O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi qaror qiladi:
I. O‘zbekiston Respublikasining 1993-yil 2-sentabrda qabul qilingan “Qimmatli qog‘ozlar va fond birjasi to‘g‘risida”gi Qonuniga (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1993-yil, № 9, 325-modda; 1994-yil, № 11-12, 285-modda):
“Aksiyalar, obligatsiyalar, xazina majburiyatlari va qimmatli qog‘ozlar hosilalarining rekvizitlari — O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi tomonidan, depozit sertifikatlari va veksellarning rekvizitlari esa, — O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilanadi”.
“Davlat korxonasi ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatiga aylantirilganda O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash davlat qo‘mitasi O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi bilan birgalikda emissiya risolasini tasdiqlashi aksiyalar chiqarish to‘g‘risidagi qaror hisoblanadi”.
3. 5-moddaning to‘qqizinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
Veksel beruvchining yoxud vekselda ko‘rsatilgan boshqa to‘lovchining vekselda nazarda tutilgan muddat kelganda veksel egasiga muayyan summani to‘lash yuzasidan qat’iy majburiyatini tasdiqlovchi qimmatli qog‘oz veksel hisoblanadi.
Veksel beruvchining muayyan summadagi pulni veksel oluvchiga yoxud uning buyrug‘iga binoan belgilangan muddatda yoki uning talabiga ko‘ra to‘lashdan iborat qat’iy majburiyatini o‘z ichiga olgan hujjat oddiy veksel hisoblanadi.
Veksel oluvchining muayyan summadagi pulni oluvchiga yoxud uning buyrug‘iga binoan boshqa shaxsga belgilangan muddatda yoki uning talabiga ko‘ra to‘lash to‘g‘risidagi qatiy buyrug‘idan iborat to‘lovchiga qaratilgan hujjat yuboriladigan veksel hisoblanadi. Bunda to‘lovchi veksel bo‘yicha belgilangan muddatda to‘lovlarni amalga oshirishga (akseptni bajarishga) roziligini yozma ravishda tasdiqlashi shart.
Veksellarni (xazina veksellaridan tashqari) chiqarish, ro‘yxatdan o‘tkazish qoidalari, ularni chiqarish va muomalada yuritish shartlarini Markaziy bank Moliya vazirligi bilan birgalikda belgilaydi. Xazina veksellarini chiqarish va muomalada yuritish qoidalarini O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi belgilaydi.
Veksel oluvchining soliqlar bo‘yicha va boshqa majburiy to‘lovlar bo‘yicha budjetdan qarzi mavjud bo‘lsa, u faqat pul mablag‘larini olish tarzida vekselning haqini to‘lashga kirishadi va budjet bilan hisob-kitob qilib bo‘lgach, qolgan summani boshqa hisob-kitoblarga sarflashi mumkin”.
Qimmatli qog‘ozlarning hosilalari — daromadi (zarari) bir yoki bir necha bozor ko‘rsatkichlari (indekslari) mazmuniga bog‘liq bo‘lgan qimmatli qog‘ozlardir.
Qimmatli qog‘ozlarning hosilalari opsionlar, fyucherslar va boshqa moliyaviy vositalar tarzida chiqarilishi mumkin.
Opsion — shartnoma bo‘lib, uning egasiga qimmatli qog‘ozlarni yoki tovarlarni bitimda qayd etilgan narxda belgilangan muddatda xarid qilish huquqini beradi.
Fyuchers — qimmatli qog‘oz (shartnoma) bo‘lib, muayyan qimmatli qog‘ozlar va boshqa moliyaviy vositalarni yoki tovarlarni shartnomada belgilab qo‘yilgan narxda belgilangan kelgusi sanada xarid qilish yoki sotishdan iborat so‘zsiz majburiyatni tasdiqlaydi.
