Тизимнинг ушбу имкониятидан фойдаланиш учун Сиз авторизация қилинишингиз керак!
Рўйхатдан ўтишни хоҳлайсизми? Ёки тизимга ўз логинингиз билан кирасизми?

Авторизация қилиш Рўйхатдан ўтиш

В соответствии со Стратегией действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017 — 2021 годах, а также в целях внедрения рыночных механизмов валютного регулирования, стимулирования роста экспортного потенциала страны, активного привлечения прямых иностранных инвестиций, повышения конкурентоспособности отечественных производителей на внешних и внутреннем рынках, улучшения инвестиционного климата и деловой среды в республике:
5. Республиканской и постоянно действующим территориальным комиссиям по мониторингу и контролю за ценами на основные виды социально значимых продовольственных товаров, созданным постановлением Президента Республики Узбекистан от 23 июня 2017 года № ПП-3082, принять действенные меры по обеспечению стабильности цен, в том числе посредством:
усиление мер государственной поддержки социально уязвимых слоев населения за счет увеличения в 2017-2018 годах количества получателей пособий семьям с детьми в возрасте до 14 лет в среднем в 1,5 раза и получателей материальной помощи малообеспеченным семьям в среднем в 2 раза, организации для безработных граждан оплачиваемых общественных работ по благоустройству населенных пунктов, махаллей, чистке арыков, ирригационных сетей, ремонту объектов жилищно-коммунального хозяйства, улучшению инфраструктуры, ремонту дорог и улиц, а также дополнительных мероприятий по материальной поддержке малообеспеченных семей, включая ремонт или приобретение жилья, крупного рогатого скота, птицы и бытовой техники первой необходимости отдельным особо нуждающимся в государственной поддержке категориям семей за счет средств Государственного бюджета, Федерации профсоюзов Узбекистана и Благотворительного общественного фонда Узбекистана «Махалла».
 Комментарий LexUz

Принятый Указ Президента Республики Узбекистан «О первоочередных мерах по либерализации валютной политики» направлен, прежде всего, на коренное реформирование действующей системы валютного регулирования, либерализацию валютной политики, создание равных условий ведения внешнеэкономической деятельности для всех субъектов предпринимательства.

Основной причиной принятия настоящего Указа Президента Республики Узбекистан послужило наличие ряда проблем и недостатков, которые сдерживали рост экспортного потенциала страны, улучшение деловой среды и инвестиционного климата, привлечение иностранных инвестиций, в частности:

чрезмерное административное вмешательство в валютное регулирование, наличие системы льгот и преференций для отдельных отраслей экономики и хозяйствующих субъектов при осуществлении внешнеторговой деятельности обусловило создание неравных условий ведения бизнеса среди субъектов предпринимательства и возникновение параллельного рынка иностранной валюты и обменного курса;

снижение стимулирующей роли курсовой политики во внешней торговле ухудшило ценовую конкурентоспособность товаров и услуг отечественных производителей на внешних и внутреннем рынках.

Формирование в стране валютного рынка, функционирующего исключительно на основе рыночных механизмов, предполагает свободный доступ всех банков к торгам валютной биржи для покупки и продажи иностранной валюты в целях удовлетворения потребностей клиентов (юридических и физических лиц, включая индивидуальных предпринимателей), а также распоряжение клиентами собственными валютными средствами без каких-либо ограничений, с соблюдением действующих процедур и технических регламентов покупки иностранной валюты.

Указом гарантируется свободная покупка и продажа иностранной валюты юридическими и физическими лицами в банках для совершения текущих международных операций.

В частности, юридические лица могут свободно в банках конвертировать собственные средства в иностранную валюту без ограничений для совершения текущих международных операций, включая импорт товаров, работ и услуг, репатриацию прибыли, погашение кредитов, выплату командировочных расходов и другие переводы неторгового характера.

Необходимо отметить, что возможность для хозяйствующих субъектов свободно приобретать иностранную валюту по рыночному курсу для оплаты по текущим международным операциям через банковские счета будет содействовать сокращению «серой» экономики, вовлечению денежных средств в банковский оборот.

Физические лица также могут свободно приобретать иностранную валюту в конверсионных отделах коммерческих банков с зачислением купленных средств на международные платежные карты и использовать их за границей без каких-либо ограничений, в том числе для оплаты через банковские счета за обучение, лечение за границей и др.

