaning” degan so‘zlar “joylashtirishning” degan so‘z bilan almashtirilsin;
oltinchi qismidagi “Tovarni davlat foydasiga voz kechish bojxona rejimiga joylashtirish uchun ruxsatnoma bergan bojxona organi” degan so‘zlar “Bojxona organi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
“Tovarni bojxona hududidan tashqarida qayta ishlash, bojxona hududida qayta ishlash bojxona rejimiga joylashtirish bojxona organi tomonidan berilgan tegishli ruxsatnoma asosida amalga oshiriladi”;
Tovarni bojxona hududidan tashqarida (hududida) qayta ishlashga ruxsatnoma olish uchun vakolatli shaxs tovar qaysi bojxona organining faoliyat ko‘rsatish zonasida turgan bo‘lsa, o‘sha bojxona organiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
qayta ishlashning texnologik jarayoni to‘g‘risidagi ma’lumotlar bo‘lgan texnik-iqtisodiy asoslar (hisob-kitoblar), shuningdek vakolatli organlarning va (yoki) vakolatli tashkilotlarning (shu jumladan bojxona laboratoriyalarining) qayta ishlash mahsulotlarining chiqish normalarini belgilash uchun muayyan qayta ishlash texnologik jarayoniga asoslangan xulosalari, bundan qayta ishlash operatsiyasi ta’mirlashdan iborat bo‘lgan hollar mustasno;
qayta ishlashni amalga oshirish uchun asos bo‘lgan kontraktning (shartnomaning, kelishuvning) yoki tovarni qayta ishlash uchun olib chiqishga va qayta ishlash mahsulotlarini olib kirishga doir kontraktning (shartnomaning, kelishuvning) ko‘chirma nusxasi;
qayta ishlashning texnologik jarayoni to‘g‘risidagi ma’lumotlar ko‘rsatilgan texnik-iqtisodiy asoslar (hisob-kitoblar) (bundan ustav fondi (ustav kapitali)da davlat ulushi 50 foiz va undan ortiq bo‘lgan yuridik shaxslar, ustav fondi (ustav kapitali)ning 50 foizi va undan ortig‘i ustav fondi (ustav kapitali)da davlat ulushi 50 foiz va undan ortiq bo‘lgan yuridik shaxsga tegishli bo‘lgan yuridik shaxslar mustasno);
tovarni qayta ishlash mahsulotlarida bojxona hududida qayta ishlash uchun olib kirilayotgan tovarni identifikatsiyalashning vakolatli shaxs tomonidan belgilangan usuli;
vakolatli shaxs tomonidan aniqlangan qayta ishlash mahsulotlarining chiqish normasini baholash usuli, bundan qayta ishlash operatsiyasi ta’mirlashdan iborat bo‘lgan hollar mustasno;
qayta ishlashni amalga oshirish uchun asos bo‘lgan kontraktning (shartnomaning, kelishuvning) yoki tovarni qayta ishlash uchun olib kirishga va qayta ishlash mahsulotlarini olib chiqishga doir kontraktlarning (shartnomalarning, kelishuvlarning) ko‘chirma nusxasi.
Tovarni bojxona hududidan tashqarida (hududida) qayta ishlashga ruxsatnoma olish uchun vakolatli shaxsdan ushbu moddaning birinchi qismida ko‘rsatilmagan boshqa hujjatlarni taqdim etishni talab qilishga yo‘l qo‘yilmaydi”;
27) 135-moddaning uchinchi qismidagi “133 va 134-moddalarida” degan so‘zlar “134-moddasida” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
“Bojxona hududidan tashqarida qayta ishlashga yoki bojxona hududida qayta ishlashga ruxsatnoma berish to‘g‘risidagi arizani ko‘rib chiqish muddati o‘n ish kunidan oshmasligi kerak”;
“jismoniy shaxslar tomonidan notijorat maqsadlarda xalqaro pochta va kuryerlik jo‘natmalarida yuborilayotgan tovarlarga nisbatan, tovarlarni qonunchilikda belgilangan bojsiz olib kirish normasi doirasida;
jismoniy shaxslar tomonidan notijorat maqsadlarda olib o‘tilayotgan tovarlarga nisbatan, tovarlarni qonunchilikda belgilangan bojsiz olib kirish normasi doirasida, bundan jismoniy shaxs manziliga kelayotgan tovarlar mustasno”;
Temir yo‘l transportida bojxona chegarasini kesib o‘tayotgan jismoniy shaxslarga, basharti bojxona nazorati qoidalariga rioya etilsa, transport vositasini tark etmagan holda bojxona operatsiyalaridan o‘tish imkoniyati beriladi.