Qimmatli qog‘ozlarning hosilalarini chiqarish va ularni muomalada yuritish tartibini O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi belgilaydi”.
ikkinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
“O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash davlat qo‘mitasi yoki uning hududiy organlari davlat korxonalarini qayta tuzish orqali tashkil etilgan ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlari aksiyalarining birlamchi chiqarilishini davlat ro‘yxatidan o‘tkazadilar, shuningdek aksiyalarning belgilangan tartibda joylashtirilishini ta’minlaydilar”;
sakkizinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
7. 10-moddaning ikkinchi qismi so‘nggi xatboshidagi “amalga oshiriladi” degan so‘zlar chiqarib tashlansin va quyidagi mazmundagi yangi xatboshi bilan to‘ldirilsin:
“korxonalarning qarz majburiyatlari o‘zaro umum respublika ko‘lamida to‘langan taqdirda amalga oshiriladi”.
ikkinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin. Mazkur qism quyidagi mazmundagi jumla bilan to‘ldirilsin: “Davlat korxonalari ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirilganda emissiya risolasini tasdiqlash O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash davlat qo‘mitasi tomonidan O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va Fond birjalari davlat komissiyasi bilan birgalikda amalga oshiriladi”;
uchinchi qismidagi “qimmatli qog‘ozlarni ro‘yxatga oluvchi organga” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasiga” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
to‘rtinchi qismidagi “ro‘yxatga oluvchi moliya organi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
9. 12-moddaning birinchi va ikkinchi qismlaridagi “ro‘yxatga oluvchi moliya organiga” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasiga” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
10. 13-moddaning ikkinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
Qimmatli qog‘ozlar emissiya risolasini ro‘yxatdan o‘tkazish chog‘ida emitent emissiya nominal qiymatining 0,1 foizi miqdorida respublika budjetiga yig‘im to‘laydi.
Davlat korxonalari aksiyadorlar jamiyatlariga aylantirilganida birlamchi emissiya risolasini ro‘yxatdan o‘tkazganlik uchun yig‘im olinmaydi”.
12. 18-moddaning birinchi qismidagi “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligidan” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasidan” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
uchinchi qismi “Brokerlik o‘rnini sotib olgan” degan so‘zlardan keyin “va qimmatli qog‘ozlar bilan operatsiyalarni amalga oshirish huquqini beruvchi malaka attestatini olgan” degan so‘zlar bilan to‘ldirilsin;
“qimmatli qog‘ozlar bozorining mutaxassislari qimmatli qog‘ozlar bilan operatsiyalarni amalga oshirish huquqini beruvchi malaka attestatiga ega bo‘lishlari shart. Malaka attestatining amal qilish muddati — uch yil”.
14. 21-moddada “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi” degan so‘zlar “O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
“Investitsiya institutlariga ruxsatnomani (litsenziyani), qimmatli qog‘ozlar bozorining mutaxassislariga malaka attestatini O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi berib, u fond birjasidagi birja faoliyati davomida Qonun hujjatlari va birja ustavi talablariga rioya etilishini nazorat qilib borishga vakolatli bo‘lgan hamda birjaning boshqaruv organlari majlislarida (yig‘ilishlarida) va oldi-sotdilarda hozir bo‘lish huquqiga ega o‘z vakilini tayinlaydi. Qonun hujjatlari buzilgan hollarda O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi qimmatli qog‘ozlar va fond birjalari davlat komissiyasi tartibbuzarlarga nisbatan Qonun hujjatlariga muvofiq sanksiyalar qo‘llashi mumkin”.
Keyingi tahrirga qarang.
II. O‘zbekiston Respublikasining 1991-yil 15-fevralda qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi fuqarolaridan, ajnabiy fuqarolardan va fuqaroligi bo‘lmagan shaxslardan olinadigan daromad solig‘i to‘g‘risida”gi Qonuni (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1991-yil, № 4, 88-modda; № 8, 191-modda; 1992-yil, № 1, 50-modda, № 4, 168-modda, № 9, 337-modda; 1993-yil № 1, 20-modda; 1994-yil, № 1, 14-modda, № 10, 254-modda; O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1995-yil, № 9, 193-modda) 3-moddasi 1-bandi “t” kichik bandining ikkinchi jumlasidagi “mol-mulk va aksiyalarni” degan so‘zlar “mol-mulkni” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
Keyingi tahrirga qarang.