Индивидуальные предприниматели, занимающиеся импортом товаров народного потребления, могут накапливать текущую торговую выручку и иные доходы на счетах в банках и в последующем приобретать иностранную валюту в порядке, установленном для физических лиц, то есть с зачислением купленных валютных средств на международные пластиковые карты и использовать их без ограничений за границей, в том числе для импорта товаров.

Покупка наличной иностранной валюты у населения будет осуществляться всеми филиалами и мини-банками коммерческих банков, без ограничения в объемах и бюрократизма.

Кроме того, в целях обеспечения качественного проведения банками валютно-обменных операций с населением предусматривается:

упрощение процедуры покупки и продажи иностранной валюты физическими лицами;

внедрение удлиненного режима работы обменных пунктов в праздничные и выходные дни;

открытие дополнительных обменных пунктов в филиалах и мини-банках коммерческих банков преимущественно в крупных торговых центрах и на рынках;

снижение до минимального уровня размера комиссионных вознаграждений при реализации иностранной валюты через конверсионные отделы;

снятие всех имеющихся ограничений по использованию международной платежной карты за рубежом.

Наряду с этим, в целях стимулирования экспортной деятельности индивидуальных предпринимателей-производителей и фермерских хозяйств им предоставляется право свободно распоряжаться собственными валютными доходами по своему усмотрению вплоть до снятия наличной иностранной валюты со своих банковских счетов.

Следует отметить, что в последние годы сделано многое для стимулирования экспортеров, а именно, предоставлены многочисленные льготы по налогам и другим обязательным платежам, сокращены многие процедуры для ведения экспортной деятельности. Несмотря на наличие многочисленных льгот, процедура обязательной продажи является главным препятствием для экспортера, так как он лишается возможности свободно распоряжаться всей экспортной выручкой, что не соответствует проводимой политике по поддержке экспорта.

Настоящим Указом обязательная продажа части валютной выручки от экспорта товаров (работ, услуг), полностью отменяется для всех предприятий-экспортеров независимо от их форм собственности и экспортируемой продукции.

В целях повышения эффективности потоков валютных ресурсов на основе рыночных принципов, формирования благоприятного инвестиционного и делового климата для привлечения иностранных инвестиций, а также повышения стимулирующей роли валютной политики во внешней торговле, курс национальной валюты по отношению к иностранным валютам устанавливается на межбанковских электронных торгах валютной биржи исключительно на основе спроса и предложения.

При этом, в целях создания рыночных условий для формирования обменного курса будет минимизировано участие Центрального банка на межбанковских торгах. В отдельных случаях Центральный банк может проводить операции по купле-продаже иностранной валюты для предотвращения чрезмерной волатильности курса.

Гибкое маневрирование обменным курсом позволит в дальнейшем обеспечить сбалансирование всего спроса и предложения на иностранную валюту путем притока на официальный рынок поступающих в республику всех валютных ресурсов (экспортная выручка, трансграничные денежные переводы и др.) и сохранение объемов золотовалютных резервов на традиционно высоком уровне.

Следует отметить, что свободный доступ к покупке и продаже иностранной валюты и определение обменного курса национальной валюты с использованием рыночных механизмов, наряду с повышением конкурентоспособности и рентабельности отечественной продукции на внешних и внутреннем рынках будет способствовать улучшению инвестиционного климата и деловой среды в стране, увеличению прямых иностранных инвестиций, получению дополнительных выгод хозяйствующими субъектами в виде привлечения новых технологий и знаний, расширению экспортных возможностей.

Кроме того, либерализация обменного курса, создавая сильный положительный стимул повышению экспортного потенциала, способствует увеличению объемов экспорта в нетрадиционных сферах и отраслях, и кардинально улучшит финансовое состояние экспортеров товаров, чувствительных к обменному курсу, за счет увеличения не только объемов экспорта, но и доходов от него в пересчете на национальную валюту.

Реформирование валютной политики рассматривается в качестве необходимого первого шага по реализации Стратегии действий по дальнейшему развитию Республики Узбекистан, и успешность реформ во многом определяется эффективностью координации действий в денежно-кредитной, налогово-бюджетной и других сегментах экономической политики.

