“Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
Muzeylarni tashkil etish, qayta tashkil etish va tugatish tartibi to‘g‘risidagi nizom 1-ilovaga muvofiq;
Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondi tarkibiga kiritish hamda uning tarkibidan chiqarish tartibi to‘g‘risidagi nizom 4-ilovaga muvofiq;
Milliy muzey fondining davlatga tegishli qismi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini boshqarish tartibi to‘g‘risidagi nizom 5-ilovaga muvofiq;
Milliy muzey fondi holati ustidan davlat nazoratini amalga oshirish tartibi to‘g‘risidagi nizom 6-ilovaga muvofiq;
Muzey mutaxassislarini tayyorlash, muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tartibi to‘g‘risidagi nizom 7-ilovaga muvofiq;
Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini kirib ko‘rish tartibi va shartlari to‘g‘risidagi nizom 8-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. Manfaatdor vazirliklar, idoralar va tashkilotlar o‘z normativ-huquqiy hujjatlarini “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga hamda ushbu qaror bilan tasdiqlangan nizomlarga muvofiqlashtirsinlar.
3. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining o‘rinbosari A. Aripov zimmasiga yuklansin.
1. Mazkur Nizom “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq, muzeylarni tashkil etish, qayta tashkil etish va tugatish tartibini belgilaydi.
2. Muzey — muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini saqlash, o‘rganish hamda ommaga namoyish etish uchun mulkdor tomonidan tashkil etilgan doimiy faoliyat yurituvchi notijorat madaniyat muassasasi hisoblanadi.
3. Muzeylar o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga, ushbu Nizomga, boshqa qonun hujjatlariga, shuningdek o‘z Nizomiga amal qiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Muzeylarni ushbu bandda nazarda tutilganidan tashqari boshqa maqsadlar uchun tashkil etishga yo‘l qo‘yilmaydi.
siyosiy, ijtimoiy, iqtisodiy, madaniy va boshqa sohalarda mamlakatda erishilgan yutuqlarni keng targ‘ib etishga qaratilgan muzey ekspozitsiyalarini tashkil etish;
muzeylar fondlarida saqlanayotgan xalqimizning madaniy boyligi hisoblangan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini avaylab-asrash, o‘rganish, boyitib borish, mamlakat fuqarolariga namoyish etish, dunyo jamoatchiligiga tanitish va targ‘ib etish;
muzeylardagi noyob eksponatlar orqali fuqarolarda, ayniqsa yosh avlodda milliy va umuminsoniy qadriyatlar, bebaho tarixiy va madaniy merosga hurmat, g‘urur va iftixor, Vatanga sadoqat va muhabbat tuyg‘ularini tarbiyalash va kuchaytirish;
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini ilmiy tadqiq qilish ishlarini kuchaytirish va uning natijalarini e’lon qilib borish;
muzeyshunoslikning dolzarb masalalariga oid ilmiy-amaliy anjumanlar o‘tkazish va ilg‘or ish tajribalarni ommalashtirish;
chet el muzeylari bilan ko‘rgazmalar tashkil etish borasida o‘zaro manfaatli hamkorlik aloqalarini mustahkamlash;
6. Muzeylar o‘z maqsad va vazifalarini amalga oshirishda davlat tashkilotlari, nodavlat tashkilotlar bilan birgalikda hamkorlik dasturlarini ishlab chiqishi, turli tanlovlar, ko‘rgazmalar tashkil etishi hamda belgilangan tartibda ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borishi mumkin.
asosiy faoliyati muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini saqlash, o‘rganish hamda ommaga namoyish etishdan iborat bo‘lgan muzeylarga;
asosiy faoliyati tarixiy-madaniy qo‘riqxona va u bilan bog‘liq tabiiy landshaft tarkibiga kiradigan madaniy va tabiiy meros obyektlarini, shuningdek muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini saqlash, o‘rganish hamda ommaga namoyish etishdan iborat bo‘lgan muzey-qo‘riqxonalarga bo‘linadi.
8. Davlat muzeylarini davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari, mahalliy davlat boshqaruvi organlari hamda davlat tashkilotlari tomonidan tashkil etish O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi bilan kelishilgan holda amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini saqlash hamda ommaga namoyish etish talablariga javob beradigan moddiy-texnik bazaning, shu jumladan bino (xona yoki xonalar), zarur ko‘rgazma jihozlari, muhofaza vositalari hamda yong‘inga qarshi vositalar mavjudligi;
Muzey-qo‘riqxonalarini tashkil etish uchun qonun hujjatlariga muvofiq qo‘shimcha shartlar belgilanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
10. Muzey notijorat madaniyat muassasasi shaklida tashkil etiladi va belgilangan tartibda yuridik shaxs sifatida ro‘yxatdan o‘tkaziladi.
11. Muzey Nizomi amaldagi qonun hujjatlari talablariga muvofiq tarzda ishlab chiqiladi, O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi bilan kelishilgan holda tasdiqlanadi (faqat davlat muzeylari uchun) hamda belgilangan tartibda ro‘yxatdan o‘tkaziladi. Muzey Nizomiga belgilangan tartibda o‘zgartishlar va qo‘shimchalar kiritilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Muzeylar o‘zlarining yuqori boshqaruv organi hamda tegishli hududiy mahalliy hokimliklar bilan kelishgan holda (faqat davlat muzeylari uchun) belgilangan tartibda o‘z filiallarini tashkil etishi mumkin.
13. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi muzeylarni boshqarish sohasida quyidagi vakolatlarga ega:
Keyingi tahrirga qarang.
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini belgilangan tartibda Milliy muzey fondi tarkibiga kiritadi hamda uning tarkibidan chiqaradi;
Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini tasarrufdan chiqarish yoki universal huquqiy vorislik tartibida yoxud boshqa usulda bir shaxsdan ikkinchi shaxsga o‘tkazish uchun maxsus ruxsatnoma beradi;
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
(13-bandning beshinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-yil 1-noyabrdagi 313-sonli qaroriga asosan chiqarilgan — O‘R QHT, 2012-y., 44-son, 507-modda)
Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini kirib ko‘rish tartibi va shartlarini tasdiqlaydi;
davlat muzeylari tomonidan budjetdan tashqari mablag‘larning maqsadli foydalanilishini nazorat qiladi;
Keyingi tahrirga qarang.
14. Mahalliy davlat hokimiyati organlarining muzeylarni boshqarish sohasida vakolatlari quyidagilardan iborat:
Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hamda o‘z hududida joylashgan muzeylarda turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining but saqlanishini ta’minlaydi;
Keyingi tahrirga qarang.
15. Muzeylarda madaniy-ma’rifiy, targ‘ibot-tashviqot, ilmiy-tadqiqot ishlari saviyasini oshirish, muzeyning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash uchun homiylar mablag‘larini jalb etish va boshqa masalalarda amaliy yordam ko‘rsatish maqsadida Jamoatchilik kengashlari tashkil etilishi mumkin.
Davlat (nodavlat) muzeylari direktori va direktor o‘rinbosarlari O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi bilan kelishilgan holda muzey bo‘ysunuvchi boshqaruv organi (nodavlat muzeylarda-mulkdor) tomonidan lavozimga tayinlaydi va lavozimidan ozod etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
muzeyning mol-mulkini qonun hujjatlarida belgilangan tartibda tasarruf etadi va shartnomalar tuzadi;
Keyingi tahrirga qarang.
muzey vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha qarorlar qabul qiladi, muzeyga yuklangan vazifa va funksiyalarning bajarilishi uchun shaxsan javob beradi;
muzey xodimlari o‘rtasida vazifalarni taqsimlaydi, ularning vakolatlari va javobgarligi darajasini belgilaydi;
muzey faoliyatini takomillashtirish, uning moddiy-texnika bazasini mustahkamlash, xodimlar malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash, muzey faoliyatining boshqa masalalari bo‘yicha tegishli davlat organlariga takliflar kiritadi;
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
17. Muzey direktori xodimlarning kasb mahoratini doimiy ravishda rivojlantirib borish, malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash uchun mas’uldir.
