Vazirlar Mahkamasining “O‘zbekiston aloqa va axborotlashtirish agentligi faoliyatini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2004-yil 7-maydagi 215-son qarorini bajarish yuzasidan va “Axborotlashtirish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga oshirish maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Davlat organlarining axborot tizimlarini tashkil etish tartibi to‘g‘risidagi nizom 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
Oldingi tahrirga qarang.
2. O‘zbekiston Respublikasi Aloqa, axborotlashtirish va telekommunikatsiya texnologiyalari davlat qo‘mitasi belgilangan tartibda:
(2-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-yil 30-dekabrdagi 378-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2013-y., 2-son, 23-modda)
uch oy muddatda bazaviy davlat axborot resurslarini ham o‘z ichiga oladigan davlat axborot resurslarining ro‘yxatini hamda davlat axborot resurslarini shakllantirish, ulardan foydalanish va ularni qo‘llab-quvvatlash uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari ro‘yxatini tasdiqlash uchun O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritsin;
bir oy muddatda axborotni hujjatlashtirish, davlat axborot resurslarini hisobga olish va ro‘yxatdan o‘tkazish tartibini tasdiqlasin.
3. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosari A.N. Aripov zimmasiga yuklansin.
Mazkur Nizom davlat organlarida axborotni hujjatlashtirishga, davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanishga qo‘yiladigan asosiy talablarni belgilaydi.
1. Hujjatlashtirilgan axborot mulk huquqi obyekti hisoblanadi va tegishli rekvizitlar bilan birgalikda axborot manbaida qayd etilgan alohida hujjat yoki jami hujjatlar shaklida, shu jumladan elektron hujjat shaklida bo‘ladi.
2. Axborotni hujjatlashtirish axborotni davlat axborot resurslariga kiritishning majburiy sharti hisoblanadi.
Davlat axborot resurslarida hujjatlashtirilgan axborot tizimlashtirilishi, tasniflanishi va tegishli rekvizitlar bilan ta’minlanishi kerak.
Oldingi tahrirga qarang.
3. Davlat axborot resurslari tarkibiga kiritish uchun axborotni hujjatlashtirish tartibi aloqa va axborotlashtirish sohasidagi maxsus vakolatli organ — O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi tomonidan belgilanadi.
(3-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 27-iyundagi 171-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 26-son, 338-modda)
5. Hujjatlashtirilgan axborot muhofaza qilinishini ta’minlash chora-tadbirlari hujjatlashtirilgan axborotning mulkdori yoki egasi tomonidan, axborot resursiga kiritilgan hujjatlashtirilgan axborot muhofaza qilinishini ta’minlash chora-tadbirlari esa — axborot resursining mulkdori yoki egasi tomonidan belgilanadi.
6. Axborotni davlat axborot resurslari tarkibiga kiritishda tasniflash hisobga olingan holda va belgilangan rekvizitlar bo‘yicha izlash imkoniyati ta’minlanishi zarur.
7. Davlat axborot resurslaridagi axborot matnli, grafikli, ovozli, video va multimediy (matnli, grafikli, ovozli va videoformatlar kombinatsiyasi) shakllarda taqdim etilishi mumkin.
9. Barcha davlat organlari, yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan ularga berilgan vakolatlar doirasida umumiy foydalanish uchun mo‘ljallangan axborot resurslari bazaviy davlat axborot resurslari hisoblanadi.
10. Bazaviy davlat axborot resurslari tarkibiga O‘zbekiston Respublikasi davlat axborot resurslari bo‘yicha, O‘zbekiston Respublikasi jismoniy va yuridik shaxslari bo‘yicha, O‘zbekiston Respublikasi normativ-huquqiy hujjatlari bo‘yicha, O‘zbekistonning tabiiy resurslari bo‘yicha, davlat organlarining veb-saytlari bo‘yicha va umumiy foydalaniladigan boshqa axborot resurslari bo‘yicha ma’lumotlar bazasi kiradi.
Oldingi tahrirga qarang.
11. Boshqa axborot resurslarini bazaviy davlat axborot resurslari tarkibiga kiritish, shuningdek ularni shakllantirish, ulardan foydalanish va ularni qo‘llab-quvvatlash uchun mas’ullarni belgilash 2013-2020-yillarda O‘zbekiston Respublikasi Milliy axborot-kommunikatsiya tizimini rivojlantirish kompleks dasturi amalga oshirilishini muvofiqlashtirish Respublika komissiyasining takliflari asosida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qaroriga ko‘ra amalga oshiriladi.