III. O‘zbekiston Respublikasining 1993-yil 7-mayda qabul qilingan “Mahalliy soliqlar va yig‘imlar to‘g‘risida”gi Qonuni (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1993-yil, № 5, 227-modda; 1994-yil № 11-12, 285-modda) 2-moddasidagi “qimmatli qog‘ozlar muomalasi” degan so‘zlar chiqarib tashlansin.
Keyingi tahrirga qarang.
IV. O‘zbekiston Respublikasining 1993-yil 3-sentabrda qabul qilingan “Fuqarolarning davlat pensiya ta’minoti to‘g‘risida”gi Qonunining (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1993-yil, № 9, 338-modda):
“l) yoshidan qat’i nazar imtiyozli pensiyaga chiqish huquqiga ega bo‘lgan artistlarga — eng kam oylik ish haqining 75 foizi;
m) teatr-konsert tashkilotlari artistlari va badiiy xodimlariga, teatr va musiqa san’ati ijodiy xodimlari tayyorlovchi o‘quv muassasalarining professor-o‘qituvchilari va konsertmeysterlariga, Vazirlar Mahkamasi belgilaydigan ro‘yxatga ko‘ra— eng kam oylik ish haqining — 50 foizi”.
Ishlamaydigan pensionerlarga pensiyalarni ular istiqomat qilib turgan joydagi ijtimoiy ta’minot organlari to‘laydi.
Ishlab turgan pensionerlarga pensiyalar ularning ish joyida, qonun hujjatlarida belgilangan tartibda to‘lanadi”.
“Pensioner (boquvchisini yo‘qotganlik pensiyasini olayotgan pensionerdan tashqari) ishga kirgan taqdirda o‘zi istiqomat qilib turgan joydagi ijtimoiy ta’minot bo‘limini bundan xabardor qilishi shart”.
V. O‘zbekiston Respublikasining 1994-yil 22-sentabrdagi Qonuni bilan tasdiqlangan O‘zbekiston Respublikasining Jinoyat-protsessual kodeksining (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1995-yil, № 2, 5-modda) 389-moddasi ikkinchi qismidan “164-moddasining to‘rtinchi qismi, 165-moddasining uchinchi qismi, 166-moddasining to‘rtinchi qismi” degan so‘zlar hamda “168-moddasining to‘rtinchi qismi, 169-moddasining to‘rtinchi qismi” degan so‘zlar chiqarib tashlansin. Shu qismdagi “178, 182-moddalari” degan so‘zlar “178-moddasi” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
VI. O‘zbekiston Respublikasining 1994-yil 5-mayda qabul qilingan “Qimmatli qog‘ozlar bilan amalga oshiriladigan operatsiyalardan olinadigan soliq to‘g‘risida”gi Qonuni (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1994-yil, № 5, 132-modda; O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi,1995-yil, № 9, 193-modda) o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
VII. O‘zbekiston Respublikasining 1991-yil 15-fevralda qabul qilingan “Korxonalar, birlashmalar va tashkilotlardan olinadigan soliqlar to‘g‘risida”gi Qonuniga (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1991-yil, № 4, 86-modda, № 8, 191-modda; 1992-yil, № 1, 49-modda, № 4, 177-modda, № 9, 337-modda; 1993-yil, № 1, 20-modda, № 6, 240-modda; 1994-yil, № 5, 159-modda, № 11-12, 285-modda; O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1995-yil, № 9, 193-modda):
ikkinchi xatboshisidagi “daromadiga” degan so‘z “foydasiga (daromadiga)” degan so‘zlar bilan almashtirilsin;
2. I va II boblar nomidagi “daromadiga”, “daromadlariga” degan so‘zlar “foydasiga (daromadiga)” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
Korxonalar foydaga solinadigan soliqni to‘lovchilardir, ushbu moddaning ikkinchi qismida ko‘rsatib o‘tilganlari bundan mustasno.
videosalonlar (video namoyish punktlari), kim oshdi savdolari, kazinolar, video va audio kassetalarni ko‘paytirish, ijaraga berib turish, pul yutuqli o‘yin avtomatlaridan foydalanish, lotereya o‘yinlarini, ommaviy konsert-tomosha tadbirlarini o‘tkazish orqali daromad oladigan korxonalar daromadga solinadigan soliq to‘lovchilardir.
