LexUZ sharhi
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1993-yil 29-dekabrdagi 1016-XII-sonli “Xalqaro fuqaro aviatsiyasi xavfsizligiga oid konvensiyalar va protokollarga qo‘shilish to‘g‘risida”gi qaroriga muvofiq O‘zbekiston Respublikasi ushbu Protokolga qo‘shildi.
Ushbu protokolda tomonlar-davlatlar,
Xalqaro fuqaro aviatsiyasiga xizmat qiluvchi yoki bunday aeroportlarning xavfsiz ishlashini xavf ostiga qo‘yadigan aeroportlarda shaxslarning xavfsizligini xavf ostiga qo‘yadigan yoki tahdid qiladigan zo‘ravonliklarning noqonuniy xatti-harakatlari dunyo xalqlarining bunday aeroportlarda xavfsizlikka bo‘lgan ishonchiga putur yetkazadi va barcha davlatlar uchun fuqaro aviatsiyasining xavfsiz va tartibli faoliyatini buzadi; bunday harakatlarning mavjudligi xalqaro hamjamiyat uchun jiddiy tashvish tug‘dirayotganini va bunday harakatlarning oldini olish uchun jinoyatchilarni jazolash uchun tegishli choralar ko‘rilishini ta’minlash zarurligiga ishonamiz; Monrealda 1971-yil 23-sentabrda qabul qilingan fuqaro aviatsiyasi xavfsizligiga qarshi qaratilgan noqonuniy xatti-harakatlarga qarshi kurashish to‘g‘risidagi Konvensiyaning qoidalarini xalqaro fuqaro aviatsiyasiga xizmat qiluvchi aeroportlarda zo‘ravonlikning noqonuniy xatti-harakatlari bilan to‘ldiradigan qoidalarni qabul qilish zarur deb hisoblaydi;
Ushbu protokol Monrealda qabul qilingan fuqaro aviatsiyasi xavfsizligiga qarshi qaratilgan noqonuniy harakatlarga qarshi Konvensiya 1971-yil 23-sentabrda to‘ldirdi (bundan keyin “Konvensiya” deb ataladi) mazkur protokolda tomonlar o‘rtasida Konvensiya va protokol yagona hujjat sifatida ko‘rib chiqiladi hamda talqin etiladi.
“1 bis. Har qanday shaxs har qanday qurilma, modda yoki quroldan foydalanib, noqonuniy va qasddan jinoyat sodir etsa:
a) sog‘liqga jiddiy zarar yetkazadigan yoki o‘limga olib kelishi mumkin bo‘lgan xalqaro fuqaro aviatsiyasiga xizmat qiluvchi aeroportda shaxsga qarshi zo‘ravonlik aktini amalga oshiradi;
b) xalqaro fuqaro aviatsiyasiga xizmat qiluvchi aeroportning uskunalari va inshootlarini yoki aeroportda joylashgan samolyotlarni yo‘q qiladi yoki jiddiy zarar yetkazadi yoki aeroport xizmatlarini buzadi, agar bunday harakat ushbu aeroportda xavfsizlikka tahdid soladigan yoki tahdid solishi mumkin bo‘lsa”.
2. Konvensiyaning 1-moddasi 2-bandi a kichik bandida “1-bandda” degan so‘zlardan keyin quyidagi so‘zlar kiritiladi: “yoki 1-bandda bis”.
Konvensiyaning 5-moddasida 2 bis elementi sifatida quyidagilar qo‘shiladi: “2 bis. har bir Ahdlashuvchi davlat, shuningdek, 3-modda 1 bis bandida va 2 bandning 1 moddasida qayd etilgan jinoyatlar o‘z yurisdiksiyasini tashkil etish uchun zarur bo‘lishi mumkin. Jinoyatchi o‘z hududida gumonda bo‘lsa, va u bandda ko‘rsatilgan davlatga 8 moddaga muvofiq unga chora ko‘rilmaydi.
Ushbu protokol 1988-yil 24-fevralda Monrealda bo‘lgan xalqaro havo huquqi konferensiyasida ishtirok etadigan davlatlar tomonidan imzolanishi uchun ochiq. 1988-yil 1-martdan, protokolning IV moddasiga muvofiq kuchga kirgunga qadar Moskva, London, Vashington va Monrealdagi barcha davlatlar tomonidan imzolanishi uchun ochiq qoladi.