Jismoniy shaxs tomonidan olib o‘tilayotgan tovarlar va (yoki) transport vositalari ularning bojxona rasmiylashtiruvini darhol amalga oshirish yoki bojxona to‘lovlarini darhol to‘lash imkoni bo‘lmagan taqdirda vaqtincha saqlash uchun joylashtirilishi yoki bojxona hududidan olib chiqilishi lozim.
Jismoniy shaxslar tomonidan bojxona hududiga soddalashtirilgan tartibda notijorat maqsadlar uchun olib kirilayotgan va uning tashqarisiga olib chiqilayotgan tovarlarga bojxona maqsadlari uchun tegishincha erkin muomalaga chiqarilgan yoxud eksport bojxona rejimida olib chiqilgan tovarlar sifatida qaraladi.
Jismoniy shaxslar tomonidan notijorat maqsadlar uchun olib kirilayotgan, bojsiz olib kirish normalaridan ortiq bo‘lgan tovarlarning bojxona rasmiylashtiruvi tartibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi”;
“Mazkur tovarlar og‘zaki tarzda deklaratsiyalanadi, bundan olib kirilishi yoki olib chiqilishi qonunchilikka muvofiq taqiqlangan yoxud cheklangan tovarlar, shuningdek qiymati va (yoki) miqdori qonunchilikda belgilangan bojsiz olib kirish normasidan oshib ketgan tovarlar mustasno”;
“Jismoniy shaxslar tomonidan qo‘l yukida yoki kuzatib borilayotgan bagajda notijorat maqsadlar uchun olib o‘tilayotgan, shuningdek xalqaro pochta va kuryerlik jo‘natmalarida yuborilayotgan tovarlarning qiymati va (yoki) miqdori tovarlarni bojsiz olib kirishning qonunchilikda belgilangan normasidan ortiq bo‘lsa, tovarlarning bunday ortiq qismiga yagona bojxona to‘lovi to‘lanadi.
Tovarlar jismoniy shaxsning manziliga kelib tushganda bojxona to‘lovlari olib kirilayotgan tovarlarning butun summasidan, tovarlarni bojsiz olib kirish normasi qo‘llanilmagan holda undiriladi, bundan xalqaro pochta va kuryerlik jo‘natmalari mustasno.
Yagona bojxona to‘lovi notijorat maqsadlardagi tovarlarni deklaratsiyalashda, shakli va to‘ldirilish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo‘mitasi tomonidan belgilanadigan bojxona kirim orderi asosida jismoniy shaxslar tomonidan to‘lanadi.
Bojxona kirim orderining bir nusxasi bojxona to‘lovlarini to‘lagan jismoniy shaxsga topshiriladi (yuboriladi).
Jismoniy shaxslar tomonidan bojxona chegarasi orqali notijorat maqsadlar uchun olib o‘tilayotgan tovarlarga nisbatan bojxona kirim orderini to‘ldirish va yagona bojxona to‘lovini hisoblash bojxona organining mansabdor shaxsi tomonidan amalga oshiriladi”;
35) 167-modda birinchi qismining “a” va “b” bandlaridagi “o‘n” degan so‘z “o‘ttiz” degan so‘z bilan almashtirilsin;
“Jismoniy shaxslarning notijorat maqsadlar uchun xalqaro pochta va kuryerlik jo‘natmalarida yuboriladigan, qiymati va (yoki) miqdori tovarlarni bojsiz olib kirish normasidan ortiq bo‘lgan tovarlarning ortiq qismi uchun yagona bojxona to‘lovi to‘lanadi”;
“a” bandidagi “bojxona hududiga kirib kelayotgan va bojxona hududidan tashqariga chiqib ketayotgan jismoniy shaxslarga” degan so‘zlar chiqarib tashlansin;
“v) O‘zbekiston Respublikasi hududida vaqtincha turgan chet ellik shaxslar uchun boj olinmaydigan, bojxona hududiga olib kirilgan chet el tovarlarini yoki O‘zbekiston Respublikasi tovarlarini milliy valyutada va (yoki) chet el valyutasida chakana realizatsiya qilish uchun mo‘ljallangan savdo do‘koni. Mazkur turdagi boj olinmaydigan savdo do‘konlari faoliyatini tashkil etish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi”;
