LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 3-martdagi 45-sonli “O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish hamda ba’zilarini o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblash to‘g‘risida (“O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida” O‘zbekiston Respublikasining 2013-yil 30-apreldagi O‘RQ-352-son Qonuni)”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
O‘zbekiston Respublikasi mustaqil deb e’lon qilinganligi munosabati bilan, standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash milliy respublika tizimini yaratish zaruriyatidan kelib chiqib, shuningdek, Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligi davlatlari o‘rtasidagi xo‘jalik, savdo, ilmiy-texnikaviy va boshqa munosabatlarni saqlab qolish, jahon mamlakatlari bilan savdo-iqtisodiy va ilmiy-texnikaviy hamkorlikdagi texnikaviy to‘siqlarni bartaraf etish maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Oldingi tahrirga qarang.
(1-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori bilan o‘z kuchini yo‘qotgan)
2. O‘zbekiston Respublikasining Davlat standartlash tizimining ilova qilinayotgan Asosiy prinsiplari tasdiqlansin.
3. Respublika manfaatlarini ko‘zlab, standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash sohasida yagona ilmiy-texnikaviy siyosatni shakllantirish, shuningdek, bu sohadagi ishlarga umumiy metodologik rahbarlikni ta’minlash uchun birlashma bazasida sobiq SSSR Davlat standartining respublika hududida joylashgan tashkilotlari imkoniyatlarini birlashtirish negizida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi (“O‘zdavstandart”) tashkil etilsin.
O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi zimmasiga O‘zbekiston Respublikasining standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash masalalari bo‘yicha milliy organi funksiyasi yuklatilsin. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi sobiq SSSR Davlat standartining O‘zbekiston Respublikasidagi huquqiy vorisi deb belgilansin.
4. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi tarkibiga standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash masalalariga ixtisoslashgan tashkilotlar kiritilib, ayni bir vaqtda quyidagi o‘zgartishlar kiritilsin:
mahsulot sifatini boshqarish, standartlash va metrologiya sohasidagi rahbar xodimlar va mutaxassislarning malakasini oshirish Butunittifoq institutining Sharq filiali — uni standartlash, metrologiya, sertifikatsiyalash va mahsulot sifatini boshqarish sohasidagi tadqiqotlar va kadrlar tayyorlash O‘zbekiston institutiga aylantirgan holda;
O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markaziga bo‘ysunuvchi Qoraqalpog‘iston, barcha viloyatlar, Qo‘qon hamda Chirchiq standartlash va metrologiya markazlari — ularni standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash mintaqa markazlariga aylantirgan holda.
5. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi to‘g‘risidagi ilova qilinayotgan Nizom tasdiqlansin. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi bir oy muddat ichida uning tarkibiga kiruvchi tashkilotlar to‘g‘risidagi Nizomni ishlab chiqsin va tasdiqlasin.
Keyingi tahrirga qarang.
6. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi bir oy muddat ichida O‘zbekiston Respublikasida standartlar va o‘lchov vositalari ustidan davlat nazorati to‘g‘risidagi Ustav va Nizom loyihalarini Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun taqdim etsin.
7. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi 1992-yilning birinchi yarmida O‘zbekiston Respublikasining Davlat standartlash tizimini ishlab chiqsin va respublikaning manfaatdor tashkilotlari bilan birgalikda tasdiqlasin. Ushbu davlat tizimiga barcha vazirliklar, idoralar, uyushmalar, konsernlar, birlashmalar, kichik va qo‘shma korxonalar, kooperativlar hamda O‘zbekiston Respublikasi hududidagi boshqa xo‘jalik organlarining amal qilishi majburiydir.
8. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi O‘zbekistonning taraqqiyot istiqbolini belgilash qo‘mitasi, Moliya vazirligi, Adliya vazirligi, Davlat qurilish ishlari qo‘mitasi, Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi va Sog‘liqni saqlash vazirligi bilan birgalikda 1992-yilning II choragida standartlarni, texnikaviy shartlarni va metrologiya qoidalarini buzganlik uchun javobgarlik to‘g‘risidagi Nizomni ishlab chiqsin va tasdiqlasin.