(11-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
12. Davlat organlari, yuridik va jismoniy shaxslarning tor kasbiy, o‘ziga xos vazifalarini hal etishga mo‘ljallangan, foydalanilishi cheklab qo‘yilgan axborot resurslari maxsus davlat axborot resurslari hisoblanadi.
yuridik va jismoniy shaxslarning davlat sirlari va maxfiy axborotga ega bo‘lgan ixtisoslashtirilgan axborot resurslari kiradi.
14. Maxsus davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanishni ta’minlash ular tashkil etilishi uchun mas’ullar tomonidan amalga oshiriladi hamda vazirliklar, idoralar, yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan qo‘llab-quvvatlanadi.
15. Davlat axborot resurslari o‘zaro va tegishli xalqaro axborot resurslari bilan axborot-texnologik moslikni ta’minlashi zarur.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
16. Davlat axborot resurslarini shakllantirish ishlarini tashkil etish va muvofiqlashtirish O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi tomonidan amalga oshiriladi.
(16-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 27-iyundagi 171-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 26-son, 338-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
17. Davlat axborot resurslarini shakllantirish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi bilan kelishuv bo‘yicha ularni shakllantirish, ulardan foydalanish va ularni qo‘llab-quvvatlash uchun mas’ul bo‘lgan tegishli davlat organlari tomonidan belgilanadi.
(17-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 27-iyundagi 171-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 26-son, 338-modda)
18. Davlat axborot resurslarini shakllantirishda tomonlarning kelishuvi asosida yoki qonun hujjatlarida belgilangan tartibda yuridik va jismoniy shaxslarning axborot resurslaridan foydalanilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
Yaratiladigan davlat axborot resurslari davlat organlarining boshqa davlat axborot resurslari va axborot tizimlaridan axborot olishni nazarda tutmasligi kerak, agar ushbu axborot “Elektron hukumat” tizimi jismoniy va yuridik shaxslarining markaziy ma’lumotlar bazalarida mavjud bo‘lsa.
“Elektron hukumat” tizimi jismoniy va yuridik shaxslarining markaziy ma’lumotlar bazalarida mavjud bo‘lmagan jismoniy va yuridik shaxslar to‘g‘risidagi axborot saqlanishini ta’minlaydigan davlat axborot resurslari tegishli ravishda jismoniy va yuridik shaxslarning yagona identifikatorlaridan foydalanishlari kerak.
(18-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qaroriga asosan ikkinchi va uchinchi xatboshilar bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
Hujjatlashtirilgan axborotni davlat organlariga majburiy tartibda taqdim etadigan shaxslar unga va undan foydalanishga bo‘lgan o‘z huquqlarini yo‘qotmaydilar.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
Davlat axborot resurslarini hisobga olish va ro‘yxatdan o‘tkazish belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi tomonidan amalga oshiriladi.
(19-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 27-iyundagi 171-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 26-son, 338-modda)
20. Davlat axborot resurslaridan foydalanish tartibi unda joylashtiriladigan axborotning xususiyatiga va uning vazifasiga (hamma erkin foydalanishi mumkin bo‘lgan va erkin foydalanilishi cheklab qo‘yilgan) qarab belgilanadi.
Bunda foydalanuvchini autentifikatsiya qilmasdan va hisobga olmasdan hamma erkin foydalanishi mumkin bo‘lgan davlat axborot resurslaridan erkin foydalanish imkoni beriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Erkin foydalanishi cheklab qo‘yilgan davlat axborot resurslaridan foydalanishda foydalanuvchining harakatlarini hisobga olish, identifikatsiyalash va autentifikatsiya qilish majburiy hisoblanadi.
Harakatlarni hisobga olish, identifikatsiyalash va autentifikatsiya qilish usullari normativ hujjatlarga muvofiq tegishli davlat axborot resurslarini shakllantirish uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari tomonidan belgilanadi.
Oldingi tahrirga qarang.