38) 176-moddaning birinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo‘mitasi” degan so‘zlar “bojxona organlari” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
beshinchi qismining uchinchi xatboshisi “giyohvandlik vositalari” degan so‘zlardan keyin “va ularning analoglari” degan so‘zlar bilan to‘ldirilsin;
“Tovar jo‘natuvchilar va tashuvchilar tomonidan, shuningdek chet davlatlarning bojxona organlari tomonidan O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga muvofiq qo‘yilgan plombalar, muhrlar yoki boshqa bojxona identifikatsiyalash vositalari bojxona identifikatsiyalash vositalari sifatida e’tirof etilishi mumkin”;
“Tovarlar chiqarib yuborilganidan keyin bojxona organlari, agar bojxona to‘g‘risidagi qonunchilik buzilishlari mavjud deb taxmin qilish uchun yetarli va tasdiqlangan asoslar mavjud bo‘lsa, bojxona nazoratini amalga oshirishga, shu jumladan bojxona auditi usullari asosida amalga oshirishga haqli”;
ikkinchi qismining ruscha matnidagi “otnosyaщuyusya” degan so‘z “otnosyaщiyesya” degan so‘z bilan almashtirilsin;
“Bojxona organlari bojxona to‘g‘risidagi qonunchilikka rioya etilganligini vakolatli shaxs tomonidan bojxona rasmiylashtiruvi jarayonida taqdim etilgan hujjatlarni moliya-xo‘jalik faoliyatiga bog‘liq hujjatlarda aks ettirilgan ma’lumotlar bilan solishtirgan holda o‘rganish va tekshirish orqali bojxona auditini amalga oshiradi.
Bojxona auditini o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi”;
“Vakolatli shaxslar O‘zbekiston Respublikasi bojxona hududiga avtomobil, temir yo‘l va havo transporti orqali olib kirilishi kutilayotgan tovarlar hamda transport vositalari, shu jumladan yo‘lovchilar va ularning bagajlari to‘g‘risidagi dastlabki axborotni ular amalda yetib kelguniga qadar Internet jahon axborot tarmog‘i orqali bojxona organlarining axborot tizimiga taqdim etishi shart.
43) 207-moddaning beshinchi qismidagi “bo‘lib, u maxfiy axborotdir” degan so‘zlar chiqarib tashlansin;
“Bojxona nazorati ostida tashilayotgan tovarlar va (yoki) transport vositalari uchun belgilangan yetkazib berish muddatlari tashuvchi tomonidan buzilgan taqdirda, yetkazish punktidagi bojxona organi tomonidan tashuvchidan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan miqdorda yig‘im undiriladi”;
“Tovarni bojxona nazorati ostida yetkazib berish ustidan nazorat tranzit deklaratsiyasi yordamida amalga oshiriladi.
Tranzit deklaratsiyasi bojxona hududi bo‘ylab bojxona nazorati ostida tashilayotgan tovar to‘g‘risidagi ma’lumotlarni o‘z ichiga olgan, tovar kelib tushadigan bojxona organigacha yetkazib berilganligi nazoratini bojxona organlari tomonidan amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan hujjatdir.
Tranzit deklaratsiyasi bir yoki bir nechta tovarning kuzatuv hujjatlari bo‘yicha tashiladigan tovarning har bir turkumi yoki tovarlarning bir nechta turkumi uchun rasmiylashtiriladi.
Olib chiqilayotgan tovarlarni bojxona nazorati ostida yetkazib berish ustidan nazorat bojxona yuk deklaratsiyasidan foydalangan holda amalga oshiriladi (bundan jismoniy shaxslar tomonidan doimiy yashash joyi o‘zgarganligi munosabati bilan bojxona chegarasi orqali olib o‘tilayotgan shaxsiy mol-mulk mustasno).