Mazkur qaror tasdiqlangunga qadar sobiq SSR Ittifoqining davlat boshqaruv organlari tomonidan tasdiqlangan standartlarni, texnikaviy shartlarni va metrologiya qoidalarini buzganlik uchun sanksiyalarni qo‘llanish bo‘yicha amaldagi huquqiy normalarga amal qilinsin.
Oldingi tahrirga qarang.
(9, 10-bandlar O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori bilan o‘z kuchini yo‘qotdi)
11. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi bosh direktoriga maishiy, tibbiy, sanatoriya-kurort hamda xizmat ko‘rsatishning boshqa turlari bo‘yicha vazirlar uchun nazarda tutilgan imtiyozlar, bosh direktorning birinchi o‘rinbosari va o‘rinbosarlariga vazirning birinchi o‘rinbosarlari va o‘rinbosarlariga, markaz Kengashining a’zolariga — respublika vazirliklari hay’atlari a’zolari uchun nazarda tutilgan imtiyozlar tatbiq etilsin.
Keyingi tahrirga qarang.
12. SSSR Ministrlar Sovetining “SSSRda standartlash ishlarini tashkil qilish to‘g‘risida” 1985-yil 7-yanvardagi 13-son qarori yuzasidan O‘zbekiston SSR Ministrlar Sovetining 1985-yil 22-fevraldagi 100-son qarori (O‘zSSR QT, 1985-y., 2-son, 6-modda) o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
Oldingi tahrirga qarang.
mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning (keyingi o‘rinlarda mahsulotlar deb yuritaladi) aholining hayoti, salomatligi va mol-mulki, atrof muhit uchun xavfsizligi, resurslarni tejash masalalarida iste’molchilarning va davlatning manfaatlarini himoya qilish;
fan va texnika taraqqiyoti darajasiga, shuningdek, aholi va xalq xo‘jaligining ehtiyojlariga muvofiq mahsulotlarning sifati hamda raqobatbardoshligini oshirish;
resurslarning barcha turlarini tejashga, ishlab chiqarishning texnik-iqtisodiy ko‘rsatkichlarini yaxshilashga ko‘maklashish;
tabiiy va texnogen falokatlar va boshqa favqulodda vaziyatlar yuzaga kelishi xavf-xatarini hisobga olgan holda xalq xo‘jaligi obyektlarining xavfsizligini ta’minlash;
iste’molchilarni ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar nomenklaturasi va sifati to‘g‘risidagi to‘liq va ishonarli axborot bilan ta’minlash;
ishlab chiqaruvchi (sotuvchi, ijro etuvchi) ma’lum qilgan mahsulot sifati to‘g‘risidagi ko‘rsatkichlarni tasdiqlash.
(1-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
2. Respublikada standartlashga doir ishlarni maqbul darajada tashkil etish, muvofiqlashtirish va ta’minlash funksiyasini quyidagilar amalga oshiradilar:
Oldingi tahrirga qarang.
Umuman O‘zbekiston Respublikasi bo‘yicha —O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi standartlashtirish, metrologiya va sertifikatlashtirish markazi;
Keyingi tahrirga qarang.
(2-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
Oldingi tahrirga qarang.
Qurilish va qurilish industriyasi sohasida —loyihalash va konstruksiyalash ham shunga kiradi —O‘zbekiston Respublikasi Davlat arxitektura va qurilish qo‘mitasi;
(2-bandning uchinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
tabiiy resurslardan foydalanish va atrof muhitni ifloslanishdan va boshqa zararli ta’sirlardan muhofaza qilishni tartibga solish sohasida — O‘zbekiston Respublikasi Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi;
O‘zbekiston Respublikasi sanoati tomonidan ishlab chiqariladigan tibbiyot maqsadlaridagi mahsulotlar, tibbiyot texnikasi buyumlari, dori-darmonlar va tarkibida inson uchun zararli moddalar bo‘lgan mahsulotlar sohasida — O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligi.