(20-bandning beshinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2013-yil 31-dekabrdagi 355-sonli qaroriga asosan chiqarilgan — O‘R QHT, 2014-y., 2-son, 17-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
jismoniy va yuridik shaxslarning axborotdan foydalanish erkinligiga bo‘lgan huquqlarini amalga oshirish;
Davlat axborot resurslari mazkur Nizom va boshqa normativ hujjatlar talablariga muvofiq shakllantirilishi kerak.
22. Davlat axborot resurslari mazkur Nizom va boshqa normativ hujjatlar talablariga muvofiq muhofaza qilinishi kerak.
23. Davlat axborot resurslari axborot xavfsizligi axborotni muhofaza qilishning kompleks tashkiliy-texnik chora-tadbirlari va dasturiy-apparat vositalarini o‘z ichiga oluvchi tizim bilan ta’minlanishi kerak.
Davlat axborot resurslarining axborot xavfsizligini ta’minlash tizimi davlat organining o‘z axborot resurslarini muhofaza qilishga yondashuvini aks etiruvchi xavfsizlik siyosatiga muvofiq amalga oshirilishi kerak.
24. Tashkiliy chora-tadbirlar yuridik va jismoniy shaxslarni davlat axborot resurslarini tashkil etish, shakllantirish, ulardan foydalanish va ularni qo‘llab-quvvatlashga jalb etish tartibini boshqaradigan xatti-harakatlar va talablar ro‘yxatini o‘z ichiga olishi kerak.
25. Davlat sirlari hamda maxfiy axborotga tegishli deb hisoblangan davlat axborot resurslarini shakllantirish va ularga xizmat ko‘rsatish ishlari ularni shakllantirish, ulardan foydalanilishi va ularning qo‘llab-quvvatlanishi uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari tomonidan bajarilishi kerak.
Zaruriyat bo‘lganda, maxfiy axborotga ega bo‘lgan davlat axborot resurslarini tashkil etish va qo‘llab-quvvatlash uchun belgilangan tartibda yuridik shaxslarni jalb etishga yo‘l qo‘yiladi.
ruxsat berilmagan erkin foydalanishdan muhofaza qilishni, axborot resurslariga qo‘shimcha va o‘zgartirishlar kiritishni;
axborot xavfsizligini ta’minlash tizimining yaxlitligi va ish qobiliyati nazorat qilinishini ta’minlashi kerak.
27. Davlat axborot resurslarining axborot xavfsizligini ta’minlash tizimida foydalaniladigan axborotni muhofaza qilishning dasturiy-texnik vositalari litsenziyali va sertifikatlashtirilgan bo‘lishi kerak.
28. Davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari:
davlat axborot resurslarini shakllantirish uchun hujjatlashtirilgan axborotni taqdim etishni o‘z vakolatlari doirasida yuridik va jismoniy shaxslardan talab qilish;
davlat axborot resurslarini shakllantirishda yuridik va jismoniy shaxslarning axborot resurslaridan qonunda belgilangan tartibda foydalanish;
davlat axborot resurslaridan foydalanilganligi uchun to‘lov miqdorini aniqlash va belgilash huquqiga egadir.
Davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari qonun hujjatlariga muvofiq boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
29. Davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari o‘z vakolatlari doirasida:
davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish, shu jumladan majburiy taqdim etiladigan axborot taqdim etilishi, to‘planishi va ishlov berilishi tashkil etilishi bo‘yicha faoliyatni tashkil etishga;
davlat axborot resurslari muhofaza qilinishini, ularning holati, saqlanishi va ulardan foydalanish nazorat qilinishini tashkil etishga;
mazkur Nizomga va amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq davlat axborot resurslarini shakllantirish, ulardan foydalanish va erkin foydalanishni tashkil etishga qo‘yiladigan talablarga rioya qilishga;
Keyingi tahrirga qarang.
barchaning erkin foydalanishi mumkin bo‘lgan davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan, shu jumladan Internet tarmog‘i orqali erkin foydalanish imkoniyatini berish bo‘yicha tartibni jismoniy va yuridik shaxslar e’tiboriga yetkazishga majburdir.
Davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari qonun hujjatlariga muvofiq boshqa majburiyatlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
30. Davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari:
axborot bilan ishlash, davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish qoidalari buzilganligi, axborot ayirboshlashda huquqqa zid xatti-harakatlar sodir etilganligi;
Keyingi tahrirga qarang.
davlat axborot resurslari muhofaza qilinishi ta’minlanishi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda javobgar bo‘ladilar.
