Xo‘jalik yurituvchi subyektlarni tekshirishni tashkil qilishni yanada tartibga solish, tekshirishlar sonini kamaytirish, turli nazorat organlari tomonidan amalga oshiriladigan tekshirishlarda parallelchilik va takrorlash faktlarini bartaraf etish, ularning korxonalar xo‘jalik faoliyatiga iqtisodiy zarar yetkazuvchi asossiz aralashuviga yo‘l qo‘ymaslik maqsadida, shuningdek tadbirkorlarning qonuniy huquqlarini himoya qilish manfaatlarini ko‘zlab:
Oldingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
mulkchilik shaklidan qat’i nazar xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatiga doir barcha tekshiruvlarni, moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirishni istisno etgan holda, o‘tkazish, qoida tariqasida, bir yo‘la kompleks tekshirishlar o‘tkazilishini nazarda tutib, faqat O‘zbekiston Respublikasi nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashining qaroriga binoan reja asosidagi tartibda nazorat organlari tomonidan yiliga ko‘pi bilan bir marta amalga oshiriladi;
Keyingi tahrirga qarang.
mazkur subyektlarning faoliyatini muqobil tekshirish jinoiy ishlar bo‘yicha tergov davomida tekshiruvni belgilash to‘g‘risidagi qaror asosida yoki faqat O‘zbekiston Respublikasi nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashining qarori bilangina nazorat organlari tomonidan amalga oshirilishi mumkin. Xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatini muqobil tekshirish xo‘jalik yurituvchi subyektlarga bormasdan amalga oshiriladi va faqat ularning tekshirilayotgan xo‘jalik yurituvchi subyekt bilan o‘zaro munosabatlari doirasidagina yo‘l qo‘yiladi;
Keyingi tahrirga qarang.
belgilangan norma va qoidalarga o‘z vaqtida va to‘la hajmda rioya etadigan xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatini tekshirish, moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirishni istisno etgan holda, nazorat organlari tomonidan har ikki yilda ko‘pi bilan bir marta amalga oshiriladi;
Keyingi tahrirga qarang.
(1-bandning ikkinchi, uchinchi va to‘rtinchi xatboshilari O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005-yil 28-noyabrdagi 2005-y., PF-3694-sonli Farmoni tahririda — O‘R QHT, 2005-y., 47-48-son, 352-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
xo‘jalik yurituvchi subyektlarning faoliyati Prokuratura, Ichki ishlar vazirligi va Milliy xavfsizlik xizmati organlari tomonidan faqat qo‘zg‘atilgan jinoiy ish bo‘yicha tergov tartibida tekshiriladi. Bunda mazkur subyektlarning faqat qo‘zg‘atilgan jinoiy ish bilan bog‘liq bo‘lgan faoliyati tekshirilishi mumkin, bu haqda tekshirishni tayinlash to‘g‘risidagi qarorda ko‘rsatilishi lozim;
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
bozorlar, savdo komplekslarini, ularga tutash bo‘lgan avtotransport vositalarini vaqtincha saqlash joylarini, shuningdek ularning hududida faoliyat ko‘rsatayotgan tadbirkorlik subyektlarini tekshirish huquqi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan vakolatlar doirasida faqat davlat soliq xizmati organlariga beriladi;
Keyingi tahrirga qarang.
davlat soliq xizmati organlari bir martalik yig‘imlar, ijara to‘lovlarining tushumi to‘liqligi va hisobga olinishini, nazorat-kassa mashinalaridan, hisob-kitob terminallaridan foydalanishni, savdo va xizmat ko‘rsatish qoidalariga rioya etilishini bozorlarda, savdo komplekslarida va ularga tutash bo‘lgan avtotransport vositalarini vaqtincha saqlash joylarida Bozorlar va savdo komplekslari faoliyatini nazorat qilish bosh boshqarmasi hamda ularning hududiy bo‘limlari boshliqlarining buyruqlari asosida, keyinchalik qisqa muddatli tekshiruv boshlangan kundan bir ish kuni mobaynida Nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtirish respublika kengashi yoki uning tegishli hududiy komissiyasini xabardor qilgan holda qisqa muddatli tekshirishlarni o‘tkazish huquqiga ega;
Keyingi tahrirga qarang.
(1-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2010-yil 20-maydagi PF-4219-sonli Farmoniga asosan oltinchi-yettinchi xatboshilar bilan to‘ldirilgan — O‘R QHT, 2010-y., 20-son, 150-modda)
xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatining har qanday tekshirishlarini o‘tkazish chog‘ida nazorat organlarining mansabdor shaxslari tekshirishlarni ro‘yxatga olish kitobiga qonunchilikda belgilangan tartibda yozib qo‘yadilar.
(1-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2001-yil 19-iyundagi PF-2886-sonli Farmoni tahririda— Oliy Majlis Axborotnomasi, 2001-y., 6-son, 122-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
2. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va uning joylardagi organlari zimmasiga respublika hamda mahalliy budjetlarning, shuningdek qo‘shma budjetda hisobga olinadigan budjetdan tashqari jamg‘armalarning mablag‘lari hisobidan moliyalanadigan muassasalarning moliya-xo‘jalik faoliyatini belgilangan tartibda tekshirish vazifasi yuklansin. Zarur hollarda ana shu tekshirishlarni amalga oshirish uchun soliq va boshqa nazorat organlari jalb qilinishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Oldingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
nazorat organlari tomonidan har qanday tekshirishni o‘tkazish muddati 30 kalendar kunidan oshib ketishi mumkin emas. Alohida hollarda bu muddat nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashining qaroriga muvofiq uzaytirilishi mumkin;
(3-bandning ikkinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2001-yil 19-iyundagi PF-2886-sonli Farmoni tahririda— Oliy Majlis Axborotnomasi, 2001-y., 6-son, 122-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
auditorlik tekshirishlarini o‘tkazish bo‘yicha sarf-xarajatlar ana shu tekshirishlarni tayinlagan tashkilotlar hisobidan qoplanadi.
Oldingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
4. Xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyatini nazorat tariqasida tekshirish va muqobil tekshirishlarni o‘tkazish borasida belgilangan tartibga rioya etilishi uchun shaxsiy javobgarlik soliq va moliya organlarining, O‘zbekiston Respublikasi Prokuraturasi, Milliy xavfsizlik xizmati va Ichki ishlar vazirligi organlarining, shuningdek davlat nazoratini amalga oshirishga vakil qilingan boshqa organlarning rahbarlari zimmasiga yuklansin.
(4-band O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2001-yil 19-iyundagi PF-2886-sonli Farmoni tahririda— Oliy Majlis Axborotnomasi, 2001-y., 6-son, 122-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
5. O‘zbekiston Respublikasi nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashining yangilangan tarkibi va u haqdagi Nizom 1 va 2-ilovalarga* muvofiq tasdiqlansin.
* 1, 2-ilovalar rus tilidagi matnda berilgan.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashi bir oy muddatda vakil qilingan vazirliklar va idoralar tomonidan hududlar bo‘yicha xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirish va taftish qilish borasida 1999-yilgi muvofiqlashtiruvchi rejalar ishlab chiqilishini ta’minlasin, bunda kompleks tekshirishlarni keng joriy etish asosida ularni o‘tkazish davriyligi va muddatlariga so‘zsiz rioya etilishini ta’minlash nazarda tutilsin.
Oldingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi soliqlarni va boshqa majburiy to‘lovlarni to‘lashdan ashaddiy bo‘yin tovlash faktlarining har biri bo‘yicha chora ko‘rish uchun yilning har choragida nazorat organlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Respublika kengashiga o‘z takliflarini taqdim qilsin.
(6-bandining ikkinchi xatboshi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2009-yil 27-fevraldagi PF-4087-sonli Farmoni tahririda — O‘R QHT, 2009-y., 10-11-son, 105-modda)
7. Xo‘jalik yurituvchi subyektlar faoliyati ustidan davlat nazoratini amalga oshirishga vakil qilingan vazirliklar va idoralar:
ikki hafta muddatda moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirishga, shu jumladan nazorat tekshirishlari va taftishlar o‘tkazishga qo‘yiladigan mansabdor shaxslarning ro‘yxatini tasdiqlasinlar;
moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirishga, shu jumladan nazorat tekshirishlari va taftishlar o‘tkazishga qo‘yiladigan mansabdor shaxslar belgilangan tartibda attestatsiyadan va qayta attestatsiyadan o‘tkazilishi lozim bo‘lgan qoidani tatbiq etsinlar. Bir oy muddatda xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirishga, shu jumladan nazorat tekshirishlari va taftishlar o‘tkazishga qo‘yiladigan mansabdor shaxslar uchun maxsus guvohnomalar joriy qilinsin.
8. O‘zbekiston Respublikasi Prokuraturasi xo‘jalik yurituvchi subyektlarning faoliyati ustidan nazoratni amalga oshirishga vakil qilingan vazirliklar va idoralar tomonidan tekshirishlarni tashkil qilishni tartibga solish va takomillashtirish to‘g‘risidagi qonunlar, farmonlar hamda boshqa qonun hujjatlari qanday ijro etilayotganligini nazorat qilishni ta’minlasin, nazorat organlari xodimlarining noqonuniy harakatlari xususida Respublika muvofiqlashtiruvchi kengashining taqdimnomalarini, shuningdek xo‘jalik yurituvchi subyektlarning shikoyatlarini o‘z vaqtida ko‘rib chiqib, qonunda ko‘zda tutilgan choralarni ko‘rsin.
9. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi Davlat soliq qo‘mitasi bilan birgalikda bir hafta muddatda tekshirishlarni tashkil qilishni tartibga solish va takomillashtirish to‘g‘risidagi qonunchilikni buzishda aybdor bo‘lgan mansabdor shaxslarning javobgarligi belgilanishini ko‘zda tutuvchi O‘zbekiston Respublikasining ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi Kodeksiga qo‘shimchalar haqida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
10. O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi, Prokuraturasi huquqni muhofaza qiluvchi boshqa organlar va nohukumat tashkilotlari bilan birga xo‘jalik yurituvchi subyektlar rahbarlarining huquqiy madaniyatini yuqori ko‘tarish bo‘yicha aniq chora-tadbirlarni amalga oshirsinlar, nazorat organlarining mansabdor shaxslari tomonidan xo‘jalik yurituvchi subyektlarning huquqlarini buzish sabablarini muntazam tahlil etib, ularni tugatish choralarini ko‘rsinlar.
Keyingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasi Davlat matbuot qo‘mitasi, “O‘zteleradio”, ommaviy axborot vositalari xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliya-xo‘jalik faoliyatini tekshirish ishlarini o‘tkazish qoidalarini, ularning huquq va majburiyatlarini keng tushuntirib bersinlar, shuningdek nazorat organlarining mansabdor shaxslari tomonidan xo‘jalik yurituvchi subyektlarning huquqlarini buzish faktlarini yoritib borsinlar.
Keyingi tahrirga qarang.
12. Vazirlar Mahkamasi bir hafta muddatda mazkur Farmonni amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida qaror qabul qilsin.