С учетом определяющей роли изменения денежно-кредитных показателей в обеспечении стабильности обменного курса Центральному банку поручено проведение жесткой монетарной политики посредством активного и гибкого использования ее инструментов, направленной на обеспечение стабильности национальной валюты и низкого уровня инфляции, предотвращение чрезмерного и необоснованного роста денежной массы, а также сбалансированности государственных расходов и доходов.

Реализация фискальных мер, предусмотренных в Указе, то есть осуществление расходов из Государственного бюджета строго в рамках поступивших доходов позволяет исполнить Государственный бюджет с профицитом в 2017-2018 годах.

Важное значение при этом отводится внедрению новых принципов и механизмов денежно-кредитной политики по обеспечению эффективного контроля над изменением цен в экономике и совершенствованию практики координации монетарной и фискальной политики.

В условиях либерализации валютной политики особое значение приобретает необходимость контролирования возможных рисков для обеспечения стабильности банковской системы.

Стабильность банковской системы важна не только с позиции удовлетворения спроса клиентов на иностранную валюту, но и с позиции ожидаемых качественных изменений в структуре кредитного портфеля, депозитной базы и оказываемых услуг.

В этой связи устойчивость банковской системы будет обеспечиваться посредством дальнейшего поддержания уровня капитализации коммерческих банков, усиления пруденциального надзора, а также других упреждающих мер по нейтрализации возможных негативных последствий либерализации валютной политики.

Следует отметить, что в качестве начального этапа государственной поддержки уже осуществлено вливание в уставные капиталы государственных банков средств в объеме 655 миллионов долларов. Введен механизм предоставления кредитов рефинансирования банкам для поддержания ликвидности.

Указом Президента предусматриваются меры по внедрению ряда инструментов банковского надзора и мониторинга, включающие раннее предупреждение возможных банковских рисков, совершенствование их оценки с учетом передовых международных стандартов.

Настоящим Указом также предусматриваются:

внедрение временного порядка, согласно которому финансовый результат хозяйствующих субъектов, полученный в результате переоценки средств в иностранной валюте на счетах, не включается в налогооблагаемую базу;

разработка дополнительных мер по финансовой поддержке базовых отраслей экономики, включая совершенствование их налогообложения, а также реструктуризацию кредитов Фонда реконструкции и развития Республики Узбекистан и банков.

Либерализация валютной политики, по оценке Международного валютного фонда, окажет существенное положительное влияние в средне- и долгосрочной перспективе на создание рабочих мест и темпы экономического роста.

В целях смягчения возможных в краткосрочной перспективе воздействий проводимых реформ на наиболее уязвимые слои населения предусматривается введение адресных и прозрачных социальных пособий и субсидий, обеспечение их занятости на основе широкого привлечения к надомничеству, эффективному использованию приусадебных участков, а также улучшение жилищно-бытовых условий малообеспеченных семей посредством предоставления им льготных микрокредитов.

Важно отметить внедрение нового механизма социальной поддержки незанятого населения, предусматривающего трудоустройство на оплачиваемых общественных работах, в частности благоустройство и ремонт объектов жилищного фонда и жилищно-коммунальной инфраструктуры, улиц, дорог, территорий махалли, объектов социально-культурного назначения, ирригационных сетей, а также сезонные сельхоз работы и уход за людьми с ограниченными возможностями.

В целях минимизации влияния либерализации обменного курса на внутреннее ценообразование товаров и услуг, особенно товаров народного потребления, поручено кардинально пересмотреть действующие нормы и ставки таможенных платежей.

Кроме того, Республиканской и постоянно действующим территориальным комиссиям по мониторингу и контролю за ценами на основные виды социально-значимых продовольственных товаров поручено обеспечить стабильность цен и оперативное насыщение рынков потребительскими товарами.

Настоящим Указом также устанавливается ряд норм, направленных на укрепление доверия к национальной валюте. В последние годы отдельные товары реализовывались на территории республики за иностранную валюту (автомобили, авиабилеты и др.), что создавало неудобство субъектам предпринимательства и населению и вынуждало их приобретать иностранную валюту.

Имеет место установление цен на товары и услуги (мобильная связь) в иностранной валюте, что приводило к необоснованному изменению цен в пересчете на национальную валюту из-за изменения официального курса Центрального банка.

