O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Bandlik sohasida davlat siyosatini yanada takomillashtirish va mehnat organlari faoliyati samaradorligini tubdan oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2017-yil 24-maydagi PF-5052-son Farmonini hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi faoliyatini tashkil etish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2017-yil 24-maydagi PQ-3001-son qarorini bajarish yuzasidan, shuningdek mehnat organlari faoliyatini yanada takomillashtirish maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi to‘g‘risidagi nizom 1-ilovaga muvofiq;
O‘zbekiston Respublikasining Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasi mablag‘larini shakllantirish va ulardan foydalanish tartibi to‘g‘risidagi nizom 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
Keyingi tahrirga qarang.
2. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi markaziy apparati, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri hududiy mehnat bosh boshqarmalari xodimlariga mehnat organlari tizimida uzoq muddat ishlaganlik uchun har yilgi bir yo‘la to‘lanadigan mukofot belgilansin.
Belgilab qo‘yilsinki, uzoq muddat ishlaganlik uchun har yilgi bir yo‘la to‘lanadigan mukofotni berish yil mobaynidagi ish yakunlariga ko‘ra, Xodimlar mehnatini rag‘batlantirish va mehnat organlarining moddiy-texnika bazasini mustahkamlash jamg‘armasi mablag‘lari hisobidan amalga oshiriladi.
3. O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo‘mitasi O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligiga uning vakolatiga kiradigan masalalar yuzasidan zarur statistik ma’lumotlarni bepul taqdim etilishini ta’minlasin.
4. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi Vazirlik hay’atining soni va tarkibiy ro‘yxatini ikki hafta muddatda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritsin.
5. Vazirlar Mahkamasining “Mehnat organlari faoliyatini tashkil etishni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2016-yil 20-apreldagi 117-son qarori (O‘zbekiston Respublikasi QT, 2016-y., 4-son, 26-modda) o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
6. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosari J.A. Qo‘chqorov zimmasiga yuklansin.
1. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi (keyingi o‘rinlarda Vazirlik deb ataladi) bandlik va mehnat munosabatlari sohasidagi siyosatni amalga oshiruvchi davlat boshqaruvi organi hisoblanadi va o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga hisobot beradi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari;
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Tashqi mehnat migratsiyasi masalalari agentligi, unga bo‘ysunuvchi Fuqarolarni chet ellarda ishga joylashtirish bo‘yicha mintaqaviy byurolar, Chet ellarga ishga ketayotgan fuqarolarni ko‘niktirish markazlari va chet ellardagi vakolatxonalar;
Mehnat organlari xodimlarining malakasini oshirish respublika kurslari (Bandlik va mehnatni muhofaza qilish Respublika ilmiy markazi ta’sischisi hisoblanadi);
Oldingi tahrirga qarang.
(2-bandning yettinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 22-yanvardagi 39-sonli qaroriga asosan chiqarilgan — Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 23.01.2018-y., 09/18/39/0608-son)
Toshkent shahrida ishsizlarni kasb-hunarga tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish o‘quv markazi;
mas’uliyati cheklangan jamiyat shaklidagi “Axborot-kompyuter markazi “Mehnat.uz”” (Bandlik va mehnatni muhofaza qilish Respublika ilmiy markazi ta’sischisi hisoblanadi);
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Jamoat ishlari jamg‘armasi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari hamda tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari Vazirlikka hamda tegishli ravishda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashiga, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligiga, viloyatlar, shaharlar va tumanlar hokimliklariga bo‘ysunadilar va hisobot beradilar.
3. Vazirlik o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga va qonunlariga, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga, shuningdek ushbu Nizomga amal qiladi.
4. Vazirlik o‘z vazifalari va funksiyalarini amalga oshirishda davlat boshqaruvining boshqa organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari va boshqa tashkilotlar bilan o‘zaro hamkorlik qiladi.
5. Vazirlik yuridik shaxs hisoblanadi, O‘zbekiston Respublikasi Davlat gerbi tasviri tushirilgan va o‘z nomi yozilgan muhrga, mustaqil balansga, banklarda hisob raqamlariga, shu jumladan valyuta hisob raqamlariga ega bo‘ladi.
Vazirlikning qisqartirilgan nomi davlat tilida “Mehnat vazirligi”, rus tilida “Mintruda” deb yuritiladi.
6. Quyidagilar Vazirlik va uning hududiy tuzilmalarining vazifalari va faoliyati yo‘nalishlari hisoblanadi:
mehnat bozoridagi haqiqiy holatni respublikamiz mintaqalari bo‘yicha chuqur tahlil qilish asosida aholi bandligini ta’minlashga doir hududiy va tarmoq dasturlarini ishlab chiqish va ularning bajarilishini muvofiqlashtirish, yangi ish o‘rinlari tashkil etish bo‘yicha davlat buyurtmalarini ishlab chiqish va aholining ijtimoiy ehtiyojmand qatlamlari uchun ish joylari kvotasini belgilash yuzasidan aniq maqsadga yo‘naltirilgan kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish;
mehnat organlariga murojaat qilgan ishsizlarni ishga joylashtirishni ta’minlash, aholini jamoat ishlariga, birinchi navbatda, yirik investitsiya loyihalarini amalga oshirishga, yo‘l va uy-joy kommunal infratuzilmasini qurish, ta’mirlash va rekonstruksiya qilishga, shaharlar va tumanlarni obodonlashtirishga, mavsumiy qishloq xo‘jaligi ishlarida ishtirok etishga jalb etish;
ishga joylashishga muhtoj shaxslarni, ayniqsa, band bo‘lmagan yoshlarni, imkoniyati cheklangan shaxslarni va ishsizlarni iqtisodiyotning hamda mehnat bozorining real talablaridan kelib chiqqan holda, kasb-hunarga tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish tizimini tubdan takomillashtirish;
vazirliklar, idoralar va xo‘jalik boshqaruvi organlari bilan birgalikda oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarining bitiruvchilarini ular egallagan mutaxassisliklarga muvofiq ishga joylashtirishni ta’minlash chora-tadbirlarini amalga oshirish;
mehnat bozorini tartibga solish, bandlik, mehnatga doir munosabatlar, mehnat muhofazasi, kasbiy va mehnat standartlari, tender tenglikka rioya etilishi, band bo‘lmagan aholini kasb-hunarga tayyorlash va qayta tayyorlash, ishsizlarni ijtimoiy himoya qilish sohasida bozor munosabatlari sharoitlariga mos keladigan normativ-huquqiy hujjatlarni ishlab chiqish, amalga oshirish va ularning bajarilishini nazorat qilish;
ilg‘or axborot texnologiyalarini ishga joylashtirish jarayoniga faol joriy etish, jumladan, Milliy vakansiyalar bazasini yaratish va doimiy rivojlantirib borish;
ishga joylashishga ko‘maklashish bo‘yicha xizmatlar ko‘rsatish bozorida zamonaviy infratuzilma va raqobat muhitini yaratish, aholi bandligini ta’minlash masalalarida davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari, joylardagi mahalliy hokimiyat organlari, ta’lim muassasalari, nodavlat tashkilotlari, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari va jamoatchilikning o‘zaro hamkorligini ta’minlashning samarali mexanizmlarini shakllantirish;
bandlik va mehnat muhofazasi sohasida qonunchilikka rioya etilishi yuzasidan nazoratni ta’minlash, mehnat sharoitlari ekspertizasini amalga oshirish, mehnat munosabatlarini, mehnatni moddiy rag‘batlantirish mexanizmlarini yanada takomillashtirish bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni amalga oshirish;
aholi va ish beruvchilar o‘rtasida mehnat huquqlari va muhofazasi masalalari bo‘yicha keng axborot-tushuntirish ishlarini olib borish;
kam ta’minlangan oilalarga nafaqalar va moddiy yordam to‘lanishi bo‘yicha monitoringni amalga oshirish, mehnatga layoqatli oila a’zolarining bandligini ta’minlash va tadbirkorlik faolligini oshirish orqali oilani kam ta’minlanganlikdan chiqarish yuzasidan individual dasturlarni ishlab chiqish.
7. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri hamda uning o‘rinbosarlari quyidagi vazifa va ustuvorliklarning amalga oshirilishi uchun shaxsan javob beradilar:
aholi bandligini ta’minlash bo‘yicha hududiy va tarmoq dasturlarini ishlab chiqish va ularning bajarilishini tizimli ravishda muvofiqlashtirishni, bandlikning samarali shakllarini rivojlantirishni, mehnat bozorining va aholining alohida ijtimoiy-demografik guruhlari talabini hisobga olgan holda ish o‘rinlari tashkil etish bo‘yicha davlat buyurtmalarini shakllantirishni ta’minlash;
ixtisoslashtirilgan bo‘sh ish o‘rinlari yarmarkalarini tashkil etish va o‘tkazish, mehnat organlari tomonidan aholiga va ish beruvchilarga ko‘rsatilayotgan xizmatlar sifatini oshirish va ulardan qulay foydalanishni ta’minlash orqali ishsizlarni, yoshlarni, birinchi navbatda, kasb-hunar kollejlari va oliy ta’lim muassasalarining bitiruvchilarini hamda aholining boshqa ijtimoiy zaif toifalarini ishga joylashtirish bo‘yicha tizimli ishlarni tashkil etish;
mehnat bozoriga birinchi marotaba kirib kelayotgan, o‘z biznesini boshlamoqchi bo‘lgan yoshlarning tadbirkorlik tashabbuslarini rag‘batlantirish va amalga oshirishda ko‘maklashish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish va kiritish, ishga joylashishga muhtoj hisoblanuvchi band bo‘lmagan aholi manfaati uchun kasbga qayta tayyorlash va malakasini oshirishning, Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasining ushbu maqsadlarga ajratiladigan mablag‘larini muvofiq ravishda ko‘paytirgan holda, samarali tizimini yaratish;
kam ta’minlangan oilalarning manzilli ijtimoiy himoyasini hamda nafaqalar va moddiy yordam to‘lashning belgilangan tartibiga rioya etilishi yuzasidan nazoratni kuchaytirish chora-tadbirlarini amalga oshirish, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari bilan birgalikda bunday oilalarni tadbirkorlikka va hunarmandchilikka jalb etish hamda aholining o‘zini o‘zi ish bilan ta’minlashining turli shakllarini rivojlantirishni rag‘batlantirish bo‘yicha amaliy choralar ko‘rish.
