от 31.05.2013 г. № 08
См. предыдущую редакцию.
(наименование акта в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
(преамбула в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
(абзац второй пункта 1 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
2. Разъяснить судам, что под уклонением от уплаты налогов и сборов в соответствии с диспозициями части первой статьи 174 Кодекса Республики Узбекистан об административной ответственности (далее по тексту — КоАО) части первой статьи 184 Уголовного кодекса Республики Узбекистан (далее по тексту — УК) следует понимать умышленное сокрытие, занижение прибыли (дохода) или других объектов налогообложения, а равно иное умышленное уклонение от уплаты налогов и сборов.
(абзац первый пункта 2 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
(абзац четвертый пункта 2 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
3. Диспозиция части первой статьи 174 КоАО, части первой статьи 184 УК является бланкетной, поэтому для выяснения содержания понятий «доходы», «прибыль», «объекты налогообложения», «налоги», «сборы» следует исходить из норм Налогового кодекса Республики Узбекистан (далее — НК), действовавшего на момент совершения деяния.
Согласно части первой статьи 17 НК установлены следующие налоги:
(пункт 3 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
См. предыдущую редакцию.
(абзац первый пункта 4 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
Если лицо в течение года после применения административного взыскания по части второй статьи 174 КоАО вновь совершает аналогичное деяние в значительном размере, наступает уголовная ответственность по части первой статьи 184 УК.
Следует иметь в виду, что, если в результате умышленного уклонения от уплаты налогов причинен ущерб в крупном или особо крупном размере, уголовная ответственность наступает соответственно по пункту «б» части второй или по части третьей статьи 184 УК без соблюдения административной преюдиции (т. е. привлечение лица ранее к административной ответственности за уклонение от уплаты налогов не требуется).
5. Для правильной квалификации действия лица органы дознания, следствия и суды во всех случаях должны тщательно выяснять размер материального ущерба, причиненного неуплатой налогов, имея в виду, что под ним по смыслу статьи 184 УК необходимо понимать не величину (стоимость) объекта налогообложения, сокрытого или заниженного лицом, а лишь сумму налогов, которую следовало уплатить (без включения сумм финансовой санкции (штрафа и пени), примененных за налоговые правонарушения).
См. предыдущую редакцию.
6. Обязательным условием наступления ответственности по статье 174 КоАО, статье 184 УК является наличие умысла на уклонение от уплаты налогов, которое может выражаться как в действиях, так и в бездействии.
Разъяснить судам, что в соответствии с частью четвертой статьи 223 НК сумма сокрытой налоговой базы по налоговым правонарушениям в случаях неотражения в налоговой отчетности работников, осуществляющих трудовую деятельность или отражении стоимости реализованных товаров в учетных документах по заниженным ценам, чем их фактическая стоимость реализации, определяется за последние двенадцать месяцев, предшествующих дате начала проведения налоговой проверки.
По делам о правонарушениях, предусмотренных статьей 174 КоАО и статьей 184 УК, кроме установления хотя бы одного из вышеперечисленных либо иных признаков, должно быть доказано наличие в деянии лица прямого умысла (статья 21 УК) на уклонение от уплаты налогов.
(пункт 6 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
См. предыдущую редакцию.
7. По уголовным делам, связанным с уклонением от уплаты налогов, следует иметь ввиду, что, если незаконные действия (бездействие) субъектов налогообложения охватываются диспозицией статьи 184 УК, то дополнительная их квалификация по статьям УК, предусматривающим ответственность за преступления злоупотребление должностными лицами негосударственной коммерческой или иной организации своими полномочиями (статья 19211 УК) и против порядка управления (статьи 205 — 209, 227, 228 УК), не требуется.
(абзац первый пункта 7 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 13 ноября 2015 года № 18)
См. предыдущую редакцию.
См. предыдущую редакцию.