Впредь расчеты и платежи на территории страны за товары и услуги, взимание госпошлин, установление цен на товары (услуги) будут осуществляться только в национальной валюте.

В целях создания благоприятных условий развития предпринимательской деятельности настоящий Указ разрешает погашение кредитов, выданных в иностранной валюте, в национальной или иностранной валюте, исходя из кредитной политики и на основании договоренности сторон.

Обеспечение полноценной реализации приоритетных предусмотренных Указом направлений государственной экономической политики в процессе либерализации валютного рынка создаст равные условия для всех участников внешнеэкономической деятельности и обеспечит укрепление авторитета национальной валюты Республики Узбекистан, будет способствовать ускорению социально-экономического развития страны, повышению занятости и уровня жизни населения.

2017 — 2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясига мувофиқ ҳамда валюта соҳасини тартибга солишнинг бозор механизмларини жорий қилиш, республика экспорт салоҳиятини оширишни рағбатлантириш, тўғридан-тўғри хорижий инвестицияларни фаол жалб қилиш, маҳаллий ишлаб чиқарувчиларнинг ташқи ва ички бозордаги рақобатдошлигини ошириш, мамлакатимизда инвестиция ва ишбилармонлик муҳитини яхшилаш мақсадида:
5. Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 23 июндаги ПҚ-3082-сонли қарори билан тузилган Ижтимоий аҳамиятга эга озиқ-овқат товарларининг асосий турларига нарх-навони мониторинг ва назорат қилиш Республика ва доимий фаолият юритадиган ҳудудий комиссиялари нархлар барқарорлигини таъминлаш бўйича таъсирчан чоралар кўрсин, шу жумладан, қуйидагилар орқали:
2017-2018 йилларда 14 ёшга тўлмаган фарзандлари бўлган оилалар учун белгиланган нафақа олувчилар сонини ўртача 1,5 баробар ва кам таъминланган оилалар учун белгиланган моддий ёрдам олувчилар сонини 2 баробарга ошириш, ишсиз фуқаролар учун аҳоли пунктлари, маҳаллаларни ободонлаштириш, ариқлар, ирригация тармоқларини тозалаш, уй-жой коммунал хўжалиги объектларини таъмирлаш, инфратузилмани яхшилаш, йўл ва кўчаларни таъмирлаш бўйича ҳақ тўланадиган жамоатчилик ишларини ташкил этиш, шунингдек, Давлат бюджети, Ўзбекистон Касаба уюшмалари федерацияси ва «Маҳалла» хайрия жамоат фонди маблағлари ҳисобидан кам таъминланган оилаларни моддий қўллаб-қувватлаш бўйича қўшимча чоралар кўриш, шу жумладан, оилаларнинг алоҳида давлат кўмагига эҳтиёжманд тоифаларига уй-жой таъмирлаш ёки харид қилиш, қорамол, парранда ва энг зарур маиший техника сотиб олишга кўмаклашиш ҳисобига аҳолининг ижтимоий кўмакка муҳтож қатламларини давлат томонидан қўллаб-қувватлаш чораларини кучайтириш назарда тутилсин.
 Комментарий LexUz

Ўзбекистон Республикаси Президентининг «Валюта сиёсатини либераллаштириш бўйича биринчи навбатдаги чора-тадбирлар тўғрисида»ги Фармони, аввало, амалдаги валютани тартибга солиш тизимини тубдан ислоҳ қилиш, валюта сиёсатини либераллаштириш, барча тадбиркорлик субъектларига ташқи савдо фаолиятини амалга оширишда тенг шароитлар яратишга қаратилган.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг мазкур Фармони қабул қилинишига мамлакатимиз экспорт салоҳиятини ошириш, ишбилармонлик ва инвестиция муҳитини яхшилаш, хорижий инвестицияларни жалб қилишга тўсқинлик қилаётган қатор муаммо ва камчиликлар мавжудлиги асосий сабаб бўлди.

Жумладан, валютани тартибга солишга ҳаддан зиёд маъмурий аралашув, ташқи савдо фаолиятини амалга оширишда иқтисодиётнинг айрим тармоқлари ва хўжалик юритувчи субъектлари учун алоҳида имтиёз ва преференциялар мавжудлиги оқибатида тадбиркорлик субъектлари ўртасида бизнесни юритишга доир тенг бўлмаган шарт-шароитлар пайдо бўлди ҳамда параллел чет эл валютаси бозори ва айирбошлаш курси вужудга келди.