Mazkur idoralar va Sog‘liqni saqlash vazirligi (birkitilgan sohalar bo‘yicha) amaldagi respublika standartlarini va ularga kiritilgan o‘zgartishlarni ko‘rib chiqadilar, tasdiqlaydilar, muddatini uzaytiradilar va bekor qiladilar. Respublika standartlarini ishlab chiqish va qayta ko‘rib chiqish yuqorida qayd etilgan organlar tomonidan tasdiqlangan grafikka muvofiq amalga oshiriladi. Respublika standartlari, texnikaviy shartlari va ularga o‘zgartishlar, ularni tasdiqlash darajasidan qat’i nazar, O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazida davlat ro‘yxatiga olinishi kerak.
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasida standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash ishlariga umumiy metodik rahbarlikni O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi ta’minlaydi.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
3. Standartlar va texnikaviy shartlarni ishlab chiqish buyurtmachilari vazirliklar, idoralar, konsernlar, uyushmalar, korxonalar hamda tegishli mahsulot (xizmatlar) turlarini ishlab chiqaruvchi va ulardan foydalanuvchi boshqa tuzilmalardir. Bu ishlarni mablag‘ bilan ta’minlash buyurtmachilarning mablag‘i, shu jumladan, shartnoma asosida markazlashtiriladigan mablag‘lar hisobidan amalga oshiriladi. Standartlash bo‘yicha bazaviy tashkilotlar, standartlashtirish bo‘yicha texnikaviy qo‘mita to‘g‘risidagi Namunaviy nizomga muvofiq tashkil etiladigan standartlashtirish bo‘yicha texnikaviy qo‘mitalar shuningdek, tegishli mahsulot (xizmatlar) turlarini ishlab chiqaruvchi yoki foydalanuvchi korxonalar, tashkilotlar va boshqa tuzilmalar standartlar va texnikaviy shartlarni ishlab chiquvchilar hisoblanadilar.
(3-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
4. Standartlar va texnikaviy shartlarni ishlab chiquvchi tashkilotlar shu standartlar va texnikaviy shartlarda majburiy va tavsiya etiladigan talablarni nazarda tutishlari kerak.
Oldingi tahrirga qarang.
Mahsulotlar, atrof muhit, aholi salomatligi va mol-mulkining xavfsizligini ta’minlash, mahsulotlarning texnikaviy va axborot jihatdan bir-biriga monandligi, resurslarni tejashi, o‘zaro almashuvchanligini, ularni nazorat qilish, tamg‘alash usullarining birligini ta’minlash uchun belgilanadigan talablar va O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari bilan belgilangan boshqa talablar idoraviy bo‘ysunishi va mulkchilik shakllaridan qat’i nazar davlat korxonalari, tashkilotlari, shuningdek, tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanuvchi fuqarolar tomonidan rioya qilinishi majburiy hisoblanadi.
Import qilinadigan mahsulot, agar uning majburiy talablar borasida O‘zbekiston Respublikasida amalda bo‘lgan standartlarga muvofiqligi tasdiqlanmagan bo‘lsa, yetkazib berilishi va foydalanishi mumkin emas.
(4-bandning ikkinchi va uchinchi xatboshilar O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
Tavsiya etiladigan talablarga mahsulotning iste’mol va boshqa xususiyatlarini aks ettiruvchi talablar kiradi. Ularni qo‘llanish zaruriyatini tayyorlovchi va iste’molchi (buyurtmachi) shartnomalar tuzilayotganda belgilaydi.
Oldingi tahrirga qarang.
(4-bandning to‘rtinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgust 410-sonli qarori tahririda)
5. Korxonalar, birlashmalar, konsernlar, uyushmalar va boshqa xo‘jalik organlari korxonaning yangidan yaratiladigan va chiqariladigan mahsulotiga standart ishlab chiqishlari va tasdiqlashlari mumkin. Buning uchun davlatlararo va respublika standartlarining mahsulotga nisbatan nazarda tutilgan majburiy talablariga rioya etgan holda bunday standartlarning talablari davlatlararo va respublika standartlari ko‘rsatkichlaridan ortiq bo‘lishi yoki iste’molchilarning talablarini qondiradigan bo‘lishi kerak.