18. Muzey xodimlari muzey Nizomiga, ichki tartib, kasbiy axloq-odob qoidalariga qat’iy rioya etishlari, muzey faoliyatini takomillashtirishda faol ishtirok etishlari, o‘z kasbiy malakalarini muntazam oshirib borishi shart.
19. Muzeylarning moddiy-texnika bazasi zarur imoratlar, kommunikatsiyalar, jihozlar, muzeylar fondini muzey ashyolari va kolleksiyalari bilan boyitish, ularni saqlash, aniqlash, to‘plash, madaniy, ma’rifiy, ilmiy va ta’lim faoliyatini amalga oshirish, o‘rganish, e’lon qilish sohasidagi boshqa vazifalarni hal etishda foydalaniladigan boshqa mol-mulkdan iborat bo‘ladi.
20. Muzeylar binolari texnika xavfsizligi qoidalariga hamda sanitariya normalari va qoidalariga muvofiq jihozlanadi va ulardan tegishli talablarga rioya qilingan holda foydalaniladi.
21. Davlat muzeylarini moliyalashtirish O‘zbekiston Respublikasi Davlat budjeti mablag‘lari va qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
22. Nodavlat muzeylarni moliyalashtirish ularning muassislari mablag‘lari va qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
23. Davlat muzeyi joylashgan bino boshqa tashkilotlarga berilgan taqdirda, ushbu masala bo‘yicha qaror qabul qilgan davlat organi davlat muzeyini teng qiymatdagi bino bilan ta’minlashi hamda mazkur muzeyning muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini, shuningdek ko‘rgazma jihozlarini ko‘chirish va yangi ekspozitsiyani tashkil etish bilan bog‘liq xarajatlarni qoplashi shart.
24. Davlat muzeylari xodimlarining ish haqi qonun hujjatlariga va mehnat shartnomasiga muvofiq belgilanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
25. Davlat muzeylari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda moliya va statistika hisobotlarini yuritadi.
Keyingi tahrirga qarang.
26. Davlat muzeylarining moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini nazorat qilish tegishli moliya organlari tomonidan amalga oshiriladi.
27. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini e’lon qilish — muzeyning muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini omma oldida namoyish etish, bosma nashrlarda, elektron va boshqa turdagi jismlarda takrorlash orqali jamiyatga taqdim etishning barcha shakllarini nazarda tutuvchi faoliyat turi hisoblanadi.
28. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hamda muzeylarda turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini birinchi marta e’lon qilish huquqi mulkdor tomonidan mazkur muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari biriktirib qo‘yilgan muzeyga tegishlidir.
29. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hamda muzeylarda turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini takrorlashdan tijorat maqsadlarida foydalanish huquqlarining boshqa shaxsga o‘tkazilishi muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining mulkdori belgilagan tartibda muzeylar tomonidan amalga oshiriladi.
30. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari, muzeylarning binolari, muzeylar hududida joylashgan obyektlar tasvirlaridan foydalangan holda tasviriy, bosma, yodgorlik va boshqa adadli mahsulotlarni hamda xalq iste’moli tovarlarini ishlab chiqarish, muzeylarning nomlari va ramziy belgilaridan foydalanish qonun hujjatlariga muvofiq muzeylar ma’muriyatining ruxsati bilan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
31. Davlat (nodavlat) muzeylari tegishli vazirliklar, tashkilotlar va mahalliy davlat hokimiyati organlarining (nodavlat muzeylar — mulkdorlar, muassislar) kelishuviga muvofiq, O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligining taqdimnomasiga binoan belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining (nodavlat muzeylar — mulkdorlar) qarori bilan qayta tashkil etiladi va (yoki) tugatiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
32. Davlat muzeyi tugatilganda, uning tasarrufida bo‘lgan va asosiy hisob hujjatlarida qayd etilib, Milliy muzey fondining Davlat katalogida ro‘yxatga olingan barcha muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari, faoliyat yo‘nalishi o‘xshash (yoki yaqin) bo‘lgan davlat muzeyiga to‘laligicha o‘tkaziladi.
33. Faoliyati tugatilgan muzey fondida mavjud bo‘lgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining turli muzeylar yoki boshqa tashkilotlarga tarqatib yuborilishi taqiqlanadi.
34. Faoliyati tugatilgan muzey fondidagi muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini hamda asosiy hisob hujjatlarini qabul qilib olgan davlat muzeyi, ularning but saqlanishini, muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari o‘z hisob hujjatlarida qayd etilishini hamda Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilishini, ulardan ilmiy, madaniy va ma’rifiy maqsadlarda foydalanishni va ekspozitsiyada namoyish etishni ta’minlashi shart.
35. Muzeylarning tashkil etilishi va faoliyati sohasidagi nizolar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hal etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
1. Mazkur Nizom “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq davlat muzeylarining toifalarini belgilash va uni o‘zgartirish tartibini belgilaydi.
2. Milliy muzey fondining Davlat katalogi ro‘yxatidan o‘tkazilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga ega bo‘lgan davlat muzeylari toifalashtiriladi.
3. O‘zbekiston Respublikasida davlat muzeylari toifalari darajalariga ko‘ra oliy toifa, I toifa, II toifa, III toifadan iborat bo‘ladi.
4. Muzeylarning asosiy fondida saqlanayotgan muzey ashyolari, muzey kolleksiyalarining noyobligi, ularning saqlanish holati, muzey binosining amaldagi talablarga mosligi, zamonaviy texnika va fond jihozlari bilan ta’minlanganligi, tashrif buyuruvchilar uchun yaratilgan qulayliklar, ekspozitsiyasining jahon standartlariga javob bera olishi, xalqaro aloqalar yo‘lga qo‘yilganligi hamda eksponatlar soni, muzeyga bir yil davomida tashrif buyurganlar soni davlat muzeylarining toifalarini belgilashda asosiy ko‘rsatkichlar bo‘lib hisoblanadi.
asosiy fondida noyob muzey ashyolari, muzey kolleksiyalari mavjud, eksponatlar saqlanish holati talab darajasida, zamonaviy texnika va fond jihozlari bilan to‘liq ta’minlangan, tashrif buyuruvchilarga barcha qulayliklar yaratilgan, ekspozitsiyasi jahon standartlari talablariga javob beradigan, xalqaro aloqalar yaxshi yo‘lga qo‘yilgan hamda eksponatlar soni 40 mingdan ziyod, muzeyga bir yil davomida tashrif buyurganlar soni 40 ming nafardan ortiqni tashkil etgan bo‘lsa — oliy toifa;
asosiy fondida noyob muzey ashyolari, muzey kolleksiyalari mavjud, eksponatlar saqlanish holati talab darajasida, zamonaviy texnika va fond jihozlari bilan ta’minlangan, tashrif buyuruvchilarga qulayliklar yaratilgan, ekspozitsiyasi jahon standartlari talablariga javob beradigan, xalqaro aloqalar yo‘lga qo‘yilgan hamda eksponatlar soni 30 mingdan ziyod, muzeyga bir yil davomida tashrif buyurganlar soni 30 ming nafardan 40 ming nafargachani tashkil etgan bo‘lsa — I toifa;
asosiy fondida noyob muzey ashyolari, muzey kolleksiyalari mavjud bo‘lmagan, eksponatlar saqlanish holati talab darajasida, zamonaviy texnika va fond jihozlari bilan qisman ta’minlangan, tashrif buyuruvchilarga o‘rtacha darajada qulayliklar yaratilgan, ekspozitsiyasi jahon standartlari talablariga qisman javob beradigan, xalqaro aloqalar qoniqarli yo‘lga qo‘yilgan hamda eksponatlar soni 25 mingdan ziyod, muzeyga bir yil davomida tashrif buyurganlar soni 20 ming nafardan 30 ming nafargachani tashkil etgan bo‘lsa — II toifa;
asosiy fondida noyob muzey ashyolari, muzey kolleksiyalari mavjud bo‘lmagan, eksponatlar saqlanish holati qoniqarli darajada, zamonaviy texnika va fond jihozlari bilan ta’minlanmagan, tashrif buyuruvchilarga yaratilgan qulayliklar darajasi past, ekspozitsiyasi jahon standartlari talablariga javob bermaydigan, xalqaro aloqalar yo‘lga qo‘yilmagan hamda eksponatlar soni 20 mingtagacha, muzeyga bir yil davomida tashrif buyurganlar soni 10 ming nafardan 20 ming nafargachani tashkil etgan bo‘lsa — III toifa beriladi.