Валюта курси сиёсатининг ташқи савдони рағбатлантиришдаги ролининг сусайиши маҳаллий ишлаб чиқарувчилар товар ва хизматлари нархларининг ташқи ва ички бозордаги рақобатдошлигини пасайтирди.

Мамлакатимизда фақатгина бозор механизмлари асосида фаолият кўрсатадиган валюта бозорини шакллантириш барча банкларнинг мижозлар (юридик ва жисмоний шахслар, шу жумладан, якка тартибдаги тадбиркорлар) эҳтиёжларини қондириш мақсадида чет эл валютасини сотиб олиш ва сотиш учун валюта биржаси савдоларида эркин иштирок этишини, шунингдек, мижозларнинг чет эл валютасини сотиб олиш бўйича амалдаги тартиб ва техник регламентларига риоя этган ҳолда ўз валюта маблағларини ҳеч қандай чекловсиз тасарруф этишини тақозо этади.

Мазкур Фармон билан юридик ва жисмоний шахслар томонидан чет эл валютаси жорий халқаро валюта операцияларини амалга ошириш учун банкларда эркин сотиб олиниши ва сотилиши кафолатланади.

Хусусан, юридик шахслар ўз маблағларини банкларда жорий халқаро валюта операцияларини, шу жумладан, товар, иш ва хизматлар импорти, фойдани репатриация қилиш, кредитларни қайтариш, хизмат сафари харажатларини тўлаш ва бошқа савдо характерига эга бўлмаган операцияларни амалга ошириш учун чет эл валютасига чекловларсиз эркин конвертация қилишлари мумкин.

Таъкидлаш жоизки, жорий халқаро операциялар бўйича тўловларни банклардаги ҳисобварақлар орқали амалга оширишда хўжалик юритувчи субъектлар томонидан бозор курсида чет эл валютасини сотиб олиш имкониятининг яратилиши «яширин» иқтисодиётнинг қисқаришига ва пул маблағларини банк айланмасига жалб қилишга хизмат қилади.

Жисмоний шахслар ҳам тижорат банкларининг конверсион бўлимларида чет эл валютасини эркин сотиб олиши, сотиб олинган маблағларни халқаро тўлов карталарига ўтказиб, улардан хорижда ҳеч қандай чекловларсиз, шу жумладан, банк ҳисобварақлари орқали хорижда ўқиш, даволаниш ва бошқа мақсадлардаги тўловлар учун фойдаланиши мумкин.

Халқ истеъмол товарларини импорт қилиш билан шуғулланувчи якка тартибдаги тадбиркорлар банклардаги ҳисобварақларида савдо тушумини ва бошқа даромадларини жамғариб борган ҳолда кейинчалик уни жисмоний шахслар учун ўрнатилган тартибда, яъни сотиб олинган валюта маблағларини халқаро тўлов карталарига ўтказиш ва чет элда чекловларсиз, шу жумладан, товарларни импорт қилиш учун ишлатиши мумкин.

Аҳолидан нақд чет эл валютасини сотиб олиш тижорат банкларининг барча филиал ва минибанклари томонидан чекланмаган миқдорда ва сарсонгарчиликсиз амалга оширилади.

Бундан ташқари, банклар томонидан аҳоли билан валюта айирбошлаш операцияларини сифатли амалга оширилишини таъминлаш мақсадида:

жисмоний шахслар томонидан чет эл валютасини сотиб олиш ва сотиш тартибини соддалаштириш;

байрам ва дам олиш кунларида валюта айирбошлаш шохобчаларининг узайтирилган иш тартибини жорий қилиш;

тижорат банкларининг филиаллари ва минибанкларида, айниқса, йирик савдо марказлари ва бозорларда қўшимча валюта айирбошлаш шохобчаларини очиш;

конверсион бўлимлар орқали чет эл валютасини сотишда олинадиган воситачилик ҳақи миқдорини имкон даражасида пасайтириш чораларини кўриш;

халқаро тўлов карталаридан хорижда фойдаланишда мавжуд барча чекловларни бекор қилиш назарда тутилган.