O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarida nazarda tutilgan hollarda, tranzit deklaratsiyasi sifatida mazkur shartnomalarda belgilangan hujjatlardan foydalaniladi”;
“Bojxona organlari chet el tovarlarini tashiyotgan transport vositalarining xavflarni baholash natijalarini hisobga olgan holda bojxona kuzatuvini amalga oshirishi mumkin”;
“Tovarlarning va (yoki) transport vositalarining bojxona rasmiylashtiruvi hamda taqdim etilgan hujjatlarni tekshirish bojxona deklaratsiyasi qabul qilingan va barcha zarur hujjatlar hamda ma’lumotlar taqdim etilgan kundan e’tiboran bir ish kuni ichida bojxona organi tomonidan amalga oshiriladi. Mazkur muddat xavflarni boshqarish tizimida belgilangan zarur tadbirlarni, shuningdek boshqa davlat organlari tomonidan tovarlar va (yoki) transport vositalari ustidan nazoratni amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan vaqtni o‘z ichiga olmaydi”;
uchinchi va to‘rtinchi xatboshilari tegishincha to‘rtinchi va beshinchi xatboshilar deb hisoblansin;
Tranzit deklaratsiyasi tovarlar va (yoki) transport vositalari haqidagi ma’lumotlar ko‘rsatilgan holda bojxona organiga taqdim etiladigan hamda O‘zbekiston Respublikasining bojxona hududiga olib kiriladigan va O‘zbekiston Respublikasining hududi orqali tranzit olib o‘tiladigan tovarlarini jo‘natuvchi bojxona organidan tovar kelib tushadigan bojxona organigacha nazorat qilish uchun foydalaniladigan hujjatdir.
jismoniy shaxslarning notijorat maqsadlardagi, qiymati va miqdori qonunchilikda belgilangan tovarlarni bojsiz olib kirish normalaridan oshmaydigan tovarlari deklaratsiyalanayotganda;
qonunchilikda belgilangan normadan oshmaydigan, yozma shaklda deklaratsiyalash shart bo‘lgan summadagi naqd milliy va chet el valyutasi”;
“jismoniy shaxslarning notijorat maqsadlardagi, qiymati va miqdori qonunchilikda belgilangan tovarlarni bojsiz olib kirish normasidan oshadigan tovarlarining”;
“qonunchilikda belgilangan normadan oshadigan, yozma shaklda deklaratsiyalash shart bo‘lmagan summadagi naqd milliy va chet el valyutasi”;
“d) ushbu moddaning “b”, “v” va “g” bandlarida ko‘rsatilgan hujjatlardan foydalangan holda — elektron shaklda”;
“Tranzit deklaratsiyasi bojxona hududiga kirib kelayotgan tovarlar va transport vositalari bojxona chegarasini kesib o‘tguniga qadar yoki kesib o‘tish vaqtida beriladi”;
“Bojxona deklaratsiyasi qabul qilinganidan so‘ng o‘zgartirish, qo‘shimcha kiritish, qayta rasmiylashtirish, qaytarib olish va (yoki) bekor qilish deklarant bojxona organiga murojaat etganidan keyin yoki bojxona organining talabiga ko‘ra amalga oshiriladi”;
“Elektron shakldagi bojxona yuk deklaratsiyasida ko‘rsatilgan ma’lumotlarga o‘zgartishlar va (yoki) qo‘shimchalar kiritish bojxona yuk deklaratsiyasiga tuzatishlar kiritish shaklini rasmiylashtirish yo‘li bilan amalga oshiriladi”;
“Tovarlarni va transport vositalarini chiqarib yuborish bojxona organlari mansabdor shaxslarining ishtirokisiz, bojxona organlarining axborot tizimidan foydalangan holda amalga oshirilishi mumkin”;
tovarlarni tashishni amalga oshiruvchi shaxs (haydovchi yoki vakolatli shaxs) — avtomobil transportida”;
“Ushbu Kodeksning 163 va 169-moddalarida nazarda tutilgan hollarda qonunchilikda belgilangan bojxona boji, qo‘shilgan qiymat solig‘i va aksiz solig‘i o‘rniga yagona bojxona to‘lovini to‘lashni nazarda tutuvchi bojxona to‘lovlarini undirishning soddalashtirilgan tartibi qo‘llaniladi”;
“Bojxona yig‘imlarining miqdori bojxona organlari tomonidan bojxona harakatlarini amalga oshirish bilan bog‘liq bo‘lgan xarajatlarining taxminiy qiymatidan oshib ketishi mumkin emas”;
“6) davlatlar, hukumatlar, xalqaro tashkilotlar, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlarida nazarda tutilgan hollarda boshqa tashkilotlar va shaxslar yo‘nalishlari bo‘yicha xayriya yordami maqsadlarida, shu jumladan texnik yordam ko‘rsatish (grantlar) uchun olib kiriladigan tovarlarga”;
“8) O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari bo‘yicha to‘liq yoki qisman xalqaro moliya institutlarining va xorijiy hukumat moliya tashkilotlarining mablag‘lari (qarzlari, kreditlari) hisobidan O‘zbekiston Respublikasida amalga oshiriladigan loyihalar doirasida yuridik shaxslar tomonidan olinadigan tovarlarga”;
“13) O‘zbekiston Respublikasida o‘xshashi ishlab chiqarilmaydigan, tasdiqlangan ro‘yxat bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi hududiga olib kiriladigan texnologik asbob-uskunalarga”;
“O‘zbekiston Respublikasi bojxona hududiga olib kiriladigan tovarning bojxona qiymatini aniqlash tartibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi”;
“Tovarning bojxona qiymatiga va (yoki) bojxona to‘lovlariga tuzatishlar kiritish ushbu Kodeksning 266-moddasiga muvofiq amalga oshiriladi.