8. Согласно закону (статья 213 НК), лицо не может быть привлечено к административной и уголовной ответственности за совершение налогового правонарушения при наличии хотя бы одного из следующих обстоятельств:
(абзац первый пункта 8 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
Согласно закону (статьи 103 — 105 НК) лицо не привлекается к ответственности, если излишне внесенные суммы по одним видам налогов полностью покрывают умышленно неуплаченные суммы по другим видам. В случаях, если излишне внесенные суммы по одним видам налогов частично покрывают умышленно неуплаченные суммы по другим видам, вопрос о виновности лица решается, исходя из разницы между внесенной и невнесенной суммами.
Налогоплательщик, обнаруживший в ранее представленной им налоговой отчетности недостоверные или неполные сведения и (или) ошибки, приведшие к занижению (изменению) исчисленной суммы налога, обязан внести в эту налоговую отчетность необходимые исправления и представить в налоговый орган уточненную налоговую отчетность. При этом, если уточненная налоговая отчетность представлена в налоговый орган после истечения срока уплаты налога, налогоплательщик освобождается от ответственности при условии, что уточненная налоговая отчетность представлена до момента, когда он узнал об обнаружении налоговым органом обстоятельств, приведших к занижению (изменению) исчисленной суммы налога, либо о назначении налогового аудита и до представления уточненной налоговой отчетности он уплатил недостающую сумму налога и соответствующие ей пени (статья 83 НК).
(пункт 8 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
(абзац первый пункта 9 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
Согласно статье 73 НК налоговый период соответствует календарному году.
(абзац второй пункта 9 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
10. Субъектом правонарушения, предусмотренного статьей 174 КоАО и статьей 184 УК, является физическое лицо (гражданин Республики Узбекистан, гражданин иностранного государства, лицо без гражданства), достигшее шестнадцатилетнего возраста, имеющее облагаемый налогом доход (прибыль) и обязанное в соответствии с законодательством представлять в органы государственной налоговой службы декларацию о доходах.
К ответственности по статьей 174 КоАО и статьей 184 УК могут быть привлечены руководитель юридического лица-налогоплательщика и главный (старший) бухгалтер, либо работники, фактически выполняющие обязанности руководителя и главного (старшего) бухгалтера, а также иные служащие, наделенные правом составления и подписания банковско-финансовых документов, умышленно включившие в бухгалтерские документы заведомо искаженные данные о доходах или расходах либо скрывшие другие объекты налогообложения.
Лица, руководившие совершением преступления, предусмотренного статьей 184 УК, либо склонившие к его совершению руководителя, главного (старшего) бухгалтера организации-налогоплательщика, иных служащих этой организации, или содействовавшие совершению преступления советами, указаниями и т. п., несут ответственность как организаторы, подстрекатели или пособники по статье 28 УК и соответствующей части статье 184 УК.
См. предыдущую редакцию.
(абзац третий пункта 11 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
См. предыдущую редакцию.
Действия должностных лиц органов государственной власти и управления, негосударственных коммерческих или иных негосударственных организаций, умышленно содействовавших налогоплательщикам в уклонении от уплаты налогов и сборов, надлежит квалифицировать как соучастие в совершении преступления, то есть по статье 28 УК и соответствующей части статьи 184 УК, а если при этом они действовали из корыстных или иной личной заинтересованности либо в этих же целях способствовали сокрытию преступления, то действия должностных лиц органов государственной власти и управления, подлежат квалификации также и по соответствующим статьям УК, предусматривающим ответственность за совершение преступлений против порядка управления (статьи 205, 209, 210 УК), а действия должностных лиц негосударственных коммерческих или иных негосударственных организаций — по статьям УК, предусматривающим ответственность за преступления, связанные с воспрепятствованием, незаконным вмешательством в предпринимательскую деятельность и другие преступления, посягающие на права и законные интересы хозяйствующих субъектов (статьи 1929, 19211, 228 УК).
(абзац четвертый пункта 11 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
12. Как повторное уклонение от уплаты налогов надлежит квалифицировать действия лица, совершившего два и более деяния, предусмотренных статьей 184 УК, не охваченных единым умыслом, независимо от того, являлся ли он исполнителем или соучастником преступления и было ли ранее совершенное деяние оконченным преступлением или покушением на преступление.