Шу билан бирга, маҳсулот ишлаб чиқарувчи якка тартибдаги тадбиркорлар ва фермер хўжаликларининг экспорт фаолиятини рағбатлантириш мақсадида уларга чет эл валютасидаги даромадларини ўз хоҳишига кўра эркин тасарруф этиш, бунда банк ҳисобварақларидан нақд чет эл валютасини ечиб олишгача бўлган ҳуқуқ берилади.

Кейинги йилларда экспортчиларни рағбатлантириш учун кўплаб ишлар амалга оширилди, уларга солиқлар ва бошқа мажбурий тўловлар бўйича кўплаб имтиёзлар берилди, экспорт фаолиятини ташкил этиш бўйича қатор тартиботлар бекор қилинди. Экспорт борасида мавжуд имтиёзларга қарамасдан валюта тушумини мажбурий сотиш талаби экспортни янада рағбатлантириш йўлида асосий тўсиқ бўлиб, экспортчилар ўз валюта тушумини тўлиқ тасарруф этиш имкониятига эга эмас эди, бу эса экспортни қўллаб-қувватлаш борасида амалга оширилаётган сиёсатга мос келмайди.

Шу сабабли мазкур Фармон билан товарлар (иш, хизматлар) экспортидан тушган валюта тушумини мажбурий сотиш тартиби мулкчилик шакли ёки экспорт қилинаётган маҳсулот туридан қатъий назар, барча экспортчи ташкилотлар учун бутунлай бекор қилинди.

Бозор тамойиллари асосида валюта ресурслари оқимининг самарадорлигини ошириш, хорижий инвестицияларни жалб қилиш учун қулай инвестиция ва ишбилармонлик муҳитини шакллантириш, шунингдек, ташқи савдода валюта сиёсатининг рағбатлантирувчи ролини ошириш мақсадида миллий валютанинг хорижий валютага нисбатан айирбошлаш курси фақатгина валюта биржасининг банклараро электрон савдоларида валютага бўлган талаб ва таклифдан келиб чиққан ҳолда белгиланади.

Бунда айирбошлаш курсини бозор механизмлари асосида шакллантириш мақсадида банклараро савдоларда Марказий банкнинг иштироки камайтирилади. Алоҳида ҳолларда Марказий банк айирбошлаш курсининг ҳаддан ортиқ тебранишини бартараф этиш учун хорижий валютани сотиш ёки сотиб олиш операцияларини амалга ошириши мумкин.

Айирбошлаш курсини эгилувчан ҳолда тартибга солиш республикага келадиган барча валюта ресурслари (экспорт тушуми, трансчегаравий пул ўтказмалари ва бошқалар) оқимининг расмий бозорга келиб тушиши орқали чет эл валютасига бўлган жами талаб ва таклиф мутаносиблигини таъминлаш ва олтин-валюта захиралари ҳажмларини аввалгидек юқори даражада сақлаб қолиш имконини беради.

Таъкидлаш жоизки, хорижий валютани эркин сотиб олиш ва сотиш имконияти ва миллий валюта айирбошлаш курсини бозор механизмларидан фойдаланган ҳолда белгилаш мамлакатимизда ишлаб чиқарилган маҳсулотларнинг ички ва ташқи бозордаги рақобатдошлиги ва рентабеллигини ошириш билан бир қаторда мамлакатимизда инвестиция ва ишбилармонлик муҳитини яхшилаш, тўғридан-тўғри хорижий инвестицияларни кўпайтириш, хўжалик юритувчи субъектлар томонидан янги технологиялар ва билимларни жалб қилиш, экспорт имкониятларини кенгайтиришга хизмат қилади.

Бундан ташқари, айирбошлаш курсининг либераллаштирилиши экспорт имкониятларини оширишда кучли рағбатлантирувчи омил бўлиб, бу ноанъанавий соҳа ва тармоқларда экспорт ҳажмининг ортишига кўмаклашади ва айирбошлаш курсига таъсирчан товар экспортчиларининг молиявий ҳолатини нафақат экспорт ҳажмининг ошиши, балки олинган даромадларни миллий валютага қайта ҳисоблаганда вужудга келадиган фойда ҳисобидан ҳам тубдан яхшилайди.