Agar deklarant yoki bojxona brokeri bojxona organi tomonidan tovarning bojxona qiymatiga va (yoki) bojxona to‘lovlariga kiritilgan tuzatishlarga rozi bo‘lmasa, tovarning bojxona qiymatiga va (yoki) bojxona to‘lovlariga tuzatishlar kiritish sabablarini yozma ravishda tushuntirib berishni bojxona organidan so‘rab olishga haqli”;
“Bunda tovarning bojxona qiymatiga va (yoki) bojxona to‘lovlariga tuzatishlar kiritish ushbu Kodeksning 266-moddasiga muvofiq amalga oshirilib, u tovarning bojxona qiymatiga nisbatan uzil-kesil qaror hisoblanadi”;
“Bojxona to‘lovlari bojxona organlarining qonunchilikka muvofiq shu maqsadlar uchun ochilgan shaxsiy g‘azna hisobvaraqlariga to‘lovchi tomonidan to‘lanadi.
To‘langan va undirilgan bojxona to‘lovlarining hisobi bojxona organlarining axborot tizimida yuritiladi.
To‘langan bojxona to‘lovlaridan olingan mablag‘lar tovarlar chiqarib yuborilgan kundan yoki to‘lanishi bojxona rasmiylashtiruviga bog‘liq bo‘lmagan bojxona to‘lovlari uchun bojxona organi tomonidan harakatlar yoki tartib-taomillar bajarilgan kundan e’tiboran besh ish kuni ichida bojxona organlari tomonidan O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjetiga o‘tkaziladi, bundan ushbu moddaning to‘rtinchi qismida nazarda tutilgan holat mustasno.
Ushbu Kodeksning 262, 269 va 270-moddalariga muvofiq tovarlarni deklaratsiyalashda to‘langan bojxona to‘lovlari lozim darajada to‘ldirilgan bojxona yuk deklaratsiyasi rasmiylashtirilishi yakunlangandan so‘ng O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjetiga o‘tkaziladi.
Bojxona to‘lovlari, agar qonunchilikda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo‘lsa, milliy valyutada to‘lanadi”;
“Bojxona to‘lovlarini kechiktirib yoki bo‘lib-bo‘lib to‘lash bojxona deklaratsiyasi qabul qilingan kundan e’tiboran oltmish kalendar kundan oshmasligi, lekin o‘n to‘rt kalendar kundan kam bo‘lmasligi kerak, bundan ushbu moddaning beshinchi va o‘n birinchi qismlarida nazarda tutilgan hollar mustasno.
