2007-yil 12-sentabrdagi 141-son buyrug‘i bilan
TASDIQLANGAN
4-ILOVA
Parvozlar balandligi | Odatiy sharoitlar | Turbulentlik sharoitlari |
Qo‘shimcha 140 eshelon | 425 km/s (230 uz) | 425 km/s (230 uz) |
140 eshelon | 445 km/s (240 uz) |
|
200 eshelon | 490 km/s (265 uz) | |
340 eshelon | 0.83 M | 0.83 M |
№ | Signalning mazmuni | Signal |
1. | Yordam kerak | V |
2. | Tibbiy yordam kerak | X |
3. | Yo‘q yoki salbiy | N |
4. | Ha yoki ijobiy | λ |
5. | Shu yo‘nalishda harakatlanyapmiz | ↑ |
Yerda qidiruv guruhlari foydalanishi uchun “er — havo” vizual signallari kodi | ||
1. | Harakatlar (Operatsiyalar) tugatilgan | └└└ |
2. | Biz hamma odamlarni topdik | └└ |
3. | Biz faqat bir nechta odamlarni topdik | |
4. | Biz qidiruvni davom ettira oladigan ahvoldamasmiz. Bazaga qaytamiz. | XX |
5. | Ikkita guruhga bo‘lindik. Har bir guruh ko‘rsatilgan yo‘nalish bo‘yicha harakatlanadi | |
6. | Havo kemasi mana shu yo‘nalishda ekanligi to‘g‘risida ma’lumot olindi | |
7. | Hech narsa topolmadik. Qidiruvni davom ettiramiz. | Ν Ν |
Seriya signalari | Tutib oluvchi guruhi signallari | Tutib olinayotgan havo kemasi javob signallari | ||
signalning mazmuni | tutib oluvchining harakatlari | signal mazmuni | tutib olinayotgan havo kemasining harakatlari | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
birinchi | Siz tutib olindingiz. Ortimda ergashing | Samolyotlar va vertolyotlar Kunduzi — tutib oluvchi, oldinda sal yuqorida joylashgan holda, qoida tariqasida tutib olinayotgan havo kemasidan chap tarafda, qanotdan qanotga chayqaladi (navbati bilan chap va o‘ng kren hosil qilib). Signal qabul qilinganligi haqida tasdiq olganidan keyin sekin , qoida tariqasida chapga, gorizontal qayrilishni amalga oshirib, harakatlanish kursini egallaydi. Kechasi — xuddi kunduzi bajarilgan harakatlar hamda qo‘shimcha tarzda aeronavigatsiya chiroqlari va qo‘nish faralarini notekis o‘chirib yoqish | Sizni tushundim, bajaraman | Samolyotlar Kechasi yoki kunduzi — havo kemasini chayqaltirish, aeronavigatsiya chiroqlarini notekis o‘chirib yoqish va tutib olgan havo kemasi ortidan borish Vertolyotlar kechasi yoki kunduzi — navbati bilan o‘ng yoki chap tarafga og‘ib parvoz etadi, aeronavigatsiya chiroqlari va qo‘nish faralari bilan notekis intervallar oralig‘ida o‘chirib yoqishni amalga oshiradi va tutib oluvchiga ergashadi |
Ikkinchi | Sizn�ng yo‘lingiz ochiq, reja bo‘yicha parvozni davom ettirishingiz mumkin | Samolyot va vertolyotlar kechasi va kunduzi — tutib olingan HK borayotgan kursni kesib o‘tmagan holda, balandlikni egallab, 90 va undan ortiq darajaga qayrilishni ichiga oluvchi, ishtiyoq bilan tutib olgan HKdan uzoqlashish manevri | Sizni tushundim, bajaraman | Samolyotlar Kechasi va kunduzi — qanotidan qanotiga chayqalish Vertolyotlar Kechasi va kunduzi — chap va o‘ng krenlarni navbatma-navbat bajarish bilan uchish |