Agar standartlarning talablari xalq xo‘jaligi talablarini qondiradigan bo‘lsa, O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi tomonidan belgilangan tartibda xalqaro, mintaqa va xorijiy mamlakatlarning milliy standartlarini respublika standartlari va texnikaviy shartlari sifatida qo‘llanishga yo‘l qo‘yiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
1. O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash markazi (“O‘zdavstandart”) davlat boshqaruv organi bo‘lib, standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash masalalariga ixtisoslashgan hamda davlat va uning qatnashchilari manfaatlarini ko‘zlab xo‘jalik hisobi, o‘zini o‘zi mablag‘ bilan ta’minlash va o‘zini o‘zi boshqarish prinsiplari asosida, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi budjetidan ajratiladigan mablag‘ hisobiga birgalikda faoliyat ko‘rsatadigan tashkilotlarni birlashtiradi.
2. “O‘zdavstandart” O‘zbekiston Respublikasida standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalashga rahbarlik qiladi, uning ahvoli va rivojlanishi uchun javob beradi, O‘zbekiston Respublikasi Davlat standartlash tizimining Asosiy prinsiplariga muvofiq bu sohada yagona texnika siyosatini shakllantiradi va belgilaydi.
“O‘zdavstandart” sobiq SSSR Davlat standartining O‘zbekiston Respublikasidagi huquqiy vorisidir. Uning zimmasiga O‘zbekiston Respublikasining standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash masalalari bo‘yicha milliy organi funksiyasini bajarish yuklatilgan.
3. “O‘zdavstandart”ga markaz tarkibiga kiruvchi, mustaqil balansga ega bo‘lgan, “O‘zdavstandart” tuzilgan paytda qaror topgan xo‘jalik faoliyatining hamma turlarini saqlab qolgan, yuridik shaxs huquqiga ega bo‘lgan tashkilotlar bo‘ysunadi.
Oldingi tahrirga qarang.
4. “O‘zdavstandart” markazi tarkibiga kiruvchi tashkilotlar o‘z faoliyatini O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasida korxonalar to‘g‘risida”, “Standartlashtirish to‘g‘risida”, “Metrologiya to‘g‘risida”, “Mahsulotlar va xizmatlarni sertifikatlashtirish to‘g‘risida” O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga, mazkur Nizomga va “O‘zdavstandart” markazi tomonidan tasdiqlangan korxonalar va tashkilotlarning ustavlariga muvofiq amalga oshiradilar.
(4-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
5. “O‘zdavstandart” yuridik shaxs bo‘lib, bank muassasalarida so‘m va chet el valyutasida o‘zining maxsus schyotini ochadi. Mablag‘larning tushum va xarajatlar hisobi so‘m va chet el valyutasida alohida olib boriladi. “O‘zdavstandart” korxonalar egasi, ijara hamda qonunda nazarda tutilgan boshqa asoslarda alohida mulkka, mustaqil balansga ega bo‘ladi, o‘z nomidan mulkiy huquqqa ega bo‘lishi, sud yoki hakamlik sudida da’vogar va javobgar bo‘lishi mumkin. “O‘zdavstandart” o‘ziga tegishli bo‘lgan, qonunchilik bo‘yicha jazolanishi mumkin bo‘lgan mulk yuzasidan o‘z majburiyatlari bo‘yicha javob beradi.
Davlat va uning organlari “O‘zdavstandart” majburiyatlari bo‘yicha va “O‘zdavstandart” davlat va uning organlari majburiyatlari bo‘yicha javob bermaydilar.
6. “O‘zdavstandart” o‘z shtampi, firma blankasi va boshqa rekvizitlarga, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining Davlat gerbi tasvirlangan hamda o‘z nomi o‘zbek va rus tillarida yozilgan muhrga ega bo‘ladi.
“O‘zdavstandart” belgilangan tartibda Respublikaning boshqa shaharlarida va uning tashqarisida o‘z korxonalari va tashkilotlarini, filiallari va bo‘limlarini, kichik korxonalarini ta’sis etishi mumkin.
Oldingi tahrirga qarang.