Keyingi tahrirga qarang.
Davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari qonun hujjatlariga muvofiq boshqacha tarzda ham javobgar bo‘lishlari mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
31. Davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanishda yuridik va jismoniy shaxslar:
qonun hujjatlarida belgilangan tartibda davlat axborot resurslarini tashkil etish, shakllantirish, qo‘llab-quvvatlash va saqlash;
Keyingi tahrirga qarang.
barchaning erkin foydalanishi mumkin bo‘lgan davlat axborot resurslarini shakllantirishda o‘z axborot resurslaridan, shuningdek yuridik va jismoniy shaxslarning axborot resurslaridan qonunda belgilangan tartibda foydalanish;
barchaning erkin foydalanishi mumkin bo‘lgan davlat axborot resurslarini shakllantirish uchun foydalaniladigan axborot tizimining texnik vositalarini ishlatish huquqiga egadir.
Yuridik va jismoniy shaxslar davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanishda qonun hujjatlariga muvofiq boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishlari mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
32. Yuridik va jismoniy shaxslar davlat axborot resurslarini shakllantirishda va ulardan foydalanishda:
axborotni hujjatlashtirish, davlat axborot resurslarini shakllantirish, ulardan foydalanish va erkin foydalanishni tashkil etish tartibiga va ular bo‘yicha talablarga rioya qilishga;
davlat axborot resurslarini shakllantirish va ularning mavjud bo‘lishini ta’minlashda litsenziyali dasturlardan va sertifikatlashtirilgan texnik vositalardan foydalanishga majburdir.
Yuridik va jismoniy shaxslar davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanishda qonun hujjatlariga muvofiq boshqa majburiyatlarga ham ega bo‘lishlari mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
33. Yuridik va jismoniy shaxslar davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanishda:
axborot bilan ishlash, davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanish qoidalari buzilganligi;
davlat axborot resurslaridagi axborotning o‘g‘irlanishi, yo‘qotilishi, buzib talqin etilishi, to‘sib qo‘yilishi, qalbakilashtirilishi;
mualliflik huquqi va intellektual mulk bo‘yicha qonun hujjatlari buzilishi uchun javobgar bo‘ladilar.
Keyingi tahrirga qarang.
Yuridik va jismoniy shaxslar davlat axborot resurslarini shakllantirish va ulardan foydalanishda qonun hujjatlariga muvofiq boshqacha tarzda ham javobgar bo‘lishlari mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
(ilova O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2013-yil 31-dekabrdagi 355-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2014-y., 2-son, 17-modda)
Ushbu Nizom davlat organlarining axborot tizimlariga umumiy talablarni, ularni yaratish tartibiga talablarni, shuningdek axborot tizimlarini yaratishda davlat organlarining vazifalarini belgilaydi.
1. Davlat organlarining axborot tizimi axborotlarni to‘plash, saqlash, qidirish, ishlash va ulardan foydalanishga imkon beradigan davlat axborot resurslari, axborot texnologiyalari va aloqa vositalarining tashkiliy jihatdan tartibga solingan yig‘indisi hisoblanadi.
2. Davlat organlarining axborot tizimlari O‘zbekiston Respublikasi milliy axborot tizimining tarkibiy qismi hisoblanadi.
3. Davlat organlarining axborot tizimini yaratishning maqsadi ularning faoliyati samaradorligini oshirish, ular tomonidan ko‘rsatiladigan axborot xizmatlari spektrini kengaytirish, kompyuter texnologiyalarining zamonaviy yutuqlarini qo‘llanish hisobiga davlat boshqa organlari, xo‘jalik yurituvchi birlashmalar, yuridik va jismoniy shaxslar bilan axborot bo‘yicha o‘zaro hamkorlikni tashkil etishdan iboratdir.
Keyingi tahrirga qarang.
