Ta’kidlash lozimki, mamlakat iqtisodiyotining tarmoqlarini isloh qilish doirasida iqtisodiy va moliyaviy statistika ma’lumotlaridan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish va budjet jarayoni ochiqligini oshirishning yangi mexanizmlarini joriy etish bo‘yicha izchil ishlar olib borilmoqda.
Shu bilan birga, budjet ma’lumotlarining ochiqligi va sifati, ularni xorijiy investorlarga va boshqa manfaatdor subyektlarga yetkazish, shuningdek, parlament vakillari va fuqarolik jamiyatining O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetini (keyingi o‘rinlarda Davlat budjeti deb yuritiladi) shakllantirish va ijro etish jarayonidagi ishtiroki darajasi yetarli emas.
Budjet ma’lumotlarining ochiqligi va shaffofligini yanada oshirish, budjet mablag‘larining shakllanishi va sarflanishi ustidan parlament va jamoatchilik nazoratini kuchaytirish maqsadida, shuningdek, 2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida belgilangan vazifalarga muvofiq:
2019-yildan boshlab budjet mablag‘larini taqsimlashda fuqarolar ishtirokining tuman (shahar)lar budjetlari qo‘shimcha manbalarining kamida 10 foizini jamoatchilik fikri asosida shakllantirilgan tadbirlarga yo‘naltirishni nazarda tutadigan mexanizmi joriy etiladi;
2020-yildan boshlab Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari axborotlar batafsil bayon etilgan, ilg‘or xalqaro standartlarga muvofiq tayyorlangan qonun bilan tasdiqlanadi;
Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari, soliq va budjet siyosatining asosiy yo‘nalishlari loyihalari, shuningdek, Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari ijrosi to‘g‘risidagi hisobotlar O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasiga taqdim etilishidan oldin majburiy jamoatchilik muhokamasiga qo‘yilishi shart;
Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari loyihalari hamda ularning ijrosi to‘g‘risidagi hisobotlar bilan birga O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tomonidan ishlab chiqiladigan “Fuqarolar uchun budjet” axborot nashri jamoatchilik muhokamasi uchun e’lon qilinadi;
O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasining Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari, soliq va budjet siyosatining asosiy yo‘nalishlari loyihalari, shuningdek, Davlat budjetining va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlarining ijrosi to‘g‘risidagi yillik hisobot yuzasidan tashqi audit va baholash natijalari bo‘yicha xulosalari majburiy e’lon qilinadi.
2. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi bilan birgalikda 2019-yil 1-yanvarga qadar quyidagilarni nazarda tutadigan “Ochiq budjet” axborot portalining (keyingi o‘rinlarda — Portal) ishga tushirilishini va faoliyat yuritishini ta’minlasin:
Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari, soliq va budjet siyosatining asosiy yo‘nalishlari loyihalari, Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari ijrosi to‘g‘risidagi hisobotlar, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasining xulosalarini joylashtirish orqali budjet xarajatlarining manzilliligi ustidan jamoatchilik nazoratini amalga oshirish;
jamoatchilik fikrini shakllantirish uchun tuman (shahar)lar budjetlarining qo‘shimcha manbalari hisobidan moliyalashtirilish taklif etilayotgan tadbirlar to‘g‘risidagi axborotni joylashtirish;
budjet qonunchiligini buzish holatlari to‘g‘risida xabardor qilish va budjet jarayonini takomillashtirish bo‘yicha takliflar kiritish imkoniyatini o‘z ichiga olgan fuqarolar bilan qayta aloqani tashkil etish.
3. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalariga Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari, soliq va budjet siyosatining asosiy yo‘nalishlari loyihalari, shuningdek, Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari ijrosi to‘g‘risidagi hisobotlarni ko‘rib chiqishda fuqarolarning Portal orqali kelib tushgan fikr va takliflarini tahlil qilish tavsiya etilsin.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi bilan birgalikda 2019-yil 1-iyulga qadar muddatda Xalqaro valyuta jamg‘armasining 2014-yilgi davlat moliya statistikasi bo‘yicha qo‘llanmasiga muvofiq ishlab chiqilgan yangilangan budjet tasnifini tasdiqlasin;
bir oy muddatda budjet hisobi tartibini Davlat sektorida xalqaro moliyaviy hisobot standartlariga (IPSAS) uyg‘unlashtirish bo‘yicha 2019-2020-yillarga mo‘ljallangan tadbirlar rejasini tasdiqlasin;
budjet shaffofligi bo‘yicha xalqaro reytingda yetakchi o‘rinlarni egallab turgan ilg‘or xorijiy mamlakatlar tajribasi asosida Portalni doimiy qo‘llab-quvvatlashni ta’minlasin;
O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi bilan birgalikda ikki oy muddatda Jahon banki tomonidan O‘zbekiston Respublikasida davlat moliyasini boshqarish samaradorligini Jahon bankining davlat xarajatlari va moliyaviy hisobdorlik mezonlari bo‘yicha baholashdan o‘tkazish choralarini ko‘rsin;
manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda O‘zbekiston Respublikasining Budjet ochiqligi indeksi bo‘yicha reytingga erishishi, jumladan Portalning yaratilishi yuzasidan zarur tadbirlarni amalga oshirish, shuningdek, budjet shaffofligini baholash uchun xalqaro moliya institutlarining ekspertlari va texnik ko‘magi jalb etilishini ta’minlasin.