7. Quyidagi vazifalarni amalga oshirish yo‘li bilan mahsulotlarning raqobatbardoshligini oshirishda respublika xalq xo‘jaligiga ko‘maklashish, standartlashtirish, metrologiya va sertifikatlashtirishni rivojlantirish maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Davlat standartlari tizimi, Sertifikatlashtirish milliy tizimining faoliyatini ta’minlash va takomillashtirish “O‘zdavstandart” markazining bosh vazifasi hisoblanadi.
standartlarda va texnikaviy shartlarda mahsulot sifatiga, aholining hayoti va sog‘lig‘i uchun xavfsizlikni, atrof muhitni muhofaza etishni ta’minlashga qaratilgan jarayonlar va xizmatlarga, mahsulotning mosligi va o‘zaro almashuvchanligiga majburiy talablar qo‘yish, resurslarni tejash;
idoraviy bo‘ysunishidan va mulkchilik shaklidan qat’i nazar, davlat, kooperativ, ijara, aksionerlik, qo‘shma hamda boshqa korxonalar va tashkilotlarda sifatni davlat tomonidan baholash, nazorat qilish, bundan maqsad odamlarning hayoti va sog‘lig‘i xavfsiz bo‘lishi, atrof muhitni muhofaza qilish, mahsulotning mosligi va bir-birining o‘rnini to‘ldirishi resurslarni tejashi bilan bog‘liq bo‘lgan standartlar va texnikaviy shartlarning majburiy talablariga taalluqli davlat va iste’molchilarning talablarini himoya qilish, shuningdek, eksportga chiqariladigan va import bo‘yicha keltiriladigan mahsulot sifatini davlat tomonidan nazorat qilishdir;
mahsulotni, birinchi navbatda majburiy sertifikatsiya qilinadigan oziq-ovqat tovarlari va qishloq xo‘jaligi mahsulotini hamda eksportga chiqariladigan mahsulotni sinash va sertifikatsiyalash ishlarini tashkil etish;
respublika standartlarini va ularga o‘zgartishlarni tasdiqlash, davlat ro‘yxatiga olish, korxona mahsuloti (xizmatlar)ga texnikaviy shartlarni, standartlarni va ularga o‘zgartishlarni davlat ro‘yxatiga olish;
o‘lchovlarning yagonaligi va ishonchliligini, fizik kattaliklar birligi etalonlarini tegishli darajada saqlash za rivojlantirishni ta’minlash;
moddalar va materiallarning standart namunalarini attestatsiyadan o‘tkazish ishlarini tashkil etish;
o‘lchovlarning namunaviy vositalarini ishlab chiqarish va yuqori darajada aniq o‘lchov texnikasini tuzatish;
“O‘zdavstandart” markazi sinov bo‘linmalari (markazlari) ni attestatsiya va akkreditatsiya qilish “O‘zdavstandart” standartlash va metrologiya markazlarini, shuningdek, idoraviy metrologiya xizmatlarini, sinash markazlarini, o‘lchov, analitik, kalibrlash laboratoriyalarini akkreditatsiyalash;
standartlash, metrologiya, mahsulotni sinash va sertifikatsiyalashning asosiy yo‘nalishlarini, istiqbolli rejalarini va rivojlantirishning uzoq muddatli istiqbollarini ishlab chiqish;
standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash sohasida Qonunchilik aktlarini ishlab chiqish bo‘yicha takliflar kiritish;
standartlash, metrologiya, mahsulot sifatini boshqarish, sinash va sertifikatsiyalash sohasidagi yutuqlarning ilmiy-texnikaviy targ‘iboti;
mahsulotni davlat yo‘li bilan nazorat qilish va sertifikatsiyalash natijalarini tahlil etish hamda shu asosda mahsulotning sifatini va raqobatdorligini oshirish va sifatni ta’minlash tizimini takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish;
“O‘zdavstandart” tashkilotlarining ishlab chiqarish bazasini rivojlantirishning, kengaytirish, qayta qurish va texnika bilan qayta qurollantirish va kapital qurilishning umumiy vazifalarini hal etish uchun investitsiya sohasidagi yagona strategiyani ro‘yobga chiqarish;
standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash sohasida chet el firmalari bilan tashqi iqtisodiy aloqalarning va ilmiy-texnikaviy hamkorlikning yangi shakllarini rivojlantirish;
standartlash, metrologiya, sifatni boshqarish, mahsulotni sinash va sertifikatsiyalash sohasida ilmiy va muhandis-texnik kadrlar tayyorlash;
standartlar va davlat metrologiya nazorati (davlat nazoratining avtomatlashtirilgan boshqaruv tizimi) ustidan davlat nazoratining avtomatlashtirilgan tizimini yaratish;
vazirliklar, idoralar, uyushmalar, konsernlar, korxonalar, tashkilotlar, kooperativlarning standartlash, metrologiya, mahsulotni sinash va sertifikatsiyalash sohasidagi faoliyatiga metodik rahbarlik qilish va uni muvofiqlashtirish;
parallelizmga va tekshirishlarning bir-birini takrorlashiga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida standartlar va davlat metrologiya nazorati ustidan davlat nazoratini amalga oshirayotganda qonunchilikka rioya qilish masalalari yuzasidan huquqni muhofaza qilish va nazorat organlari bilan birgalikda harakat qilish.