Валюта сиёсатини ислоҳ қилишга Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича Ҳаракатлар стратегиясини амалга оширишдаги биринчи зарурий қадам сифатида қаралмоқда ва ислоҳотларнинг муваффақияти кўп жиҳатдан пул-кредит, солиқ-бюджет ва иқтисодий сиёсатнинг бошқа соҳаларида амалга оширилаётган саъй-ҳаракатларнинг самарали мувофиқлаштирилишига боғлиқ..

Айирбошлаш курси барқарорлигини таъминлашда пул-кредит кўрсаткичларининг ўзгариши ҳал қилувчи аҳамиятга эга эканлигини инобатга олган ҳолда, Марказий банкка монетар инструментлардан фаол ва кенг равишда фойдаланиш орқали миллий валютанинг барқарорлигини ва инфляциянинг паст даражада бўлишини таъминлаш, пул массаси ҳаддан зиёд ва асосланмаган ҳолда ўсишининг олдини олиш, давлат харажатлари ва даромадларининг мутаносиблигини таъминлашга қаратилган қатъий монетар сиёсат юритиш вазифаси юклатилган.

Фармонда кўзда тутилган фискал чора-тадбирларни кўриш, яъни бюджет харажатларини қатъий равишда Давлат бюджетига келиб тушган даромадлар доирасида амалга ошириш, 2017-2018 йилларда Давлат бюджетини профицит билан ижро этиш имконини беради.

Бунда иқтисодиётда нархлар ўзгариши устидан самарали назоратни таъминлаш ҳамда монетар ва фискал сиёсатни мувофиқлаштириш амалиётини такомиллаштиришга қаратилган пул-кредит сиёсатининг янги тамойил ва механизмларини жорий қилиш муҳим ўрин тутади.

Валюта сиёсатини либераллаштириш шароитида банк тизими барқарорлигини таъминлаш борасида вужудга келиши мумкин бўлган хатарларни назорат қилиш алоҳида аҳамият касб этади.

Банк тизимининг барқарорлиги нафақат мижозларнинг хорижий валютага бўлган талабини қондириш нуқтаи назаридан, балки кредит портфели, депозит базаси ва кўрсатилаётган хизматлар таркибида кутилаётган сифатли ўзгаришлар нуқтаи назаридан ҳам муҳимдир.

Шу муносабат билан банк тизимининг барқарорлиги тижорат банкларининг капиталлашув даражасини сақлаш, пруденциал назоратни кучайтириш, шунингдек, валюта сиёсатини либераллаштиришнинг содир бўлиши мумкин бўлган салбий оқибатларининг олдини олишга қаратилган чора-тадбирларни амалга ошириш орқали таъминланади.

Давлат томонидан қўллаб-қувватлашнинг дастлабки босқичи сифатида давлат банкларининг устав капиталига 655 миллион АҚШ доллари миқдорида маблағ киритилганини таъкидлаш жоиз. Банкларнинг ликвидлигини таъминлаш учун уларга қайта молиялаштириш кредитларини бериш механизми жорий қилинди.

Президент Фармонида илғор халқаро стандартларни ҳисобга олган ҳолда содир бўлиши мумкин бўлган банк хатарлари тўғрисида барвақт огоҳлантириш, уларни баҳолашни такомиллаштиришни ўз ичига олган қатор банк назорати ва мониторинги инструментларини жорий қилиш чора-тадбирлари назарда тутилган.

Шунингдек, мазкур Фармонда:

хўжалик юритувчи субъектларнинг ҳисобварақларидаги чет эл валютасидаги маблағларини қайта баҳолаш натижасида вужудга келадиган молиявий натижа солиққа тортиш базасига киритилмаслигини кўзда тутувчи вақтинчалик тартиб жорий этиш;

иқтисодиётнинг устувор тармоқларини молиявий қўллаб-қувватлаш, уларни солиққа тортиш механизмини такомиллаштириш, шунингдек, Ўзбекистон Республикаси Тикланиш ва тараққиёт жамғармаси ҳамда банкларнинг кредитларини реструктуризация қилиш бўйича қўшимча чора-тадбирларни ишлаб чиқиш белгиланган.