Uchinchi | Mana shu aerodromda qo‘nishni bajaringlar | Samolyot va vertolyotlar Kunduzi — aerodrom ustida doira bo‘ylab parvoz, shassini chiqarish va qo‘nish yo‘nalishi bo‘yicha UQY ustidan parvoz,yoki, agarda tutib olingan HK vertolyot bo‘lsa, aerodrom (vertolyot qo‘nish maydonchasi) ustidan uchib o‘tish Kechasi-kunduzi qilingan harakatlar va qo‘shimcha qo‘nish faralarini yoqish va uzluksiz yonib turishi | Sizni tushundim, bajaraman | Samolyotlar Kunduzi — shassini chiqarib tutib oluvchiga ergashish va agar UQY ustidan uchib o‘tilganda qo‘nish xavfsiz bo‘lsa, qo‘nishga kirish va qo‘nishni bajarish Vertolyotlar Kunduzi — tutib oluvchiga ergashish va qo‘nish faralarini yoqib ularning uzluksiz yorug‘ida qo‘nishni bajarish Kechasi — xuddi kunduzi qilingan harakatlar va qo‘shimcha qo‘nish faralarini yoqilishi va uzluksiz yonib turishi Vertolyotlar Kechasi — tutib oluvchiga ergashish va yoqilgan qo‘nish faralarining uzluksiz yorug‘ida qo‘nishni bajarish |
Signallar seriyasi | Tutib olingan HK signallari | Tutib oluvchining signal-buyruqlari | ||
signalning mazmuni | tutib olingan HK harakatlari | signal mazmuni | tutib oluvchining harakatlari | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
To‘rtinchi | Siz tomoningizdan ko‘rsatilgan aerodrom HK turiga mos emas, qo‘nishga yaroqsiz | HKlari | Sizni tushundim, ortimdan boring | Kechasi va kunduzi (agar tutib olingan HK tutib oluvchi ortidan zaxira aerodromga borishi talab etilsa) — shassini yig‘ishtirib tutib oluvchi signallarining birinchi klassini uzatish Vertolyotlar Kechasi va kunduzi (agar tutib olingan HK tutib oluvchi ortidan zaxira aerodromga yoki vertolyot qo‘nish maydonchasiga borishi talab etilsa) — tutib oluvchi birinchi seriya signallarni uzatadi Samolyotlar va vertolyotlar kechasi va kunduzi (agar tutib olingan HKni qo‘yib yuborish qarori qabul qilingan bo‘lsa) — tutib oluvchining ikkinchi seriya signalini yuboradi |
Beshinchi | Sizning buyrug‘ingizni bajara olmayman | Samolyotlar va vertolyotlar kechasi va kunduzi — barcha bort chiroqlarini yaltirovchi chiroqlardan farqlay olishi mumkin bo‘lgan tarzda, doimiy o‘chirib yoqish | Sizni tushunmadim | Samolyotlar va vertolyotlar Kechasi va kunduzi — tutib oluvchining ikkinchi seriya signallarni uzatadi |
Oltinchi | Halokat holatidaman | Samolyotlar va vertolyotlar kechasi va kunduzi — noteng vaqt oralig‘ida barcha bort chiroqlarini o‘chirib yoqish | Sizni tushundim | Samolyotlar va vertolyotlar Kechasi va kunduzi — tutib oluvchining ikkinchi seriya signallarni uzatadi |
TUTIB OLUVChI tomonidan qo‘llanadigan iboralar | TUTIB OLINGAN HK tomonidan qo‘llanadigan iboralar | ||||
Ibora | Talaffuz etilishi* | Ma’nosi | Ibora | Talaffuz etilishi* | Ma’nosi |
CALL SIGN | KOL SAYN | Pozivnoyingizni ma’lum qilishingizni so‘rayman | CALL SIGN (call sign)** | KOL SAYN (pozivnoy) | Mening pozivnoyim |
FOLLOW | FOL-LOU | Ortimdan yuring | WILCO | VIL-KO | Sizni tushundim, bajaraman |
DESCEND | DI-SEND | Qo‘nishni amalga oshirish uchun pastlashing | CAN NOT | KAN NOT | Bajara olmayman |
REREAT | RI-PIT | Ko‘rsatmangizni takrorlang | |||
YOU LAND | Yu LEND | Mana shu aerodromga qo‘ning | AM LOST | EM LOST | Mo‘ljalni yo‘qotdim |
