LexUZ sharhi
Mazkur qaror O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2022-yil 14-oktabrdagi 601-sonli “Aholiga ipoteka krediti va uy-joy sotib olish uchun subsidiya ajratish jarayonlarini soddalashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qaroriga asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “2017 — 2020-yillarda shaharlarda arzon ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilish Dasturini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2016-yil 22-noyabrdagi PQ-2660-son qarorini ijro etish yuzasidan, shuningdek ko‘p kvartirali uylar qurish ko‘lamlarini kengaytirish hisobiga respublika shaharlarida yashayotgan aholining turmush darajasi va sifatini oshirish maqsadida Vazirlar Mahkamasi qaror qiladi:
1. Ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilishni moliyalashtirish, shuningdek yosh oilalarga, eskirgan uy-joylarda yashayotganlarga va uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan fuqarolarning boshqa toifalariga sotish tartibi to‘g‘risidagi Nizom ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. Mazkur qarorning bajarilishini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining birinchi o‘rinbosari — “O‘zbekiston temir yo‘llari” AJ boshqaruvi raisi A.J. Ramatov zimmasiga yuklansin.
1. Ushbu Nizom O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 22-noyabrdagi PQ-2660-son qarori bilan tasdiqlangan “2017 — 2020-yillarda shaharlarda arzon ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilish dasturi (keyingi o‘rinlarda Dastur deb ataladi) doirasida shaharlarda ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilish uchun “Ipoteka-bank” ATIB tomonidan buyurtmachiga kreditlar berish tartibini, shuningdek ko‘p kvartirali uylardagi kvartiralarni ustun darajada yosh oilalarga, eskirgan uy-joylarda yashayotganlarga va uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan fuqarolarning boshqa toifalariga sotish tartibini belgilaydi.
bank — ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilish uchun buyurtmachilarga kreditlar berish, shuningdek ko‘p kvartirali uylarni sotib olish uchun qarz oluvchilarga ipoteka kreditlarini rasmiylashtirish yo‘li bilan kvartiralarni sotish funksiyalari yuklangan holda “Ipoteka-bank” ATIB;
buyurtmachi — arzon ko‘p kvartirali uylar massivlarini rekonstruksiya qilish va qurish, namunaviy loyihalar bo‘yicha zarur loyiha-smeta hujjatlarini rasmiylashtirish, qurish va rekonstruksiya qilish ishlarining o‘z vaqtida va sifatli bajarilishi yuzasidan texnik nazoratni amalga oshirish, shuningdek mablag‘lardan maqsadli va samarali foydalanilishi funksiyalari yuklangan holda “O‘zshahar qurilish invest” MChJ respublika ixtisoslashtirilgan injiniring kompaniyasi;
bosh pudratchi — kommunal soha, transport, kapital qurilish va qurilish industriyasida amalga oshiriladigan investitsiya loyihalari doirasida tovarlarni (ishlar, xizmatlarni) xarid qilish bo‘yicha Idoralararo tender komissiyasi tomonidan Qurilish-pudrat tashkilotlari reyestriga kiritilgan, mazkur obyektlarni qurishda tajribaga va tegishli moddiy-texnika bazasiga ega bo‘lgan pudrat tashkilotlari ishtirokida tender savdolari o‘tkazish yakunlari bo‘yicha aniqlanadigan bosh pudrat tashkiloti;
Keyingi tahrirga qarang.
qurilishlarning manzilli ro‘yxati — kapital qo‘yilmalarning ajratilgan limitlari doirasida har yili buyurtmachilar tomonidan tuziladigan obyektlar ro‘yxatini, shuningdek kapital qo‘yilmalardan foydalanish yo‘nalishlari bo‘yicha ishlar va xarajatlar hajmlarini o‘z ichiga oladigan moliyaviy hujjat;
ko‘p kvartirali uyni rekonstruksiya qilish — ko‘p kvartirali uyning arxitektura-rejalashtirish yechimlarini o‘zgartirish, qisman buzgan, ma’nan eskirgan konstruksiyalar va muhandislik asbob-uskunalarini almashtirgan holda qo‘shimcha ustiga qurish, yoniga qurish (imoratlar qurish);
ko‘p kvartirali uydagi kvartiralarni sotishdan tushadigan hamda qarzlarni va ular bo‘yicha hisoblangan foizlarni qaytarishga yo‘naltiriladigan tushumlar hisobiga jamlanadigan maqsadli mablag‘larni hisobga olish uchun buyurtmachiga ochiladigan 22626-hisob raqami;
buyurtmachidan tushadigan hamda sotib olinadigan asbob-uskuna va qurilish materiallari, bajarilgan ishlar uchun subpudrat tashkilotlariga, kredit ajratilayotgan obyekt qurilishida band bo‘lgan ishlovchilarga ish haqi to‘lashga (shu jumladan jismoniy shaxslarning daromadiga solinadigan soliqni ushlab qolish, yagona ijtimoiy to‘lov, xodimlarning ish haqidan majburiy sug‘urta badallari summasi), avtotransport xizmatlari, mexanizmlardan foydalanilgan holda ko‘rsatiladigan xizmatlar uchun haq to‘lashga, shuningdek to‘g‘ridan to‘g‘ri ishlab chiqarish xarajatlariga (yoqilg‘i-moylash materiallari, tabiiy gaz, elektr energiyasi, suv va shu kabilar) va ko‘p kvartirali uylarni qurish yoki rekonstruksiya qilish bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan boshqa xarajatlarga haq to‘lash uchun yo‘naltiriladigan jamlanadigan maqsadli mablag‘larni hisobga olish uchun pudratchiga ochiladigan 22626-hisob raqami;
Keyingi tahrirga qarang.