a) aholi bandligini ta’minlash, mehnat bozorini rivojlantirish va tartibga solish sohasida dasturiy hujjatlarni ishlab chiqish masalalari bo‘yicha:
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi bilan birgalikda, jamiyatni isloh qilishning maqsadi va ustuvorliklaridan kelib chiqqan holda, davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlarining, ilmiy-tadqiqot institutlarining zamonaviy bozor munosabatlari mexanizmlari va vositalari asosida aholi bandligini ta’minlash va mehnat bozorini izchil rivojlantirish strategiyasini ishlab chiqish bo‘yicha ishlarini tashkil etadi va muvofiqlashtiradi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi va Davlat statistika qo‘mitasi bilan birgalikda respublika va hududlarni demografik va iqtisodiy rivojlantirish prognozlari asosida mehnat resurslarining prognoz balanslarini va aholi bandligini ta’minlash bo‘yicha samarali chora-tadbirlar kompleksini ishlab chiqadi;
manfaatdor vazirliklar va idoralar hamda mahalliy davlat hokimiyati organlari bilan birgalikda ish o‘rinlari tashkil etishning hududiy va tarmoq dasturlarini, bandlikning samarali shaklarini ishlab chiqishni va amalga oshirishni muvofiqlashtiradi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi bilan birgalikda ish o‘rinlari tashkil etish bo‘yicha davlat buyurtmalarini, iqtisodiyotni tuzilmaviy isloh va diversifikatsiya qilish bo‘yicha dasturlar, hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish bo‘yicha kompleks dasturlari bilan uzviy bog‘lagan holda, qisqa muddatli (bir yil), o‘rta muddatli (ikki-uch yil) va uzoq muddatli (uch yildan ortiq) davrlar uchun shakllantiradi;
mahalliy davlat hokimiyati organlari bilan birgalikda ixtisoslashtirilgan bo‘sh ish o‘rinlari yarmarkalarini tashkil etish va o‘tkazish, mehnat organlari tomonidan aholiga va ish beruvchilarga ko‘rsatilayotgan xizmatlar sifatini oshirish va ulardan qulay foydalanishni ta’minlash orqali ishsizlarni, yoshlarni, birinchi navbatda, kasb-hunar kollejlari va oliy ta’lim muassasalarining bitiruvchilarini hamda aholining boshqa ijtimoiy zaif toifalarini ishga joylashtirish bo‘yicha dasturlar ishlab chiqadi va tasdiqlaydi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi hamda Oliy va o‘rta maxsus ta’limi vazirligi bilan birgalikda, mehnat resurslari balansining prognoz parametrlari asosida, hududlar va iqtisodiyot tarmoqlari bo‘yicha oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi yo‘nalishlari uchun mutaxassislar tayyorlash yuzasidan davlat buyurtmalarini shakllantiradi;
mehnat bozorida vaziyat tang bo‘lgan mintaqalarda ish o‘rinlari tashkil etish bo‘yicha maqsadli dasturlar ishlab chiqishni muvofiqlashtiradi hamda manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari bilan birgalikda ularni ishlab chiqishda ishtirok etadi;
manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan birgalikda o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi hamda oliy ta’lim muassasalari bitiruvchilarining bandligini tadqiq qiladi hamda uning natijalari asosida ishchi kadrlarning va oliy ta’lim muassasalarida mutaxassislarning kasb tayyorgarligi yo‘nalishlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar ishlab chiqadi;
iqtisodiyotni isloh qilish va tarkibiy qayta o‘zgartirish davomida, shuningdek tashkilotlar qayta tashkil etilganda, bankrot bo‘lishi va tugatilishi natijasida ishdan bo‘shatiladigan xodimlarni ish bilan ta’minlash va ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli mintaqaviy dasturlar ishlab chiqilishini muvofiqlashtiradi;
bandlik va ish o‘rinlarini tashkil etish hududiy dasturlarini ishlab chiqishda mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlariga metodik va amaliy yordam ko‘rsatadi;
manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari, tijorat banklari bilan birgalikda o‘z biznesini boshlamoqchi bo‘lgan fuqarolarni, shu jumladan o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarining bitiruvchilarini iqtisodiy jihatdan qo‘llab-quvvatlash va rag‘batlantirish bo‘yicha maqsadli dasturlarni ishlab chiqadi va amalga oshiradi;
mehnat bozoriga birinchi marotaba kirib kelayotgan, o‘z biznesini boshlamoqchi bo‘lgan yoshlarning tadbirkorlik tashabbuslarini rag‘batlantirish va amalga oshirishda ko‘maklashish, ishga joylashishga muhtoj hisoblanuvchi band bo‘lmagan aholi manfaati uchun kasbga qayta tayyorlash va malakasini oshirishning, Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasining ushbu maqsadlarga ajratiladigan mablag‘larini muvofiq ravishda ko‘paytirgan holda samarali tizimini yaratish bo‘yicha takliflar ishlab chiqadi;
respublika va ma’muriy-hududiy tuzilmalarning mehnat resurslari soni hamda tarkibini o‘rganadi, uni takomillashtirishga doir takliflar ishlab chiqadi;
tashkilotlarda ish o‘rinlarining eng kam miqdori ajratilishi va ularga ish topishda qiynalayotgan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan aholining ayrim toifalariga mansub shaxslarning ishga qabul qilinishi masalalarini o‘rganadi va tahlil qiladi, bunday shaxslarni ishga joylashtirish bo‘yicha tashkilotlarda kvota o‘rnatish yuzasidan takliflar ishlab chiqadi;
aholining bandligi darajasi va tarkibini yanada to‘liq va xolisona baholashni ta’minlash, mehnat bozoridagi mavjud nomutanosibliklarni va ularning sabablarini, ishga joylashishga muhtoj shaxslarni aniqlash maqsadida mehnat bozorining holati monitoringini tashkil etadi hamda shu asosda tarmoqlar va hududlar bo‘yicha yangi ish o‘rinlari tashkil etishning yillik buyurtmalarini shakllantiradi;
aholi, shu jumladan yoshlar, ayollar, imkoniyatlari cheklangan shaxslar, ishdan bo‘shatilgan xodimlar va aholining boshqa toifalari bandligini va ularning ishga joylashtirilishi bo‘yicha ma’lumotlar shakllantirilishi va tahlil etilishini tashkil qiladi;
bo‘sh ish joylari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni yig‘ish va tahlil qilishni tashkil etadi, belgilangan tartibda taqdim etiladigan bo‘sh ish joylari hisobini yuritadi va ular haqidagi ma’lumotlarni axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalangan holda aholiga yetkazadi;
ish o‘rinlari tashkil etish, aholini ishga joylashtirish va mehnat bozori holati jarayonlarining tizimli monitoringini yuritadi va shu asosda, aholi bandligini oshirish bo‘yicha samarali chora-tadbirlarni ishlab chiqadi;
mehnat migratsiyasi jarayonlarini tahlil qiladi, tashqi mehnat migratsiyasining sabablari va omillarini aniqlaydi;
ilmiy-tadqiqot tashkilotlari bilan birgalikda yoshlar va ish bilan band bo‘lmagan aholining kasb-hunarga xohishini va mehnat yo‘nalishlarini aniqlash uchun sotsiologik tadqiqotlar o‘tkazadi;
v) band bo‘lmagan aholi va mustaqil ravishda o‘zini o‘zi band qilgan fuqarolarning hisobini yuritish masalalari bo‘yicha:
O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi bilan birgalikda oilaviy tadbirkorlik va hunarmandchilik faoliyati bilan band bo‘lgan fuqarolarni hisobga olishni tashkil qiladi;
mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari bilan birgalikda shaxsiy yordamchi va dehqon xo‘jaliklarida chorvachilik, dehqonchilik, parrandachilik, baliqchilik va qishloq xo‘jaligining boshqa faoliyat turlarida band bo‘lgan fuqarolarning hisobini yuritish va bandligini tartibga solish chora-tadbirlarini amalga oshiradi;
dehqon va fermer xo‘jaliklarida ishlayotgan fuqarolar, shuningdek tadbirkorlar uchun belgilangan mehnat kafolatlari amalga oshirilishini tashkil etadi;
odam savdosi jabrdiydalariga yordam berish va ularni himoya qilish ishlarini belgilangan tartibda tashkil etadi;
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari va ichki ishlar organlari bilan birgalikda vaqtinchalik bir martalik va mavsumiy ishlarda, — mehnat shartnomasi yoki fuqarolik-huquqiy shartnomasini rasmiylashtirmasdan band bo‘lgan shaxslarni hisobga olish chora-tadbirlarini amalga oshiradi;
aholining bandligi shakllarini kengaytirish bo‘yicha, bu borada yangi shakllarni joriy etish va an’anaviy shakllarni kengaytirishga qaratilgan, uslubiy va me’yoriy-huquqiy asoslarni ishlab chiqadi;
kasanachilik, oilaviy tadbirkorlik, hunarmandchilik faoliyati va aholining o‘zini o‘zi ish bilan ta’minlashining boshqa shakllari rivojlantirilishini rag‘batlantirish va qo‘llab-quvvatlash yuzasidan takliflar tayyorlaydi;
davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlariga, mahalliy davlat hokimiyati organlariga va boshqa tashkilotlarga yirik korxonalar bilan fuqarolar o‘rtasida kooperatsiya asosida kasanachilikni tashkil etishni kengaytirish, shuningdek oilaviy tadbirkorlik va hunarmandchilikni rivojlantirish masalalarida yordam ko‘rsatadi;
nodavlat notijorat tashkilotlariga va boshqa tashkilotlarga nogironlar uchun ish o‘rinlari tashkil etishda va ularni ishga joylashtirishda yordam ko‘rsatadi;
nogironlar mehnatidan foydalanish bo‘yicha ixtisoslashtirilgan tashkilotlar tashkil etishga va rivojlantirishga, nogironlar bandligini ta’minlashda kasanachilik va boshqa faoliyat turlarini rivojlantirishga ko‘maklashadi;
d) oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarining bitiruvchilarini ish bilan ta’minlash sohasida:
oliy va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarining bitiruvchilariga, ularni kelgusida ish bilan ta’minlash maqsadida aniq ish beruvchilarni biriktirish bo‘yicha tizimli kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirishda ishtirok etadi;
manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda bitiruvchilarning ish bilan ta’minlanganligi tizimli monitoringini amalga oshiradi, ularni ishga joylashtirishda to‘sqinlik qilayotgan tizimli muammolarni aniqlaydi va, shu asosda, bitiruvchilarning bandligini ta’minlash bo‘yicha takliflar ishlab chiqadi;