4. Axborot resurslarini taqsimlash va ulardan foydalanishni nazorat qilish, yangi ehtiyojlarni o‘z vaqtida qondirish hamda paydo bo‘layotgan imkoniyatlarni tezda baholash, shuningdek davlat organining barcha tarkibiy bo‘linmalari faoliyatining samaradorligi, boshqaruvchanligini oshirish, uni muvofiqlashtirish orqali boshqaruvda zarur dinamizm darajasiga erishish davlat axborot tizimidan foydalanishning asosiy maqsadi hisoblanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
(5-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qaroriga asosan to‘rtinchi xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
dasturiy-apparatning ishonchli ishlashi va ularning uzilishlarga, shu jumladan foydalanuvchilarning tartibsiz ishlashi hollariga chidamliligini;
apparat va dasturiy vositalarni modernizatsiya qilish, tizimni yangi komponentlar bilan boyitish yo‘li bilan yanada kengaytirish imkoniyatini;
davlat organlari faoliyatining asosiy yo‘nalishlari bilan bog‘liq boshqa funksiyalarni ta’minlashi kerak.
davlat organlari tomonidan o‘zlarining asosiy vazifalari va funksiyalarini bajarishni qo‘llab-quvvatlashni ta’minlaydigan tranzaksion va hisobga olish tizimlari;
davlat organlari axborot tizimlari o‘rtasida idoralararo axborot bo‘yicha o‘zaro hamkorlik tizimlari;
davlat organlari faoliyatida amaliy jarayonlar va ma’muriy reglamentlarning qo‘llab-quvvatlanishini ta’minlaydigan resurslarni boshqarish tizimlari;
davlat organlari tomonidan o‘zlarining asosiy vazifalari va funksiyalarini bajarish natijalari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni to‘plash, ishlash, saqlash va tahlil qilishni ta’minlaydigan axborot-tahlil tizimlari;
foydalanishni boshqarish tizimlari (shu jumladan infratuzilma komponentlarini boshqarish tizimlari);
jismoniy va yuridik shaxslar bilan o‘zaro hamkorlik qilishning Internet yoki boshqa aloqa kanallari orqali, shu jumladan telefon xizmati ko‘rsatish portallari va markazlari orqali davlat organlari tomonidan axborotlar berilishini ta’minlaydigan tizimlari;
Keyingi tahrirga qarang.
davlat organlari xodimlari tomonidan o‘zlarining kundalik faoliyatida hujjatlarni tayyorlash va axborotlar almashish uchun foydalaniladigan idora tizimlari.
7. Davlat organlarining axborot tizimlari ishonchli va barqaror faoliyat ko‘rsatish talablariga javob berishi kerak.
axborotlarning foydalanishga qulayligi, ishonchliligi, to‘liqligi va ularning o‘z vaqtida berilishi;
maxfiylik — axborotlar tizimi axborot resurslaridan foydalanuvchilarga berilgan vakolatlar doirasida foydalanishning cheklanishini ta’minlash;
oshkoralik — boshqa axborot tizimlari va milliy axborot tizimlari bilan integratsiyalanish imkoniyati;
Keyingi tahrirga qarang.
ko‘lamlilik — axborotlar tizimlari tarkibiga dasturiy — apparat vositalarini qo‘shish, modernizatsiya qilish va shu kabi yo‘llar bilan axborot tizimlarining funksional imkoniyatlarini yanada kengaytirish imkoniyati;
himoyalanganlik — axborot tizimlari tarkibiga kiruvchi axborot resurslarining saqlanishini va yaxlitligini ta’minlash.
9. Davlat organlarining axborot tizimlari davlat budjeti mablag‘lari, davlat organlarining budjetdan tashqari mablag‘lari, shuningdek qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobiga yaratiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
10. Davlat organlarining axborot tizimlarini yaratish jarayonida buyurtmachi, ishlab chiquvchi, yetkazib beruvchi, bosh loyihalovchi tashkilotlar, turli qismlarni loyihalash, montaj qilish, sozlash tashkilotlari va boshqa tashkilotlar qatnashishi mumkin.
11. Davlat organlarining axborot tizimlarini yaratish quyidagi bosqichlardan iborat bo‘ladi: talablarni shakllantirish, konsepsiyani, texnik topshiriqni, eskiz va texnik loyihalarni ishlab chiqish, ishchi hujjatlarni tuzish, ishga tushirish va kuzatib borish.
12. Har qaysi bosqichdagi ishlarning mazmuni va axborot tizimlarini yaratish qatnashchilarining vazifalarini taqsimlash tegishli standartlar bilan belgilanadi.
Oldingi tahrirga qarang.