hududiy komissiya — ko‘p kvartirali uylardagi kvartiralarni yashash sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslarga biriktirish masalalarini ko‘rib chiqish bo‘yicha komissiya;
yashash sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslar — respublika shaharlarida yashaydigan yosh oilalar, eskirgan uy-joylarda yashayotganlar va uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan fuqarolarning boshqa toifalari;
ko‘p kvartirali uylar — Dastur doirasida qo‘shimcha muhandislik va ijtimoiy infratuzilma bilan kompleks holda qurilgan shaharlardagi 5, 7 va 9 qavatli arzon ko‘p kvartirali uylar;
hududiy komissiyaning protokol qarori — hududiy komissiyaning protokol shaklida rasmiylashtirilgan hamda bank tomonidan kvartirani sotish va ipoteka krediti ajratish uchun asos hisoblanadigan belgilangan tartibda qabul qilingan qarori;
qarz oluvchi — yashash sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan, kredit shartnomasida belgilangan shartlarda ko‘p kvartirali uydan kvartira olish uchun ipoteka krediti olgan, ipoteka kreditini qaytarish majburiyatini o‘z zimmasiga oladigan jismoniy shaxs;
birgalikda qarz oluvchi — qarz oluvchining eri (xotini), yaqin qarindoshlari, ota-onasi, aka-ukalari, opa-singillari, bolalari) hamda ipoteka krediti va uning yuzasidan foizlar bo‘yicha har oylik to‘lovlarda qatnashuvchi, shuningdek ipoteka krediti bo‘yicha solidar javob beruvchi boshqa jismoniy shaxslar;
dastlabki badal — qarz oluvchining bankda ochilgan maqsadli jamg‘arma omonat hisob raqamiga qo‘yilgan sotib olinadigan kvartira qiymatining kamida 25 foizi miqdoridagi pul mablag‘lari;
qonun asosidagi ipoteka — ipoteka shartnomasi bo‘yicha qarz oluvchining majburiyatlarini ta’minlash uchun qo‘llaniladigan, qonun asosida ipoteka hosil bo‘lishiga olib keladigan va qonun asosida ipotekani davlat ro‘yxatidan o‘tkazish uchun asos hisoblanadigan ipoteka turi;
to‘lov layoqati — umumiy daromadlarni tahlil qilishdan kelib chiqib aniqlanadigan qarz oluvchining (birgalikda qarz oluvchilarning) kredit shartnomasi bo‘yicha majburiyatlarni o‘z vaqtida va to‘liq bajarish layoqati.
3. Ko‘p kvartirali uyni qurish uchun buyurtmachiga yer uchastkalari ajratish tegishli shahar hokimligi tomonidan amalga oshiriladi. Ko‘p kvartirali uy foydalanishga topshirilgandan keyin buyurtmachi belgilangan tartibda mulk huquqini rasmiylashtiradi.
Keyingi tahrirga qarang.
4. Quyidagilar ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilishni moliyalashtirish manbalari hisoblanadi:
o‘zining uy-joy sharoitlarini yaxshilashga ehtiyojmand xodimlari uchun ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilishni moliyalashtirishda ulush qo‘shib qatnashishga tayyorligini bildirgan nodavlat tashkilotlarining o‘z mablag‘lari;
xalqaro va xorijiy moliyaviy institutlarning buyurtmachiga kredit ajratish uchun berilgan kreditlari, shu jumladan grantlari va investitsiyalari;
Keyingi tahrirga qarang.
5. Hisob-kitoblarni amalga oshirish uchun buyurtmachi bankning xizmat ko‘rsatadigan filialida “talab qilib olinadigan” asosiy depozit hisob raqamiga ega bo‘lishi kerak.
6. Buyurtmachining kreditlari bo‘yicha majburiyatlarni ta’minlash sifatida kvartiralar aholiga sotilguniga qadar ko‘p kvartirali uylardagi kvartiralarni kelajakda sotishdan tushadigan mablag‘lar garovi qabul qilinadi.
Kreditni ta’minlash summasi berilgan kredit, u bo‘yicha hisoblangan foizlar summasini to‘liq qoplashi kerak.
7. Pudratchilarga bank filiallarida buyurtmachi tomonidan ajratiladigan mablag‘lardan maqsadli foydalanish uchun maxsus maqsadli hisob raqamlari ochiladi.
8. Ko‘p kvartirali uylarni qurish yoki rekonstruksiya qilishni moliyalashtirishda buyurtmachi tomonidan pul mablag‘lari uning ssuda hisob raqamlaridan pudratchilarning maxsus maqsadli hisob raqamlariga o‘tkaziladi.