Korxonalar foydaga (daromadga) solinadigan soliq bo‘yicha budjet bilan hisob-kitoblarni mustaqil tarzda amalga oshiradilar. Ayrim tarmoqlar korxonalarining xo‘jalik birlashmalari yil davomida budjet bilan hisob-kitoblarni hukumatning ruxsati bilan markazlashtirilgan tarzda amalga oshirishlari mumkin”.
Mahsulotni, ishlarni va xizmatlarni (bundan keyin matnda “mahsulot” deb yuritiladi) realizatsiya qilishdan tushadigan foyda (zarar), shuningdek asosiy faoliyatdan tushadigan boshqa daromadlar, moliyaviy faoliyatdan tushadigan daromadlar va tegishli xarajatlar summasiga kamaytirilgan favqulodda daromadlar summasidan iborat bo‘lgan, korxonaning umumiy xo‘jalik faoliyatidan olingan foyda foydaga solinadigan soliq obyekti hisoblanadi. Mahsulotni realizatsiya qilishdan tushadigan foyda (zarar) mahsulotni realizatsiya qilishdan tushadigan, qo‘shilgan qiymat solig‘i, aksizlar, bojxona to‘lovlari va yig‘imlarisiz tushum hamda mahsulot tannarxiga qo‘shiladigan ishlab chiqarish va realizatsiya qilish xarajatlari o‘rtasidagi farq sifatida aniqlanadi.
Mahsulotni realizatsiya qilishdan tushadigan tushum, shuningdek asosiy faoliyatdan tushadigan boshqa daromadlar, moliyaviy faoliyatdan tushadigan daromadlar va tegishli xarajatlar summasiga kamaytirilgan favqulodda daromadlar summasidan iborat bo‘lgan, korxonaning umumiy xo‘jalik faoliyatidan olingan daromad — daromad solig‘i obyekti hisoblanadi. Mahsulot tannarxida va soliq solinadigan bazani hisoblab chiqarishda hisobga olinadigan xarajatlar ro‘yxati, shuningdek asosiy faoliyatdan keladigan boshqa daromadlar, moliyaviy faoliyatdan keladigan daromadlar, favqulodda daromadlar va ularga doir chiqimlar tarkibi O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi tasdiqlaydigan nizom bilan belgilab qo‘yiladi.
Alohida tartibda soliqqa tortiladigan boshqa korxonalar faoliyatida o‘z hissasi bilan qatnashishdan olingan dividendlar, foizlar bo‘yicha daromadlar soliq solish obyektida hisobga olinmaydi.
Umumiy vazifalarni hal etish uchun ustav fondiga (kapitaliga) jamlanadigan badallar, ulushlar va boshqa aniq maqsadga qaratilgan moliyaviy mablag‘lar ana shu umumiy vazifalarni hal etish uchun maxsus tuzilgan yuridik shaxsning daromadlari hisoblanmaydi va ular soliq solish obyekti bo‘lmaydi”.
1) foydaga solinadigan soliqni to‘laydigan korxonalarga — 37 foiz soliq solinadi. Qishloq xo‘jalik mahsuloti yetishtiruvchi korxonalar foydasiga tabaqalashtirilgan stavkalar bo‘yicha, lekin 20 foizdan oshmagan miqdorda soliq solinadi. Soliq stavkalarining aniq miqdorini Vazirlar Mahkamasi belgilaydi.