O‘zbekiston davlat standartlash, metrologiya va serifikatsiyalash markazining ruxsati bilan tekshirish uchun aniq topshiriqni ko‘rsatgan holda “O‘zdavstandart” tashkilotlari tomonidan savdo va xizmatlar ko‘rsatish korxonalarida, ular qaysi idoraga bo‘ysunishlari va mulkchilik shakllaridan qat’i nazar, tekshirishlar o‘tkazish;
sertifikatlangan mahsulotda standartlarga rioya qilinishi, bir turdagi mahsulotlarni sertifikatlashtirish bo‘yicha akkreditatsiya qilingan organlar va sinov laboratoriyalari (markazlari) tomonidan sertifikatlashtirish qoidalariga rioya qilinishi ustidan davlat tekshiruvi va nazoratini amalga oshirish;
(7-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
Oldingi tahrirga qarang.
8. “O‘zdavstandart” markazi o‘zining ishlab chiqarish-xo‘jalik, moliyaviy faoliyatini ishlab chiqiladigan yillik va uzoq muddatli dasturlar va prognozlar asosida tashkil qiladi va rivojlanish istiqbollarini belgilaydi.
(8-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
Oldingi tahrirga qarang.
9. “O‘zdavstandart” markazi o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari, idoralari, uyushmalari, konsernlari, davlat boshqaruvining boshqa organlari bilan bevosita hamkorlik qiladi.
(9-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
10. “O‘zdavstandart” rahbariyati o‘z tasarrufidagi tashkilotlarning huquqlarini O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonunlariga muvofiq holda himoya qilishni ta’minlaydi, davlat hokimiyati va boshqaruvining markaziy, mahalliy organlarida ularning manfaatlarini himoya qiladi, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining qonunchilik aktlariga zid bo‘lmagan boshqa funksiyalarni bajaradi.
11. “O‘zdavstandart” o‘z nomidan shartnomalar tuzishi, bank kreditidan foydalanishi, xorijiy banklarning tijorat kreditlarini jalb etishi, qonunda ruxsat etilgan tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirishi mumkin. Shuningdek, u o‘z huquqlari doirasida ham respublikada, ham uning tashqarisida vatanimizdagi va xorijiy birlashmalar, korxonalar, firmalar bilan, shuningdek, alohida fuqarolar bilan har qanday bitimlar (tashqi savdo, kredit, veksel bitishuvlari) va boshqa yuridik aktlar tuzishi, qimmatdor qog‘ozlar bozorida qatnashishi, Vazirlar Mahkamasi bilan kelishgan holda qo‘shma korxonalar, shu jumladan, mamlakatimizdagi va chet ellardagi xorijiy firmalar, kichik korxonalar (firmalar, markazlar) barpo etishi, boshqa korxonalar (tashkilotlar) bilan munosabatlarda o‘z tasarrufidagi tashkilotlarning manfaatlarini himoya qilishi mumkin.
Oldingi tahrirga qarang.
mahsulotni standartlashtirish, metrologiya, sinash va sertifikatlashtirish masalalarini hal qilishda davlat boshqaruvi organlari, tegishli vazirliklar, idoralar, uyushmalar, konsernlar, korxonalar, tashkilotlar, jamoat birlashmalari jalb qilinsin.