9. Buyurmtachilarning ssuda va maxsus maqsadli hisob raqamlari sudlar, huquqni muhofaza qilish, soliq organlari va boshqa organlarning qarorlari, shuningdek ularning kelib chiqishidan qat’i nazar, boshqa talablar bo‘yicha xatlab qo‘yilmaydi.
10. Ushbu Nizomga muvofiq qonun hujjatlarida belgilangan tartibda namunaviy loyiha bo‘yicha kelishilgan shaharsozlik normalari va qoidalariga rioya qilingan holda “tayyor holda topshirish” shartlarida ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilish uchun bank qaytarish, to‘lash, ta’minlash, muddatlilik va maqsadli foydalanish shartlarida buyurtmachiga kreditlar beradi.
Keyingi tahrirga qarang.
11. Ko‘p kvartirali uylarni qurish yoki rekonstruksiya qilish uchun bank tomonidan buyurtmachiga ajratiladigan kredit miqdori “tayyor holda topshirish” shartlarida qurilayotgan yoki rekonstruksiya qilinayotgan ko‘p kvartirali uy qiymatining 95 foizigacha miqdorda belgilanadi.
12. Kreditdan foydalanish muddati qurilish ishlarini yoki rekonstruksiya qilishni amalga oshirish muddatidan kelib chiqib, biroq ikki yildan ortiq bo‘lmagan muddatga belgilanadi. Bunda qurilish muddatidan ortiq bo‘lmagan muddatga kreditni va u bo‘yicha foizni qaytarishga imtiyozli davr beriladi.
13. Ko‘p kvartirali uyni qurish yoki rekonstruksiya qilish uchun kredit bo‘yicha buyurtmachiga foiz stavkasi miqdori O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining qarorlari asosida kredit shartnomasi bilan belgilanadi.
14. Kreditni olish uchun buyurtmachi tomonidan bankning xizmat ko‘rsatuvchi filialiga quyidagi hujjatlar taqdim etiladi:
kreditning maqsadlari, ta’minlash, muddati va summasi ko‘rsatilgan holda kredit olishga buyurtmanoma;
qurilishlarning tasdiqlangan manzilli ro‘yxati, qurilishlarning titul ro‘yxati hamda ishlab chiqarish va qurilish-montaj ishlarini moliyalashtirish jadvallari;
hokimning shaharlarda ko‘p kvartirali uy qurish uchun yer uchastkasi ajratilganligini yoki rekonstruksiya qilinayotgan obyektga bo‘lgan huquqni tasdiqlaydigan qarori;
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat arxitektura va qurilish qo‘mitasi tomonidan berilgan davlat ekspertizasining xulosasi nusxasi;
Keyingi tahrirga qarang.
boshqa banklar oldidagi qarzdorlik va boshqa banklarda mablag‘lar borligi to‘g‘risidagi ma’lumotnomalar;
qurilayotgan yoki rekonstruksiya qilinayotgan ko‘p kvartirali uydagi qavatlar soni, har bir kvartiraning umumiy va turar joy maydoni hajmi, kvartira umumiy maydonining har 1 kv.m qiymati, shuningdek har bir kvartiraning qiymati ko‘rsatilgan ma’lumotnoma;
15. Bank ushbu Nizomning 14-bandida sanab o‘tilgan, buyurtmachi tomonidan taqdim etilgan hujjatlar to‘ldirilishining muvofiqligini o‘rganadi va ajratiladigan kredit miqdorini ular asosida belgilaydi.
16. Bank, kredit buyurtmanomasini va unga ilova qilingan hujjatlarni ko‘rib chiqib, buyurtmanomani qondirish yoki uni asosli rad etish to‘g‘risida qaror qabul qiladi. Kredit buyurtmanomasini ko‘rib chiqish muddati ushbu buyurtmanoma va mazkur Nizomning 14-bandida sanab o‘tilgan unga ilova qilingan hujjatlar taqdim etilgan kundan boshlab uch bank kunidan ortiq bo‘lmasligi kerak.
17. Ko‘p kvartirali uylardagi kvartiralarni kelgusida sotishdan tushgan barcha mablag‘lar ko‘p kvartirali uylar foydalanishga topshirilgandan keyin akseptsiz tartibda dastlab kredit uchun foizni undirishga, so‘ngra esa asosiy qarzni qaytarishga yo‘naltiriladi. Ushbu shart kredit shartnomasida va garov shartnomasida hisobga olinishi kerak.
18. Ko‘p kvartirali uylarni qurish yoki rekonstruksiya qilish uchun buyurtmachiga kredit berish har bir ko‘p kvartirali uyning nomi va raqami ko‘rsatilgan holda, buyurtmachining nomiga alohida ssuda hisob raqami ochish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
19. Buyurtmachiga kredit ajratish bosqichma-bosqich moliyalashtirish va qurilish-montaj ishlarini bajarish jadvallari asosida quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
avans berish buyurtmachining ssuda hisob raqamidan to‘lov topshirig‘i asosida, pudrat shartnomasida nazarda tutilgan miqdorda amalga oshiriladi;
buyurtmachi tomonidan bajarilgan ishlarning tasdiqlangan dalolatnomasi taqdim etilgandan keyin oldin berilgan avanslar mutanosib tarzda ushlab qolinishi hisobga olingan holda to‘lovning navbatdagi summasi ajratiladi.