ikki hafta muddatda baholashni o‘tkazish muddatini belgilagan holda davlat xarajatlari va moliyaviy hisobdorlikni Jahon banki mezonlari asosida baholashni ta’minlash bo‘yicha ishchi guruh tarkibini tasdiqlasin;
2018-yil 1-oktabrga qadar Portalga joylashtiriladigan ma’lumotlar, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasining rivojlanish davlat dasturlariga kiritilgan loyihalar to‘g‘risidagi ma’lumotlarning ro‘yxatini va ularni joylashtirish muddatlarini tasdiqlasin;
2019-yil 1-martga qadar O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatiga ushbu qaror talablariga muvofiq qonun bilan tasdiqlanadigan 2020-yilga mo‘ljallangan Davlat budjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari budjetlari loyihalarining shakllarini kelishish uchun kiritsin;
2019-yil 1-mayga qadar O‘zbekiston Respublikasining 2020-yildan boshlab Xalqaro budjet hamjamiyatining Budjet ochiqligi indeksida ishtirok etishini ta’minlash uchun “yo‘l xaritasi”ni tasdiqlasin.
tuman (shahar)lar xalq deputatlari Kengashlari tomonidan mahalliy budjetlar parametrlari va ijrosi haqidagi hisobotlarning ko‘rib chiqilishi va tasdiqlanishi jarayonining ommaviy axborot vositalarida har tomonlama yoritilishini;
tuman (shahar)lar mahalliy budjetlari qo‘shimcha manbalaridan kamida 10 foizining Portal orqali jamoatchilik fikri asosida belgilangan tadbirlarni moliyalashtirishga yo‘naltirilishini ta’minlasin.
7. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tuzilmasida 5 ta shtat birligidan iborat Davlat moliyaviy statistikasini yuritish va budjet ochiqligini ta’minlash bo‘limi tashkil etilsin hamda uning zimmasiga quyidagi vazifalar yuklansin:
davlat moliyaviy statistikasini takomillashtirish va budjet shaffofligini ta’minlash sohasida islohotlarni amalga oshirish;
budjet jarayoni va budjet ma’lumotlarining shaffofligini, xorijiy investorlar va boshqa manfaatdor subyektlarning ulardan foydalanish imkoniyatini, budjet jarayoniga fuqarolarning jalb etilishini, shuningdek, “Fuqarolar uchun budjet” axborot nashrining e’lon qilinishini ta’minlash;
uch oy muddatda Moliya vazirligi huzuridagi Budjet-soliq tadqiqotlari instituti tomonidan aholi o‘rtasida uning budjet savodxonligi va budjetning ochiqligi darajasini o‘rganishga qaratilgan tegishli so‘rovlar o‘tkazilishini ta’minlasin;
so‘rovlar natijalariga ko‘ra, Jahon bankining uslubiyotiga muvofiq aholining budjet savodxonligini oshirish ishlarini amalga oshirish uchun texnik ko‘mak jalb etilishini, shuningdek, loyiha doirasida umumta’lim maktablari uchun oila budjeti va davlat budjeti bo‘yicha o‘quv qo‘llanmalar yaratilishini ta’minlasin;
boshqa manfaatdor vazirlik va idoralar bilan birgalikda ikki oy muddatda qonun hujjatlariga ushbu qarordan kelib chiqadigan o‘zgartish va qo‘shimchalar to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
9. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri A.N. Aripov, O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Davlat maslahatchisining birinchi o‘rinbosari B.M. Mavlonov va O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosari — moliya vaziri J.A. Qo‘chqorov zimmasiga yuklansin.