Yuqoridagi talablarga javob bermagan muzeylarga toifa berilmaydi va ular hududdagi boshqa yirik muzeylar tarkibiga o‘tkaziladi va filial sifatida faoliyat yuritadi.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Yangi tashkil etilgan muzeylarga dastlab III toifa beriladi va bir yillik faoliyatidan so‘ng belgilangan asosiy ko‘rsatkichlar asosida tegishli ravishda toifasi o‘zgartiriladi.
7. Davlat muzeylarining shtat jadvallari ular ega bo‘lgan toifadan kelib chiqqan holda shakllantiriladi.
8. Davlat muzeylari toifa olish, amaldagi toifasini o‘zgartirish to‘g‘risida o‘zlari bevosita bo‘ysunuvchi yuqori boshqaruv organlari orqali O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga murojaat etadi.
Keyingi tahrirga qarang.
9. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi huzuridagi maxsus komissiya davlat muzeylariga uning asosiy ko‘rsatkichlaridan kelib chiqqan holda toifa berilganligi to‘g‘risida qaror qabul qiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
10. Muzeylarning asosiy fondida saqlanadigan noyob durdonalarning boshqa muzeylarga berib yuborilishi, saqlanish holati yomonlashganda, muzey binosi talabga javob bera olmay qolganda, zamonaviy texnika va fond jihozlari bilan ta’minlash to‘xtab qolganda, tashrif buyuruvchilarga yaratilgan qulayliklar qoniqarsiz bo‘lganda, ekspozitsiyasining jahon standartlariga javob bera olmay qolishi, xalqaro aloqalarning susayib borishi hamda eksponatlar sonining kamayishi, muzeyga yil davomidagi tashrif buyuruvchilar soni ko‘rsatkichlari pasayishi holati aniqlanganda ularning toifalari O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi huzuridagi maxsus komissiyaning qaroriga asosan tegishli tarzda pasaytiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
11. Muzeylarga ularning toifasini tasdiqlovchi maxsus guvohnoma uch yil muddatga beriladi va belgilangan tartibda rasmiylashtiriladi.
Guvohnoma shakli O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
12. Davlat muzeylarini toifalashtirishga oid hujjatlar O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligida saqlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
13. Davlat muzeylari va ularning yuqori boshqaruv organlari rahbarlari asosiy fondda saqlanayotgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining soni hamda muzeyga yil davomidagi tashrif buyuruvchilar soni va moliyaviy natijalar to‘g‘risidagi yillik hisobotning mavjud holatdan kelib chiqqan holda haqqoniy tayyorlanishi uchun mas’uldirlar.
1. Mazkur Nizom O‘zbekiston Respublikasining “Muzeylar to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq, Milliy muzey fondining Davlat katalogini (keyingi o‘rinlarda “Davlat katalogi” deb yuritiladi) shakllantirish va yuritish tartibini belgilaydi.
2. Davlat katalogi — milliy muzey fond tarkibiga kiritilgan har bir muzey ashyosi va har bir muzey kolleksiyasi to‘g‘risidagi asosiy ma’lumotlar mavjud bo‘lgan hisobga olish hujjatidir.
3. Davlat katalogi O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan yuritiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
5. Davlat katalogi muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga egalik qilayotgan yoki ulardan foydalanayotgan yoxud tasarruf qilayotgan muzeylar va boshqa tashkilotlarning asosiy hisob hujjatlaridan olingan ma’lumotlar asosida shakllantiriladi.
6. Davlat katalogiga muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari to‘g‘risida quyidagi ma’lumotlar (elektron va bosma shaklda) kiritiladi:
yuridik va jismoniy shaxslarning Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga bo‘lgan fuqarolik huquq va majburiyatlarini belgilash, o‘zgartirish yoki bekor qilish to‘g‘risidagi bitimlar reyestri;
Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining o‘g‘irlanishi yoki yo‘qotilishi to‘g‘risidagi ma’lumotlar.
7. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondi tarkibiga kiritish uchun ularga egalik qiluvchilar, ulardan foydalanuvchilar va tasarruf etuvchilar Davlat katalogiga kiritiladigan ma’lumotlarni O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga taqdim etadilar.
Keyingi tahrirga qarang.
8. Davlat katalogiga muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari haqida kiritiladigan ma’lumotlarni taqdim etish shakli O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan belgilanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
9. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi taqdim etilgan ma’lumotlarni muzeyning asosiy hisob hujjatlariga taqqoslash, muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining mavjudligini aniqlash maqsadida nazorat tekshiruvlari o‘tkazish vakolatiga ega.
Keyingi tahrirga qarang.
10. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Davlat katalogiga kiritishda ularga egalik qilayotgan, foydalanayotgan, ularni tasarruf qilayotgan muzeylar va boshqa muassasalar tomonidan muzeyning asosiy hisob hujjatlarida qayd etilgan muzey ashyosi va muzey kolleksiyalarining ma’lumotlar ro‘yxati (ularning har biri haqidagi zarur ma’lumotlar aks ettirilgan holda) elektron va bosma shakllarda uch nusxada tayyorlanadi:
uchinchi nusxa — O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga Milliy muzey fondi tarkibiga kiritish uchun taqdim etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Taqdim etilgan ro‘yxat bosma shaklining har bir sahifasida muzeyning bosh muhofizi (fond mudiri) imzosi, shuningdek ro‘yxatning oxirida muzey direktori va bosh muhofiz (fond mudiri) imzosi, ro‘yxat rasmiylashtirilgan sana va muzeyning muhri qo‘yiladi.
11. Ro‘yxatlarning bosma shakli muzeylar va boshqa tashkilotlarning yuqori boshqaruv organi (mavjud bo‘lsa) rahbari tomonidan tasdiqlanib, shu organ tomonidan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Davlat katalogiga kiritish to‘g‘risida rasmiy so‘rov bilan O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga murojaat etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
12. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi taqdim etilgan hujjatlar asosida muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Davlat katalogi ro‘yxatiga kiritadi.
Keyingi tahrirga qarang.
13. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari Davlat katalogida ro‘yxatdan o‘tkazilgan kundan e’tiboran Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hisoblanadi.
14. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari mulkdoriga ro‘yxatdan o‘tkazilganlik to‘g‘risida guvohnoma beriladi.
15. Davlat katalogiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining egalari, ulardan foydalanuvchilar va tasarruf etuvchilar taqdim etilgan ma’lumotlarga kiritilgan har qanday o‘zgartirish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga bir oy muddatda xabar berishlari shart.