20. Amalda bajarilgan ishlar (qilingan xarajatlar) to‘g‘risidagi ma’lumotnomalar — schyot-fakturalar buyurtmachi tomonidan bankka bir oyda ikki marta, har oyning 3 va 18-kunigacha taqdim etiladi.
21. Buyurtmachi ma’lumotnomalarda — schyot-fakturalarda ko‘rsatilgan amalda bajarilgan ishlar hajmlarining amalda bajarilgan ishlar (qilingan xarajatlar) to‘g‘risidagi ma’lumotlarga va to‘lov topshiriqnomalariga qat’iy muvofiqligi uchun javob beradi.
22. Buyurtmachini ta’minlashga xarajatlar ssuda hisob raqamidan uning “talab qilib olinadigan” asosiy depozit hisob raqamiga amalga oshiriladi.
23. Buyurtmachiga amalda bajarilgan ishlar hajmlariga muvofiq bo‘lmagan, shuningdek loyiha-smeta hujjatlarida ko‘rsatilmagan ishlar hajmiga hujjatlarning to‘lov uchun taqdim etilishi taqiqlanadi.
24. Shaharlarda ko‘p kvartirali uylarni qurish yoki rekonstruksiya qilish uchun buyurtmachini moliyalashtirish va unga kredit ajratish tartibi ushbu Nizomga 1-ilovadagi sxemaga muvofiq amalga oshiriladi.
25. Ko‘p kvartirali uyni qurish yoki rekonstruksiya qilish uchun buyurtmachiga berilgan kreditlarni va unga hisoblangan foizlarni qaytarish buyurtmachi tomonidan bank filiallarida maxsus maqsadli hisob raqamlari ochish yo‘li bilan kvartiralarni sotishdan tushadigan mablag‘lar hisobiga amalga oshiriladi. Bunda tushgan pul mablag‘lari birinchi navbatda kredit bo‘yicha hisoblangan foizlarni qaytarishga, so‘ngra esa kredit bo‘yicha asosiy qarzni qaytarishga yo‘naltiriladi.
26. Buyurtmachi ko‘p kvartirali uylardagi kvartiralarni sotishdan tushadigan mablag‘larni jamlash uchun har bir obyektga alohida uning uchun maxsus maqsadli hisob raqami ochish to‘g‘risida bank filialiga arizani taqdim etadi.
27. Bank buyurtmachining arizasi asosida har bir obyekt bo‘yicha alohida belgilangan tartibda maxsus maqsadli hisob raqami ochadi.
28. Ko‘p kvartirali uylarni qurish yoki rekonstruksiya qilish uchun buyurtmachiga berilgan kreditlar bo‘yicha foizlarni o‘tkazish har kuni amalga oshiriladi va bankning krediti hisobiga qurilayotgan yoki rekonstruksiya qilinayotgan ko‘p kvartirali uylarning kvartiralarini sotishdan tushayotgan mablag‘lar hisobiga kredit shartnomasida belgilangan muddatlarda undiriladi.
29. Buyurtmachilarga kreditlar berish uchun bankda ochiladigan AT “Xalq banki”ning depozit hisob raqami bo‘yicha foizlarni o‘tkazish bankning krediti hisobiga qurilayotgan yoki rekonstruksiya qilinayotgan ko‘p kvartirali uylarning kvartiralarini sotishdan tushayotgan mablag‘lar hisobiga ko‘p kvartirali uy foydalanishga topshirilgandan keyin haq to‘langan holda har kuni amalga oshiriladi.
30. Ko‘p kvartirali uylarni qurish yoki rekonstruksiya qilish davrida aylanma mablag‘larni to‘ldirish uchun buyurtmachiga va pudratchiga berilgan kreditlar va hisoblangan foizlar buyurtmachiga va pudratchiga ochilgan maxsus maqsadli hisob raqamlaridan to‘lanadi.
31. Ko‘p kvartirali uy qiymatining 5 foizi miqdoridagi summa bir qismining kafolat muddati (hokimning ko‘p kvartirali uyni foydalanishga topshirish to‘g‘risidagi qarori qabul qilingandan keyin 12 oy) tamom bo‘lgunga qadar 22626 — “Korxonalar va tashkilotlarning maqsadli mablag‘lari” moliyalashtirishning maxsus depozit hisob raqamida saqlanadi.
32. Monitoring davomida berilgan kreditdan boshqa maqsadlarda foydalanilganligi aniqlangan taqdirda, bank boshqa maqsadlarda foydalanilgan kreditlarni va hisoblangan penyalarni kredit shartnomasiga muvofiq muddatidan oldin undirish chora-tadbirlarini ko‘radi.
33. Kreditlardan boshqa maqsadlarda foydalangan buyurtmachiga nisbatan bank tomonidan qo‘llaniladigan javobgarlik choralari kredit shartnomasida belgilanishi kerak.
34. Asosiy qarz va u bo‘yicha hisoblangan foizlar kredit shartnomasida belgilangan muddatlarda qaytarilmaganda bank kreditni qaytarishni ta’minlash choralari ko‘rilishini talab qiladi.