13. Davlat organlari axborot tizimlarining texnik hujjatlari 2013 — 2020-yillarda O‘zbekiston Respublikasi Milliy axborot-kommunikatsiya tizimini rivojlantirish kompleks dasturi amalga oshirilishini muvofiqlashtirish Respublika komissiyasining ishchi organi — O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligiga ekspertizaga taqdim etiladi.
Davlat organlari axborot tizimlarining texnik hujjatlari avtomatlashtirish va elektron shaklga o‘tkazish rejalashtiriladigan, bajariladigan ma’muriy tartib-taomillar to‘g‘risidagi axborot, ishlab chiquvchi bilan buyurtmachi tomonidan birgalikda avtomatlashtiriladigan faoliyat sohasining funksional va operatsion jarayonlarini qayta tashkil qilish va maqbullashtirish o‘tkazilganligi yoki o‘tkazish rejalashtirilganligi to‘g‘risidagi axborot, shuningdek uni o‘tkazish yakunlari bo‘yicha samaradorlik ko‘rsatkichlarini o‘z ichiga olishi kerak.
(13-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
14. 2013 — 2020-yillarda O‘zbekiston Respublikasi Milliy axborot-kommunikatsiya tizimini rivojlantirish kompleks dasturi amalga oshirilishini muvofiqlashtirish Respublika komissiyasining ishchi organi ekspertizani bir oy muddatda, zaruriyatga ko‘ra, manfaatdor vazirliklar va idoralarning mutaxassislarini jalb etgan holda o‘tkazadi.
(14-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
jarayonlarni elektron shaklga o‘tkazish uchun yo‘naltirilgan davlat xizmatlarini taqdim etishda funksional va operatsion jarayonlarning qayta tashkil qilinishi va maqbullashtirilishini o‘tkazish zarurati, muddatlar va asoslanmagan xarajatlarni qisqartirish va boshqalar;
(15-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qaroriga asosan uchinchi xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
16. Davlat organlarining axborot tizimlarini yaratish va moliyalashtirish faqat ijobiy ekspert xulosasi olingandan keyin amalga oshiriladi.
17. Axborot tizimlarini yaratish ishlari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda davlat organlari, yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan bajarilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
Davlat organlarining yaratiladigan axborot tizimlari davlat organlarining boshqa davlat axborot resurslaridan va axborot tizimlaridan axborot olishni nazarda tutmasligi kerak, agar ushbu axborot “Elektron hukumat” tizimi jismoniy va yuridik shaxslarining markaziy ma’lumotlar bazalarida mavjud bo‘lsa.
(17-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qaroriga asosan xatboshi bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
18. Davlat organlarining axborot tizimlarini foydalanishga topshirish qabul qilib olish bo‘yicha maxsus komissiya tomonidan amalga oshiriladi, uning tarkibiga 2013 — 2020-yillarda O‘zbekiston Respublikasi Milliy axborot-kommunikatsiya tizimini rivojlantirish kompleks dasturi amalga oshirilishini muvofiqlashtirish Respublika komissiyasining kamida 3 nafar vakili, ularning kasb bo‘yicha tajribasini va axborot texnologiyalari sohasidagi ko‘nikmalarini hisobga olgan holda kiritiladi.
(18-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 17-dekabrdagi 365-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 50-son, 628-modda)
19. Davlat organlarining axborot tizimlari majburiy ravishda hisobga olinadi va ro‘yxatdan o‘tkaziladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
Davlat organlarining axborot tizimlarini hisobga olish va ro‘yxatdan o‘tkazish O‘zbekiston Respublikasi Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi tomonidan amalga oshiriladi.
(19-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2015-yil 27-iyundagi 171-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2015-y., 26-son, 338-modda)
20. Davlat organlarining axborot tizimlari ushbu Nizom va boshqa normativ hujjatlar talablariga muvofiq himoya qilinadi.
21. Davlat organlarining axborot tizimlarida axborot xavfsizligi axborotlarni himoya qilishning tashkiliy-texnik chora-tadbirlar kompleksini hamda dasturiy-apparat vositalarini o‘z ichiga oladigan tizim bilan ta’minlanishi kerak.
22. Tashkiliy chora-tadbirlar yuridik va jismoniy shaxslarni davlat organlarining axborot tizimlarini loyihalash, yaratish va ulardan foydalanish hamda ularni qo‘llab-quvvatlashga jalb etishni tartibga soluvchi harakatlar va talablar ro‘yxatidan iborat bo‘ladi.