Keyingi tahrirga qarang.
16. Muzey ma’muriyati, tasarrufida muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari bo‘lgan boshqa muassasalar muzey ashyolari yoki muzey kolleksiyalari o‘g‘irlanishi, yo‘qotilishi holatlari aniqlanganda, bu haqda zudlik bilan O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligiga, O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga hamda boshqa tegishli tashkilotlarga xabar beradi.
Keyingi tahrirga qarang.
17. Yuridik va jismoniy shaxslarning Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga bo‘lgan fuqarolik huquq va majburiyatlarini belgilash, o‘zgartirish yoki bekor qilishga qaratilgan harakatlari, shu jumladan, mulk huquqini boshqa shaxsga o‘tkazish mazkur harakatlar Milliy muzey fondining Davlat katalogida ro‘yxatdan o‘tkazilganidan keyingina amalga oshiriladi.
18. Davlat katalogiga oid hujjatlarni saqlash va yuritish tartibi, ular bilan ishlovchi xodimlarning huquq hamda majburiyatlari O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan belgilanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
19. Davlat katalogiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari to‘g‘risidagi ma’lumotlar faqat Davlat katalogini yuritishga aloqador bo‘lgan, ya’ni muzey direktori, ilmiy ishlar bo‘yicha direktor o‘rinbosari, bosh muhofiz, fond bo‘limi boshliqlari, hisobga olish bo‘limi xodimlari uchun ochiq hisoblanadi. Boshqa yuridik va jismoniy shaxslar ushbu ma’lumotlardan foydalanish yoki ular bilan tanishish uchun O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga murojaat qilishi va yozma ruxsatnoma olishi shart.
Keyingi tahrirga qarang.
20. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Davlat katalogi ro‘yxatidan chiqarish haqida O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligining tegishli buyrug‘i chiqqan vaqtdan boshlab muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari Davlat katalogi ro‘yxatidan chiqarilgan hisoblanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari chiqarilishiga asos bo‘lgan tegishli asosnomalar Davlat katalogida ro‘yxatga olinadi.
21. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondi tarkibidan chiqarish uchun ularning mulkdorlari bo‘lgan yuridik va jismoniy shaxslar O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga yozma murojaat etadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Murojaatga muzey ashyosi yoki muzey kolleksiyasini Milliy muzey fondidan chiqarish sabablari (ularni topish yoki tiklash bo‘yicha amalga oshirilgan choralar) to‘g‘risida to‘liq ma’lumot, muzey ashyosi va muzey kolleksiyasining fotosuratlari ilova qilinadi.
O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi zarur holda boshqa qo‘shimcha ma’lumotlarni ham talab qilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
22. Muzey ashyolari yoki muzey kolleksiyalari Davlat katalogi ro‘yxatidan chiqarilganda, ular bir vaqtning o‘zida Milliy muzey fondi tarkibidan ham chiqarilgan hisoblanadi.
23. Bitimlar reyestrida muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari bilan bog‘liq bo‘lgan quyidagi bitimlar turlari ro‘yxatga olinadi:
24. Muzeylar bitimni yoki vorislik huquqini beruvchi hujjatni Davlat katalogida ro‘yxatga olish to‘g‘risida qonun hujjatlarida belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligiga quyidagilarni taqdim etadi:
Keyingi tahrirga qarang.
bitimni yoki vorislik huquqini beruvchi hujjatni Davlat katalogida ro‘yxatga olish to‘g‘risida ariza (arizada bitim yoki vorislik predmeti hisoblangan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondi tarkibiga kiritish to‘g‘risidagi guvohnoma, bitim turi va qatnashchilari qayd etiladi);
bitim yoki vorislik predmeti hisoblangan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari ro‘yxati va ularni Milliy muzey fondi tarkibiga kiritish to‘g‘risidagi guvohnomaning asl nusxasi (dublikat).
25. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi belgilangan hujjatlar taqdim etilgan vaqtdan boshlab bir oy muddatda quyidagilarni amalga oshiradi:
Keyingi tahrirga qarang.
hujjatlarda qayd etilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni Davlat katalogi ro‘yxatiga kiritadi;
bitimni yoki vorislik huquqini beruvchi hujjatni bitimlar reyestrida ro‘yxatga oladi va ro‘yxatning tartib raqami ko‘rsatilgan yozma ma’lumotnoma beradi;
bitim yoki vorislik predmeti bo‘lgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining mulkdori o‘zgarganda, ularni yangi mulkdor nomiga qayta rasmiylashtiradi, mazkur muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining avvalgi mulkdoriga berilgan guvohnomani bekor qiladi, bitim yoki vorislik o‘zgarishi natijasida ushbu muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari tarkibida sodir bo‘lgan o‘zgarishlarni qayta ro‘yxatga oladi.
26. Merosxo‘r muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga nisbatan meros qoldiruvchida mavjud bo‘lgan majburiyatlardan bosh tortgan taqdirda, merosxo‘r tomonidan ularni sotish yoki boshqa bitim belgilangan tartibda amalga oshirilmaguncha guvohnoma qaytadan rasmiylashtirilmaydi.
27. Davlat muzeylari, tasarrufida muzeylar bo‘lgan boshqa muassasalar muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Davlat katalogida ro‘yxatdan o‘tkazish uchun ular haqida taqdim etilgan hujjatlarda qayd etilgan ma’lumotlarning haqiqiyligi va talab darajasida tayyorlanishi uchun mas’uldirlar.
1. Mazkur Nizom “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga asosan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondi tarkibiga kiritish hamda uning tarkibidan chiqarish tartibini belgilaydi.
2. Milliy muzey fondi — O‘zbekiston Respublikasi hududida doimiy turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari majmui hisoblanadi.
3. Muzey ashyosi — sifati yoki alohida belgilari jamiyat manfaatlari uchun saqlash, o‘rganish va ommaga namoyish etish zaruratini taqozo etuvchi madaniy boylikdir.
4. Muzey kolleksiyasi — o‘z kelib chiqish xususiyati yoki shaklan yaqinligi tufayli yoxud boshqa belgilari bo‘yicha birlashtirilgandagina muzey ashyosi xususiyatiga ega bo‘ladigan madaniy boyliklar majmuidir.
6. Milliy muzey fondining davlatga tegishli qismi tarkibiga, kimning egaligida turganligidan qat’i nazar, davlat mulki bo‘lgan barcha muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari kiradi.
7. Davlat muzeylari, boshqa davlat muassasalari tomonidan muassislar mablag‘lari yoki o‘z mablag‘lari yoxud boshqa mablag‘lar hisobidan olinadigan, shuningdek qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa usulda olinadigan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari Milliy muzey fondining davlatga tegishli qismi tarkibiga kiradi.
Keyingi tahrirga qarang.
8. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondining davlatga tegishli bo‘lmagan qismi tarkibiga kiritish belgilangan tartibda ularning mulkdori arizasi asosida amalga oshiriladi.
9. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari Milliy muzey fondining Davlat katalogida ro‘yxatdan o‘tkazilgan kundan e’tiboran Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hisoblanadi.
10. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari mulkdoriga Davlat katalogida ro‘yxatdan o‘tkazilganligi to‘g‘risida guvohnoma beriladi. Davlat katalogida ro‘yxatdan o‘tkazish qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
11. Milliy muzey fondining davlatga tegishli bo‘lmagan qismi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini hisobga olish hamda saqlash qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
12. Milliy muzey fondining davlatga tegishli bo‘lmagan qismi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga oid bitimlar tuzish, tomonlarning huquq va majburiyatlari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
13. Milliy muzey fondining davlatga tegishli qismi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini tasarrufdan chiqarish mumkin emas, ularning yo‘qolishi, yemirilishi yoki boshqa muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga ayirboshlanishi hollari bundan mustasno.