yoshlar, shu jumladan umumta’lim maktablarining yuqori sinflari o‘quvchilari o‘rtasida, mehnat bozori va bandlikning rivojlanishi istiqbollariga mos ravishda, kelajakdagi mehnat faoliyati yo‘nalishini tanlash va kasbiy-malakaviy rejalarni shakllantirish bo‘yicha axborot va kasbga yo‘naltirish ishlarini muvofiqlashtiradi;
e) ishsizlarni, nogironlarni va aholining mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlasha olmaydigan boshqa toifalarini mehnat bozorida raqobatbardoshliklarini oshirish sohasida:
ishsiz fuqarolarni, nogironlarni va aholining mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlasha olmaydigan boshqa toifalarini kasb-hunarga qayta tayyorlashni va ularning malakasini oshirishni tashkil qilishda ishtirok etadi;
ishsizlarni va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlasha olmaydigan shaxslarni kasb-hunarga qayta tayyorlashni va malakasini oshirishni tashkil etish masalalarida davlat-xususiy tadbirkorlik hamkorligining samarali mexanizmlarini shakllantirishda ko‘maklashadi;
mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlashishga qodir bo‘lmagan shaxslarni ishga joylashtirish uchun tashkilotlarda kvotalangan ish o‘rinlarini (eng kam ish o‘rinlari sonini) belgilash bo‘yicha mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlarining faoliyatini muvofiqlashtiradi va bunday shaxslar ishga joylashishi uchun ish beruvchilar tomonidan ish o‘rinlari ajratilishi yuzasidan nazoratni ta’minlaydi;
j) band bo‘lmagan aholini ishga joylashtirishni ta’minlash va aholi bandligiga ko‘maklashish xizmatlari ko‘rsatishni kengaytirish masalalari bo‘yicha:
tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlariga ish qidirib murojaat qilgan fuqarolarning ishga joylashishini ta’minlaydi;
aholiga ishga joylashish va bandlikni ta’minlash sohasida xizmatlar ko‘rsatishda nodavlat sektorining rolini oshirish va rivojlantirish yuzasidan kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish va qonunchilikni takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqadi;
O‘zbekiston Respublikasi hududida ish qidirayotgan shaxslarga ishga joylashishlarida ko‘maklashish faoliyatini amalga oshirayotgan nodavlat tashkilotlariga, shu jumladan ularga uslubiy yordam ko‘rsatish orqali ularning malakaviy raqobatbardoshligini oshirish bo‘yicha pulli xizmatlar ko‘rsatadi;
ishga joylashtirish sohasida, tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari bazasida, “yagona oyna” tamoyili asosida kompleks xizmatlar ko‘rsatish bo‘yicha zamonaviy ofislar tashkil etilishini ta’minlaydi;
ishga joylashtirish va aholi bandligini ta’minlash sohalariga axborot-kommunikatsiya texnologiyalari keng joriy etilishini, fuqarolarni ishga joylashtirish jarayonlarini yengillashtirish imkonini beruvchi hammabop ma’lumotlar bazasi yaratilishini ta’minlaydi;
ishsizlar va ularning oila a’zolarini O‘zbekiston Respublikasi Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasi mablag‘lari hisobidan moddiy qo‘llab-quvvatlash ta’minlanishini belgilangan tartibda tashkil etadi;
z) ishsizlar va band bo‘lmagan aholini kasbga qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish masallari bo‘yicha:
mehnat organlari tizimida ishsizlar va band bo‘lmagan aholini kasb-hunarga o‘qitish mintaqaviy markazlarini tashkil etadi va ularning faoliyatini muvofiqlashtiradi;
kasb-hunar kollejlari bazasida ishsizlar va band bo‘lmagan aholini (kasb-hunarga qayta tayyorlashning maxsus qisqa muddatli dasturlari bo‘yicha) kasb-hunarga qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishni tashkil etadi;
O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligining O‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi markazi bilan birgalikda ishsizlar va band bo‘lmagan aholini, mehnat bozorida talabga ega bo‘lgan kasblar va mutaxassisliklar bo‘yicha kasb-hunarga qayta tayyorlash va malakasini oshirish qisqa muddatli kurslarining o‘quv dasturlarini ishlab chiqadi va tasdiqlaydi;
mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari bilan birgalikda jamoat ishlarining hajmi va turlarini aniqlaydi va vaqtinchalik band bo‘lmagan fuqarolarni yirik investitsiya loyihalarida, yo‘l va uy-joy kommunal infratuzilmasining qurilishida, ularni ta’mirlash va rekonstruksiya qilishda, shahar va tumanlarni obodonlashtirishda, mavsumiy qishloq xo‘jaligi ishlarida tashkil etiladigan jamoat ishlaridagi ishtirokini tashkil qiladi;
band bo‘lmagan fuqarolarning jamoat ishlaridagi ishtirokining belgilangan tartibda moliyalashtirilishini ta’minlaydi;
Vazirlik huzuridagi Jamoat ishlari jamg‘armasining, O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining G‘aznachiligida, G‘aznachilikning Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri bo‘yicha boshqarmalarida ochiladigan g‘aznachilik shaxsiy hisob raqamlaridagi, jamoat ishlari moliyalashtiriladigan mablag‘lar jamlanishini ta’minlaydi;
k) mehnatga haq to‘lash va normalashtirish, mehnat standartlarini joriy etish va mehnat munosabatlarini takomillashtirish masalalari bo‘yicha:
davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlarining mehnatni normalash va ishchi kasblarining hamda mutaxassislar va xizmatchilar lavozimlarining tarif-malaka tavsifnomalarini ishlab chiqish, shuningdek qonun hujjatlarida belgilangan tartibda ishchilarning asosiy kasblari bo‘yicha ishchilarga malaka razryadlari berish masalalari bo‘yicha ishlarni muvofiqlashtiradi;
manfaatdor davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari bilan birgalikda eng muhim ijtimoiy-mehnat normalari va normativlarining ro‘yxatini aniqlaydi va ularning ishlab chiqilishini muvofiqlashtiradi;
manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar ishtirokida mehnat va bandlik sohasiga oid normativ-huquqiy hujjatlar va boshqa hujjatlarning loyihalarini ishlab chiqadi;
mehnat va bandlik sohasidagi normativ-huquqiy hujjatlarga rioya etilishi yuzasidan belgilangan tartibda davlat nazoratini amalga oshiradi;
belgilangan tartibda asosiy xizmatchilar lavozimlari va ishchi kasblarining klassifikatorini, tarmoqlararo xaraktyerga ega bo‘lgan alohida lavozimlar va kasblar bo‘yicha kasbiy-malakaviy tasniflarni ishlab chiqadi;
Xizmatchilar lavozimlari va ishchi kasblarining tasdiqlangan Klassifikatorida ko‘rsatilgan ishchi kasblari va xizmatchilar lavozimlari nomlarining ilgari normativ-huquqiy va boshqa hujjatlarda ishlatilgan kasblar va lavozimlarga aynanligini va mutanosibligini belgilaydi;
davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlariga va boshqa tashkilotlarga mehnatni normalash, zamonaviy mehnat standartlarini joriy etish, mehnatga haq to‘lashni tashkil etish, ishlar, kasblar va lavozimlarning tarif-malaka ma’lumotnomalarida aks ettirilmagan lavozimlar va ishlarni tarif setkasining tegishli razryadlariga kiritish masalalarida amaliy va uslubiy yordam beradi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi, Moliya vazirligi va manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda iqtisodiyotning alohida tarmoqlari va sektorlari uchun xodimlar sonining va mehnatga haq to‘lash fondining minimal normativlarini ishlab chiqadi va tasdiqlaydi;
manfaatdor davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari bilan birgalikda davlat va xo‘jalik boshqaruv organlari uchun lavozimlar kiritish va boshqaruv xodimlari, xizmat ko‘rsatuvchi va texnik xodimlar sonining normativlarini belgilash shartlarini ishlab chiqishda qatnashadi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi, Moliya vazirligi hamda boshqa manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan birgalikda ish haqi, pensiyalar, nafaqalar, stipendiyalarning eng kam miqdorini belgilashga doir takliflar tayyorlaydi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi, Moliya vazirligi va Davlat soliq qo‘mitasi bilan birgalikda aholi daromadlarini davlat tomonidan tartibga solish mexanizmini takomillashtirishga doir takliflarni tayyorlashda qatnashadi;
mehnatni moddiy rag‘batlantirish mexanizmlarini va mehnatga haq to‘lashni tartibga solish usullarini takomillashtirishga doir chora-tadbirlarni ishlab chiqishda qatnashadi;
mehnatga haq to‘lash tizimini, yagona tarif setkasini, ish haqini tumanlar bo‘yicha tartibga solishni takomillashtirish yuzasidan takliflar ishlab chiqadi;
O‘zbekiston Respublikasi Hukumati nomidan O‘zbekiston Kasaba uyushmalari Federatsiyasi Kengashi hamda ish beruvchilarning respublika darajasidagi birlashmalari o‘rtasidagi Bosh bitimni tayyorlashda va tuzishda qatnashadi;
tegishli kasaba uyushmalari organlarining (xodimlar boshqa vakillik organlarining) hamda ish beruvchilarning (ular birlashmalarining) takliflariga ko‘ra tarmoq va hududiy bitimlari tuzishda qatnashadi;
mehnat shartnomalarining, shu jumladan elektron shaklda (masofadan) tuziladigan shartnomalarning yangi shakllarini ishlab chiqadi va joriy etadi;
har yili, joriy kalendar yiliga, Ish vaqtining normasi hisobini yarim yilliklar, choraklar va oylar bo‘yicha ishlab chiqadi va tasdiqlaydi;
l) mehnat va mehnat muhofazasi to‘g‘risidagi qonunchilikning bajarilishini ta’minlash masalalari bo‘yicha:
tashkilotlar tomonidan, ularning tashkiliy huquqiy shakli va xo‘jalik faoliyati turidan qat’i nazar, mehnat qonunchiligiga va mehnatni muhofaza qilish, ish beruvchining fuqarolik javobgarligini majburiy sug‘urta qilish va ishlab chiqarishdagi baxtsiz hodisalardan sug‘urtalash, shuningdek mehnat sharoitlari noqulay ishlarda ishlayotgan xodimlarga kafolatlar va kompensatsiyalar berilishi yuzasidan davlat nazorati va tekshiruvini amalga oshiradi;
tashkilotlar tomonidan nogironlar uchun ijtimoiy infratuzilma obyektlariga to‘sqinliksiz kirish sharoitlari ta’minlanishi yuzasidan belgilangan tartibda davlat nazoratini amalga oshiradi;