2. Agar u bir vaqtning o‘zida Konvensiyani ratifikatsiya qilsa yoki Konvensiyaning 15 moddasiga muvofiq unga qo‘shilsa Konvensiyaning Ahdlashuvchi davlatlar qatoriga kirmagan har qanday davlat ushbu Protokolni ratifikatsiya qilishi mumkin.
3. Ratifikatsiya diplomlari Sovet Sotsialistik Respublikalari Ittifoqi, Buyuk Britaniya va Shimoliy Irlandiya Birlashgan Qirolligi va Amerika Qo‘shma Shtatlari hukumatlari yoki xalqaro fuqaro aviatsiyasi tashkiloti tomonidan depozitariylar tomonidan tayinlangan hukumatlarga topshiriladi.
1. Ushbu Protokolni imzolagan o‘nta davlat o‘z ratifikatsiya guvohnomalarini saqlash uchun topshirgandan so‘ng, ular orasida o‘ninchi ratifikatsiya hujjati topshirilgan sanadan keyin o‘ttiz kun ichida kuchga kiradi. Ularni ratifikatsiya guvohnomasini saqlashga topshirgandan keyin o‘ttiz kun ichida har bir davlat uchun kuchga kiradi va u o‘sha kundan keyin ratifikatsiya guvohnomasini saqlashga topshiradi.
2. Ushbu protokol kuchga kirgandan so‘ng, u Birlashgan Millatlar tashkiloti Nizomining 102-moddasiga muvofiq va xalqaro fuqaro aviatsiyasi to‘g‘risidagi Konvensiyaning 83-moddasiga muvofiq depozitariylar tomonidan ro‘yxatga olinadi (Chikago, 1944-yil).
1. Ushbu protokol kuchga kirgandan so‘ng, unga imzo chekmagan har qanday davlatni qo‘shish uchun ochiq hisoblanadi.
2. Agar u bir vaqtning o‘zida Konvensiyani ratifikatsiya qilsa yoki Konvensiyaning 15 moddasiga muvofiq unga qo‘shilsa Ahdlashuvchi davlat bo‘lmagan har qanday davlat ushbu Protokolga qo‘shilishlari mumkin.
3. Ishtirok etish to‘g‘risidagi hujjatlar depozitariylarga saqlashga topshiriladi va qo‘shilish ularni saqlash uchun topshirilgan sanadan keyin o‘ttiz kun ichida kuchga kiradi.
1. Ushbu protokoldagi har qanday tomon depozitariylarga yozma xabarnoma yuborish orqali uni rad etishi mumkin.
2. Denonsatsiya depozitariylarning denonsatsiya xabarnomasini olgan sanadan olti oy o‘tgach kuchga kiradi.
4. Konvensiyaning ushbu protokol bilan to‘ldiriladigan Davlat tomonidan rad etilishi ushbu Protokolni rad etishni anglatadi.
1. Depozitariylar ushbu Protokolni imzolagan va unga qo‘shilgan barcha davlatlarni va Konvensiyani imzolagan va unga qo‘shilgan barcha davlatlarni darhol xabardor qiladi:
a) har bir imzolanish sanasi va har bir ratifikatsiya hujjati yoki ushbu Protokolga qo‘shilish to‘g‘risidagi hujjatning saqlash sanasi.
b) ushbu Protokolni denonsatsiya qilish to‘g‘risidagi har bir xabarnomani olish sanasi ko‘rsatilgan holda olinadi.
2. Depozitariylar, shuningdek, ushbu protokol kuchga kirgan sanani IX-moddaga muvofiq, 1-bandda ko‘rsatilgan davlatlarni xabardor qiladi. Quyida imzo chekkan vakillar o‘zlarining hukumatlari tomonidan vakolatga ega bo‘lgan ushbu Protokolni imzolaydilar. 1988-yil 24-fevralda Monrealda haqiqiy nusxada, har biri rus, ingliz, ispan va fransuz tillarida chop etildi, barcha matnlar haqiqiydir.