См. предыдущую редакцию.
13. При определении в денежном выражении размера неуплаченных налогов, являющегося основанием для квалификации содеянного по статье 174 КоАО и соответствующей части статьи 184 УК как уклонение от уплаты налога, надлежит исходить из базовой расчетной величины, действовавшего на момент окончания указанных правонарушений. При этом должны быть соблюдены требования, предусмотренные статьей 4 НК, статьей 9 КоАО и статьей 13 УК.
(абзац первый пункта 13 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
(пункт 13 дополнен абзацем вторым постановлением Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
См. предыдущую редакцию.
131. Согласно части пятой статьи 184 УК лицо, впервые совершившее преступление, подлежит освобождению от ответственности, если оно в течение тридцати дней со дня получения решения органа государственной налоговой службы или сообщение Департамента по борьбе с экономическими преступлениями при Генеральной прокуратуре Республики Узбекистан о совершённом преступлении полностью возместило нанесенный государству ущерб в виде налогов и сборов, в том числе пени и иных финансовых санкций.
(абзац первый пункта 131 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
В ходе обсуждения вопроса о прекращении уголовного дела на основании части пятой статьи 184 УК, необходимо обращать особое внимание соблюдению тридцатидневного срока погашения ущерба (статья 86 НК), а также наличию доказательств (платежные поручения, квитанции и т. п.), подтверждающих факт его полного возмещения.
(абзац третий пункта 131 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
См. предыдущую редакцию.
14. Уклонение от уплаты налогов связано с невыполнением лицом определенных норм налогового законодательства. В связи с этим обратить внимание органов дознания, следствия и судов на то, что по делам о преступлениях, предусмотренных статьей 184 УК, в постановлении о привлечении лица к участию в уголовном деле в качестве обвиняемого, обвинительном акте, обвинительном заключении и приговоре должно быть обязательно указано, какие конкретно нормы налогового законодательства, действовавшего на момент совершения преступления, нарушены обвиняемым, подсудимым.
(пункт 14 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
См. предыдущую редакцию.
(абзац первый пункта 15 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
18. Разъяснить, что вопрос о возмещении материального ущерба, причиненного уклонением от уплаты налогов, при прекращении уголовного дела в соответствии со статьей 84 УПК, дела об административном правонарушении в соответствии с пунктами 5 и 7 статьи 271 КоАО разрешается в порядке гражданского судопроизводства.
См. предыдущую редакцию.
191. Разъяснить, что действие статьи 5 Закона Республики Узбекистан от 20 августа 2015 года «О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Узбекистан, направленных на дальнейшее усиление надежной защиты частной собственности, субъектов предпринимательства, снятие преград для их ускоренного развития» (далее по тексту — Закон) распространяется в отношении лиц;
См. предыдущую редакцию.
(абзац второй пункта 191 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
192. Уголовные дела в отношении лиц, совершивших преступления, предусмотренные статьей 184 УК до вступления Закона в силу, находящиеся в производстве органов дознания, предварительного следствия и суда (первой, апелляционной инстанций), при наличии обстоятельств, предусмотренных частью пятой статьи 184 УК, подлежат прекращению на основании пункта 8 части первой статьи 84 УПК.
Уголовные дела в отношении лиц, отбывающих наказание за совершение преступления, предусмотренного статьей 184 УК ко дню вступления Закона в силу, при наличии обстоятельств, предусмотренных частью пятой статьи 184 УК, также подлежат прекращению на основании пункта 8 части первой статьи 84 УПК.
(пункты 191,192 и 193 введены постановлением Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 13 ноября 2015 года № 18)
См. предыдущую редакцию.
(пункт 20 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 14 мая 2022 года № 9)
См. предыдущую редакцию.
21. В связи с принятием настоящего постановления признать утратившим силу постановление Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 6 июня 2003 года № 6 «О применении судами законодательства об ответственности за уклонение от уплаты налогов и сборов».