Oldingi tahrirga qarang.
(14-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-yil 1-noyabrdagi 313-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2012-y., 44-son, 507-modda)
15. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondi tarkibidan chiqarish belgilangan tartibda O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan amalga oshiriladi. Tegishli fakt Milliy muzey fondining davlat katalogida ro‘yxatdan o‘tkazilgan kundan e’tiboran muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari Milliy muzey fondi tarkibidan chiqarilgan hisoblanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
(16-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2012-yil 1-noyabrdagi 313-sonli qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan — O‘R QHT, 2012-y., 44-son, 507-modda)
17. Madaniyat va sport ishlari vazirligi quyidagi hollarda nodavlat muzeylarga biriktirib qo‘yilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining mulkdori oldiga ularni saqlash joyini o‘zgartirish va tegishli choralar ko‘rish to‘g‘risidagi masalalarni qo‘yishi mumkin:
Keyingi tahrirga qarang.
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini hisobga olish ishlari belgilangan tartibda yo‘lga qo‘yilmagan bo‘lsa;
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari yaroqsiz holga kelgan, deb topilsa va ularni ta’mirlash ishlariga zarur mablag‘ va materiallar ajratilmayotgan bo‘lsa;
Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan olib boriladigan nazorat faoliyati davomida boshqa asosiy kamchilik va nuqsonlar aniqlansa.
Keyingi tahrirga qarang.
18. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini Milliy muzey fondi tarkibiga kiritish hamda uning tarkibidan chiqarish bo‘yicha belgilangan qoidalarni buzgan aybdor shaxslar qonun hujjatlariga muvofiq javob beradilar.
Keyingi tahrirga qarang.
1. Mazkur Nizom “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq Milliy muzey fondining davlatga tegishli qismi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini boshqarish tartibini belgilaydi.
2. Milliy muzey fondining davlatga tegishli qismi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini operativ boshqaruv huquqi asosida davlat muzeylariga, boshqa davlat muassasalariga biriktirib qo‘yish Qonunga asosan O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
3. Davlat muzeylari Milliy muzey fondining davlatga tegishli qismi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini to‘plash, saqlash, ta’mirlash, namoyish qilish, ilmiy tadqiq qilish va targ‘ib qilish huquqiga ega.
4. Davlat muzeylari, tasarrufida muzeylar bo‘lgan boshqa davlat muassasalari muzeylariga muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini o‘tkazish tartibi operativ boshqarish huquqi berilgan tashkilotlarning murojaatiga asosan O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan belgilanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
5. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini operativ boshqarish uchun topshirishda muzeylar, boshqa davlat muassasalarining faoliyat turi, soha yo‘nalishlari va ulardagi mavjud shart-sharoitlar hisobga olinadi.
6. Davlat muzeylari, boshqa davlat muassasalariga muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini operativ boshqarish to‘g‘risidagi guvohnoma Madaniyat va sport ishlari vazirligi huzuridagi maxsus komissiyaning xulosasi asosida beriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
7. Operativ boshqarish topshirilgan davlat muzeylari, boshqa davlat muassasalarining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini muzey fondining katalogida ro‘yxatdan o‘tkazilishini ta’minlash;
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini but saqlash, ularni asrab-avaylash choralarini ko‘rib borish.
8. Operativ boshqarish topshirilgan davlat muzeylari, boshqa davlat muassasalarining majburiyatlari quyidagilardan iborat:
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari bilan bog‘liq hisobga olish hujjatlarining yuritilishi hamda but saqlanishini;
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalaridan ilmiy, madaniy, ma’rifiy hamda ta’lim maqsadlarida foydalanilishini ta’minlash.
9. Muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini operativ boshqarish topshirilgan davlat muzeylari, boshqa davlat muassasalarida muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga zarar yetkazilgan hollarda, ushbu zararda aybdor shaxslar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda javob beradilar.
Keyingi tahrirga qarang.
1. Mazkur Nizom “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq Milliy muzey fondi holati ustidan davlat nazoratini amalga oshirish tartibini belgilaydi.
2. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlar vazirligi Milliy muzey fondi (keyingi o‘rinlarda Fond deb yuritiladi) holati ustidan davlat nazoratini amalga oshiradi.
Keyingi tahrirga qarang.
3. Fond tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining jisman but saqlanishi va xavfsizligini, ulardan ilmiy, madaniy, ma’rifiy hamda ta’lim yo‘nalishlarida foydalanishni ta’minlash maqsadida Fond holati ustidan davlat nazorati amalga oshiriladi.
4. Fond holati ustidan davlat nazoratini tashkil etishga oid asosiy vazifalar quyidagilardan iborat:
muzeylar sohasiga doir normativ-huquqiy hujjatlarga muzeylar faoliyatida amal qilinishini nazorat qilish;
fond tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini saqlash sharoitlarini yanada yaxshilash;
tasarrufida muzeylar bo‘lgan vazirliklar, tashkilotlar va mahalliy davlat hokimiyati organlarining mazkur sohadagi faoliyatini muvofiqlashtirish;
muzeylar faoliyatini samarali tashkil etish, qo‘llab-quvvatlash, takomillashtirishga doir dasturlar, qarorlar tayyorlash va boshqalar.
5. Fondning davlatga tegishli qismi holati ustidan davlat nazorati quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
so‘rovnomalar yo‘llash hamda muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari haqida Fondning davlat hisobini yuritish uchun zarur bo‘lgan axborotlarni olish;
yilda bir marta muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining saqlanishi holati to‘g‘risida Madaniyat va sport ishlari vazirligiga hisobot berish.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Fondning davlatga tegishli bo‘lmagan qismi holati ustidan davlat nazorati quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
nodavlat muzeylar boshqaruviga topshirilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari saqlanishi belgilangan talablarga javob bermagan hollarda, uning mulkdori oldiga muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini saqlash joyini o‘zgartirish yoki tasarrufdan chiqarish to‘g‘risidagi masalalarni qo‘yish;
muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari haqida Fondning davlat hisobini yuritish uchun zarur bo‘lgan so‘rovnomalar yo‘llash hamda axborot olish.
7. Davlat nazorati O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan muzeyning asosiy hisob hujjatlarini, jumladan, kirim va inventar daftarlarini, muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini doimiy (vaqtincha) saqlashga, ularni ta’mirlash va hisobdan chiqarishga oid dalolatnomalarni, muzeyning Fond ishlari va sotib olish komissiyasining bayonnomalarini, fond harakatiga taalluqli buyruqlarni tekshirish, muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini bevosita ko‘rish yoki hujjatlarga asosan taqqoslash yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
8. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi Fond holati ustidan davlat nazoratini bevosita yoki Qoraqalpog‘iston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi, viloyatlar hamda Toshkent shahar madaniyat va sport ishlari boshqarmalari, muzey kolleksiyalariga egalik qiluvchi yuridik shaxslarning yuqori boshqaruv organlari orqali ham amalga oshirishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligining qo‘shma Hay’at yig‘ilishida tasarrufida muzeylar bo‘lgan vazirlik va idoralar vakillari ishtirokida har yili kamida bir marta muhokama etiladi va tegishli qarorlar qabul qilinadi.
Keyingi tahrirga qarang.