RROCEED | PRO-SID | O‘z kursingizda davom eting | MAYDAY | MEYDEY | Halokatga uchrayapman |
HIJACK*** | XAY-DJEK | Egallab olingan | |||
LAND (rlace name) | LEND (joy nomi) | (Joy nomi)ga qo‘nishni so‘rayman | |||
DESCEND | DI-SEND | Pastlashish lozim |
Chiroq | Aerodrom dispetcherlik xizmati | |
HK parvozda | HK erda | |
Yashil doimiy yonib turish uchun | Qo‘nishga ruxsat etilgan | Uchishga ruxsat etilgan |
Qizil doimiy yonib turishi | Boshqa kemalarga yo‘l bering va aylana bo‘ylab uchishni davom ettiring | Stop |
Yashil chaqnashlar seriyasi | Qo‘nishni amalga oshirish uchun ortga qayting | Qayrilishlarga ruxsat berildi |
Qizil chaqnashlar seriyasi | Aerodrom yaroqsiz. Qo‘nish taqiqlanadi | Qayrilish qo‘nish maydonchasidan tashqarida amalga oshiriladi |
Oq chaqnashlar seriyasi | Mana shu aerodromda qo‘nishni amalga oshiring va perronga keling | Aerodromdagi boshlang‘ich joyga qayting |
Sinf | Maksimal uchish massasi, t. | |
samolyotlar | vertolyotlar | |
1. | 75 va undan yuqori | 10 va yuqori |
2. | 30 dan 75 gacha | 5 dan 10 gacha |
3. | 10 dan 30 gacha | 2 dan 5 gacha |
4. | 10 gacha | 2 gacha |
12-ILOVA
HK toifasi | Tasniflash tezligi, km/soat (uz) | HK turlari |
A | 169 (91 uz.dan) kam | An-2, An-28, L-410, vertolyotlar va ushbu kategoriyaga tegishli boshqa HKlari |
V | 169 — 223 (91 — 120 uz) | Yak-40, Yak-42, An-24, An-26, An-30, An-72, An-74, Il-114, Rj-85 va ushbu kategoriyaga tegishli boshqa HKlari |
S | 224 — 260 (121 — 140 uz) | Il-76, A-310, B-757, An-32 va ushbu kategoriyaga tegishli boshqa HKlari |
D | 261 — 306 (141 — 165 uz) | Il-18, Il-62, Il-86, Il-96, Tu-134, Tu-154, Tu-204, An-12, An-124, B-767 va ushbu kategoriyaga tegishli boshqa HKlari |
E | 307 — 390 (166 — 210 uz) |
13-ILOVA
Joy | Parvoz tezligi (uskunalar bo‘yicha km/soat (uz)) | VPQ bo‘yicha parvozlarning minimal shartlari | ||
Relyefning eng baland nuqtasidan bulutlar pastki chegarasining balandligi, m (fut) | Ko‘rish imkoniyati, m | HKdan bulutlarning pastki chegarasigacha bo‘lgan oraliq masofa, m (fut) | ||
Uchish va qo‘nish zonasida | ||||
tekislik va tepalik | 300 (162 uz) va undan kam | 150 (500 fut) | 2000 | 50 (165 fut) |
300 dan (162 uz.dan) yuqori | 300 (1000 fut) | 5000 | 100 (330 fut) | |
tog‘li hudud | 550 (297 uz) va undan kam | 300 (1000 fut) | 5000 | 100 (330 fut) |
Havo trassalari va belgilangan yo‘nalish bo‘yicha yaqinlashish hududida | ||||
tekislik, tepalik va suvli hudud | 300 (162 uz) va undan kam | 150 (500 fut) | 2000 | 50 (165 fut) |
300 (162 uz)dan yuqori | 300 (1000 fut) | 5000 | 100 (330 fut) | |
relyefining absolyut balandligi 2000 m (6600 fut) va undan kam bo‘lgan tog‘li hudud | parvoz tezligidan qat’i nazar | 400 (1300 fut) | 5000 | 100 (330 fut) |
balandligi 2000 m dan (6600 futdan) ortiq bo‘lgan tog‘li hudud | 700 (2300 fut) | 10000 | 100 (330 fut) | |
Sog‘liqni saqlash, qidiruv-qutqaruv, avariya-qutqaruv ishlarini bajaruvchi tashkilotlarni xizmat qilish va tayyorgarlik parvozlari | ||||
tekislik, tepalik va suvli hudud | 300 (162 uz) va undan kam | 100 (330 fut) | 1000 | 50 (165 fut) |