(пункт 21 в редакции постановления Пленума Верховного суда Республики Узбекистан от 19 декабря 2020 года № 37)
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
2. Судларга тушунтирилсинки, Ўзбекистон Республикаси Маъмурий жавобгарлик тўғрисидаги кодекси (бундан буён матнда — МЖтК) 174-моддасининг биринчи қисми, Ўзбекистон Республикаси Жиноят кодекси (бундан буён матнда — ЖК) 184-моддасининг биринчи қисми диспозициясига мувофиқ солиқлар ва йиғимларни тўлашдан бўйин товлаш деганда, фойдани (даромадни) ёки солиқ солинадиган бошқа объектларни қасддан яшириш, камайтириб кўрсатиш, шунингдек солиқлар ва йиғимларни тўлашдан бошқа тарзда қасддан бўйин товлаш тушунилиши лозим.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
3. МЖтК 174-моддасининг биринчи қисми, ЖК 184-моддасининг биринчи қисми диспозицияси бланкет (ҳаволаки) бўлиб, шу сабабли «даромадлар», «фойда», «солиқ солинадиган объектлар», «солиқлар», «йиғимлар» каби тушунчалар мазмунини аниқлаш учун қилмиш содир этилган пайтда амалда бўлган Ўзбекистон Республикасининг Солиқ кодекси (бундан буён матнда СК деб юритилади) нормаларидан келиб чиқиш лозим.
СК 17-моддасининг биринчи қисмига мувофиқ, солиқларга қуйидагилар киради:
Олдинги таҳрирга қаранг.
Агар шахс солиқларни тўлашдан бўйин товлаганлик учун МЖтК 174-моддасининг иккинчи қисми бўйича маъмурий жазо қўлланилганидан сўнг бир йил давомида шундай қилмишни яна анча миқдорда содир этса, ЖК 184-моддасининг биринчи қисми бўйича жиноий жавобгарлик келиб чиқади.
5. Шахснинг ҳаракатларини тўғри квалификация қилиш учун суриштирув, тергов органлари ва судлар, барча ҳолларда, солиқлар тўланмаганлиги оқибатида етказилган моддий зарар миқдорини синчиклаб аниқлашлари, бунда ЖК 184-моддаси мазмунига кўра, шахс томонидан яширилган ёки камайтириб кўрсатилган солиқ солинадиган объекти катталиги (қиймати) эмас, балки фақат тўланиши лозим бўлган солиқлар суммаси (солиққа оид ҳуқуқбузарлик учун қўлланилган молиявий санкция (жарима ва пеня) суммаларини қўшмаган ҳолда) тушунилиши лозимлигини назарда тутишлари керак.
Олдинги таҳрирга қаранг.
6. МЖтК 174-моддаси, ЖК 184-моддаси бўйича жавобгарлик келиб чиқишининг зарур шарти — солиқ ёки бошқа тўловларни тўлашдан бўйин товлашга нисбатан қасднинг мавжудлиги бўлиб, у ҳаракатда ҳам, ҳаракатсизликда ҳам намоён бўлиши мумкин.
Судларга тушунтирилсинки, СК 223-моддасининг тўртинчи қисми талабига мувофиқ, меҳнат фаолиятини амалга оширувчи ходимларнинг солиқ ҳисоботида акс эттирилмаганлиги ёки реализация қилинган товарлар қийматини ҳисоб ҳужжатларида ҳақиқатда реализация қилинган қийматидан пасайтирилган нархлар бўйича акс эттириш ҳолларида солиққа оид ҳуқуқбузарликлар бўйича яширилган солиқ базаси суммаси охирги ўн икки ой учун аниқланади.
МЖтК 174-моддаси ва ЖК 184-моддасида назарда тутилган ҳуқуқбузарликларга доир ишлар бўйича юқорида қайд этилган ёхуд бошқа бирор-бир белгиси аниқланишидан ташқари, шахснинг қилмишида солиқларни тўлашдан бўйин товлашга нисбатан тўғри қасд (ЖК 21-моддаси) мавжудлиги исботланган бўлиши шарт.