35. Agar kreditni o‘z vaqtida undirish yuzasidan ko‘rilgan choralar zarur natijani bermasa hamda kreditni buyurtmachi tomonidan o‘z vaqtida yoki to‘liq bo‘lmagan hajmda qaytarilishi xavfi yuzaga kelsa, berilgan kredit va u bo‘yicha hisoblangan foizlar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda muddatidan oldin undirib olinadi.
Keyingi tahrirga qarang.
36. Ko‘p kvartirali uydagi kvartiralarni yosh oilalarga, eskirgan uy-joylarda yashayotganlarga va fuqarolarning boshqa toifalariga sotishda uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslarni aniqlash ushbu Nizomga 2-ilovaga muvofiq sxemaga binoan amalga oshiriladi.
37. Kvartiralarni jismoniy shaxslarga, ustun darajada yosh oilalarga, eskirgan uy-joylarda yashayotganlarga va respublika shaharlarida yashaydigan, uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan fuqarolarning boshqa toifalariga biriktirish protokol qarorini rasmiylashtirish yo‘li bilan namunaviy tarkibi ushbu Nizomga 3-ilovada keltirilgan hududiy komissiya tomonidan amalga oshiriladi.
38. Uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslarni biriktirish hududiy komissiya tomonidan quyidagi mezonlardan biri mavjud bo‘lgan taqdirda amalga oshiriladi:
a) o‘z uy-joyining yo‘qligi va ijara (arenda), bepul foydalanish shartlarida turar joyda yoki eskirgan uylarda yashash;
d) ariza beruvchining oila a’zolari orasida surunkali kasallikning og‘ir turlaridan azob chekuvchi alohida xonada yashashga muhtoj bo‘lgan shaxslarning mavjudligi;
Keyingi tahrirga qarang.
j) turar joy maydonining qonun hujjatlarida nazarda tutilgan turar joy maydonining ijtimoiy normasiga muvofiq emasligi.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
39. Ko‘p kvartirali uylardan kvartira sotib olish uchun turar joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs hududiy komissiyaga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
v) uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxsning ushbu Nizomning 38-bandi talablariga muvofiqligini tasdiqlaydigan hujjatlar.
Taqdim etilgan hujjatlarning haqiqiyligi va ishonchliligi uchun uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs javob beradi.
40. Hujjatlar hududiy komissiya tomonidan ro‘yxat bo‘yicha qabul qilinadi, uning nusxasi hujjatlar qabul qilingan sana to‘g‘risida belgi qo‘yilgan holda uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxsga tilxat bilan topshiriladi.
Arizalar uy-joy sharoitlarini yaxshilash maqsadida kvartira berilishiga arizalarning alohida jurnalida ro‘yxatdan o‘tkazilgan holda elektron reyestrga kiritiladi.
Arizani uni dastlab jurnalda ro‘yxatdan o‘tkazmasdan ko‘rib chiqish taqiqlanadi. Hududiy komissiya arizalarni ular tushishiga qarab va jurnalda ro‘yxatdan o‘tkazish navbatiga ko‘ra ko‘rib chiqishi shart.
Hududiy komissiya uy-joy sharoitlarini yaxshilashga berilgan arizalarni haftada kamida bir marta ko‘rib chiqadi.
Ko‘p kvartirali uydagi kvartiralarni sotishda uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslarni tanlash hududiy komissiya tomonidan shaffoflik prinsipi bo‘yicha amalga oshiriladi.
41. Hududiy komissiya ushbu Nizomning 39-bandiga muvofiq uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs tomonidan taqdim etilgan hujjatlarni ko‘rib chiqishda jismoniy shaxsning to‘lovga layoqatini (jismoniy shaxsning, uning oila a’zolarining va birgalikda qarz oluvchi boshqa jismoniy shaxslarning daromadlari manbalarini), shuningdek uning ushbu Nizomning 38-bandi talablariga muvofiqligini o‘rganadi va tekshiradi.
O‘rganish natijalari bo‘yicha hududiy komissiya tomonidan uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxsga ko‘p kvartirali uydagi kvartirani biriktirish yoxud rad etishning aniq va asoslangan sabablari ko‘rsatilgan holda rad etish to‘g‘risida protokol qarorini qabul qiladi.
42. Hududiy komissiyaning protokol qarorida uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxsning to‘lovga layoqati, shuningdek unga biriktirilgan kvartiraning rekvizitlari (ko‘p kvartirali uyning manzili, raqami, kvartiraning raqami va xonalar soni) aks ettirilishi kerak.
43. Ushbu Nizomning 38-bandida keltirilgan asoslar mavjud bo‘lmagan hollarda, shuningdek agar taqdim etilgan hujjatlar ushbu Nizomning 39-bandi talablariga muvofiq bo‘lmagan taqdirda kvartirani biriktirish rad etilishi mumkin.
44. Ushbu Nizomning 43-bandida ko‘rsatilmagan boshqa asoslar bo‘yicha kvartirani biriktirishning rad etilishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
45. Kvartirani biriktirish rad etilishi to‘g‘risida protokol qarori qabul qilingan taqdirda hududiy komissiyaning kotibi ikki ish kuni mobaynida uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxsga rad etishning aniq sabablari va uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs ko‘rsatib o‘tilgan sabablarni bartaraf etib hujjatlarni takroran taqdim etishi mumkin bo‘lgan muddat ko‘rsatilgan yozma bildirishnomani yuboradi (topshiradi), shuningdek hududiy komissiya protokol qarorining nusxasini bankning tegishli filialiga yuboradi.
Uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs kvartirani biriktirish rad etilishi sabablarini bartaraf etib va hujjatlarni takroran ko‘rib chiqish uchun taqdim etishga haqli bo‘lgan muddat, kvartirani biriktirish rad etilishi to‘g‘risida yozma bildirishnoma olingan kundan boshlab besh ish kunidan kam bo‘lishi mumkin emas.
46. Uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs tomonidan berilgan ariza rad etilishi to‘g‘risidagi yozma bildirishnomada ko‘rsatilgan muddat tamom bo‘lgandan keyin ko‘rib chiqilmaydi.
47. Uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan va kvartirani biriktirish rad etilgan hamda arizasi ushbu Nizomning 46-bandi asosida ko‘rib chiqilmagan jismoniy shaxs keyingi yilda ko‘p kvartirali uylardagi kvartirani biriktirish to‘g‘risida takroriy ariza berishga haqlidir.
uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslarning joriy yil Dasturi doirasida qurilayotgan ko‘p kvartirali uylardagi barcha kvartiralarni biriktirishni 1-fevralgacha bo‘lgan muddatda tugallaydi;
bo‘lajak yilda quriladigan ko‘p kvartirali uydagi barcha kvartiralarga potensial qarz oluvchilarning to‘liq ro‘yxati bilan birgalikda hududiy komissiyaning protokol qarorini 1-aprelgacha bankka taqdim etadi.
49. Uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs dastlabki badal mablag‘larini unga kvartira biriktirilgandan keyin 60 kalendar kundan kechikmay 20406-son alohida jamg‘arma depozit hisob raqamiga to‘laydi.
50. Uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxs tomonidan ko‘rsatib o‘tilgan muddatlarda kvartira qiymatining kamida 25 foizi miqdoridagi dastlabki badal to‘lanmagan taqdirda hududiy komissiyaning kvartirani ushbu jismoniy shaxsga biriktirish haqidagi protokol qarori o‘z kuchini yo‘qotadi. Bunda ushbu jismoniy shaxs keyingi yilda hududiy komissiyaga kvartirani biriktirish bo‘yicha arizani takroran berishga haqlidir.
52. Buyurtmachi ko‘p kvartirali uy foydalanishga topshirilgandan keyin barpo etilgan uyga kadastr hujjatlarini rasmiylashtiradi va bankka topshiriq shartnomasi va bosh ishonchnoma asosida kvartiralarni sotish huquqini beradi. Bunda buyurtmachi bankni oldi-sotdi shartnomasini notarial rasmiylashtirish uchun barcha zarur hujjatlar, shu jumladan kommunal to‘lovlar bo‘yicha qarzdorlik yo‘qligi to‘g‘risidagi ma’lumotnoma bilan ta’minlaydi.
53. Ko‘p kvartirali uylardagi kvartiralar jismoniy shaxsning dastlabki badali mablag‘lari va ipoteka krediti hisobiga yoki ko‘p kvartirali uydagi kvartiralarni sotib olishga yuridik shaxs — ish beruvchidan olingan mablag‘lar hisobiga hududiy komissiyaning protokol qarori asosida kvartiralar ularga biriktirilgan jismoniy shaxslarga sotiladi.
54. Kvartiralarni sotish ko‘p kvartirali uyni qurish yoki rekonstruksiya qilishni moliyalashtirish bo‘yicha xarajatlar hisobga olingan va ularni sotish bo‘yicha hujjatlar rasmiylashtirilgan holda har bir kvartiraning qiymati to‘g‘risidagi ma’lumotnomalar asosida buyurtmachi tomonidan taqdim etilgan narxlar bo‘yicha amalga oshiriladi.
55. Kvartiraning oldi-sotdi shartnomasi bank bilan qarz oluvchi o‘rtasida rasmiylashtiriladi hamda belgilangan tartibda notarial tasdiqlanishi va davlat ro‘yxatidan o‘tkazilishi kerak.
56. Kvartiraning notarial tasdiqlangan oldi-sotdi shartnomasida bankning kreditlaridan foydalanib kvartirani sotish shartlari, shuningdek kvartira qarz oluvchining kvartiraga mulk huquqi davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan paytdan boshlab bankning garovida turishi kerak.
Kvartiralar jismoniy shaxsning to‘liq o‘z mablag‘lari hisobiga yoki yuridik shaxs — ish beruvchining mablag‘lari hisobiga sotib olinganda kvartiraga mulk huquqi notarial tasdiqlangan oldi-sotdi shartnomasi bilan rasmiylashtiriladi.
57. Ko‘p qavatli uydagi kvartiraga qarz oluvchining mulk huquqini davlat ro‘yxatidan o‘tkazishda “Yergeodezkadastr” davlat qo‘mitasining hududiy bo‘linmasi qonun asosida ayni bir vaqtda ipotekaning davlat ro‘yxatidan o‘tkazilishini rasmiylashtiradi.
Keyingi tahrirga qarang.
58. Qonun asosida ipotekaning davlat ro‘yxatidan o‘tkazilishi alohida ariza berilmasdan va ro‘yxatdan o‘tkazish yig‘imi to‘lanmasdan amalga oshiriladi.