tog‘li hudud | 400 (1300 fut) | 2000 | 100 (330 fut) |
14-ILOVA
HK toifasi | UQY ostonasidan minimal radius (R), km | VZPda maksimal tezlik, km/soat (uz) |
A | 3,12 | 185 (100 uz) |
V | 4,90 | 250 (135 uz) |
S | 7,85 | 335 (181 uz) |
D | 9,79 | 380 (205 uz) |
E | 12,82 | 445 (240 uz) |
Variantlar | Belgilangan aerodromda | Belgilangan aerodromgacha hisob-kitoblar bo‘yicha parvoz vaqti | Uchib borilishi belgilangan aerodrom QQQB bilan ta’minlanadigan zaxira aerodromlari miqdori | |
Haqiqiy ob-havo (BQChB, zarurat bo‘lganda UQY ko‘rish imkoniyati, shamol) | Prognoz bilan belgilangan minimumning o‘zaro mutanosibligi (uchib kelish vaqtiga) | |||
1. | Belgilangan minimumdan past | Prognoz qilinayotgan ob-havo minimumdan past | 2 soatgacha 2 dan 5 soatgacha | 1 2 yoki 1* |
2. | Haqiqiy ob-havodan qat’i nazar | Prognoz qilinayotgan ob-havo minimumdan past emas | 1 soat va undan ortiq | 1 |
3. | Haqiqiy ob-havodan qat’i nazar | Prognoz qilinayotgan ob-havo minimumdan past | 5 soatdan ortiq | 2 yoki 1* |
16-ILOVA
Xavfsiz parvoz balandligi (haqiqiy), m (fut) | ||
UPQ bo‘yicha | VPQ bo‘yicha | |
Uchish va qo‘nish hududida (*) | ||
300 (162 uz) va undan kam | 300 (1000 fut) | 100 (330 fut) |
300 dan (162 uz.dan) ortiq | 200 (660 fut) | |
Yaqinlashish hududida, havo trassalari, MHY va belgilangan yo‘nalishlar bo‘yicha: a) suv hududi, tekislik va tepalikli joylar ustidan | ||
300 (162 uz) va undan kam | 300 (1000 fut) | 100 (330 fut) |
300 dan (162 uz.dan) ortiq | 200 (330 fut) | |
b) relyefining absolyut balandligi 2000 m (6600 fut) va undan kam bo‘lgan | ||
Parvoz tezligidan qat’i nazar | 600 (2000 fut) | 300 (1000 fut) |
v) relyefining absolyut balandligi 2000 m (6600 fut) va undan ortiq bo‘lgan | ||
Parvoz tezligidan qat’i nazar | 600 (2000 fut) | 600 (2000 fut) |
Sog‘liqni saqlash tashkilotlari, qidiruv-qutqaruv, avariya-qutqaruv ishlari va ularga tayyorgarlik parvozlariga xizmat ko‘rsatish bo‘yicha shoshilinch parvozlar | ||
300 (162 uz) va undan kam | 600 (2000 fut) | 50 (165 fut) |
17-ILOVA
Parvozning yo‘l qo‘yiladigan minimal balandligi (xavfsiz), m (fut) | Beriladigan parvoz balandliklari diapazoni, m (fut) | ||
tekislik, tepalikli, o‘rmonli va 25 km (13,5 d.mili) radiusda relyef balandligi 200 metrgacha (660 futgacha) o‘zgarib turuvchi tog‘ tekisligi (alohida tepaliklarni hisobga olmaganda) | 25 (82 fut) | 25 — 50 (82 — 165 fut) | |
tepalikli va 25 km (13,5 d.mili) radiusda relyef balandligi 500 metrgacha (1650 futgacha) o‘zgarib turuvchi tog‘ tekisliklari | 50 (165 fut) | 50 — 75 (165 — 250 fut) | |
25 km (13,5 d.mili) radiusda relyef balandliklari 500 metrdan (1650 futdan) yuqoriga o‘zgarib turadigan kesishgan tog‘li hududlar | 75 (250 fut) | 75 — 100 (250 — 330 fut) | |
absolyut balandligi 2000 metrdan (6600 fut) baland bo‘lgan hududlar | 100 (330 fut) | 100 — 130 (330 — 430 fut) |
18-ILOVA
Joyning sharoiti, suratga olish parvozlarining turlari | Bulutning haqiqiy balandligi, m (fut) | Gorizontal ko‘rinish, km | Shamol tezligi, m/s (uz) |
tekislik va tepalikli hududlar: |
|
|
|