Олдинги таҳрирга қаранг.
7. Солиқларни тўлашдан бўйин товлаганлик билан боғлиқ жиноят ишлари бўйича шуни эътиборга олиш керакки, агар солиқ тўловчи субъектларнинг ғайриқонуний ҳаракатлари (ҳаракатсизлиги) ЖК 184-моддаси диспозицияси билан қамраб олинса, нодавлат тижорат ташкилотида ёки бошқа нодавлат ташкилотида мансабдор шахслар томонидан ўз ваколатларини суиистеъмол қилиш жинояти (ЖК 19211-моддаси) ва бошқарув тартибига қарши жиноятлар (ЖК 205 — 209, 227, 228-моддалари) учун жавобгарликни назарда тутувчи моддалари билан қўшимча квалификация қилиш талаб этилмайди.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
8. Қонунга кўра (СК 213-моддаси), шахс қуйидаги ҳолатлардан лоақал биттаси мавжуд бўлган тақдирда солиққа оид ҳуқуқбузарлик учун маъмурий ва жиноий жавобгарликка тортилиши мумкин эмас:
Қонунга кўра (СК 103 — 105-моддалари), агар бир турдаги солиқлар учун тўланган пул суммаси бошқа турдаги тўловлар учун қасддан тўланмаган суммалар ўрнини тўлиқ қопласа, шахс жавобгарликка тортилмайди. Агар бир турдаги солиқлар учун ортиқча тўланган сумманинг миқдори бошқа турдаги тўловлар учун қасддан тўланмаган сумманинг миқдорини қисман қопласа, шахснинг айбдорлик масаласи тўланган ва тўланмаган суммалар орасидаги фарқ миқдоридан келиб чиққан холда ҳал этилади.
Ўзи илгари тақдим этган солиқ ҳисоботида ҳисоблаб чиқарилган солиқ суммаси камайишига (ўзгаришига) олиб келган нотўғри ёки тўлиқ бўлмаган маълумотларни ва (ёки) хатоларни аниқлаган солиқ тўловчи ушбу солиқ ҳисоботига зарур тузатишларни киритиши ва солиқ органига аниқлаштирилган солиқ ҳисоботини тақдим этиши шарт. Агар аниқлаштирилган солиқ ҳисоботи солиқ органига солиқни тўлаш муддати ўтгандан кейин тақдим этилган бўлса ва бунда ушбу ҳисобот солиқ тўловчи томонидан солиқ суммаси камайишига (ўзгаришига) олиб келган ҳолатлар солиқ органи томонидан аниқланганлигини ёки солиқ аудити тайинланганлигини билган пайтга қадар тақдим этилган бўлса ва ушбу ҳисобот тақдим этилгунга кадар у етишмаётган солиқ суммасини ва унга тегишли пеняларни тўлаган бўлса, солиқ тўловчи жавобгарликдан озод қилинади (СК 83-моддаси).
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
СК 73-моддасига кўра солиқ даври календарь йилига мос келади.
10. МЖтК 174-моддаси ва ЖК 184-моддасида назарда тутилган ҳуқуқбузарликнинг субъекти 16 ёшга тўлган, солиқ солинадиган даромад (фойда)га эга бўлган ва қонунга мувофиқ давлат солиқ органларига даромадлари ҳақида декларация тақдим этишга мажбур бўлган жисмоний шахс (Ўзбекистон Республикаси фуқароси, чет эл фуқароси, фуқаролиги бўлмаган шахс) ҳисобланади.