Bojxona deklaratsiyasi qabul qilingan kundan e’tiboran bir yuz yigirma kalendar kun muddatga kechiktirib yoki bo‘lib-bo‘lib to‘lash imkoniyati quyidagilar bo‘yicha beriladi:
ishlab chiqaruvchi korxonalarga mahsulotlarni ishlab chiqarish uchun foydalaniladigan, bojxona hududiga olib kiriladigan tovarlar uchun bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha;
moddiy ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatish sohasidagi mikrofirmalar hamda kichik korxonalarga, fermer xo‘jaliklariga, shuningdek yuridik shaxs tashkil etgan holdagi dehqon xo‘jaliklariga o‘z ehtiyojlari uchun olib kirilayotgan tovarlar uchun bojxona bojini to‘lash bo‘yicha”;
“bojxona organlariga ariza taqdim etilgan paytda bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha qarzdorlik mavjudligi”;
“Bojxona to‘lovlarini vakolatli iqtisodiy operatorlarga kechiktirib yoki bo‘lib-bo‘lib to‘lash imkoniyati berilganda hamda ushbu Kodeks 329-moddasining beshinchi va o‘n birinchi qismlarida nazarda tutilgan hollarda, shuningdek kechiktirib yoki bo‘lib-bo‘lib to‘lash imkoniyati o‘n to‘rt kalendar kunga berilganda ushbu muddat uchun foizlar hisoblanmaydi va to‘lanmaydi”;
68) 347-modda ikkinchi qismining to‘rtinchi xatboshisidagi “tuzatishlar kiritish shakli rasmiylashtirilgan kun” degan so‘zlar “tuzatishlar kiritilgan kun” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
“tovarlarning bojxona nazorati ostida bo‘lishiga doir talablar buzilgan holda yo‘qotilgan yoxud foydalanilgan yoki berib yuborilgan tovarlar bo‘yicha hisoblangan bojxona to‘lovlari to‘lanmaganda”;
Majburiyatning sud qaroriga ko‘ra tugatilganligi oqibatida yoxud qarzdor bankrot bo‘lganligi, tugatilganligi yoki vafot etganligi oqibatida to‘lanishi mumkin bo‘lmagan bojxona to‘lovlari bo‘yicha qarzdorlik umidsiz qarz deb hisoblanadi.
Bojxona organlarining qaroriga ko‘ra bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha qarzdorlik quyidagi hollarda umidsiz qarz deb e’tirof etiladi:
1) yuridik shaxs tugatilganda — uning bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha qarzining o‘z mol-mulki yetarli emasligi va (yoki) qarzdorlikni qonunchilikda belgilangan doirada va tartibda ushbu yuridik shaxs muassislari (ishtirokchilari) tomonidan uzish mumkin bo‘lmaganligi sababli uzilmay qolgan qismi bo‘yicha;
2) yakka tartibdagi tadbirkor bankrot deb e’tirof etilganda — bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha qarzning qarzdorning mol-mulki yetarli emasligi sababli uzilmay qolgan qismi bo‘yicha;
3) jismoniy shaxs vafot etganda yoki jismoniy shaxs vafot etgan deb e’lon qilinganda — uning bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha qarzining o‘z mol-mulki yetarli emasligi sababli, shu jumladan meros davlat mulkiga o‘tgan taqdirda uzilmay qolgan qismi bo‘yicha;
4) chet el yuridik shaxsi soliq organidan hisobdan chiqarilganda — uning bojxona to‘lovlari bo‘yicha qarzdorligining doimiy muassasaning mol-mulki yetarli emasligi hamda O‘zbekiston Respublikasining norezidenti bo‘lgan yuridik shaxs tomonidan qarzdorlikni qonunchilikda belgilangan doirada va tartibda uzish mumkin bo‘lmaganligi sababli uzilmay qolgan qismi bo‘yicha. Undirilishi umidsiz deb e’tirof etilgan mazkur qarzdorlik ushbu chet el yuridik shaxsi soliq organida qaytadan hisobga qo‘yilganda tiklanishi lozim.
Undirilishi umidsiz deb e’tirof etilgan bojxona to‘lovlarini to‘lash bo‘yicha qarzdorlikni hisobdan chiqarish tartibi va ushbu moddaning ikkinchi qismida nazarda tutilgan holatlarni tasdiqlovchi hujjatlar ro‘yxati O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo‘mitasi tomonidan tasdiqlanadi”;
71) 368-moddaning ikkinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Tashqi savdo vazirligi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
72) 370-moddaning birinchi qismidagi “tovar bojxona organiga taqdim etilgunga qadar” degan so‘zlar chiqarib tashlansin;
Giyohvandlik vositalarini, ularning analoglarini, psixotrop moddalarni, prekursorlarni va boshqa ashyolarni bojxona chegarasi orqali nazorat ostida yetkazib berish tezkor-qidiruv faoliyatini amalga oshiruvchi organlarning ijozati hamda nazorati ostida bojxona hududiga ularni olib kirish, ushbu hududdan olib chiqish yoki olib kirilgan ashyolarni undan olib o‘tishga yo‘l qo‘yiladigan tezkor-qidiruv tadbiridir.