(12-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1994-yil 12-avgustdagi 410-sonli qarori tahririda)
respublika vazirliklari, idoralari, uyushmalari, konsernlari, korxonalari, tashkilotlari, ilmiy-texnika jamiyatlari, matlubot jamiyatlaridan “O‘zdavstandart” zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘lgan materiallarni olish;
vazirliklar, idoralar, uyushmalar, konsernlarning mas’ul xodimlaridan, korxonalar va tashkilotlarning, shu jumladan, O‘zbekiston Respublikasi hududida joylashgan xorijiy sheriklar bilan birgalikda ochilgan qo‘shma korxonalar va tashkilotlar rahbarlarining standartlash, metrologiya, mahsulotni sinash va sertifikatsiyalash masalalari bo‘yicha axborotlarini tinglab borish;
respublika xalq xo‘jaligi uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan standartlash bo‘yicha texnika qo‘mitalari, standartlash, metrologiya, mahsulotni sinash va sertifikatsiyalash muammolarini ko‘rib chiquvchi muvaqqat ilmiy-texnika komissiyalarini tuzish;
standartlar, texnikaviy shartlar va metrologiya qoidalarini buzganlik uchun javobgarlik to‘g‘risidagi Nizom ishlab chiqilgunga qadar korxonalarga va tashkilotlarga nisbatan standartlarni, texnikaviy shartlarni va metrologiya qoidalarini buzganlik uchun sobiq SSSRning boshqaruv organlari tomonidan tasdiqlangan sanksiyalarni qo‘llanish yuzasidan amaldagi huquqiy normalarga muvofiq, davlat nazorati natijalari bo‘yicha huquqiy choralar va iqtisodiy sanksiyalarni qo‘llanish;
mahsulotning texnikaviy darajasini va sifatini ta’minlamaydigan hamda iste’molchilarning talablariga va amaldagi qonunchilikka zid bo‘lgan me’yoriy-texnika hujjatlarining amal qilish muddatini bekor qilish, cheklash yoki qayta ko‘rib chiqish to‘g‘risidagi qarorlarni bajarish yuzasidan majburiy qarorlar qabul qilish.
13. “O‘zdavstandart” zaxira (sug‘urta) fondini tuzadi. Uning mablag‘laridan “O‘zdavstandart” Kengashining qaroriga muvofiq o‘z tasarrufidagi tashkilotlarga foiz olinmaydigan yoki imtiyozli kredit shaklida moliyaviy yordam ko‘rsatish uchun foydalaniladi.
tasarrufidagi tashkilotlarning ilmiy-texnika, ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlantirishning muammolari va dasturlarini mablag‘ bilan ta’minlash uchun maqsadli badallari;
tasarrufidagi tashkilotlarning zaxira (sug‘urta) fondini tashkil qilish uchun maqsadli badallari. Fondning foydalanilmagan qoldiqlari kelgusi yilga o‘tkaziladi va olib qo‘yilmaydi;
15. Tashkilotlarning maqsadli badallari va to‘lovlarining miqdori, ulardan foydalanish tartibi “O‘zdavstandart” Kengashi tomonidan belgilanadi.
16. “O‘zdavstandart” o‘ziga qarashli mulk va vositalardan o‘z tasarrufidagi tashkilotlar manfaatlari uchun foydalanadi, ham respublikada, ham undan tashqarida har qanday harakatdagi va ko‘chmas mulkni qurishi va ta’mirlashi, sotib olishi, ajratib olishi, ijaraga olishi va topshirishi, qonunga zid kelmaydigan boshqa ishlarni amalga oshirishi mumkin.
18. Tasarrufdagi tashkilotlarning moliya-xo‘jalik faoliyati ikki yilda kamida bir marta taftish qilinadi.
19. “O‘zdavstandart”ga Vazirlar Mahkamasi tomonidan lavozimga tayinlanadigan va ozod etiladigan bosh direktor boshchilik qiladi.
Bosh direktor o‘rinbosarlari, Vazirlar Mahkamasi bilan kelishgan holda, “O‘zdavstandart”ning bosh direktori tomonidan lavozimga tayinlanadilar va ozod etiladilar.
Bosh direktor va uning o‘rinbosarlari zimmasiga ayni bir vaqtda lavozimi bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasining standartlar va o‘lchov vositalarini nazorat qilish bo‘yicha bosh davlat inspektori va uning o‘rinbosarlari vazifasi ham yuklatiladi.