tog‘li hududlar: | 400 (1300 fut) | 6 | 10 (20 uz) |
baland tog‘li hududlar (2000 m dan yuqori): | 700 (2300 fut) | 10 | 10 (20 uz) |
19-ILOVA
Joy | VPQ bo‘yicha parvozlarning minimal sharoitlari | ||||
Xavfsiz parvoz balandligi (haqiqiy), m (fut) | Relyefning eng baland nuqtasidan bulutlar pastki chegarasining balandligi, m (fut) | Ko‘rish imkoniyati, m | HKdan bulutlarning pastki chegarasigacha bo‘lgan vertikal oraliq masofa, m (fut) | ||
tekislik va tepalikli hududlar | 100 (330fut) | 150 (500 fut) | 2000 | 50 (165 fut) | |
tog‘li hududlar | 300 (1000 fut) | 400 (1300 fut) | 5000 | 100 (330fut) | |
Tashqi ilgichlarda yuk bilan parvozni bajarish | |||||
tekislik va tepalikli hududlar | 150 (500 fut) | 200 (660 fut) | 2000 | 50 (165 fut) | |
Relyefining absolyut balandligi 2000 m (6600 fut) va undan past tog‘li hududlar | 300 (1000 fut) | 400 (1300 fut) | 5000 | 100 (330 fut) | |
Relyefining absolyut balandligi 2000 m (6600 fut) va undan baland hududlar | 600 (2000 fut) | 700 (2300 fut) | 10000 | 100 (330 fut) |
20-ILOVA
Parvozlarning xavfsiz balandligi (haqiqiy), m (fut) | Relyefning eng baland nuqtasidan bulutlar pastki chegarasining balandligi, m (fut) | Ko‘rish imkoniyati, m | ||||
Kunduzi | Kechasi | Kunduzi | Kechasi | Kunduzi | Kechasi | |
tekislik va tepalikli hududlar | 50 (165 fut) | 400 (1300 fut) | 100 (330 fut) | 450 (1500 fut) | 1000 | 4000 |
tog‘li hudud | 300 (1000 fut) | — | 400 (1300 fut) | — | 2000 | — |
21-ILOVA
Magnit meridianidan 00 dan 1790 gacha | Magnit meridianidan 1800 dan 3590 gacha | |||||
Eshelon nomeri | Metr | Fut | Eshelon nomeri | Metr | Fut | |
30 | 900 | 3000 | 40 | 1200 | 4000 | |
50 | 1500 | 5000 | 60 | 1850 | 6000 | |
70 | 2 150 | 7 000 | 80 | 2 450 | 8 000 | |
90 | 2 750 | 9 000 | 100 | 3 050 | 10 000 | |
110 | 3 350 | 11 000 | 120 | 3 650 | 12 000 | |
130 | 3 950 | 13 000 | 140 | 4 250 | 14 000 | |
150 | 4 550 | 15 000 | 160 | 4 900 | 16 000 | |
170 | 5 200 | 17 000 | 180 | 5 500 | 18 000 | |
190 | 5 800 | 19 000 | 200 | 6 100 | 20 000 | |
210 | 6 400 | 21 000 | 220 | 6 700 | 22 000 | |
230 | 7 000 | 23 000 | 240 | 7 300 | 24 000 | |
250 | 7 600 | 25 000 | 260 | 7 900 | 26 000 | |
270 | 8 250 | 27 000 | 280 | 8 550 | 28 000 | |
290 | 8 850 | 29 000 | 300 | 9 150 | 30 000 | |
310 | 9 450 | 31 000 | 320 | 9 750 | 32 000 | |
330 | 10 050 | 33 000 | 340 | 10 350 | 34 000 | |
350 | 10 650 | 35 000 | 360 | 10 950 | 36 000 | |
370 | 11 300 | 37 000 | 380 | 11 600 | 38 000 | |
390 | 11 900 | 39 000 | 400 | 12 200 | 40 000 | |
410 | 12 500 | 41 000 | 430 | 13 100 | 43 000 | |
450 | 13 700 | 45 000 | 470 | 14 350 | 47 000 | |
490 | 14 950 | 49 000 | 510 | 15 550 | 51 000 |
22-ILOVA
Lazerli ko‘rsatkichdan nurlanish | |||
F.I.O. (to‘liq) ___________________________________ yoshi _____________________ | |||
Lavozimi (HKK, 2 uchuvchi, dispetcher va h. k.) ________________ telefon raqami ______ | |||
Hodisa vaqtida foydalanilgan ko‘rish qobiliyatini tiklash vositasi (ko‘zoynak, ko‘rish | |||
linzalari) ______________________________________________________________ | |||