Giyohvandlik vositalari, ularning analoglari, psixotrop moddalar, prekursorlar va boshqa ashyolar xalqaro qonunga xilof muomalada bo‘lishining oldini olish, shuningdek bunday muomalada ishtirok etayotgan shaxslarni aniqlash maqsadida tezkor-qidiruv faoliyatini amalga oshiruvchi organlar har bir alohida holda chet davlatlarning vakolatli organlari bilan kelishuvlarga ko‘ra yoki O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalari asosida nazorat ostida yetkazib berish usulidan foydalanadi, ya’ni qonunga xilof ravishda muomalaga kiritilgan giyohvandlik vositalari, ularning analoglari, psixotrop moddalar va prekursorlarning, shuningdek boshqa ashyolarning o‘z nazorati ostida bojxona hududiga olib kirilishiga, bu hududdan olib chiqilishiga yoki tranzit tarzida olib o‘tilishiga yo‘l qo‘yadi.
Nazorat ostida yetkazib berish usuli jinoyat sodir etish quroli yoki vositasi bo‘lgan boshqa ashyolarga yoxud jinoiy yo‘l bilan topilgan ashyolarga nisbatan o‘zi bilan g‘ayriqonuniy xatti-harakatlar sodir etish kontrabanda deb hisoblanuvchi ashyolarga nisbatan ham qo‘llanilishi mumkin.
Nazorat ostida yetkazib berish usulidan foydalanish to‘g‘risidagi qaror qonunchilikda belgilangan tartibda har bir alohida holda tezkor-qidiruv faoliyatini amalga oshiruvchi organ tomonidan qabul qilinadi.
Tezkor-qidiruv faoliyatini amalga oshiruvchi organlar bojxona organlari bilan kelishilgan holda tovarlarni nazorat ostida yetkazib berishni amalga oshiradi.
Bojxona chegarasi orqali olib o‘tiladigan giyohvandlik vositalari, ularning analoglarini, psixotrop moddalarni, prekursorlarni va boshqa ashyolarni nazorat ostida yetkazib berish to‘g‘risida qaror qabul qilingan taqdirda O‘zbekiston Respublikasida jinoyat ishi qo‘zg‘atilmaydi.
Nazorat ostida yetkazib berishni amalga oshiruvchi organ rahbari qabul qilingan qaror haqida O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokurorini darhol xabardor qiladi”;
74) 408-moddaning nomi va birinchi qismidagi “giyohvandlik vositalarini”, “giyohvandlik vositalari” degan so‘zlar “giyohvandlik vositalarini, ularning analoglarini” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
Vakolatli shaxslar bojxona organlarining qarorlari va ular mansabdor shaxslarining harakatlari (harakatsizligi) ustidan ushbu Kodeksda hamda boshqa qonunchilik hujjatlarida belgilangan tartibda shikoyat qilishga haqli.
Bojxona to‘g‘risidagi qonunchilikka yoki boshqa qonunchilik hujjatlariga muvofiq tuzilgan, bojxona organlarining bir yoki bir nechta jismoniy yoki yuridik shaxsga qaratilgan, yuridik ahamiyatga molik muayyan harakatlarni sodir etishga doir ko‘rsatmasi mavjud bo‘lgan hujjat bojxona organining normativ xususiyatga ega bo‘lmagan qarori deb e’tirof etiladi.
Bojxona organlarining qarorlari va ular mansabdor shaxslarining harakatlari (harakatsizligi) ustidan yuqori turuvchi bojxona organiga shikoyat qilish bojxona to‘g‘risidagi qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Bojxona organlarining tekshiruvlar va bojxona auditi natijalari yuzasidan qabul qilingan qarorlari ustidan yuqori turuvchi bojxona organiga shikoyat shaxs o‘z huquqlari buzilganligi to‘g‘risida bilgan yoki bilishi lozim bo‘lgan paytdan e’tiboran o‘ttiz kundan kechiktirmay berilishi mumkin.
Ushbu moddaning ikkinchi qismida belgilangan muddat uzrli sababga ko‘ra o‘tkazib yuborilgan taqdirda, ushbu muddat shikoyat berayotgan shaxsning iltimosnomasi bo‘yicha yuqori turuvchi bojxona organi tomonidan tiklanishi mumkin.
2) shikoyat berayotgan jismoniy shaxsning (uning vakilining) familiyasi, ismi, otasining ismi va yashash joyi yoki yuridik shaxsning nomi va manzili;
Shikoyatda telefon raqamlari, elektron pochta manzillari va shikoyatni o‘z vaqtida ko‘rib chiqish uchun zarur bo‘lgan boshqa ma’lumotlar ko‘rsatilishi mumkin.