Ishlab chiqarish hajmida mahsulot eksporti kamida 30 foizni tashkil etadigan korxonalar foydaga (daromadga) solinadigan soliqni belgilanganiga nisbatan ikki baravar kamaytirilgan stavka bo‘yicha to‘laydilar.
Banklar va sug‘urta tashkilotlariga daromad solig‘i 35 foizli stavka bo‘yicha solinadi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ayrim banklar uchun soliqlarning pasaytirilgan stavkalarini, lekin 20 foizdan kam bo‘lmagan miqdorda belgilashga haqlidir;
2) videosalonlardan (video namoyish punktlaridan), kim oshdi savdolari, kazinolar, pul yutuqli o‘yin avtomatlaridan, davlatga qarashli bo‘lmagan organlar o‘tkazadigan lotereya o‘yinlaridan, ommaviy konsert-tomosha tadbirlarini o‘tkazishdan olinadigan daromadlarga — 60 foiz soliq solinadi;
3) chet el kapitalining ustav fondidagi ulushi 30 foizdan kam bo‘lgan qo‘shma korxonalarning foydasiga ushbu moddaning 1-bandiga muvofiq, chet el kapitalining ustav fondidagi ulushi 30 foizdan ko‘p bo‘lgan korxonalarning, shuningdek chet el korxonalarining, ular filiallarining, vakolatxonalarining va sho‘ba korxonalarining foydasiga — 25 foiz soliq solinadi.
Ustav fondida chet el kapitali ishtirok etgan qo‘shma korxonalar xorijiy qatnashchilarining daromadlari chet elga o‘tkazilayotganda, basharti O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarida o‘zgacha tartib belgilanmagan bo‘lsa, ularga 10 foiz miqdorda soliq solinishi kerak.
Daromadlar chet elga o‘tkazilayotganda soliq to‘lovining summasi o‘tkazilayotgan valyutada to‘lanadi;
4) ajnabiy yuridik shaxslarning O‘zbekiston Respublikasidagi faoliyatiga bog‘liq bo‘lmagan hamda manbai O‘zbekiston Respublikasida bo‘lgan dividendlardan, foizlardan, mualliflik huquqlaridan olgan daromadlariga, basharti O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalarida o‘zgacha tartib belgilanmagan bo‘lsa, — doimiy vakolatxonalar orqali 20 foiz (fraxtdan tushadigan daromadlardan tashqari) soliq solinadi;
5) xalqaro tashish ishlarini amalga oshirganligi uchun ajnabiy yuridik shaxslarga to‘lanadigan fraxt daromadlari summasiga — 6 foiz soliq solinadi;
6) korxonaning aksiyalardan keladigan dividendlar bo‘yicha daromadlariga hamda o‘zga korxonalarning ustav fondiga kiritgan kapitaldan oladigan boshqa daromadlariga, renta to‘lovlariga (royaltiga) — 15 foiz soliq solinadi”.
1) xodimlarining umumiy sonida o‘rta maktablarning va hunar-texnika bilim yurtlarining o‘quvchilari kamida 75 foiz bo‘lgan;
2) nogironlar uchun protez-ortopediya buyumlari, anjomlari ishlab chiqarishga, shuningdek xizmatlar ko‘rsatishga ixtisoslashgan;
6) shahar passajir transporti (taksidan, marshrutli taksidan tashqari) korxonalari, passajirlar tashish bilan bog‘liq xizmatlar yuzasidan;
7) tarix va madaniyat yodgorliklarini ta’mirlash hamda tiklash ishlarini amalga oshirishdan kelgan foydalari bo‘yicha;
8) umumiy foydalanishdagi avtomobil yo‘llarini saqlash, ta’mirlash va qurish ishlarini amalga oshirishdan kelgan foydalari bo‘yicha;
faqatgina davlat budjeti mablag‘lari hisobidan pul bilan ta’minlanadigan, xarajatlarini qoplash uchun tasdiqlangan smetalar doirasida budjetdan dotatsiyalar oladigan korxonalar va tashkilotlar;
xayriya birlashmalari, uyushmalari va jamg‘armalari, xalqaro xayriya tashkilotlari, diniy birlashmalar va boshqa tashkilotlar, agar ular:
a) ijtimoiy-xayriya maqsadlarida yoki ta’sis hujjatlarida aytib o‘tilgan tadbirkorlik faoliyatidan daromad olishni nazarda tutmaydigan boshqa maqsadlarda tuzilgan bo‘lsa;
b) moliyaviy va o‘zga mablag‘larni ushbu tashkilot xodimlarining yoki a’zolarining shaxsiy manfaatlari uchun taqsimlamaydigan va investitsiyalamaydigan (Qonun hujjatlarida belgilangan tartibda mehnati uchun mukofotlash bundan mustasno) bo‘lsa”.