HKning turi _____________________________________________________________ | |||
Qatnov raqami, HKning ro‘yxat raqami ________________________________________ | |||
Hodisa ro‘y bergan | |||
vaqti va kuni (UTC) _______________________________________________________ | |||
Tashqi ta’sir etuvchi omillar: | |||
Ob-havo sharoiti _________________________________________________________ | |||
SMU/PMU ______________________________________________________________ | |||
Tashqi yorug‘lik darajasi (kecha, kunduz, quyosh, tongotar, g‘ira-shira payt, yulduzli osmon, | |||
oy nurlari va h. k.) ________________________________________________________ | |||
Hodisa joyi: | |||
(aerodrom/shahar/aeronavigatsiya vositalari) hududi _____________________________ | |||
Uchish yo‘nalishi __________________________________________________________ | |||
Manevrning turi (balandlikka | |||
ko‘tarilishi yoki qo‘nishga kirishi) ____________________________________________ | |||
Yo‘nalishi /agar HK qayrilsa, yo‘nalishning taxminan ahamiyati _____________________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
Balandligi (erning ustki qismidagi) _________________________________________ | |||
Nurlanishning yo‘nalishi: | |||
Ko‘zga tushishi, yorug‘lik oldindanmi yoki yonidanmi keldimi? _______________________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
Yorug‘likning tavsifi: | |||
Rangi ___________________________________________________________________ | |||
Nurlanishning xususiyati | |||
(to‘xtovsiz/lipillashi/impulslari) __________________________________________ | |||
Yorug‘lik manbai (mustahkam yoki harakatchan) ____________________________________ | |||
Sizning taxminingizcha, nur HKni parvozda | |||
qasddan kuzatganmi? _______________________________________________________ | |||
Nurning nisbatan kuchi | |||
(chiroq-chaqnash, projektor, quyosh yorug‘ligi) _____________________________________ | |||
Nurlanishning davomiyligi | |||
(soniyalarda) _____________________________________________________________ | |||
Hodisa ro‘y berguncha nur ko‘ringanmi? ________________________________________ | |||
Nurlanish manbasi ro‘y bergan joy (HKning geografik joyiga nisbatan)_____________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
Ekipaj kabinasiga tushgan nur oynasi: | |||
chap/oldingi chap/markaziy/oldingi o‘ng/o‘ng/boshqa _______________________________ | |||
Nurlanish ta’siri: | |||
Ko‘rganingizni yoriting*/ruhiy/jismoniy nurlanish oqibatlari ___________________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
Ko‘zga tushgan yorug‘lik harakati oqibatining davomiyligi (soniyalar/daqiqalar/ | |||
________________________________________________________________________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
Nurlanish oqibatida HKning parvozi paytida bajarilgan ishlar ___________________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
________________________________________________________________________ | |||
Imzo __________________ Sana _________________ |