mehnat va mehnat muhofazasi to‘g‘risidagi qonunchilikning bajarilishini ta’minlash maqsadida me’yoriy-huquqiy hujjatlar va boshqa hujjatlar loyihalarini manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan birgalikda ishlab chiqadi;
mehnat va aholi bandligi masalalarini tartibga soluvchi me’yoriy-huquqiy hujjatlar bazasining kompleks va tizimli tahlili asosida aholi bandligining o‘sishini ta’minlashdagi mavjud g‘ov va to‘siqlarni aniqlaydi hamda ularni bartaraf etish chora-tadbirlarini ishlab chiqadi;
fuqarolarning munosib mehnat sharoitlariga doir huquqlarini va xodimlarning huquqiy himoyalanganligini ta’minlash bo‘yicha takliflar va chora-tadbirlar ishlab chiqadi;
manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda bolalar mehnatidan foydalanish monitoringini tashkil etadi va bolalar mehnatining eng yomon shakllaridan foydalanishga barham berish chora-tadbirlarini ishlab chiqadi;
mehnat muhofazasi sohasida davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirishda qatnashadi;
mehnat xavfsizligini ta’minlash va sharoitlarni baholash bo‘yicha qonunchilik bazasini yaratish maqsadida manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda mehnatni muhofaza qilish masalalari bo‘yicha texnik tartibga solish sohasida normativ-huquqiy hujjatlar hamda normativ hujjatlar ishlab chiqilishini va qayta ko‘rib chiqilishini, ularni kelishish va tasdiqlashni tashkil qiladi, mehnat sharoitlari bo‘yicha ish joylarini attestatsiyadan o‘tkazish yuzasidan metodik yordam ko‘rsatadi;
davlat organlari va xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari va boshqa tashkilotlar bilan mehnat muhofazasi masalalari bo‘yicha hamkorlik qiladi va ularning bu boradagi faoliyatini muvofiqlashtiradi;
ishlab chiqarishdagi baxtsiz hodisalarni va xodimning mehnat majburiyatlarini bajarishi bilan bog‘liq ravishda uning sog‘lig‘iga yetkazilgan zararni maxsus tekshirishni o‘tkazishni yoki o‘zining vakillarini bunday tekshirishlarda qatnashishini hamda ishlab chiqarishdagi baxtsiz hodisalarni hisobga olishni belgilangan tartibda amalga oshiradi;
mehnat sharoitlari, ish o‘rinlarini mehnat sharoitlari bo‘yicha va asbob-uskunalarning jarohatlash xavfliligi yuzasidan attestatsiyadan o‘tkazish materiallarining davlat ekspertizasidan o‘tkazilishini va tegishli xulosa berilishini ta’minlaydi;
Mehnat muhofazasi sohasidagi xizmatlar bozori professional qatnashchilarining Yagona reyestrini yuritadi va ularga tegishli tartibda ularning Mehnat muhofazasi sohasidagi xizmatlar bozori professional qatnashchilarining Yagona reyestriga kiritilganligi to‘g‘risida guvohnoma berishni amalga oshiradi;
ish o‘rinlarini mehnat sharoitlarining va asbob-uskunalarining jarohatlash xavfliligi yuzasidan attestatsiyadan o‘tkazish bo‘yicha mutaxassisning malaka sertifikatini qonunchilikda belgilangan tartibda beradi va ularning reyestrini yuritadi;
davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlarining takliflariga ko‘ra imtiyozli shartlarda pensiyaga chiqish huquqini beruvchi ishlab chiqarishlar, muassasalar, ishlar, kasblar, lavozimlar va ko‘rsatkichlarning ro‘yxatiga o‘zgartirishlar kiritish, qo‘shimcha ta’til, qisqartirilgan ish kunini belgilash bo‘yicha xulosalar beradi;
noqulay mehnat sharoitlarida ishlaganlik uchun imtiyozli shartlarda pensiyaga chiqish huquqini beruvchi ishlab chiqarishlar, muassasalar, ishlar, kasblar, lavozimlar va ko‘rsatkichlarning, qo‘shimcha ta’til, qisqartirilgan ish kunida ishlash bo‘yicha beriladigan imtiyozlarning amaldagi ro‘yxatlariga o‘zgartirishlar kiritish bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritadi;
mehnat muhofazasi bo‘yicha baholash natijalariga ko‘ra belgilangan mezonlarga muvofiq tashkilotlarni kasbiy xavflilik toifasiga kiritadi;
ishlab chiqarishda jarohatlanish sabablarini tahlil qiladi va davlat organlari va xo‘jalik boshqaruvi organlariga, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlariga, yuridik va jismoniy shaxslarga ularning oldini olish bo‘yicha takliflar kiritadi;
mehnat muhofazasi sohasida xizmatlar ko‘rsatish bozorining malakali qatnashchilari faoliyatini, qonunchilikda belgilangan tartibda monitoring qiladi;
xodimlarning mehnatga oid huquqlarini ta’minlash, mehnat va mehnat muhofazasi qonunchiligini qo‘llash masalalari bo‘yicha tushuntirish va axborot berish ishlarini amalga oshiradi;
kam ta’minlangan oilalarni oilaviy tadbirkorlikka va hunarmandchilikka jalb etish, shuningdek o‘zini o‘zi band qilishning turli shakllarini rivojlantirishni rag‘batlantirish, mehnatga layoqatli oila a’zolarining bandligini ta’minlash va tadbirkorlik faolligini oshirish orqali kam ta’minlanganlikdan chiqarish individual dasturlarini ishlab chiqadi va mahalliy davlat hokimiyati organlari, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari, tijorat banklari, aholiga ijtimoiy himoya va yordam choralari ko‘rsatayotgan boshqa davlat organlari, shu jumladan nodavlat notijorat organlari bilan birgalikda amalga oshiradi;
kam ta’minlangan oilalar a’zolariga, yakka tartibdagi va oilaviy tadbirkorlik shaklidagi tadbirkorlik faoliyatini boshlash uchun mikrokreditlar olishida ko‘maklashadi;
tashqi mehnat migratsiyasi jarayonlarining kompleks tahlili asosida aholi tashqi mehnat migratsiyasining o‘rta muddatli va uzoq muddatli prognozlarini hamda norasmiy tashqi mehnat migratsiyasini keskin qisqartirish, shu jumladan tashqi mehnat migratsiyasi jarayonlarini tartibga solishning me’yoriy-huquqiy bazasini takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqadi;
mehnat migratsiyasi sohasida xalqaro hamkorlik loyihalarini ishlab chiqishda va amalga oshirishda qatnashadi, xorijiy davlatlarning vakolatli organlari bilan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarini chet ellarda va xorijiy fuqarolarni O‘zbekiston Respublikasida ishga joylashtirish uchun kvotalar ajratish va ruxsatnomalar berish masalalari bo‘yicha hamkorlikni amalga oshiradi;
O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarini chet ellarda ishga joylashtirish va ularning mehnatga oid huquqlarini ta’minlash jarayonlarini tartibga solish bo‘yicha belgilangan tartibda xorijiy davlatlarning vakolatli organlari bilan samarali hamkorlikni amalga oshiradi;
O‘zbekiston Respublikasi fuqarolariga, chet elda ishga joylashtirishni tashkillashtirish, chet elda ishga joylashishga nomzodlar uchun avvaldan ko‘niktirish chora-tadbirlarni amalga oshirish orqali, ularning chet ellarda mehnat faoliyatini yuritish bo‘yicha huquqlarini amalga oshirishda ko‘maklashadi;
O‘zbekiston Respublikasi fuqarolariga — chet ellarda mehnat faoliyatini amalga oshirish uchun va ish beruvchilarga — xorijiy ishchi kuchini jalb etish uchun ruxsatnomalar berishni amalga oshiradi;
fuqarolarni chet ellarda ishga joylashtirish bo‘yicha nodavlat tashkilotlar faoliyatini litsenziyalashni amalga oshiradi;
xorijiy fuqarolarni O‘zbekiston Respublikasi hududida mehnat faoliyati huquqini amalga oshirishga ruxsatnoma (tasdiqnoma)larning belgilangan tartibda berilishini amalga oshiradi hamda O‘zbekiston Respublikasi hududida joylashgan tashkilotlarda ishlayotgan xorijiy fuqarolarning hisobini yuritadi;
ish beruvchilar tomonidan O‘zbekiston Respublikasida xorijiy ishchi kuchidan foydalanishni tartibga soluvchi me’yoriy-huquqiy hujjatlarga rioya etilishini nazorat qiladi;
o) mehnat va aholi bandligini ta’minlash sohasidagi xizmatlarning sifatini oshirish va ko‘lamini kengaytirishni ta’minlovchi zamonaviy axborot-kompyuter texnologiyalarini joriy etish masalalari bo‘yicha:
yagona texnik siyosatni amalga oshirish, tarmoqning axborot tizimlarini yaratishda yagona usul va vositalarni qo‘llash orqali mehnat va bandlik sohasida axborot tizimi shakllantirilishi va rivojlantirilishini ta’minlaydi;
Milliy vakansiyalar bazasini yaratadi va doimiy yangilab boradi hamda undan aholining interaktiv usulda qulay foydalanishini ta’minlaydi;
mehnat va aholi bandligi sohasida axborot-qidiruv tizimini va interaktiv xizmatlar ko‘rsatishni yanada rivojlantirishni ta’minlaydi;
mehnat va bandlik masalalarida xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan xalqaro hamkorlik sohasida o‘zaro samarali hamkorlik mexanizmlarini rivojlantirish va takomillashtirishga doir takliflar ishlab chiqishda ishtirok etadi;
mehnat va bandlik masalalari yuzasidan Xalqaro mehnat tashkiloti va boshqa xalqaro tashkilotlarda belgilangan tartibda hamkorlik qiladi va O‘zbekiston Respublikasining manfaatlari bo‘yicha ish ko‘radi;
Xalqaro mehnat tashkilotining O‘zbekiston Respublikasi tomonidan ratifikatsiya qilingan konvensiyalarining, mehnat va bandlik masalalari bo‘yicha tuzilgan boshqa xalqaro shartnomalar bajarilishi monitoringi olib borilishini tashkil etadi, belgilangan tartibda tegishli hisobot va ma’ruzalar tayyorlaydi va taqdim etadi;
manfaatdor vazirliklar, davlat qo‘mitalari va idoralar bilan birgalikda mehnat huquqlariga rioya etilishi bo‘yicha xalqaro tashkilotlar vakillarining ishini tashkil etadi;
chet ellik donorlar va kredit tashkilotlarining aholi bandligini ta’minlash va mehnat muhofazasi maqsadlariga yo‘naltirilgan mablag‘larini belgilangan tartibda jalb etishni va ulardan foydalanishni tashkil etadi;
bandlik va mehnat munosabatlari sohasida xalqaro shartnomalarni imzolash haqida takliflar ishlab chiqadi;
xorijiy davlatlarning tegishli tuzilmalari va xalqaro tashkilotlar bilan vazirlikning vakolati doirasiga kiruvchi masalalar bo‘yicha hamkorlikni amalga oshiradi;
bandlik va ishga joylashtirish muammolarining yechimi bo‘yicha fuqarolar va ish beruvchilarning fikr-mulohazalari, takliflari va qonuniy talablarini o‘rganadi va tahlil qiladi hamda, shu asosda, ularning yechimiga qaratilgan amaliy choralar bo‘yicha takliflar ishlab chiqilishini ta’minlaydi;
manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda mehnat organlarining yuridik va jismoniy shaxslarning murojaatlari bilan ishlashini takomillashtirish bo‘yicha takliflar va amaliy choralar ishlab chiqadi;
ijtimoiy sherikchilik doirasida aholi bandligini ta’minlash chora-tadbirlarini ishlab chiqish va amalga oshirishga hamda mehnat va bandlik masalalari bo‘yicha qabul qilingan me’yoriy-huquqiy hujjatlarning amalda bajarilishi yuzasidan jamoat nazoratini takomillashtirishga ish beruvchilarni jalb etishga ko‘maklashadi;
o‘z vakolatlari doirasida yuridik va jismoniy shaxslarga mehnat va mehnat muhofazasi qonunchiligini qo‘llash masalalari bo‘yicha tushuntirishlar beradi;
O‘zbekiston Respublikasi Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasi mablag‘larini belgilangan tartibda tasarruf etadi va jamg‘arma mablag‘laridan maqsadli foydalanilishi yuzasidan nazoratni ta’minlash ishlarini tashkil etadi;
Vazirlik tizimida moliya ishlarini, idoraviy mansub tashkilotlar tomonidan o‘tkaziladigan tadbirlarni, shuningdek ushbu sohadagi ilmiy tadqiqotlarni mablag‘ bilan ta’minlashni belgilangan tartibda tashkil etadi;
Vazirlik idoraviy mansub tashkilotlarining shtatlar jadvallarini kelishadi, moliya-xo‘jalik faoliyati bo‘yicha balanslar va hisobotlarni ko‘rib chiqadi;
idoraviy mansub tashkilotlarning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash tadbirlarini amalga oshiradi;
idoraviy mansub tashkilotlarning markazlashtirilgan kapital qo‘yilmalardan samarali foydalanishini ta’minlaydi, Vazirlik tizimidagi obyektlarni qurish va rekonstruksiya qilish bo‘yicha istiqbolli dasturlarning ishlab chiqilishini tashkil etadi;
jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlarini ko‘rib chiqadi, shuningdek Vazirlik vakolatiga kiruvchi masalalarda qonunchilik buzilishini bartaraf etish bo‘yicha zarur harakatlarni amalga oshiradi;
vakolatli huquqni muhofaza qilish organlari bilan birgalikda o‘zining vakolati doirasida odam savdosi jabrdiydalarini reabilitatsiya qilish va ularga yordam ko‘rsatishga ko‘maklashadi, jabrlangan fuqarolar huquqlarini tushuntiradi;
Vazirlik va idoraviy mansub tashkilotlarning xodimlarini qayta tayyorlashni va ularning malakasini oshirishni tashkil etadi, rahbarlari va mutaxassislari attestatsiyasini o‘tkazadi;
normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini va ijtimoiy siyosatni amalga oshirish mexanizmlarini takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqishda o‘z vakolati doirasida ishtirok etadi;
O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi, boshqa vazirliklar, idoralar va ilmiy-tadqiqot tashkilotlari bilan birgalikda aholi turmush darajasi va farovonligi yuzasidan tadqiqotlar o‘tkazishda va uni yanada oshirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqishda ishtirok etadi.
9. Vazirlik o‘ziga yuklangan vazifalar va funksiyalarning bevosita o‘zi tomonidan, shuningdek hududiy bo‘linmalar va boshqa idoraviy mansub tashkilotlar orqali bajarilishini ta’minlaydi.
Vazirlikka yuklangan vazifalar va funksiyalarning bajarilishi bilan bog‘liq normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini hamda boshqa hujjatlarni belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritish;
davlat boshqaruvi organlarining, mahalliy davlat hokimiyati organlarining mehnat, bandlik va mehnatni muhofaza qilish sohasida davlat siyosatini amalga oshirish masalalaridagi faoliyatini belgilangan tartibda muvofiqlashtirish;
Vazirlik vakolatiga kiradigan masalalarni hal etish uchun davlat boshqaruvi organlarining va mahalliy davlat hokimiyati organlaridan axborotlarni belgilangan tartibda so‘rash va olish;
Vazirlik vakolatiga kiradigan masalalar yuzasidan zarur statistik ma’lumotlarni davlat statistika organlaridan bepul olish;
tashkilotlarda mehnat, bandlik va mehnatni muhofaza qilish, mehnat sharoitlari va standartlari masalalari bo‘yicha qonunchilikka, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasi tomonidan ratifikatsiya qilingan xalqaro konvensiyalar qoidalari va talablariga rioya etilishi yuzasidan qonun hujjatlarida belgilangan tartibda o‘rganish va tekshirishlar o‘tkazish;
ishlab chiqarishdagi baxtsiz hodisalarni va xodimlarni hamda fuqaro-huquqiy shartnomalar asosida ish bajarayotgan (xizmatlar ko‘rsatayotgan) shaxslarni mehnat majburiyatlarini bajarish bilan bog‘liq ravishda ularning sog‘lig‘iga yetkazilgan zarar yuzasidan belgilangan tartibda maxsus tekshirishlarni o‘tkazish va tekshirishlarda qatnashish;
mehnat, bandlik va mehnatni muhofaza qilish to‘g‘risidagi qonun hujjatlari buzilganligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda mansabdor shaxslarga ma’muriy jazolar berish;
tashkilotlar faoliyatini hamda mehnat xavfsizligi talablariga javob bermaydigan va xodimlar sog‘lig‘i yoki hayotiga xavf tug‘diradigan ishlab chiqarish vositalaridan foydalanishni ular mehnat xavfsizligi talablariga muvofiqlashtirilgunga qadar o‘z vakolatlari doirasida va qonun hujjatlarida belgilangan tartibda to‘xtatib turish;
o‘zining tashkiliy tuzilmasi doirasida, Vazirlikka va unga idoraviy mansub tuzilmalarga tegishli davlat mulkini bir tuzilmadan ikkinchisiga, belgilangan tartibda, bepul foydalanish huquqi bilan berish;
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligining hududiy bo‘linmalariga biriktirilgan binolar, inshootlar va xonalarni sotish yoki buzish to‘g‘risida qaror qabul qilish uchun Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi Raisiga, viloyatlar va Toshkent shahri hokimlariga belgilangan tartibda takliflar kiritish hamda tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlarini joylashtirish uchun Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasi mablag‘lari hisobidan yangi binolar, inshootlar va xonalar sotib olish, rekonstruksiya qilish va qurish bo‘yicha qarorlar qabul qilish;
Vazirlik huzuridagi Tashqi mehnat migratsiyasi agentligining tuzilmasini aniqlash va shtatlar birligini va mehnatga haq to‘lash fondini belgilash;
Fuqarolarni chet ellarda ishga joylashtirish bo‘yicha mintaqaviy byurolar tashkil etish, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi bilan kelishgan holda — boshqa davlatlarda Vazirlik huzuridagi Tashqi mehnat migratsiyasi agentligining vakolatxonalarini ochish to‘g‘risida qarorlar qabul qilish;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari va idoraviy mansub tashkilotlarning xodimlarini, ular tomonidan faoliyatning asosiy parametrlari bajarilishini hisobga olgan holda, moddiy rag‘batlantirish tartibini, miqdorlarini va shartlarini belgilash;
quyidagi buyurtmalarni tender o‘tkazmasdan joylashtirish: Vazirlik vakolatiga kiradigan masalalar yuzasidan ilmiy ishlar bajarish va tadqiqotlar o‘tkazishni — idoraviy mansub Respublika aholi bandligi va mehnatni muhofaza qilish ilmiy markazida; sohaga oid axborot-kompyuter texnologiyalarini ishlab chiqish, joriy etish va saqlashni — idoraviy mansub “Axborot-kompyuter markazi “Mehnat.uz” MChJ”da;
mehnat organlari xodimlarini tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishni — Respublika mehnat organlari tizimi xodimlarining malakasini oshirish kurslarida;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari va idoraviy mansub tashkilotlarga uchinchi shaxslarga ko‘rsatilgan pulli xizmatlar uchun to‘lovlarning tariflarini va ularning miqdorlarini belgilash tartibini O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi bilan kelishgan holda aniqlash;
yangi ish o‘rinlari tashkil etayotgan hamda aholining ijtimoiy zaif toifalariga kiruvchi shaxslarni, birinchi navbatda, kasb-hunar kollejlarining bitiruvchilarini, imkoniyati cheklangan shaxslarni, harbiy xizmatdan bo‘shatilganlarni ishga joylashtirayotgan ish beruvchilarga nisbatan ijtimoiy rag‘batlantirish choralarini qo‘llash, ish beruvchilarni Vazirlikning faxriy nishonlari, yorliqlari va guvohnomalari bilan taqdirlash hamda ommaviy axborot vositalarida bu boradagi eng yaxshi ish beruvchilar haqida maqola va materiallarni joylashtirish;
ish beruvchilarning yangi ish o‘rinlari tashkil etish va aholini ishga joylashtirish borasidagi samarali faoliyatlarini rag‘batlantirish va ijtimoiy mas’uliyatini kuchaytirish maqsadida ular o‘rtasida belgilangan tartibda tanlovlar o‘tkazish;
aholi bandligi, ishga joylashtirish va mehnatni muhofaza qilish masalalari bo‘yicha ijtimoiy reklama mahsulotlariga buyurtma berish hamda ularni davlat ommaviy axborot vositalarida, stendlarda, bannerlarda va ushbu mahsulotlardan aholining keng foydalanishi imkoniyatini ta’minlovchi boshqa usullarda bepul joylashtirish;
binolarga xizmat ko‘rsatish, inventarlar va xo‘jalik vositalari, avtotransport, aloqa vositalari, hisoblash, kompyuter va tashkiliy texnikalarni saqlash va ulardan foydalanish ishlarini bajarish, dasturiy mahsulotlarni sotib olish yuzasidan belgilangan tartibda, shu jumladan autsorsing shartlarida shartnomalar tuzish;
Vazirlik vakolatiga tegishli masalalarni hal qilishga ilmiy tashkilotlarni, olimlar va mutaxassislarni, shu jumladan xorijiy olimlar va mutaxassislarni shartnoma asosida jalb etish;
davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari hamda boshqa tashkilotlarning mehnat, bandlik va mehnatni muhofaza qilish to‘g‘risidagi qonun hujjatlari buzilgan holda qabul qilingan buyruqlari va boshqa hujjatlarini bekor qilish yuzasidan belgilangan tartibda taqdimnomalar kiritish;
butunjahon Internet axborot tarmog‘ida va ijtimoiy tarmoqlarda belgilangan tartibda rasmiy veb-saytlar yaratish;
Hukumat topshirig‘iga binoan O‘zbekiston Respublikasi manfaatlarini xalqaro tashkilotlarda ifodalash hamda qonun hujjatlarida nazarda tutilgan tartibda va xalqaro huquq normalariga muvofiq boshqa mamlakatlarning vakolatli tashkilotlari bilan mehnat, bandlik va mehnat migratsiyasi masalalarida hamkorlik qilish to‘g‘risida shartnomalar tuzish.