Shikoyat shaxsning vakolatli vakili tomonidan berilgan taqdirda, shikoyatga ushbu vakilning vakolatlarini tasdiqlovchi hujjatlar ilova qilinadi.
shikoyat ushbu Kodeksda belgilangan shikoyat berish muddati tugaganidan keyin berilganda va uni tiklash to‘g‘risidagi iltimosnoma mavjud bo‘lmaganda;
shikoyat bergan shaxsdan shikoyatni to‘liq yoki qisman chaqirib olish to‘g‘risidagi ariza shikoyat bo‘yicha qaror qabul qilinguniga qadar kelib tushganda;
Shikoyatni ko‘rib chiqayotgan bojxona organi shikoyat olingan yoxud shikoyatni to‘liq yoki qisman chaqirib olish to‘g‘risidagi ariza olingan kundan e’tiboran besh kun ichida shikoyatni to‘liq yoki qisman ko‘rmasdan qoldirish haqida qaror qabul qiladi.
Qabul qilingan qaror to‘g‘risida shikoyat bergan shaxsga qaror qabul qilingan kundan e’tiboran uch kun ichida yozma shaklda xabar qilinadi.
Ushbu modda birinchi qismining ikkinchi va uchinchi xatboshilarida nazarda tutilgan hollarda, bojxona organining shikoyatni ko‘rib chiqishni rad etishi shaxsning ushbu Kodeksning 4092-moddasida belgilangan muddat doirasida takroran shikoyat berish yoki sudga murojaat qilish huquqini istisno etmaydi.
Shikoyat bergan shaxs o‘z dalillarini tasdiqlovchi qo‘shimcha hujjatlarni shikoyatni ko‘rib chiqish jarayonida shikoyat bo‘yicha qaror qabul qilinguniga qadar taqdim etishga haqli.
Shikoyatni ko‘rib chiqayotgan bojxona organi o‘z tashabbusiga ko‘ra yoki murojaat qiluvchi shaxsning iltimosnomasiga ko‘ra shikoyatni eshitishni tashkil etishi mumkin.
Bojxona organi shikoyatni ko‘rib chiqish natijalari bo‘yicha shikoyat ro‘yxatdan o‘tkazilgan sanadan e’tiboran o‘n besh kalendar kuni ichida, qo‘shimcha o‘rganish va (yoki) tekshiruv o‘tkazish, qo‘shimcha hujjatlarni talab qilib olish zarur bo‘lgan taqdirda esa bir oyga qadar bo‘lgan muddatda asoslantirilgan qaror chiqaradi.
Apellatsiya komissiyasining tarkibi va shikoyatni ko‘rib chiqish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona qo‘mitasi tomonidan belgilanadi.
Apellatsiya komissiyasi shikoyatni ko‘rib chiqish natijalari bo‘yicha quyidagi qarorlardan birini qabul qiladi:
bojxona organlari mansabdor shaxslarining harakatlarini (harakatsizligini) qonunga xilof deb e’tirof etish va ishning mohiyati bo‘yicha qaror chiqarish haqida.
Apellatsiya komissiyasining qarori shikoyat bergan shaxsga uch kun ichida yozma shaklda yuboriladi yoki topshiriladi, ko‘chirma nusxasi esa tegishli bojxona organiga yuboriladi.
Apellatsiya komissiyasining ushbu Kodeksda belgilangan asosda va tartibda chiqarilgan qarori bojxona organlari tomonidan ijro etilishi shart.
Bojxona organlarining qarorlari, ushbu organlar mansabdor shaxslarining harakatlari (harakatsizligi) ustidan sudga berilgan shikoyatlar qonunchilikda belgilangan tartibda ko‘rib chiqiladi va hal etiladi.
Ariza sudga berilgan taqdirda, bojxona organi qarorining shikoyat qilinayotgan qismini ijro etish ariza sud tomonidan ish yurituvga qabul qilingan kundan e’tiboran va sudning qarori qonuniy kuchga kirguniga qadar to‘xtatib turiladi”.
davlat boshqaruvi organlari ushbu Qonunga zid bo‘lgan o‘z normativ-huquqiy hujjatlarini qayta ko‘rib chiqishlari va bekor qilishlarini ta’minlasin;
ushbu Qonunning ijrosini, ijrochilarga yetkazilishini hamda mohiyati va ahamiyati aholi o‘rtasida tushuntirilishini ta’minlasin.