1. Разъяснить судам, что согласно части первой статьи 53 Конституции Республики Узбекистан государство гарантирует свободу экономической деятельности, предпринимательства и труда с учетом приоритетности прав потребителя, равноправия и правовую защиту всех форм собственности. 2. В соответствии со статьей 3 Закона Республики Узбекистан «О гарантиях свободы предпринимательской деятельности» предпринимательской деятельностью (предпринимательством) является инициативная деятельность, осуществляемая субъектами предпринимательской деятельности в соответствии с законодательством, направленная на получение дохода (прибыли) на свой риск и под свою имущественную ответственность. 4. В соответствии со статьей 8 Закона Республики Узбекистан «О гарантиях свободы предпринимательской деятельности» субъекты предпринимательской деятельности вправе: 5. Обратить внимание судов, что лица, виновные в нарушении гарантий, предусмотренных главой 3 Закона Республики Узбекистан «О гарантиях свободы предпринимательской деятельности», несут административную или уголовную ответственность в зависимости от характера этих действий и наступивших последствий. В частности, Главой XVI1 Кодекса Республики Узбекистан об административной ответственности (далее по тексту — КоАО) за воспрепятствование, незаконное вмешательство в предпринимательскую деятельность установлена административная ответственность. При этом под воспрепятствованием законной предпринимательской деятельности следует понимать: Лица, допустившие незаконное вмешательство в деятельность хозяйствующих субъектов подлежат ответственности по соответствующим статьям Главы XVII КоАО (умышленное инициирование и (или) проведение проверок, приостановление деятельности хозяйствующих субъектов и (или) операций по банковским счетам; истребование информации о наличии денежных средств на счетах хозяйствующих субъектов в случаях, не предусмотренных законодательством и т. д.). Согласно статье 6 Закона «О лицензировании, разрешительных и уведомительных процедурах» государственное регулирование в области лицензирования осуществляют Кабинет Министров Республики Узбекистан и лицензирующие органы (министерства, ведомства, местные органы государственной власти). 11. По смыслу закона субъектом правонарушений, предусмотренных статьями 165, 176, 1763 КоАО, статьями 188, 190 УК, может быть как лицо, имеющее статус индивидуального предпринимателя, так и лицо, осуществляющее предпринимательскую деятельность без регистрации в качестве индивидуального предпринимателя. 12. Если лицо (за исключением руководителя организации или лица, на которое постоянно, временно или по специальному полномочию непосредственно возложены обязанности по руководству организацией) находится в трудовых отношениях с организацией, которая осуществляет свою деятельность без регистрации либо занимается деятельностью, подлежащей лицензированию, без лицензии, то выполнение этим лицом обязанностей, вытекающих из трудового договора, не содержит состава правонарушений, предусмотренных статьями 165, 176, 1763 КоАО, статьями 188, 190 УК. В тех случаях, когда лицо, имея целью извлечение дохода, занимается незаконной деятельностью, ответственность за которую предусмотрена иными статьями УК (например, незаконный сбыт огнестрельного оружия, боевых припасов, взрывчатых веществ или взрывных устройств, наркотических средств, их аналогов или психотропных веществ), содеянное им дополнительной квалификации по статье 188 УК не требует. 132. Обратить внимание судов, что в соответствии с частью второй статьи 79 УК с лиц, осужденных по статьям 189, 190 УК, допускается досрочное снятие судимости по истечении не менее одной четверти общих сроков погашения судимости, предусмотренных статьей 78 УК. 133. Органам дознания, предварительного следствия и судам следует неукоснительно соблюдать требования статьи 13 Уголовного кодекса, предусматривающего обратную силу закона, улучшающего положение лица, совершившего общественно-опасное деяние. Разъяснить, что действие статьи 5 Закона Республики Узбекистан от 20 августа 2015 года «О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Узбекистан, направленных на дальнейшее усиление надежной защиты частной собственности, субъектов предпринимательства, снятие преград для их ускоренного развития» (далее по тексту — Закон) распространяется в отношении лиц: 134. Уголовные дела в отношении лиц, совершивших преступления, предусмотренные частями первой статей 188, 189 Уголовного кодекса до вступления Закона в силу, находящиеся в производстве органов дознания, предварительного следствия и суда (первой, апелляционной инстанций), подлежат прекращению на основании пункта 2 статьи 83 Уголовно-процессуального кодекса, а указанные лица — привлечению к административной ответственности с соблюдением сроков, предусмотренных статьей 36 Кодекса об административной ответственности. Уголовные дела в отношении лиц, отбывающих наказание за совершение преступления, предусмотренного частями первой статей 188, 189 Уголовного кодекса ко дню вступления Закона в силу, подлежат прекращению на основании пункта 2 статьи 83 Уголовно-процессуального кодекса, а указанные лица освобождению от ответственности вообще. Вопрос о приведении судебных решений в соответствие с Законом в отношении лиц, осужденных до вступления его в силу, но не отбывших наказание, а также в отношении лиц, имеющих непогашенную или неснятую судимость, рассматривается вышестоящей судебной инстанцией в порядке, установленном Уголовно-процессуальным кодексом; 135. При приведении в соответствие с Законом судебных решений в отношении лиц, осужденных по совокупности преступлений или нескольким приговорам, судам следует иметь в виду, что при освобождении от ответственности лиц, осужденных по частям первой статей 188, 189 Уголовного кодекса, необходимо пересмотреть вид и размер окончательного наказания, назначенного по совокупности преступлений или нескольким приговорам.