11. Vazirlik o‘z vakolatlari doirasida davlat boshqaruvi organlari, mahalliy davlat hokimiyati organlari, boshqa tashkilotlar, mansabdor shaxslar va fuqarolar tomonidan bajarilishi majburiy bo‘lgan normativ-huquqiy hujjatlarni qabul qilishga haqlidir.
Vazirlik, zarur hollarda, davlat boshqaruvi boshqa organlari bilan birgalikda belgilangan tartibda qo‘shma qarorlar va boshqa hujjatlar chiqarish huquqiga ega.
13. Vazirlikka O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining tavsiyasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadigan va lavozimdan ozod qilinadigan vazir boshchilik qiladi.
Vazirning O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadigan va lavozimdan ozod qilinadigan uch nafar o‘rinbosari, shu jumladan bir nafar birinchi o‘rinbosari bo‘ladi.
yakka boshchilik asosida Vazirlik faoliyatiga rahbarlik qiladi hamda Vazirlikka yuklangan vazifalar va funksiyalarning bajarilishi uchun shaxsan javob beradi;
vazir o‘rinbosarlarining va Vazirlik tizimidagi boshqa mansabdor shaxslarning vakolatlarini, Vazirlik faoliyatining alohida yo‘nalishlari va uchastkalariga rahbarlik qilish yuzasidan hamda idoraviy mansub tashkilotlar ishi yuzasidan shaxsiy javobgarligi darajasini belgilaydi;
o‘z vakolatlari doirasida buyruqlar chiqaradi va Vazirlik tizimi xodimlari bajarishi majburiy bo‘lgan ko‘rsatmalar beradi;
Vazirlik markaziy apparatining xarajatlari smetasini va shtatlar jadvalini xodimlarning belgilangan soni doirasida tasdiqlaydi, Vazirlikning respublika budjetidan moliyalashtiriladigan idoraviy mansub tashkilotlarining xarajatlari va daromadlari smetasini, shtatlar jadvallarini hisobga oladi;
zarurat bo‘lganda, xodimlarning belgilangan umumiy soni va mehnatga haq to‘lash fondi doirasida Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi markaziy apparatining, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari, shuningdek Vazirlik idoraviy mansub tashkilotlarining tasdiqlangan tuzilmasiga o‘zgartirishlar kiritadi;
Markaziy apparat bo‘linmalari, viloyatlar va Toshkent shahar bandlik bosh boshqarmalari to‘g‘risidagi nizomlarni, shuningdek tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari to‘g‘risidagi namunaviy nizomlarni hamda Vazirlik tizimiga kiruvchi idoraviy mansub tashkilotlarning ustavlarini belgilangan tartibda tasdiqlaydi;
markaziy apparat xodimlarini, Vazirlik tizimiga kiruvchi idoraviy mansub tashkilotlar va hududiy organlar rahbarlarini qonunchilikda belgilangan tartibda lavozimga tayinlaydi va lavozimdan ozod qiladi;
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirini — Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri bilan kelishgan holda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi tomonidan;
davlat bosh mehnat huquq inspektorini va davlat bosh texnik inspektorini — tegishlicha — Davlat mehnat huquq inspeksiyasi hamda Mehnat muhofazasi inspeksiyasi va mehnat sharoitlari davlat ekspertizasi rahbarlarini — O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi bilan kelishgan holda O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri tomonidan;
viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari boshliqlarini -tegishli viloyatlar va Toshkent shahri hokimlari bilan kelishgan holda O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri tomonidan;
tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari direktorlarini — tegishli tumanlar (shaharlar) hokimlari va O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri bilan kelishgan holda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari boshliqlari tomonidan;
Jamoat ishlari jamg‘armasining ijrochi direktorini — O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi bilan kelishgan holda O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri tomonidan;
davlat mehnat huquq inspektorlarini, davlat mehnat texnik inspektorlari va mehnat sharoitlari bo‘yicha davlat ekspertlarini — tegishli ravishda Davlat mehnat huquq inspeksiyasi va Davlat mehnat muhofazasi va sharoitlari ekspertizasi tavsiyasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri tomonidan amalga oshiriladi.
Viloyatlar va Toshkent shahri hududiy bandlik bosh boshqarmalari rahbarlarini lavozimga tayinlash va lavozimdan ozod qilishning qonunchilikda belgilangan tartibdagi jarayoni yakuniga yetgunga qadar ko‘rsatib o‘tilgan tarkibiy bo‘linmalar faoliyatini ta’minlash maqsadida Vazir rahbarning vazifasini vaqtincha bajaruvchini tayinlaydi.
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri “Mikrokreditbank” ATB Kuzatuv kengashining raisi hisoblanadi.
16. Viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari to‘g‘risidagi nizomlar tegishli viloyatlar va Toshkent shahri hokimlari bilan kelishgan holda Vazirlikning buyruqlari bilan tasdiqlanadi.
Tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari to‘g‘risidagi nizomlar tegishli tumanlar (shaharlar) hokimlari bilan kelishgan holda tegishli ravishda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligining, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalarining buyruqlari bilan tasdiqlanadi.
17. Tashqi mehnat migratsiyasi masalalari agentligi Vazirlikning tashqi mehnat migratsiyasi jarayonlarini tartibga solish, O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining chet eldagi va xorijiy fuqarolarning O‘zbekiston Respublikasidagi mehnat faoliyatini tashkil etish bo‘yicha Vazirlikning vakolatli organi hisoblanadi va davlat unitar korxonasi shaklida yuridik maqomga ega.
18. Mehnat organlari tizimi xodimlarining malakasini oshirish Respublika kurslari mehnat organlari tizimi xodimlarini tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish bo‘yicha bazaviy o‘quv-metodik markaz hisoblanadi.
Mehnat organlari tizimi xodimlarining malakasini oshirish Respublika kurslari tashkilotlarning kadrlar xizmatlari xodimlarini qayta tayyorlash va malakasini oshirishni shartnoma asosida amalga oshiradi.
19.Davlat mehnat huquq inspektorlari, mehnat muhofazasi bo‘yicha davlat texnik inspektorlari va mehnat sharoitlari bo‘yicha davlat ekspertlari mehnatga haq to‘lash razryadlari va tarif koeffitsiyentlari bo‘yicha, tegishli ravishda, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlarining bosh mutaxassislariga tenglashtiriladi.
20. Vazirlikda Vazir (hay’at raisi), bandlik va mehnat munosabatlari vazirining o‘rinbosarlari, shuningdek Vazirlik faoliyatining asosiy yo‘nalishlarini muvofiqlashtiruvchi Vazirlik tarkibiy bo‘linmalari rahbarlaridan iborat tarkibda hay’at tashkil etiladi.
Hay’atning a’zolari soni va shaxsiy tarkibi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
bandlik va mehnat munosabatlari sohasida davlat siyosatini amalga oshirishni yanada takomillashtirish bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni ishlab chiqqan holda vazirlik faoliyatining qonunchilikda belgilangan asosiy yo‘nalishlarini tanqidiy ko‘rib chiqish;
mehnat va bandlikni ta’minlash borasida qonunchilikda, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining hujjatlarida va Hukumat qarorlarida belgilangan vazifalarning o‘z vaqtida va sifatli amalga oshirilishini ta’minlash bo‘yicha vazirlik va uning tuzilmaviy bo‘linmalari rahbarlarining shaxsiy mas’uliyatini oshirishga doir aniq choralar ko‘rgan holda, quyi tashkilotlar rahbarlarining hisobotlarini tizimli ravishda eshitib borishni tashkil qilish,
aholini ish bilan ta’minlashning hududiy va tarmoqlar dasturlarining hamda qabul qilingan Harakatlar strategiyasining 2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirish bo‘yicha beshta ustuvor yo‘nalishlarining — mehnat bozorini tartibga solish va ijtimoiy sohani rivojlantirish qismida nazarda tutilgan chora-tadbirlarning bajarilishi natijadorligini har chorakda tizimli ravishda ko‘rib borish;
ijro intizomi darajasini oshirish, jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlarini, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining virtual va xalq qabulxonalaridan kelib tushayotgan murojaatlarni o‘z vaqtida sifatli ko‘rib chiqish, aholi bandligi va ijtimoiy himoyasini ta’minlash borasidagi eng muhim muammolarni hal etish bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni ishlab chiqish asosida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti va O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi topshiriqlarining bajarilishi yuzasidan samarali nazoratni ta’minlash;
Hay’atning kengaytirilgan ko‘chma majlislarini o‘tkazishni tashkil etish, ularda bandlik, mehnat bozori, mehnat munosabatlari va aholini ijtimoiy muhofaza qilishning muhim masalalarini joyida muhokama qilishni ta’minlash hamda yuzaga kelgan muammolarni bartaraf etish bo‘yicha tegishli qarorlarni ishlab chiqish va qabul qilish;
Vazirlik nomenklaturasiga kiradigan lavozimlarga kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo‘yish, tayyorlash va qayta tayyorlash masalalarini ko‘rib chiqish.