МЖтК 174-моддаси ва ЖК 184-моддасида белгиланган жавобгарликка солиқ тўловчи-юридик шахс раҳбари ва бош (катта) бухгалтери ёки бошлиқ ва бош бухгалтер вазифаларини амалда бажараётган ходимлари, шунингдек бухгалтерия, банк-молия ҳужжатларини тузиш, имзолаш ҳуқуқига эга бўлган ва бухгалтерия ҳужжатларига даромад ёки харажатлар тўғрисида сохта маълумотлар киритган ёхуд солиқ солинадиган бошқа объектларни яширган ўзга хизматчилари тортилишлари мумкин.
ЖК 184-моддасида назарда тутилган жиноятга раҳбарлик қилган ёки ушбу жиноятни содир этишга солиқ тўловчи ташкилот бошлиғи, бош (катта) бухгалтери, бошқа хизматчиларини ундаган ёхуд ўзининг маслаҳатлари, кўрсатмалари билан жиноятни содир этишга кўмаклашган шахслар ташкилотчи, далолатчи ёки ёрдамчи сифатида ЖК 28-моддаси ва 184-моддасининг тегишли қисми бўйича жавобгарликка тортиладилар.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Давлат ҳокимияти ва бошқарув органлари, нодавлат тижорат ёки бошқа нодавлат ташкилотлари мансабдор шахсларининг солиқларни тўлашдан бўйин товлашда қасддан кўмаклашишга қаратилган ҳаракатлари жиноятда иштирокчилик сифатида ЖК 28-моддаси ҳамда ЖК 184-моддасининг тегишли қисми бўйича квалификация қилинади, агар айни пайтда улар ғараз ёки бошқа шахсий манфаатларни кўзлаган ёки шу мақсадларда жиноятларни яширишда кўмаклашган бўлсалар, давлат ҳокимияти ва бошқарув органлари мансабдор шахсларининг ҳаракатлари, шунингдек Жиноят кодексининг бошқарув тартибига қарши жиноятлар учун жавобгарликни назарда тутувчи тегишли моддалари (ЖК 205, 209, 210-моддалари) билан, нодавлат тижорат ёки бошқа нодавлат ташкилотлари мансабдор шахсларининг ҳаракатлари эса, Жиноят кодексининг тадбиркорлик фаолиятига тўсқинлик қилиш, қонунга хилоф равишда аралашиш билан боғлиқ жиноятлар ҳамда хўжалик юритувчи субъектларнинг ҳуқуқлари ва қонуний манфаатларига тажовуз қилиш учун жавобгарликни назарда тутувчи моддалари (ЖК 1929, 19211, 228-моддалари) билан ҳам квалификация қилиниши лозим.
12. ЖК 184-моддасида назарда тутилган қилмишни икки ва ундан ортиқ маротаба ягона қасд билан қамраб олмаган ҳолда содир этган шахснинг ҳаракати солиқ тўлашдан такроран бўйин товлаш сифатида квалификация қилиниши лозим. Бунда шахс жиноятни бажарувчи ёки унинг иштирокчиси эканлигининг, муқаддам содир этилган қилмиш тугалланган жиноят ёки жиноятга суиқасд бўлганлигининг аҳамияти йўқ.
Олдинги таҳрирга қаранг.
13. Қилмишни солиқларни тўлашдан бўйин товлаш сифатида МЖтК 174-моддаси ва ЖК 184-моддасининг тегишли қисми бўйича квалификация қилиш учун асос бўлган солиқ миқдорини пул суммасида белгилашда, ҳуқуқбузарлик тугалланган вақтда амалда бўлган базавий ҳисоблаш миқдоридан келиб чиқиш лозим. Бунда СК 4-моддаси, МЖтК 9-моддаси ва ЖК 13-моддаси талабларига риоя этилиши шарт.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
131. Жиноят кодекси 184-моддаси бешинчи қисмига кўра, биринчи марта жиноят содир этган шахс, агар у солиқ текшируви материалларини кўриб чиқиш натижалари бўйича давлат солиқ хизмати органининг қарорини ёки Ўзбекистон Республикаси Бош прокуратураси ҳузуридаги Иқтисодий жиноятларга қарши курашиш департаментининг содир этилган жиноят ҳақидаги хабарини олган кундан эътиборан ўттиз кун ичида солиқлар ва йиғимлар, шу жумладан, пенялар ва бошқа молиявий санкциялар тарзида давлатга етказилган зарарнинг ўрнини тўлиқ қопласа, жавобгарликдан озод қилиниши лозим.