23. Davlat sirlariga yoki maxfiy axborotlarga mansub axborotlarni ishlaydigan axborot tizimlarini yaratish ishlari ularni yaratish va qo‘llab-quvvatlash uchun mas’ul bo‘lgan davlat organlari tomonidan bajarilishi kerak.
Zarurat bo‘lganda, davlat organlarining axborot tizimlarini yaratish va qo‘llab-quvvatlash uchun maxfiy axborotlarni ishlaydigan yuridik shaxslarni belgilangan tartibda jalb etishga yo‘l qo‘yiladi.
24. Davlat organlarining axborot tizimlarida qo‘llanadigan axborotlarni himoya qilishning dasturiy-texnik vositalari litsenziyalangan, sertifikatlangan bo‘lishi va quyidagilarni:
axborotlarni shakllantirish, uzatish, foydalanish, ishlash va saqlashda ma’lumotlarning yaxlitligini;
boshqaruvni (axborot tizimlari resurslaridan foydalanish huquqlarini belgilash, ro‘yxatga olish daftarlaridagi axborotlarni ishlash, himoya tizimini o‘rnatish va olib tashlash);
foydalanuvchilarning kirish va chiqish harakatlarini, shuningdek axborot tizimi resurslaridan foydalanish huquqlari buzilishlarini ro‘yxatga olishni;
25. Foydalanuvchilarning axborotlarni himoya qilishning kriptografik vositalaridan, shu jumladan elektron — raqamli imzo vositalaridan foydalangan holda davlat organlarining axborot tizimidagi ishlari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshirilishi kerak.
Keyingi tahrirga qarang.
26. Davlat sirlariga yoki maxfiy axborotga ega bo‘lgan axborotlarni ishlash uchun mo‘ljallangan axborot tizimlarining texnik vositalari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda majburiy sertifikatlanishi kerak.
Keyingi tahrirga qarang.
27. Maxfiy axborotlar mavjud bo‘lgan va ular ishlanadigan axborot tizimlarini xalqaro axborot tarmoqlariga, shu jumladan Internet tarmog‘iga kiritish ularni himoya qilish bo‘yicha zarur chora-tadbirlar ko‘rilgandan keyin amalga oshiriladi.
Maxfiy va mutlaqo maxfiy axborotlarga ega bo‘lgan va ularni ishlaydigan axborot tizimlarini xalqaro axborot tarmoqlariga, shu jumladan Internet tarmog‘iga kiritishga yo‘l qo‘yilmaydi.
28. Davlat organlari axborot tizimlarining axborot xavfsizligini ta’minlash tizimi xavfsizlikka tahdidni, shuningdek ularning normal ishlashining buzilishi bilan bog‘liq sabablar va shart-sharoitlarni o‘z vaqtida aniqlashni ta’minlaydigan tegishli xavfsizlik siyosati bilan amalga oshirilishi kerak.
Oldingi tahrirga qarang.
281. Davlat organlarining davlat sirlariga yoki maxfiy axborotlarga mansub axborot bilan ishlash uchun mo‘ljallangan axborot tizimlari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda axborot xavfsizligi talablariga muvofiq majburiy attestatsiyadan o‘tkazilishi kerak.
(281-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2011-yil 7-noyabrdagi 296-sonli qaroriga asosan kiritilgan — O‘R QHT, 2011-y., 45-46-son, 472-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
29. Ishlab chiqish va foydalanishning barcha bosqichlarida axborot tizimlarining axborot xavfsizligini ta’minlash vositalari va usullari axborot tizimining maqsadiga qarab hamda axborot xavfsizligini ta’minlash sohasida amaldagi normativ hujjatlarga muvofiq davlat organlari tomonidan belgilanadi.
o‘z axborot tizimlarini axborotlar ayirboshlash uchun boshqa axborot tizimlari bilan tarmoqlararo bog‘lashni belgilangan tartibda amalga oshirish.
Keyingi tahrirga qarang.
o‘z axborot tizimlarining milliy axborot tizimlariga kiruvchi axborot tizimlari bilan hamda xalqaro axborot tizimlari bilan muvofiqligini ta’minlash;
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.