Hay’at majlisiga Vazirlik vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha boshqa vazirliklar, davlat qo‘mitalari, idoralar, mahalliy davlat hokimiyati organlari, boshqa tashkilotlar rahbarlari taklif etilishi mumkin.
Hay’at uning majlisida tarkibining yarmidan ko‘pi qatnashgan taqdirda vakolatli bo‘ladi. Ko‘rib chiqilayotgan masalalar bo‘yicha qarorlar oddiy ko‘pchilik ovoz bilan qabul qilinadi.
Hay’at qarorlari Bandlik va mehnat munosabatlari vazirining buyruqlari bilan amalga oshiriladi. Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri va hay’at a’zolari o‘rtasida kelishmovchiliklar paydo bo‘lgan taqdirda Bandlik va mehnat munosabatlari vaziri paydo bo‘lgan kelishmovchiliklar to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga axborot bergan holda mustaqil ravishda qaror qabul qiladi. Hay’at a’zolari ham o‘z fikr-mulohazalarini O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga xabar qilishlari mumkin.
21. Vazirlik tizimining moddiy-texnik ta’minoti va xodimlarining mehnatiga haq to‘lash ajratiladigan mablag‘lar doirasida, O‘zbekiston Respublikasi davlat budjeti va Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasi, Mehnat organlari xodimlarining mehnatini rag‘batlantirish va moddiy-texnika bazasini mustahkamlash jamg‘armasi hamda qonunchilikda taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan amalga oshiriladi.
23. Vazirlik xodimlarining ish haqi lavozim maoshi, mukofotlar, qo‘shimcha to‘lovlar, ustamalar va amaldagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan rag‘batlantirish to‘lovlaridan iborat bo‘ladi.
24. Vazirlik markaziy apparati va hududiy organlarining xodimlariga mehnat organlari tizimidagi uzoq muddat uzluksiz xizmati uchun har yillik bir yo‘la to‘lov quyidagi miqdorda amalga oshiriladi (rag‘batlantirish koeffitsiyentini hisobga olgan holda lavozim maoshiga nisbatan koeffitsiyentlarda): 3 yildan 5 yilgacha — 0,5; 5 yildan 10 yilgacha — 0,8; 10 yildan 15 yilgacha — 1,0; 15 yildan ortiq — 1,5. Uzoq muddat uzluksiz xizmati uchun har yillik bir yo‘la to‘lov olish huquqini beradigan mehnat staji kasaba uyushma qo‘mitasi bilan kelishilgan holda Vazirlik tomonidan tasdiqlanadigan tartibda hisoblab chiqiladi.
1. O‘zbekiston Respublikasining Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasi (keyingi o‘rinlarda Bandlik jamg‘armasi deb ataladi) bandlik va mehnatni muhofaza qilish sohasidagi davlat siyosatini amalga oshirish, shuningdek tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlarining samarali faoliyat ko‘rsatishi tadbirlarini moliyalashtirish uchun tashkil etilgan.
2. Bandlik jamg‘armasi yuridik shaxs tashkil etmasdan respublika va mahalliy darajalarda tashkil etiladigan davlat maqsadli jamg‘armasi hisoblanadi.
3. Respublika va mahalliy darajada tashkil etilgan Bandlik jamg‘armasi mablag‘lari O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining G‘aznachiligi, G‘aznachilikning Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri boshqarmalari tomonidan ochiladigan uning g‘aznachilik shaxsiy hisob raqamlarida (keyingi o‘rinlarda Bandlik jamg‘armasining g‘aznachilik hisob raqamlari deb ataladi) jamlanadi.
qonun hujjatlarida nazarda tutilgan talablar buzilganligi uchun davlat mehnat huquqi inspektorlari va davlat mehnat muhofazasi texnik inspektorlari, shuningdek mehnat sharoitlari bo‘yicha davlat ekspertizasining mansabdor shaxslari tomonidan belgilangan tartibda solinadigan ma’muriy jazolar summalari;
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligining hududiy bo‘linmalariga biriktirilgan binolar, inshootlar va xonalarni sotishdan tushadigan, O‘zbekiston Respublikasi Xususiylashtirilgan korxonalarga ko‘maklashish va raqobatni rivojlantirish davlat qo‘mitasi tomonidan, ularni baholash va sotish bilan bog‘liq aniq xarajatlardan tashqari, to‘liq hajmda Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasiga yo‘naltiriladigan mablag‘lar;
fuqarolarni chet ellarda ishga joylashtirish sohasida faoliyatni amalga oshirayotgan nodavlat tashkilotlar tomonidan, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi belgilaydigan stavka bo‘yicha, har bir ishga yo‘llangan fuqaro uchun aniq belgilangan miqdorda Bandlikka ko‘maklashish davlat jamg‘armasiga o‘tkaziladigan ajratmalar;
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi tasarrufidagi davlat unitar korxonalarida O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetiga va davlat maqsadli jamg‘armalariga barcha soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlar to‘langandan so‘ng qoladigan sof foydaning muassis tomonidan belgilanadigan miqdordagi qismi;
qonun hujjatlarida belgilangan tartibda mehnat daftarchalari blankalarini sotishdan tushadigan daromadlar;
Bandlik jamg‘armasining bo‘sh turgan mablag‘larini tijorat banklarida va boshqa moliyaviy tashkilotlarda joylashtirishdan olinadigan daromadlar;
5. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, tegishli ravishda Bandlik jamg‘armasi mablag‘larini tasarruf etuvchilar hisoblanadilar.
mehnat bozorini barqaror va muvozanatli rivojlantirishni ta’minlash, aholi bandligi darajasini oshirish va mehnat resurslaridan oqilona foydalanishga maqsadli yo‘naltirilgan kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirishni moliyalashtirish;
ishsizlarni, kasb-hunar kollejlari, akademik litseylar, oliy ta’lim muassasalari bitiruvchilarini, shuningdek ish qidirishda qiyinchiliklarga duch kelayotgan va mehnat bozorida teng sharoitlarda raqobatlasha olmaydigan shaxslarni ishga joylashtirish va moddiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha qonun hujjatlarida belgilangan kafolatlarni amalga oshirish;
ishsizlarga va band bo‘lmagan aholiga, birinchi navbatda, yoshlar, ayollar va nogironlarga kasb-hunarga qayta tayyorlash va ishga joylashtirish bo‘yicha sifatli xizmatlar ko‘rsatilishini tashkillashtirishga hamda mehnat organlarining moddiy-texnika bazasini mustahkamlashga doir xarajatlarni moliyalashtirish.
tuman (shahar) aholi bandligiga ko‘maklashish markazlarida (keyingi o‘rinlarda aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari deb ataladi) ish qidiruvchi va ishsiz maqomiga ega sifatida ro‘yxatga olingan shaxslarni kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish ishlarini mablag‘ bilan ta’minlash;
ishsizlik bo‘yicha nafaqalar, aholi bandligiga ko‘maklashish markazlarining taklifiga binoan ishlash uchun boshqa joyga ixtiyoriy ravishda ko‘chib o‘tish munosabati bilan kompensatsiyalar to‘lash, ishsizlarga moddiy yordam berish, shuningdek qonun hujjatlariga muvofiq kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash va malaka oshirish davrida aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari tomonidan beriladigan stipendiyalarni to‘lash;
ishsizlarga muddatidan oldin pensiya tayinlanganligi sababli O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi budjetdan tashqari Pensiya jamg‘armasi xarajatlarini qoplash;
aholi bandligiga ko‘maklashish markazlarining ayrim bo‘linmalari, vaqtinchalik bir martalik ish bilan ta’minlash markazlari, ishsizlarni va band bo‘lmagan aholini kasb-hunarga o‘qitish mintaqaviy markazlari, ishsizlarni kasb-hunarga tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish o‘quv markazlarini qonunchilikka muvofiq saqlash va moddiy-texnik ta’minlash, shuningdek mehnat organlarini joylashtirish uchun binolar, xonalar sotib olish, qurish, ularni rekonstruksiya qilish va mukammal ta’mirlash ishlarini mablag‘ bilan ta’minlash;
nogironlar va fuqarolarning ijtimoiy himoyaga muhtoj bo‘lgan boshqa toifalari mehnatidan foydalanish uchun ixtisoslashtirilgan ish o‘rinlari tashkil etish tadbirlarini mablag‘ bilan qisman ta’minlash;
ish bilan ta’minlash, mehnatni muhofaza qilish, mehnat munosabatlarini tartibga solish, mehnatni normalash va unga haq to‘lash masalalari bo‘yicha normativ-uslubiy va yo‘riqnoma materiallar ishlab chiqishni mablag‘ bilan ta’minlash;
belgilangan tartibda respublika darajasida va hududiy darajada ijtimoiy kuzatuvlarni tashkil etish va o‘tkazish, ish bilan ta’minlash masalalari bo‘yicha aholining ayrim guruhlari o‘rtasida anketa so‘rovlari o‘tkazish;
ish bilan band bo‘lmagan aholiga yordam ko‘rsatish, shu jumladan maslahatlar berish va kasbga yo‘naltirishni tashkillashtirish bilan bog‘liq xarajatlarni qoplash;
aholini ish bilan ta’minlash maqsadli hududiy dasturlarini ishlab chiqishni hamda mehnat bozorida vaziyat murakkab bo‘lgan tuman va shaharlarda ish o‘rinlari tashkil etishni, shu jumladan alohida hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish konsepsiyalarini tayyorlashni, xizmatlar ko‘rsatish, sanoat va qishloq xo‘jaligi sohalarida obyektlar tashkil etish uchun muhandislik-kommunikatsiya tarmoqlarini loyihalashtirishni va arxitektura-rejalashtirish topshiriqlarini ishlab chiqishni mablag‘ bilan ta’minlash;
bandlik va mehnat muhofazasiga taalluqli masalalar bo‘yicha maslahatlar, seminarlar, davra suhbatlari o‘tkazish, maqolalar, broshyuralar, qo‘llanmalar va boshqa axborot materiallarini tayyorlash va chop etish, shu jumladan video-audioroliklar va filmlar, ilmiy-amaliy tadqiqotlar va boshqa tadbirlarni tayyorlash bilan bog‘liq xarajatlarni qoplash;
aholi bandligini ta’minlash va ishga joylashtirish, bo‘sh ish o‘rinlari va band bo‘lmagan aholining hisobini yuritish sohalarida axborot-kompyuter tizimlari va texnologiyalarini yaratish, rivojlantirish va texnik jihatdan qo‘llab-quvvatlash, shu jumladan ularga oid dasturiy mahsulotlar ishlab chiqish va texnika vositalari sotib olish;
mehnat organlarining moddiy-texnika bazasini rivojlantirishga yo‘naltirilgan chora-tadbirlarni moliyalashtirish;
O‘zbekiston Respublikasining chet ellarga ishga yuborilgan fuqarolarini ishga joylashtirishni tashkil etish va ularning ijtimoiy himoyasini ta’minlash masalalari bo‘yicha xalqaro loyiha va shartnomalarni amalga oshirish bilan bog‘liq xarajatlarni moliyalashtirish;
Bandlik jamg‘armasining g‘aznachilikdagi shaxsiy raqamiga tushadigan mablag‘larning 5 foizini yo‘naltirish orqali mehnat organlari xodimlarini moddiy rag‘batlantirish va moddiy-texnik bazani mustahkamlash jamg‘armasini shakllantirish;
Keyingi tahrirga qarang.
8. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari o‘zlariga yuklangan vazifa va funksiyalarni bajarish uchun quyidagilarning amalga oshirilishini ta’minlaydilar:
Bandlik jamg‘armasining g‘aznachilikdagi shaxsiy raqamida yagona ijtimoiy to‘lovdan ajratmalarni jamlash;
ishsizlarga ishsizlik nafaqalarini, kompensatsiyalarni, stipendiyalarni, moddiy yordamni va qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa to‘lovlarni o‘z vaqtida tayinlash, moliyalashtirish va to‘lash;
Bandlik jamg‘armasining moliyaviy ahvolini tizimli ravishda tahlil qilish va prognozlash hamda uning moliyaviy barqarorligini ta’minlash uchun oldini oluvchi chora-tadbirlarni ishlab chiqish;
kelgusi davr uchun budjet buyurtmasini ishlab chiqish va O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etish;
Bandlik jamg‘armasining samarali faoliyati uchun zarur bo‘lgan normativ-huquqiy hujjatlarni o‘z vakolatlari doirasida ishlab chiqish;
Bandlik jamg‘armasining daromadlari manbalari va ulardan foydalanish yo‘nalishlarining kelgusi yil uchun prognozi loyihasini ishlab chiqish va O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etish;
Bandlik jamg‘armasi budjetining ijrosi bo‘yicha hisobotlarni, shuningdek yiliga bir marta — Bandlik jamg‘armasi daromadlari va uning mablag‘laridan foydalanishning ahvoli to‘g‘risidagi mustaqil auditorlik tekshiruvi natijalarini tayyorlash va O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga taqdim etish;
Bandlik jamg‘armasining to‘lovlar subyektlari va moliyalashtirish obyektlari bo‘yicha to‘liq hisobi va elektron ma’lumotlar bazasi yuritilishini ta’minlash.
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi Bandlik jamg‘armasi vakolatiga taalluqli masalalar bo‘yicha xalqaro tashkilotlar va xorijiy davlatlarning vakolatli organlari bilan belgilangan tartibda hamkorlik qiladi.
9. Bandlik jamg‘armasining yagona ijtimoiy to‘lov va boshqa manbalar hisobiga shakllantiriladigan mablag‘larining yetmish foizi Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar bandlik bosh boshqarmalari tasarrufida qoladi hamda ular kelgusida aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari o‘rtasida qayta taqsimlanadi, o‘ttiz foizi esa — Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, tegishli hududiy bandlik bosh boshqarmalari tomonidan to‘lov hujjati orqali o‘tkazilib, markazlashgan holda respublika darajasida jamlanadi.
10. Joylarda tashkil etilgan Bandlik jamg‘armasining yetishmagan mablag‘lari Bandlik jamg‘armasi mablag‘larining respublika qismi hisobiga qoplanadi.
Zarurat bo‘lganda, hisobot davrining yakuniga ko‘ra, joylarda tashkil etilgan Bandlik jamg‘armasining g‘aznachilik shaxsiy hisob raqamidagi qolgan mablag‘lari O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligining qaroriga binoan uning respublika qismiga, keyinchalik qayta taqsimlash uchun yo‘naltirilishi mumkin.
Yil boshida Bandlik jamg‘armasining g‘aznachilikdagi shaxsiy hisobida bo‘sh turgan mablag‘lari, qonun hujjatlariga muvofiq, O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetining defitsitini qoplashga yo‘naltirilishi mumkin.
11. Bandlik jamg‘armasi mablag‘laridan qonun hujjatlarida nazarda tutilmagan maqsadlarda foydalanishga yo‘l qo‘yilmaydi.
12. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda va muddatlarda har yili, lekin joriy yilning birinchi iyulidan kechikmay kelgusi yil uchun Bandlik jamg‘armasi daromadlarining tushish manbalari va uning mablag‘laridan foydalanish yo‘nalishlari bo‘yicha prognozni (keyingi o‘rinlarda Bandlik jamg‘armasi budjeti loyihasi deb ataladi) O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga ko‘rib chiqish uchun taqdim etadi, ushbu prognoz:
hududlar bo‘yicha Jamg‘armaga tushum manbalari bo‘yicha o‘tgan yilda haqiqatda tushgan mablag‘lar va joriy yilning birinchi yarim yilida kutilayotgan daromadlar ijrosini;
Bandlik jamg‘armasiga qonun hujjatlarida belgilangan to‘lovlar bo‘yicha moliyaviy hisobot yili oxiridagi tashkilotlarning (ish beruvchilarning) hududlar bo‘yicha kreditorlik qarzlarini;
ko‘rib chiqilayotgan davr uchun tasdiqlangan prognozlarning bajarilishidan kelib chiqib, foydalanish yo‘nalishlari va hududlar bo‘yicha, o‘tgan yilda Bandlik jamg‘armasi mablag‘laridan amalga oshirilgan xarajatlarning yakuniy ko‘rsatkichlari va xarajatlar qismining joriy yilning birinchi yarim yilida kutilayotgan ijrosini;
o‘tgan yilgi xodimlar soni va ish haqining o‘sish sur’atlarini e’tiborga olib, hisoblangan ish haqi fondi prognozini hisobga olgan holda ishlab chiqiladi.
13. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi taqdim etilgan Bandlik jamg‘armasi budjeti loyihasini ko‘rib chiqishda Bandlik jamg‘armasiga kelgusi yil uchun yagona ijtimoiy to‘lovdan ajratmalar stavkalarining prognoz qilinadigan o‘zgarishini va makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar ta’sirini hisobga oladi.
14. Bandlik jamg‘armasining ko‘rib chiqilgan va kelishilgan budjeti loyihasi kelgusi yil uchun O‘zbekiston Respublikasining Davlat budjeti loyihasi bilan birga Budjetnoma tarkibida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga kiritiladi.
15. Kelgusi yil uchun O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjetining asosiy parametrlari, davlat maqsadli jamg‘armalarining budjetlari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda tasdiqlangandan so‘ng O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi Bandlik jamg‘armasi budjetining asosiy parametrlarini o‘n ish kuni mobaynida O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligiga yetkazadi.
16. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi Bandlik jamg‘armasi budjetining asosiy parametrlari O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligidan olingandan keyin:
bir hafta muddatda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari uchun, kelgusida ularning ish yakunlarini ko‘rib chiqqan holda, Jamg‘arma tushumlari manbalari bo‘yicha daromadlarining va uning mablag‘laridan foydalanish yo‘nalishlari bo‘yicha xarajatlarining kelgusi yilgi asosiy parametrlarini choraklarga bo‘lgan holda tasdiqlaydi;
O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi hay’ati yig‘ilishlarida ular faoliyati yakunlarining ko‘rib borilishini ta’minlaydi.
17. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari Bandlik jamg‘armasi budjetining tasdiqlangan ko‘rsatkichlarini bajarish uchun Bandlik jamg‘armasi daromadlari va xarajatlarining tasdiqlangan prognoz ko‘rsatkichlari bajarilishini ta’minlaydilar.
respublika darajasida — Bandlikka ko‘maklashish jamg‘armasi mablag‘laridan samarali va maqsadli foydalanish bo‘limi;
hududiy darajada — Bandlikka ko‘maklashish jamg‘armasi mablag‘laridan samarali va maqsadli foydalanish shu’balari.
Bandlik jamg‘armasining daromadlari va xarajatlari prognozini va hisobot balanslarini shakllantiradi;
Bandlik jamg‘armasining daromadlari va xarajatlarining bajarilishi hisobini va hisobotini yuritadi, Bandlik jamg‘armasi mablag‘larini tasarruf etuvchi tomonidan tasdiqlagandan so‘ng tegishli moliya organlariga yuboradi;
Bandlik jamg‘armasi mablag‘laridan maqsadli va samarali foydalanish masalalari bo‘yicha tushuntirishlar beradi.
20. O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri bandlik bosh boshqarmalari, aholi bandligiga ko‘maklashish markazlari Bandlik jamg‘armasi mablag‘laridan qat’iyan maqsadli va samarali foydalanilishi yuzasidan javob beradilar.
21. Ishsizlarga ishsizlik nafaqalarining, kompensatsiyalar, stipendiyalar, moddiy yordam va qonun hujjatlarida belgilangan boshqa to‘lovlarning to‘g‘ri hisoblanishi va to‘lanishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi hamda hududiy mehnat organlari tomonidan amalga oshiriladi.
22. Bandlik jamg‘armasi mablag‘laridan foydalanilishi yuzasidan nazorat O‘zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi va Moliya vazirligi tomonidan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.