10. Davlat muzeylari, boshqa davlat muassasalari o‘z tasarrufida bo‘lgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining holati to‘g‘risida yuqori boshqaruv organiga yillik hisobot topshiradilar. Yuqori boshqaruv organi muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarining butligi va saqlanishi sharoitlarini yaxshilashga doir qarorlar qabul qiladi, tegishli chora-tadbirlarni belgilaydi.
11. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan Fond holati yuzasidan muntazam monitoring olib boriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
12. Fond holatini o‘rganish natijalari, davlat muzeylari va nodavlat muzeylardan so‘rovnomalar orqali olingan ma’lumotlar va axborotlar tahlil etib boriladi.
13. Monitoring natijalari asosida fond holatini yaxshilash yuzasidan takliflar hamda tavsiyalar ishlab chiqiladi va amaliyotga joriy etib boriladi.
14. Davlat muzeylari, boshqa yuridik va jismoniy shaxslar o‘z tasarrufida bo‘lgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari hamda ularni hisobga olish hujjatlarining but va xavfsiz holda saqlanishini ta’minlash uchun mas’uldirlar.
1. Mazkur Nizom “Ta’lim to‘g‘risida”, va “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq muzey mutaxassislarini tayyorlash, muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash tartibini belgilaydi.
2. Muzey mutaxassislarini tayyorlash davlat ta’lim standartlari, muzey xodimlarining malakasini oshirish, ularni qayta tayyorlash davlat talablari va namunaviy dasturlar asosida amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
3. Davlat ta’lim standarti muzey mutaxassislarini tayyorlash bo‘yicha o‘quv rejalari va dasturlarini, shuningdek ta’lim sifatini nazorat qilish va baholash, ular faoliyatini attestatsiyadan o‘tkazish tartib-qoidalarini ishlab chiqish uchun asos hisoblanadi.
4. O‘zbekiston Respublikasida umumiy o‘rta ta’lim maktablari, akademik litseylar va kasb-hunar kollejlarida tegishli fanlar orqali muzeylar to‘g‘risida tushunchalar shakllantiriladi va birlamchi umumiy ta’lim beriladi.
5. Tegishli ilmiy-tadqiqot institutlari, oliy ta’lim muassasalarida aspirantura va doktorantura orqali muzey sohasi bo‘yicha ilmiy kadrlar tayyorlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Oliy ta’lim muassasalaridagi muzey sohasi bo‘yicha ta’lim yo‘nalishlarida talabalarga muzeyshunoslikning umumiy nazariyasi, muzeylar va muzeyshunoslik tarixi, hozirgi ahvoli va kelajak istiqbollari, jahon muzeylari amaliyoti, unda qo‘llanilayotgan zamonaviy texnologiyalar va ilg‘or ish tajribasi, muzeylar boshqaruvi, hujjatlashtirish, ilmiy-fond ishlari, kommunikatsiya nazariyasi, muzeylarga oid qabul qilingan qonun va qonunosti hujjatlari, sohada mavjud bo‘lgan muammolar, ularni hal etish usullari va yo‘nalishga oid boshqa bilimlar beriladi.
7. Muzeyshunoslikka tegishli ta’lim yo‘nalishidagi talabalar o‘zlashtirgan muzey sohasiga oid nazariy bilimlarni mustahkamlash maqsadida respublikaning ilg‘or muzeylari, muzey ashyolari va muzey kolleksiyalariga ega bo‘lgan boshqa yirik tashkilotlar va muassasalarda tanishuv, o‘quv va ishlab chiqarish amaliyotini o‘tkazadi.
8. Bakalavr va magistratura talabasi jahon muzeylari, muzey va jamiyat, yodgorliklarni saqlash, san’at asarlarining badiiy tahlili, san’at sohasi menejmenti, badiiy ashyolar texnologiyasi va san’at asarlarini ta’mirlash, ilmiy faoliyat metodologiyasini o‘zlashtiradi.
9. Bakalavr va magistratura bosqichi bitiruvchilari soha bo‘yicha o‘zlari tanlagan mavzularda tegishli ravishda bakalavrlik hamda magistrlik diplom ishlarini himoya qiladi.
10. Aspirantura va doktoranturada muzeyshunoslik obyekti va predmetlarining shu kungacha o‘rganilmagan yoki kam o‘rganilgan nazariy va amaliy muammolariga oid ilmiy-tadqiqot ishlari amalga oshiriladi. Ilmiy izlanishlar natijalari ilmiy va maxsus jurnallarda, respublika hamda xalqaro miqyosda o‘tkaziladigan konferensiyalarda e’lon qilinadi. Dissertatsiyalar xulosalari ilmiy to‘plam, darslik, monografiya, ilmiy maqola va boshqa shakllarda nashr etilib, mutasaddi vazirliklar va idoralar tomonidan muzeyshunoslik va muzeylar amaliyotiga tatbiq etilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
11. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi O‘zbekiston Badiiy akademiyasi bilan hamkorlikda muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashni tashkil etadi.
Keyingi tahrirga qarang.
12. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi tasarrufida muzeylar bo‘lgan vazirliklar va idoralar bilan birgalikda muzeylar xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash chora-tadbirlarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi.
Keyingi tahrirga qarang.
13. O‘zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi soha bo‘yicha ixtisoslashtirilgan muassasalar (universitet, institut, markaz, fakultet, kurslar)da yuqori boshqaruv organi bilan kelishgan holda muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash ishini muvofiqlashtiradi, shuningdek mazkur tizimni takomillashtirish mexanizmi va usullarini ishlab chiqadi.
Keyingi tahrirga qarang.
14. Muzey xodimlarining malakasini oshirish, ularni qayta tayyorlashni amalga oshiradigan ta’lim muassasalariga ega bo‘lgan vazirliklar hamda idoralarning ilmiy-tadqiqot va metodik markazlari:
muzey sohasidagi ilmiy-tadqiqotlar natijalari muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash jarayoniga o‘z vaqtida joriy etilishini ta’minlaydigan mexanizmni yaratadi va amaliyotga tatbiq etadi;
muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashning ilmiy-metodik asoslarini ishlab chiqadi, shuningdek ushbu yo‘nalishda faoliyat ko‘rsatayotgan ta’lim muassasalarini o‘quv-metodik adabiyotlar bilan ta’minlaydi;
ta’lim dasturlarining uzluksizligi va izchilligini hisobga olib, tanqidiy va ijodiy tafakkurni rivojlantirishga yo‘naltirilgan zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalaridan foydalanib, muzey xodimlarining malakasini oshirish, ularni qayta tayyorlash bo‘yicha namunaviy o‘quv rejalari va dasturlarni ishlab chiqadi.
15. Qoraqalpog‘iston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar Madaniyat va sport ishlari boshqarmalari, muzey xodimlarining malakasini oshirish, ularni qayta tayyorlashga bo‘lgan ehtiyojni aniqlaydi hamda malaka oshirish va qayta tayyorlashga bosqichma-bosqich yuboriladigan muzey xodimlarining reja-jadvalini ishlab chiqadi va belgilangan muddatda Madaniyat va sport ishlari vazirligiga taqdim etadi.
Keyingi tahrirga qarang.
buyurtmachi sifatida ish ko‘radilar, muzey faoliyati sifatining ichki nazoratini va tahlilini amalga oshiradilar, reyting tizimi bo‘yicha har bir xodimning kasb faoliyati monitoringini olib boradilar va baholash orqali malaka oshirish yoki qayta tayyorlashga ehtiyoji bor xodimlar ro‘yxatini aniqlaydi;
muzey xodimlarining kasb malakasi darajasini o‘rganish asosida ularni tabaqalashtiradi, malaka oshirish va qayta tayyorlashning tegishli turlari va shakllarini belgilaydi, xodimlarning maqsadli malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlashni tashkil etishning yakka tartibdagi topshiriqlari yoki aniq yo‘naltirilgan dasturlarini tuzadi.