|
1. Судларга тушунтирилсинки, Ўзбекистон Республикаси Конституцияси 53-моддасининг биринчи қисмига кўра, давлат истеъмолчиларнинг ҳуқуқи устунлигини, барча мулк шакллари тенг ҳуқуқлилигини ва баб-баравар ҳуқуқий муҳофаза этилишини ҳисобга олиб, иқтисодий фаолият, тадбиркорлик ва меҳнат қилиш эркинлигини кафолатлайди. 2. Ўзбекистон Республикасининг «Тадбиркорлик фаолияти эркинлигининг кафолатлари тўғрисида»ги Қонунининг 3-моддасига кўра, тадбиркорлик фаолияти (тадбиркорлик) — тадбиркорлик фаолияти субъектлари томонидан қонун ҳужжатларига мувофиқ амалга ошириладиган, ўз таваккалчилиги ва ўз мулкий жавобгарлиги остида даромад (фойда) олишга қаратилган ташаббускорлик фаолиятидир. 5. Судларнинг эътибори шунга қаратилсинки, Ўзбекистон Республикасининг «Тадбиркорлик фаолияти эркинлигининг кафолатлари тўғрисида»ги Қонунининг 3-бобида назарда тутилган кафолатларни бузишда айбдор бўлган шахслар, бундай ҳаракатлар хусусияти ва келиб чиққан оқибатларга боғлиқ равишда, маъмурий ёки жиноий жавобгарликка тортиладилар. Жумладан, Ўзбекистон Республикаси Маъмурий жавобгарлик тўғрисидаги кодекси (бундан буён матнда — МЖтК) XVII-бобида тадбиркорлик фаолиятига қонунга хилоф равишда аралашиш учун маъмурий жавобгарлик белгиланган. Шунда тадбиркорлик фаолиятига қонунга хилоф равишда аралашиш деганда қуйидагилар тушунилади: 6. Судлар қонуний асосларда амалга ошириладиган тадбиркорлик фаолиятини қонунга хилоф равишда, яъни Ўзбекистон Республикасининг «Тадбиркорлик фаолияти эркинлигининг кафолатлари тўғрисида»ги Қонунида ва бошқа қонун ҳужжатларида белгиланган тадбиркорлик фаолияти асослари ва тартибига риоя этмаган ҳолда даромад (фойда) олишга қаратилган ҳамда маъмурий ёки жиноий жавобгарликка сабаб бўладиган тадбиркорлик фаолияти юритишдан фарқлай олишлари лозим. «Лицензиялаш, рухсат бериш ва хабардор қилиш тартиб-таомиллари тўғрисида»ги Қонуннинг 6-моддасига кўра, лицензиялаш соҳасини давлат томонидан тартибга солиш Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси ва лицензия берувчи органлар (вазирликлар, идоралар, маҳаллий давлат ҳокимияти органлари) амалга оширадилар. 11. Қонун мазмунига кўра, МЖтК 165, 176, 1763-моддалари, ЖК 188, 190-моддаларида назарда тутилган ҳуқуқбузарликлар субъекти, нафақат якка тартибдаги тадбиркор мақомига эга бўлган шахс, балки тадбиркорлик фаолиятини якка тартибдаги тадбиркор сифатида рўйхатдан ўтмаган ҳолда амалга ошираётган шахс ҳам бўлиши мумкин. 13-2. Судларнинг эътибори шунга қаратилсинки, ЖК 79-моддаси иккинчи қисмига мувофиқ ЖК 189, 190-моддалари билан судланган шахслардан судланганлик ҳолати муддатидан илгари ЖК 78-моддасида судланганлик ҳолати тугалланиши учун назарда тутилган умумий муддатларнинг камида тўртдан бир қисми ўтганда олиб ташланиши мумкин. 133. Суриштирув, дастлабки тергов органлари ва судлар Жиноят кодексининг 13-моддасида назарда тутилган ижтимоий хавфли қилмиш содир этган шахснинг аҳволини яхшилайдиган қонун орқага қайтиш кучига эга эканлиги ҳақидаги талабларни оғишмай бажаришлари лозим. 134. Қонун кучга киргунга қадар Жиноят кодекси 188, 189-моддалари биринчи қисмларида назарда тутилган жиноятларни содир этган, ишлари суриштирув, дастлабки тергов органлари ва суднинг иш юритувида (биринчи, апелляция инстанцияларида) бўлган шахсларга нисбатан жиноят ишлари Жиноят-процессуал кодекси 83-моддаси 2-бандига асосан тугатилиши, мазкур шахслар эса, Маъмурий жавобгарлик тўғрисидаги кодекснинг 36-моддасида назарда тутилган муддатларга риоя этган ҳолда маъмурий жавобгарликка тортилиши лозим. Жиноят кодекси 188, 189-моддалари биринчи қисмларида назарда тутилган жиноятларни содир этганлиги учун жазо ўтаётган шахсларга нисбатан жиноят ишлари Жиноят-процессуал кодекси 83-моддаси 2-бандига асосан тугатилиши, мазкур шахслар эса, жавобгарликдан умуман озод қилиниши лозим. 135. Бир неча жиноят ёки бир неча ҳукм бўйича судланган шахсларга нисбатан суд қарорларини Қонунга мувофиқлаштиришда судлар шуни назарда тутишлари лозимки, Жиноят кодекси 188, 189-моддалари биринчи қисмлари билан ҳукм қилинган шахслар жавобгарликдан озод қилинган ҳолларда, бир неча жиноят ёки бир неча ҳукм бўйича тайинланган узил-кесил жазо тури ва миқдорини қайта муҳокама қилишлари керак.
|