ijtimoiy soha obyektlarini saqlash bo‘yicha mahalliy hokimiyat va boshqaruv organlari tomonidan tasdiqlangan normativlarga (smetalarga) muvofiq amalga oshiriladigan xarajatlar summasiga;
ekologiya, sog‘lomlashtirish va o‘zga xayriya jamg‘armalariga kiritilgan badallar, ijtimoiy soha muassasalari va tashkilotlariga qilinadigan ajratmalar summasiga, lekin soliq solinadigan foydaning (daromadning) ko‘pi bilan 1 foiziga;
diniy va jamoat birlashmalarining (kasaba uyushmalari, siyosiy partiyalar va harakatlardan tashqari), xayriya jamg‘armalarining mulki bo‘lgan korxonalar foydasidan ana shu tashkilotlar ustav faoliyatini amalga oshirishga qaratiladigan ajratmalar summasiga;
korxonalar investitsiyalarga yo‘llaydigan, shuningdek investitsiyalarni amalga oshirish uchun olingan kreditlarni uzishga sarflaydigan mablag‘lar summasiga.
Ushbu moddaga muvofiq beriladigan soliqqa doir imtiyozlarni e’tiborga olgan holda foydaga (daromadga) solinadigan soliqning umumiy summasi imtiyozlarni hisobga olmasdan hisoblab chiqarilgan hisob-kitob summasining 50 foizidan kam bo‘lmasligi lozim”.
“1) shahar passajir transporti (taksidan, marshrutli taksidan tashqari) xizmatlari, shuningdek shahar atrofiga qatnaydigan temir yo‘l va avtomobil transportida passajirlar tashish xizmatlari” ;
“23) yakka tartibda kiyim tikish, kiyimlarni, trikotaj buyumlarni, poyabzalni, murakkab maishiy texnikani, soatlar, mebelni ta’mirlash, buyumlarni ijaraga berish, bolalar uchun trikotaj buyumlari tayyorlash va ularni ta’mirlash, kiyimlarni kimyoviy tozalash bo‘yicha aholiga ko‘rsatiladigan xizmatlar, sartaroshxona xizmatlari, hammomlar va kir yuvish korxonalarining aholiga ko‘rsatadigan xizmatlari”;
“31) eksport qilinadigan tovarlar (ishlar, xizmatlar), O‘zbekiston Respublikasiga tovarlarni (ishlar, xizmatlarni) eksport qilishga nisbatan soliq solish tartibini qo‘llayotgan davlatlarga tovarlarni (ishlar, xizmatlarni) realizatsiya qilish bundan mustasno”;
Aksiz solig‘i solinadigan, ishlab chiqarilgan va sotilgan ayrim turdagi tovarlarning (shu jumladan chetdan keltiriladigan tovarlarning) hajmi soliq solish obyekti bo‘ladi, bunday tovarlarning ro‘yxati Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilab qo‘yiladi.
Aksiz solig‘i solinadigan tovarlarni ishlab chiqaruvchi, import qiluvchi korxonalar soliq to‘lovchilardir”.