Тушунтирилсинки, ЖК 184-моддасида назарда тутилган жиноятни биринчи маротаба содир этган, шу жумладан, мазкур модда бўйича судланганлиги тугалланган ёки олиб ташланган шахс ушбу асосларга кўра жавобгарликдан озод этилиши лозим,
Олдинги таҳрирга қаранг.
Жиноят кодекси 184-моддаси бешинчи қисмига асосан жиноят ишини тугатиш масаласини муҳокама қилишда, ўттиз кунлик муддат ичида етказилган зарарни қоплаш масаласига (СК 86-моддаси), шунингдек унинг тўлиқ қопланганлиги фактини тасдиқловчи далиллар (тўлов топшириқномалар чипталар ва ш.ў.) мавжудлигига алоҳида эътибор қаратилиши лозим.
Олдинги таҳрирга қаранг.
14. Солиқларни тўлашдан бўйин товлаш шахс томонидан солиққа оид қонунчиликнинг муайян нормаси талабларини бажармаслик билан боғлиқ. Шу туфайли, ЖК 184-моддасида назарда тутилган жиноятларга оид ишлар бўйича суриштирув, тергов органлари ва судларнинг эътибори шахсни жиноят ишида айбланувчи тариқасида иштирок этишга жалб қилиш тўғрисидаги қарорда, айблов далолатномасида, айблов хулосаси ва айблов ҳукмида айбланувчи ёки судланувчи томонидан солиққа оид қонунчиликнинг жиноят содир этилган вақтда амалда бўлган айнан қайси нормаси талаблари бузилганлиги кўрсатилиши шартлигига қаратилсин.
Олдинги таҳрирга қаранг.
18. Тушунтирилсинки, солиқларни тўлашдан қасддан бўйин товлаш билан боғлиқ жиноят ишлари Жиноят-процессуал кодексининг 84-моддасига, маъмурий ҳуқуқбузарлик тўғрисидаги иш МЖтК 271-моддасининг 5 ва 7-бандларига мувофиқ тугатилган тақдирда, мазкур тўловлар тўланмаганлиги оқибатида етказилган зарарни ундириш масаласи фуқаролик судлов ишларини юритиш тартибида ҳал қилинади.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.
192. Қонун кучга киргунга қадар, ЖК 184-моддасида назарда тутилган жиноятларни содир этган, ишлари суриштирув, дастлабки тергов органлари ва суднинг иш юритувида (биринчи, апелляция инстанцияларида) бўлган шахсларга нисбатан жиноят ишлари, ЖК 184-моддасининг бешинчи қисмида назарда тутилган ҳолатлар мавжуд бўлганда, ЖПК 84-моддаси биринчи қисми 8-банди тартибида тугатилиши лозим.
Жиноят кодекси 184-моддасида назарда тутилган жиноятни содир этганлиги учун жазо ўтаётган шахсларга нисбатан жиноят ишлари ҳам ЖК 184-моддасининг бешинчи қисмида назарда тутилган ҳолатлар мавжуд бўлганда, ЖПК 84-моддаси биринчи қисми 8-банди тартибида тугатилиши лозим.
193. Бир неча жиноят ёки бир неча ҳукм бўйича судланган шахсларга нисбатан суд қарорларини Қонунга мувофиқлаштиришда судлар шуни назарда тутишлари лозимки, ЖК 184-моддаси билан ҳукм қилинган шахслар жавобгарликдан озод қилинган ҳолларда, бир неча жиноят ёки бир неча ҳукм бўйича тайинланган узил-кесил жазо тури ва миқдорини қайта муҳокама қилишлари керак.
Олдинги таҳрирга қаранг.
Олдинги таҳрирга қаранг.