17. Muzey xodimlarining malakasini oshirish, ularni qayta tayyorlashga ixtisoslashgan muassasalar (universitetlar, institutlar, fakultetlar, markazlar, kurslar):
buyurtmachilar talablaridan kelib chiqib, aniq yo‘naltirilgan dasturlar asosida tabaqalashtirilgan o‘quv rejalari va dasturlarni tasarrufida ta’lim muassasalari bo‘lgan tegishli vazirlik va idoralar bilan kelishgan holda ishlab chiqadi;
muzey xodimlari malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash jarayonining tashkil etilishi va uning zarur darajada bo‘lishi uchun javob beradi;
tinglovchilar uchun zarur o‘quv-metodik qo‘llanmalar, didaktik vositalar, tarqatma materiallar tayyorlaydi;
o‘qitishning zamonaviy metodlaridan foydalangan holda muzey xodimlarining tanqidiy va ijodiy tafakkurini rivojlantirishga, mustaqil ma’lumot olishiga yo‘naltirilgan ilg‘or ta’lim va axborot texnologiyalarini joriy etadi.
18. Xodimlar malakasini oshirish — Davlat ta’lim standarti talablari asosida kasb mahoratining doimiy ravishda o‘sib borishini, faoliyat yuqori ilmiy-metodik darajada olib borilishini ta’minlaydigan, o‘qitiladigan o‘quv fani yoki kurs, ta’lim yoki axborot texnologiyalari va o‘qitishning zamonaviy metodlari bo‘yicha kasbiy bilimlar, malaka va ko‘nikmalarni muntazam ravishda yangilab borishdir.
malaka oshirishga ixtisoslashtirilgan muassasalarda (universitet, institut, markaz, fakultet, kurslarda) o‘qitish;
ilmiy, ilmiy-metodik va ilmiy-amaliy seminarlar, konferensiyalar va hokazolarda ma’ruzalar bilan qatnashish.
20. Xodimlar malakasini oshirish to‘g‘ridan-to‘g‘ri shakllarining umumiy davomiylik muddati asosiy ishdan ajralgan holda kamida 4 hafta (144 soat) etib belgilanadi.
21. Malaka oshirishning bilvosita shakllarining davriyligi va muddati ta’lim muassasasi tomonidan ta’limning tegishli turini boshqarishga vakolatli davlat organi bilan kelishgan holda, har uch yilda kamida bir marta amalga oshirilishi nazarda tutilgan holda belgilanadi.
22. Malaka oshirishning to‘g‘ridan-to‘g‘ri shakllari uchun auditoriya mashg‘ulotlari va mustaqil ishlarning eng yuqori hajmi haftasiga 36 soat etib belgilanadi.
23. Muzey xodimlarini qayta tayyorlash — ishlash sifatiga qo‘yiladigan talablarning oshishini va muzeylardagi ehtiyojlarni hisobga olgan holda ishlab chiqilgan ta’lim dasturlari bo‘yicha yangi kasbiy bilimlarni, malaka va ko‘nikmalarni o‘zlashtirishdir.
24. Xodimlarni qayta tayyorlash — mutaxassislarning tegishli bazaviy kasbiy ma’lumotini ta’lim turining Davlat ta’lim standarti (qo‘yilgan Davlat talablari) bilan belgilanadigan, muzeyda talab etiladigan ish sifatini ta’minlaydigan darajada faoliyatini yuritish uchun zarur va yetarli bo‘lgan tayyorgarlik talablariga muvofiqlashtirish maqsadida xodimlarni qayta tayyorlashdir.
Keyingi tahrirga qarang.
25. Kasbiy qayta tayyorlash (ixtisoslashuv) — mutaxassislikning tegishli turi Davlat ta’lim standarti (Davlat talablari) bilan belgilanadigan talab etiladigan sifatini ta’minlaydigan darajada o‘quv fani yoki kurs bo‘yicha faoliyatni yuritish uchun zarur va yetarli hajmda yangi kasbiy bilim, malaka va ko‘nikmalarni o‘zlashtirishdir.
Keyingi tahrirga qarang.
26. Xodimlarni kasbiy qayta tayyorlash, qoidaga ko‘ra, buyurtmachilar yoki mehnat bozorining talablari bilan belgilanadigan ayrim mutaxassislarning qayta ixtisoslashuvi yoki yangi mutaxassislikka ega bo‘lishi munosabati bilan muzey ma’muriyatining tashabbusiga ko‘ra tashkil etiladi.
27. Xodimlarni qayta tayyorlash asosiy ishdan ajralgan va ajralmagan, masofaviy ta’lim metodlari qo‘llanilgan va o‘z bilimlarini mustaqil oshirgan holda bazaviy va ixtisoslashtirilgan oliy ta’lim muassasalari va markazlarda amalga oshiriladi.
28. Muzey xodimlarini qayta tayyorlash ushbu ta’lim turi amalga oshirilayotgan ta’lim muassasasi bo‘ysunuvchi yuqori davlat organi tomonidan namunaviy o‘quv dasturlari asosida tuzilgan maqsadli ta’lim dasturlari bo‘yicha tashkil etiladi.
29. Qayta tayyorlash bo‘yicha ta’limning davomiyligi xodimning ilgari olgan oliy ta’lim darajasiga hamda unga qo‘shimcha tarzda berilishi zarur bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malaka miqdoridan kelib chiqqan holda belgilanadi va asosiy ishdan ajralgan holda o‘qitilganda kamida 16 hafta (576 soat)ni tashkil etadi.
30. O‘quv yuklamasining umumiy hajmi predmetlar bloklari bo‘yicha, muzey ma’muriyati tomonidan belgilanadigan qayta tayyorlashga qo‘yiladigan talablardan kelib chiqqan holda taqsimlanadi.
31. Qayta tayyorlash yoki malaka oshirish bo‘yicha ta’lim dasturlarini muvaffaqiyatli bajargan mutaxassislarga tegishli ravishda davlat namunasidagi quyidagi hujjatlar beriladi:
malaka oshirish haqidagi sertifikat — kamida 144 soat hajmidagi ta’lim dasturlarini o‘tagan shaxslar uchun;
qayta tayyorlash haqidagi diplom — kamida 576 soat hajmidagi ta’lim dasturlarini o‘tagan shaxslar uchun.
32. Muzey mutaxassislarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash bilan bog‘liq xarajatlar tegishli Davlat muzeyi yoki muzey tomonidan qoplanadi.
33. Muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash sifatini nazorat qilish quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
muzey xodimlarining malakasini oshirish, ularni qayta tayyorlashga ixtisoslashtirilgan muassasalar (universitet, institut, markaz, fakultet, kurslar) tomonidan amalga oshiriladigan ichki nazorat, fanlar bo‘yicha attestatsiyadan o‘tkazish hamda malaka oshirish va qayta tayyorlash yo‘nalishlari bo‘yicha xodimlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishga qo‘yilgan davlat talablariga muvofiq malaka oshirish tizimi tinglovchilari uchun — malakani himoya qilish ishlarini, qayta tayyorlash kurslari tinglovchilari uchun — kurslarni tugatish ishlarini o‘z ichiga oladigan yakuniy nazorat;
Keyingi tahrirga qarang.
ta’limni boshqarish vakolatli davlat organi va kadrlar buyurtmachilari tomonidan amalga oshiriladigan tashqi nazorat.
34. Muzey xodimlarining malakasini oshirish, ularni qayta tayyorlash bo‘yicha ixtisoslashtirilgan muassasalarning faoliyatini baholash tartibi qayta tayyorlash va malaka oshirish bo‘yicha ta’lim muassasalarini qonun hujjatlariga muvofiq davlat attestatsiyasi va akkreditatsiyasidan o‘tkazish orqali tartibga solinadi.