59. Ko‘p kvartirali uydan kvartira sotib olish uchun ipoteka kreditlari uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslarga ko‘p kvartirali uy foydalanishga topshirilgandan keyin beriladi.
60. Ushbu Nizomga muvofiq ipoteka kreditlari bank tomonidan qaytarish, maqsadli foydalanish, to‘lash ta’minlanganlik va muddatlilik shartlarida ko‘p kvartirali uydagi kvartiralarni sotib olish uchun ajratiladi.
61. Bank tomonidan beriladigan ipoteka krediti miqdori kredit resurslari manbaidan qat’i nazar, (xalqaro va xorijiy moliyaviy institutlarning grantlari, investitsiyalari bundan mustasno) ko‘p kvartirali uydagi kvartiralar qiymatining ko‘pi bilan 75 foizni tashkil etadi.
62. Ko‘p kvartirali uydagi kvartiralarni sotib olish uchun ipoteka kreditlari uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan jismoniy shaxslarga 20 yil muddatga, shu jumladan 3 yillik imtiyozli davr bilan, dastlabki 5 yil mobaynida yillik 7 foiz miqdoridagi foiz stavkasi va keyingi davrda O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining qayta moliyalashtirish stavkasi miqdorida beriladi. Bunda oltinchi yildan boshlab foiz stavkasi O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining kredit olish uchun jismoniy shaxs tomonidan ariza taqdim etilgan sanada amalda bo‘lgan qayta moliyalashtirish stavkasidan kelib chiqib belgilanadi va kredit shartnomasida qayd etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
63. Ipoteka krediti hisobiga ko‘p kvartirali uydagi kvartirani sotib olayotgan jismoniy shaxs turar joy foydalanishga topshirilgandan keyin bank filialiga ariza bilan birgalikda quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
64. Quyidagilar qarz oluvchining (birgalikda qarz oluvchilarning) moliyaviy holatini tasdiqlaydigan hujjatlar hisoblanadi:
doimiy ish joyiga ega bo‘lgan fuqarolar uchun — belgilangan shakl bo‘yicha ish beruvchi tomonidan berilgan oxirgi 12 oydagi daromadlar (12 oydan kam ishlangan taqdirda — ishlab berilgan davr uchun) to‘g‘risidagi ma’lumotnoma;
qonun hujjatlarida taqiqlanmagan daromadlarning boshqa manbalariga ega bo‘lgan fuqarolar uchun (shu jumladan dehqon-fermer xo‘jaliklari boshliqlari yoki yakka tartibdagi tadbirkorlar uchun) — ular yashaydigan joy bo‘yicha davlat soliq xizmati organi tomonidan tasdiqlangan oxirgi 12 oydagi daromadlar to‘g‘risidagi deklaratsiyalarning nusxalari.
Keyingi tahrirga qarang.
65. Ushbu Nizomning 63 va 64-bandlariga muvofiq ipoteka krediti olish uchun qarz oluvchi tomonidan taqdim etilgan hujjatlarni ko‘rib chiqish bank tomonidan uch ish kuni mobaynida kredit siyosati talablariga muvofiq amalga oshiriladi.
66. Qarz oluvchi tomonidan bankka taqdim etilgan hujjatlar ushbu Nizomning 63 va 64-bandlari talablariga muvofiq bo‘lmaganda bank ipoteka krediti berishni rad etish huquqiga ega.
67. Bank tomonidan ipoteka krediti berish rad etilishi to‘g‘risida qaror qabul qilingan taqdirda bank bunday qaror qabul qilingan paytdan boshlab bir ish kuni mobaynida bu haqda rad etishning asoslangan sabablarini ko‘rsatib qarz oluvchiga yozma shaklda xabar qiladi.
bank bir kun muddatda qabul qilingan qaror to‘g‘risida ariza beruvchiga xabar beradi, qarz oluvchi (birgalikda qarz oluvchi) bilan kredit shartnomasi tuzadi va kvartira qiymati kelishilganligi haqida dalolatnoma tuzadi;
qarz oluvchi ko‘p kvartirali uydagi sotib olingan kvartirani yo‘qotish, shikastlanish va nobud bo‘lish xavfidan to‘liq qiymatda bank foydasiga sug‘urta qiladi;
ko‘p kvartirali uydagi kvartiraning oldi-sotdi shartnomasi notarial rasmiylashtiriladi va bir vaqtning o‘zida mulk huquqi rasmiylashtirilgan va qonun asosida ipoteka davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan holda uning “Yergeodezkadastr” davlat qo‘mitasining hududiy bo‘limlarida davlat ro‘yxatidan o‘tkazilishi amalga oshiriladi;
Keyingi tahrirga qarang.
69. Qarz oluvchi bankning filialiga shartnomalarni (oldi-sotdi shartnomasini va sug‘urta shartnomasini) taqdim etishi kerak.
70. Qarz oluvchining yozma topshirig‘i va kredit bo‘limining farmoyishi asosida dastlabki badal mablag‘lari va ipoteka krediti buyurtmachining maxsus maqsadli hisob raqamiga o‘tkaziladi.