Халқаро валюта фондининг баҳоларига кўра, валюта сиёсатини либераллаштириш ўрта ва узоқ муддатли истиқболда иш ўринлари яратиш ва иқтисодиётнинг ўсиш суръатларига сезиларли ижобий таъсир кўрсатади.

Амалга оширилаётган ислоҳотларнинг қисқа муддатли истиқболда аҳолининг ижтимоий кўмакка муҳтож қатламларига нисбатан вужудга келиши мумкин бўлган салбий оқибатларини юмшатиш мақсадида аниқ манзилли ва шаффоф ижтимоий нафақа ва субсидиялар жорий этиш, касаначиликка, томорқа ер майдонларидан самарали фойдаланишга кенг жалб қилиш орқали уларнинг бандлигини таъминлаш, шунингдек, кам таъминланган оилаларнинг турмуш шароитларини имтиёзли микрокредитлар ажратиш орқали яхшилаш каби чора-тадбирларни амалга ошириш кўзда тутилган.

Банд бўлмаган аҳолини ижтимоий қўллаб-қувватлашнинг уларни ҳақ тўланадиган жамоат ишларига жалб қилиш, жумладан, уй-жой фонди объектлари ва уй-жой коммунал инфратузилмаси, кўчалар, йўллар, маҳаллалар ҳудудлари, ижтимоий-маданий аҳамиятдаги объектлар, ирригация тармоқларини ободонлаштириш ва таъмирлаш, шунингдек, мавсумий қишлоқ хўжалиги ишлари ва имконияти чекланган шахсларга ёрдам беришга жалб қилиш кўзда тутилган янги механизми жорий қилинаётганини қайд этиш лозим.

Валюта айирбошлаш курсини либераллаштиришнинг товар ва хизматлар, айниқса, халқ истеъмоли товарларига ички нарх-навонинг шаклланишига таъсирини камайтириш мақсадида амалдаги божхона меъёрлари ва тўловлари ставкаларини тубдан қайта кўриб чиқиш вазифаси белгиланди.

Бундан ташқари, ижтимоий аҳамиятга эга озиқ-овқат товарларининг асосий турларига нарх-навони мониторинг ва назорат қилиш Республика ва доимий фаолият юритадиган ҳудудий комиссияларга нархларнинг барқарорлигини ва бозорларнинг истеъмол товарлари билан тезкор тўлдирилишини таъминлаш вазифаси топширилди.

Мазкур Фармон билан миллий валютага бўлган ишончни кучайтиришга қаратилган қатор нормалар белгиланди. Кейинги йилларда айрим товар ва хизматларни (автомобиллар, авиачипталар ва бошқалар) республика ҳудудида чет эл валютасига сотиш амалиёти тадбиркорлар ва аҳолига ноқулайликлар яратиб, уларнинг эътирозига сабаб бўлаётган эди.

Бундан ташқари, товар ва хизматлар нархини чет эл валютасида ўрнатиш ҳолатлари ҳам Марказий банк расмий курси ўзгариши оқибатида нархларнинг миллий валютага ҳисобланганда асоссиз равишда ошишига олиб келаётган эди.

Бундан буён республика ҳудудида барча товарлар ва хизматлар учун ҳисоб-китоблар ва тўловлар, давлат божларининг ундирилиши, товар ва хизматлар нархларининг белгиланиши фақат миллий валютада амалга оширилади.

Тадбиркорлик фаолиятининг ривожланишига қулай шароитлар яратиш мақсадида мазкур Фармон билан чет эл валютасида ажратилган кредитларни банкнинг кредит сиёсати ва томонларнинг келишуви асосида миллий ёки чет эл валютасида қайтарилишига рухсат берилди.

Валюта бозорини либераллаштириш жараёнида давлат иқтисодий сиёсатининг мазкур Фармонда белгиланган устувор йўналишларининг тўлиқ ижроси таъминланиши барча ташқи савдо фаолияти қатнашчиларига тенг шароит яратади ҳамда Ўзбекистон Республикаси миллий валютасининг мавқеини кучайтиради, мамлакатимиз ижтимоий-иқтисодий ривожланишини жадаллаштиришга, аҳоли бандлигини таъминлаш ва турмуш даражасини оширишга хизмат қилади.

© Центр правовой информатизации при Министерстве юстиции Республики Узбекистан