“O‘zdavstandart”ning Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va shaharlardagi standartlash, metrologiya va sertifikatsiyalash mintaqa markazlarining direktorlari o‘z lavozimiga ko‘ra ayni bir vaqtda Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyat, shahar standartlar va o‘lchov vositalarini nazorat qilish bo‘yicha bosh davlat inspektorlari, ularning o‘rinbosarlari esa Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyat va shahar standartlar va o‘lchov vositalarini nazorat qilish bo‘yicha bosh davlat inspektorining o‘rinbosarlari hisoblanadilar.
Standartlar va o‘lchov vositalarini davlat yo‘li bilan nazorat qilib borish topshirilgan “O‘zdavstandart”ning bo‘lim boshliqlari, ularning o‘rinbosarlari, bosh mutaxassislari, mansabdor shaxslari o‘z lavozimiga ko‘ra ayni bir vaqtda standartlar za o‘lchov vositalarini nazorat qilish bo‘yicha davlat inspektorlari hisoblanadilar.
Standartlar va o‘lchov vositalarini davlat yo‘li bilan nazorat qiluvchi mansabdor shaxslar davlat nazoratchisi yoki “O‘zdavstandart” tomonidan belgilangan tartibda davlat tekshiruvchisi sifatida attestatsiyadan o‘tkazilishi kerak.
“O‘zdavstandart” vazifalariga muvofiq ishlab chiqarish-xo‘jalik va boshqa faoliyatga rahbarlik qilish;
tasarrufdagi tashkilotlar bilan birgalikda iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishning, fan-texnika taraqqiyotining, kadrlar siyosatining joriy va istiqbolli rejalarini ishlab chiqish va belgilash;
Vazirlar Mahkamasiga va davlat boshqaruvining tegishli organlariga “O‘zdavstandart”ning faoliyati haqida belgilangan tartibda hisobotlar va axborot taqdim etish;
manfaatdor tashkilotlarni jalb etgan holda, respublika vazirliklari, idoralari, uyushmalari, konsernlari, korxonalari, tashkilotlari va fuqarolarining “O‘zdavstandart” faoliyati hamda standartlar va metrologiya qoidalarining buzilishi bilan bog‘liq bo‘lgan masalalar bo‘yicha shikoyatlar va da’volarini ko‘rib chiqish.
21. Tasarrufdagi korxonalar va tashkilotlarning rahbarlari bosh direktor tomonidan shartnoma asosida lavozimga tayinlanadi va lavozimdan ozod etiladi.
22. “O‘zdavstandart”ning bosh direktori huzurida maslahat organi — Kengash tuziladi. Uning vazifasi mahsulotni standartlash, metrologiya, sinash va sertifikatsiyalashni rivojlantirishning eng muhim muammolarini ko‘rib chiqish va ular yuzasidan qarorlar qabul qilishdir.
Kengash qarori oddiy, ko‘pchilik ovoz berish yo‘li bilan qabul qilinadi va qarorlar bilan rasmiylashtiriladi.
Kengash ishi “O‘zdavstandart” rahbariyati tomonidan tasdiqlangan Kengash haqidagi Nizom asosida amalga oshiriladi.
23. “O‘zdavstandart” o‘z tasarrufidagi tashkilotlardan “O‘zdavstandart” funksiyalarini amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan faoliyat haqida operativ ma’lumotlar va davriy hisobotlar oladi. Tasarrufdagi tashkilotlar belgilangan statistik va buxgalteriya hisobotini taqdim etadilar.
24. “O‘zdavstandart” belgilangan tartibda operativ buxgalteriya va statistik hisob olib boradi, Vazirlar Mahkamasiga va tegishli organlarga ishlab chiqarish-xo‘jalik faoliyatining barcha turlari bo‘yicha tasdiqlangan forma bo‘yicha va belgilangan muddatlarda hisobot tuzadi va topshiradi, hisobotlar va balanslarning ishonchliligini ta’minlaydi.
25. “O‘zdavstandart”ni qayta tashkil etish va tugatish, belgilangan tartibda, Vazirlar Mahkamasining qaroriga binoan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.