71. Kvartiralar jismoniy shaxsning shaxsiy mablag‘lari hisobiga yoki yuridik shaxs — ish beruvchining mablag‘lari hisobiga to‘liq sotib olinganda pul mablag‘lari notarial tasdiqlangan oldi-sotdi shartnomasi asosida buyurtmachining maxsus maqsadli hisob raqamiga o‘tkaziladi.
72. Berilgan ipoteka kreditiga foizlar har kuni ipoteka krediti qoldig‘iga hisoblanadi va bir oyda bir marta undirib olinadi.
73. Asosiy qarzni qaytarish qarz oluvchi tomonidan imtiyozli davr tamom bo‘lgandan keyin ipoteka kreditining butun muddati mobaynida amalga oshiriladi.
74. Ipoteka krediti bo‘yicha asosiy qarzni qaytarish va u bo‘yicha foizlar to‘lash tartibi kredit shartnomasida belgilanadi. Bunda hisoblangan foizlar va ipoteka krediti bo‘yicha asosiy qarz kredit shartnomasiga ilova qilinadigan to‘lovlar jadvaliga muvofiq undiriladi.
75. Asosiy qarz va u bo‘yicha hisoblangan foizlar kredit shartnomasida belgilangan muddatlarda qaytarilmagan taqdirda bankning mas’ul xodimi qarz oluvchi bilan shaxsan uchrashib majburiyatlar bajarilmasligi sababini aniqlaydi va muddati o‘tkazib yuborilgan kreditni qaytarishni ta’minlash chora-tadbirlarini ko‘rishni talab qiladi.
76. Agar kreditni o‘z vaqtida undirish yuzasidan ko‘rilgan choralar zarur natijalarni bermasa va kreditni o‘z vaqtida va to‘liq bo‘lmagan hajmda qaytarish xavfi vujudga kelsa, bank berilgan ipoteka kreditini va u bo‘yicha hisoblangan foizlarni muddatidan oldin undiradi. Ushbu shartlar kredit shartnomasida alohida qayd etilishi kerak.
77. To‘lovlarni to‘lash muddatlari muntazam, ya’ni o‘n ikki oy mobaynida uch martadan ko‘p buzilgan taqdirda, shuningdek qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollarda bank undiruvni qo‘yilgan mol-mulkka qaratish huquqiga ega.
Keyingi tahrirga qarang.
78. Ipoteka krediti berilgandan keyin bir oy muddatda bank xodimi tomonidan kreditlardan maqsadli foydalanish bo‘yicha dalolatnoma tuzilib monitoring amalga oshiriladi.
79. Bank ipoteka kreditidan foydalanishning butun davri mobaynida doimiy monitoring olib boradi. Monitoring olib borish jarayonida bank ipoteka kreditini va u bo‘yicha foizlarni qaytarishga, qo‘yilgan mol-mulkdan zarur tarzda foydalanish va saqlash bo‘yicha majburiyatlarga rioya qilinishi, ipoteka predmeti noqonuniy o‘zgaga berilishiga yo‘l qo‘yilmasligini nazorat qiladi.
80. Ushbu Nizom talablari buzilishida aybdor bo‘lgan shaxslar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda javob beradilar.
Keyingi tahrirga qarang.
Ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilishni moliyalashtirish, shuningdek yosh oilalarga, eskirgan uy-joylarda yashayotganlarga va uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan fuqarolarning boshqa toifalariga sotish tartibi to‘g‘risidagi nizomga
1-ILOVA
1-ILOVA
Ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilishni moliyalashtirish, shuningdek yosh oilalarga, eskirgan uy-joylarda yashayotganlarga va uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan fuqarolarning boshqa toifalariga sotish tartibi to‘g‘risidagi nizomga
2-ILOVA
2-ILOVA
Ko‘p kvartirali uylarni qurish va rekonstruksiya qilishni moliyalashtirish, shuningdek yosh oilalarga, eskirgan uy-joylarda yashayotganlarga va uy-joy sharoitlarini yaxshilashga muhtoj bo‘lgan fuqarolarning boshqa toifalariga sotish tartibi to‘g‘risidagi nizomga
3-ILOVA
3-ILOVA
1. Komissiya raisi — Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar shaharlari va Toshkent shahri tumanlari hokimlari.
2. Komissiya raisining o‘rinbosari — Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar shaharlari va Toshkent shahri tumanlari hokimlarining iqtisodiyot va tadbirkorlik masalalari bo‘yicha o‘rinbosarlari.
3. Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri “Kamolot” Yoshlar ijtimoiy harakati Kengashlari raislari.
Keyingi tahrirga qarang.
4. Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahri adliya boshqarmalarining bo‘lim boshliqlari.
5. Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar shaharlari va Toshkent shahri tumanlarining ichki ishlar boshqarmalari va bo‘limlari boshliqlari.
6. Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar shaharlari va Toshkent shahri tumanlarining bandlikka ko‘maklashish markazlari boshliqlari.
7. Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar shaharlari va Toshkent shahri tumanlarining yer resurslari va davlat kadastri bo‘limlari boshliqlari.
Keyingi tahrirga qarang.
8. “Nuroniy” O‘zbekiston faxriylarining jamoat faoliyatini qo‘llab-quvvatlash jamg‘armasining Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahridagi bo‘limlari raislari.