Keyingi tahrirga qarang.
35. Tasarrufida muzeylar bo‘lgan vazirliklar va muassasalar hamda mahalliy hokimiyat organlari muzey xodimlarining malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash uchun zarur shart-sharoitlarni yaratib berishga mas’uldirlar.
1. Ushbu Nizom “Muzeylar to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq, muzeylarda saqlanayotgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini kirib ko‘rish tartibini belgilaydi.
2. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hamda muzeylarda turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalari fuqarolar kirib ko‘rishi uchun ochiqdir.
3. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hamda muzeylarda turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini kirib ko‘rish quyidagi asoslarga ko‘ra cheklanishi mumkin:
4. Muzeylarda yakka va guruhga ekskursiya xizmati ko‘rsatish oldindan talabnoma asosida yoki talabnoma bo‘lmaganda navbat tartibida, muzey binosining sanitariya me’yorlarida belgilangan qabul qilish imkoniyatini hisobga olgan holda amalga oshiriladi (guruh tarkibi 25 kishidan oshmasligi zarur).
Oldingi tahrirga qarang.
5. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan hamda muzeylarda turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini kirib ko‘rish fuqarolar uchun pullik xizmat shaklida tashkil etiladi, ushbu Nizomda nazarda tutilgan hollar bundan mustasno.
(5-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 11-iyuldagi 189-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 29-son, 358-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
51. Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini kirib ko‘rish uchun har yilning 2 — 8-sentabr kunlari o‘tkaziladigan “Muzeylar haftaligi” doirasida aholi davlat muzeylariga bepul kiritiladi.
(51-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 11-iyuldagi 189-sonli qaroriga asosan kiritilgan — O‘R QHT, 2014-y., 29-son, 358-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
6. Bolalar va o‘smirlarning madaniy-tarixiy merosdan foydalanish va ular bilan tanishish imkoniyatini kengaytirish maqsadida haftaning har seshanba va juma kunlari 18 yoshgacha bo‘lgan bolalar va ularga hamrohlik qiluvchi ota-onalar (yoki ularning o‘rnini bosuvchi shaxslar) Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini kirib ko‘rish uchun davlat muzeylariga bepul kiritiladi.
(6-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 11-iyuldagi 189-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 29-son, 358-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
7. 18 yoshgacha bo‘lgan bolalar guruhini davlat muzeylarida turgan Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini bepul kirib ko‘rish tegishli ta’lim (tarbiya) muassasasi yoki ularni guruhlarga jamlagan tashkilot rahbariyati hamda davlat muzeyi hamkorligida ishlab chiqilgan reja-jadval asosida quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
ta’lim (tarbiya) muassasasi yoki ularni guruhlarga jamlagan tashkilot rahbariyati oldindan muzeyga tashrif buyuruvchilar tarkibini, bolalar guruhlariga hamrohlik qiluvchi mas’ul shaxsni belgilab, muzey ma’muriyatiga yozma ravishda taqdim etadi;
muzeyga bolalar ta’lim (tarbiya) muassasasi yoki ularni guruhlarga jamlagan tashkilot tomonidan belgilangan mas’ul shaxs hamrohligida guruh bo‘lib tashrif buyuradi;
Bolalar guruhlariga hamrohlik qiluvchi ikki nafargacha mas’ul shaxsga davlat muzeyida ushbu bolalar guruhi bilan birga bepul kirishiga ruxsat beriladi.
(7-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 11-iyuldagi 189-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 29-son, 358-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
8. 18 yoshgacha bo‘lgan bolalarning davlat muzeylarida turgan Milliy muzey fondi tarkibiga kiritilgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini bepul kirib ko‘rish quyidagi maqsadlarda tashkil etiladi:
muzey tematikasiga mos holda tegishli o‘quv fanlari mavzulariga oid mashg‘ulotlar tashkil etish hamda o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilgan bilimlarni mustahkamlash;
muzeylarda milliy bayramlar, qadriyatlar hamda buyuk siymolar hayoti va ijodiga bag‘ishlangan ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar, kechalarda ishtirok etish va ko‘rgazmalar hamda ekspozitsiyalarni kirib ko‘rish;
bolalarning dam olishini mazmunli tashkil etish, ularda tarixiy o‘tmishni hurmat qilish va qadriyatlarni e’zozlashni shakllantirish.
(8-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 11-iyuldagi 189-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 29-son, 358-modda)
Oldingi tahrirga qarang.
81. Davlat muzeyiga bepul kirgan shaxslarga xizmat ko‘rsatish, shuningdek davlat muzeyi xodimi tomonidan ekskursiya xizmatini ko‘rsatish davlat muzeyiga tashrif buyuruvchilar uchun belgilangan umumiy tartibda amalga oshiriladi.
82. Davlat muzeyiga 18 yoshga to‘lmagan bolalar va aholining bepul kirishi hisobini yuritish maxsus jurnal asosida amalga oshiriladi. Jurnal shakli Madaniyat va sport ishlari vazirligi tomonidan tasdiqlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
9. Moddiy va ma’naviy boyliklarni saqlash va himoya qilish, jamoat tartibini va xavfsizlikni ta’minlash maqsadida muzeylar hududida quyidagilar taqiqlanadi:
muzey hududiga mast holda yoki jamoat tartibini u yoki bu tarzda buzayotgan, qurollangan (o‘qotar yoki sovuq qurollar) shaxslarni kiritish;
Keyingi tahrirga qarang.
eksponatlarni qo‘l bilan ushlash, muzey ma’muriyati bilan oldindan kelishib, tegishli ruxsatnomani rasmiylashtirmasdan fotosuratlar hamda videotasvirga olish;
muzey zallariga o‘rnatilgan to‘siqlardan o‘tish, tashrif buyuruvchilar uchun ruxsat etilmagan joylarga kirish;
Muzey hududiga kirayotganda muzey qo‘riqlash xizmati xodimlari tashrif buyuruvchilarni belgilangan tartibda tekshirish huquqiga egadirlar.
Muzeyning ushbu qoidalarini buzgan tashrif buyuruvchilar muzey hududidan chiqarib yuboriladi yoki tegishli choralar ko‘riladi.
Oldingi tahrirga qarang.
10. Tashrif buyuruvchilar ushbu Nizom hamda boshqa qonun hujjatlari talablariga, shuningdek muzeyning ichki tartib-qoidalariga rioya qilishlari shart.
Tashrif buyuruvchilar tomonidan muzey eksponatiga ziyon yetkazilganda javobgarlik qonun hujjatlariga asosan belgilanadi.
(10-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 11-iyuldagi 189-sonli qarori tahririda — O‘R QHT, 2014-y., 29-son, 358-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
muzeyda tartib-intizomni saqlash yuzasidan qo‘riqlash xizmati xodimlari tomonidan qo‘yiladigan talablarga qat’iy rioya qilish;
12. Muzeylar va muzey-qo‘riqxonalarda ushbu Nizom talablarini bajarmagan muzey xodimlari va tashrif buyuruvchilar belgilangan tartibda javob beradilar.
Oldingi tahrirga qarang.
13. Ushbu Nizomning muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini (jumladan davlat muzeylarida turgan muzey ashyolari va muzey kolleksiyalarini bepul) kirib ko‘rish tartibi va shartlari bilan bog‘liq qoidalari muzey hududining tashrif buyuruvchilar uchun tanishishga qulay bo‘lgan joyiga o‘rnatiladi.
(13-band O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2014-yil 11-iyuldagi 189-sonli qaroriga asosan kiritilgan — O‘R QHT, 2014-y., 29-son, 358-modda)