Soliqlarni to‘g‘ri hisoblab chiqarish, ularni budjetga to‘liq va o‘z vaqtida to‘lash, soliq solishga doir amaldagi qonun hujjatlariga rioya qilish uchun javobgarlik soliq to‘lovchilar va ularning mansabdor shaxslari zimmasiga yuklatiladi.
Ushbu Qonunda nazarda tutilgan, soliq to‘lash uchun o‘rnatilgan muddatda tegishli hisobot davri uchun belgilab qo‘yilgan shaklda buxgalterlik hisobotlari va balanslariga, soliqlar bo‘yicha hisob - kitoblariga ega bo‘lmagan soliq to‘lovchilar oldingi hisobot davri uchun hisoblab chiqarilgan soliq summasining 110 foizi miqdorida soliq to‘laydilar.
Aytib o‘tilgan hujjatlar taqdim etilganidan keyin, amalda olingan foydaga (daromadga), soliq solinadigan oborotga va soliq solishning boshqa obyektlariga asoslanib, qonun hujjatlariga muvofiq moliyaviy jazolar va ma’muriy jarimalar qo‘llanilgan holda soliq qaytadan hisoblab chiqariladi.
Soliq to‘lovchilar, mansabdor shaxslar daromad yoki soliq solinadigan boshqa obyektlarning hisobi yo‘qligi, bunday hisob belgilangan tartibni buzib olib borilganligi, shuningdek soliq organlariga soliqni hisoblab chiqarish va to‘lash uchun kerakli hisobotlarni, hisob-kitoblarni hamda boshqa hujjatlarni umuman yoki o‘z vaqtida taqdim etmaganlik, foydani (daromadni) yoki boshqa soliq solish obyektlarini yashirganlik (kamaytirib ko‘rsatganlik) uchun qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka tortiladilar.
Soliq to‘lovchi soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlarning summalari budjetga umuman yoki to‘liq to‘lanmaganligiga sabab bo‘lgan xatolarni soliq organi tekshirgunga qadar mustaqil aniqlab, buxgalterlik hisobotlari hamda soliqlar va to‘lovlar bo‘yicha hisob-kitoblarga belgilangan tartibda tuzatishlar kiritgan taqdirda, moliyaviy jazolar qo‘llanilmaydi”.
Keyingi tahrirga qarang.
VIII. O‘zbekiston Respublikasining 1994-yil 22-sentabrda qabul qilingan Qonuni bilan tasdiqlangan O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksiga (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining Axborotnomasi, 1995-yil, № 3, 6-modda):
Valyuta operatsiyalarini amalga oshiruvchi korxonalar, muassasalar, tashkilotlar va banklar xodimlarining chet el valyutasini O‘zbekiston Respublikasining vakolat berilgan banklardagi valyuta schyotlariga yashirib qolish maqsadini ko‘zlamay turib, vaqtida yoxud to‘liq o‘tkazilmaslik —
mansabdor shaxslarga eng kam ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo‘ladi.
Valyuta tushumining bir qismini qonun hujjatlarida belgilab qo‘yilgan tartibda va miqdorlarda majburiy sotishdan bo‘yin tovlash —
mansabdor shaxslarga eng kam ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo‘ladi.
mansabdor shaxslarga eng kam ish haqining uch baravaridan besh baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo‘ladi.
Ushbu moddaning ikkinchi va uchinchi qismlarida nazarda tutilgan huquqbuzarliklar ma’muriy jazo chorasi qo‘llanilganidan keyin bir yil davomida takror sodir etilgan bo‘lsa, —
mansabdor shaxslarga eng kam ish haqining besh baravaridan o‘n baravarigacha miqdorda jarima solishga sabab bo‘ladi”.
2. 245-moddaning birinchi qismidagi “170, 171, 173-moddalari” degan so‘zlar “170-moddalari, 171-moddasining birinchi qismi, 173- moddasida” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.
3. 264-moddaning birinchi qismidagi “168, 172” raqamlari “168-moddalari, 171-moddasining ikkinchi, uchinchi va to‘rtinchi qismlarida, 172” degan so‘zlar bilan almashtirilsin.