1-modda. O‘zbekiston Respublikasining 2003-yil 29-avgustda qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining Reglamenti to‘g‘risida”gi 522–II-sonli Qonuniga (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 2003-yil, № 9-10, 136-modda; O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining Axborotnomasi, 2007-yil, № 4, 163-modda, № 7, 326-modda; 2008-yil, № 12, 637-modda; 2009-yil, № 4, 136-modda; 2011-yil, № 4, 101-modda) quyidagi o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritilsin:
“81-modda. Qonun loyihalarini va boshqa normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ko‘rib chiqishni tashkil etish bo‘yicha muvofiqlashtiruvchi guruh
Qonunchilik palatasining Kengashi huzurida Qonunchilik palatasi devoni xodimlari orasidan uch kishidan iborat tarkibda kiritiladigan qonun loyihalarini va boshqa normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ko‘rib chiqishni tashkil etish bo‘yicha muvofiqlashtiruvchi guruh (bundan buyon matnda Muvofiqlashtiruvchi guruh deb yuritiladi) tuziladi.
Kelib tushgan qonun loyihalarini va boshqa normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ro‘yxatdan o‘tkazish, Qonunchilik palatasi Kengashi a’zolarini ular haqida xabardor qilish va ushbu loyihalarni bundan keyin kuzatib borish Muvofiqlashtiruvchi guruh zimmasiga yuklatiladi.
Muvofiqlashtiruvchi guruh faoliyatini tashkil etish tartibi Qonunchilik palatasi Kengashi tomonidan tasdiqlanadigan nizom bilan belgilanadi”;
“Qonun loyihasi Qonunchilik palatasi tomonidan birinchi o‘qishda qabul qilinguniga qadar qonun loyihasini kiritgan qonunchilik tashabbusi huquqi subyekti loyiha matnini o‘zgartirish yoki o‘zi kiritgan qonun loyihasini chaqirib olish huquqiga ega. Kiritilgan qonun loyihasi, agar ayni shu masala bo‘yicha qonun loyihasi Qonunchilik palatasi tomonidan birinchi o‘qishda qabul qilingan bo‘lsa, qaytarib yuboriladi”;
“Qonunchilik palatasi Kengashi Muvofiqlashtiruvchi guruhning axborotini eshitib, qonun loyihasini dastlabki tarzda ko‘rib chiqish uchun mas’ul qo‘mitani (bundan buyon matnda mas’ul qo‘mita deb yuritiladi) belgilaydi, unga va, bir vaqtning o‘zida, fraksiyalarga (deputatlar guruhlariga) qonun loyihasini hamda unga ilova qilingan materiallarni topshiradi.
Qonun loyihasini Qonunchilik palatasi ko‘rib chiqishi uchun qabul qilish mumkinligi to‘g‘risida takliflar ishlab chiqish uchun qonun loyihasi ustida ishlash fraksiyalar (deputatlar guruhlari) va mas’ul qo‘mita tomonidan bir vaqtning o‘zida amalga oshiriladi. Bunda fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) qonun loyihasi bo‘yicha fikrlari va takliflarisiz mas’ul qo‘mita ushbu qonun loyihasi yuzasidan o‘z xulosasini chiqarish huquqiga ega emas.
Mas’ul qo‘mita qonun loyihasi bo‘yicha barcha fraksiyalardan (deputatlar guruhlaridan) fikrlar va takliflarni to‘plab, Qonunchilik palatasi Kengashiga qonun loyihasini Qonunchilik palatasi ko‘rib chiqishi uchun qabul qilish mumkinligi to‘g‘risida belgilangan muddatda xulosa taqdim etadi.
Qonunchilik palatasi Kengashi mas’ul qo‘mitaning xulosasi asosida, fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) fikrlari va takliflarini hisobga olgan holda qonun loyihasini Qonunchilik palatasi ko‘rib chiqishi uchun qabul qilish yoki qabul qilmaslik to‘g‘risida qaror qabul qiladi.
Qonun loyihasi belgilangan talablarga muvofiq bo‘lmagan taqdirda, Qonunchilik palatasi ko‘rib chiqishi uchun qabul qilinmaydi.
Aniqlangan kamchiliklar bartaraf etilganidan keyin qonun loyihasi Qonunchilik palatasi ko‘rib chiqishi uchun yangidan kiritilishi mumkin.
Qonun loyihasi Qonunchilik palatasi ko‘rib chiqishi uchun qabul qilinayotganda uning Kengashi qonun loyihasini palata majlisida ko‘rib chiqishga tayyorlash muddatini belgilashi shart.
Ko‘rib chiqish uchun qabul qilingan qonun loyihasi unga ilova qilingan materiallar bilan Qonunchilik palatasining qo‘mitalariga yuboriladi”;
ikkinchi va uchinchi qismlari quyidagi mazmundagi ikkinchi, uchinchi va to‘rtinchi qismlar bilan almashtirilsin:
“Fraksiyalar (deputatlar guruhlari) qonun loyihasini dastlabki tarzda muhokama qilish yakunlariga ko‘ra mas’ul qo‘mitaga o‘z fikrlari va takliflarini taqdim etadi.
Mas’ul qo‘mita fraksiyalar (deputatlar guruhlari), manfaatdor tashkilotlar hamda ekspertlar guruhlarining fikrlari va takliflarini hisobga olgan holda qonun loyihasining dastlabki tarzdagi muhokamasini o‘tkazadi va, agar Qonunchilik palatasi Kengashi tomonidan boshqa muddat belgilangan bo‘lmasa, qonun loyihasi olingan kundan e’tiboran ikki oy ichida unga:
Qonunchilik palatasi Kengashining qonun loyihasini birinchi o‘qishda ko‘rib chiqish uchun Qonunchilik palatasiga kiritish to‘g‘risidagi qarori loyihasini;
mas’ul qo‘mitaning mazkur qonun loyihasini qabul qilish yoki rad etish zarurligi asoslangan xulosasini;
fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) qonun loyihasi bo‘yicha fikrlari va takliflarini ilova qilgan holda, Qonunchilik palatasi Kengashi ko‘rib chiqishi uchun taqdim etadi.
Qonun loyihasini Qonunchilik palatasi qo‘mitalarida muhokama qilish ochiq, qonun loyihasini kiritgan qonunchilik tashabbusi huquqi subyekti vakillari taklif etilgan holda o‘tkaziladi”;
“Qonun loyihasini Qonunchilik palatasi majlislarida birinchi o‘qishda ko‘rib chiqishda uni qabul qilish zarurati, qonun loyihasining konsepsiyasi, uning O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlariga muvofiqligi, shuningdek qonunni amalga oshirish bilan bog‘liq xarajatlar hamda moliyalashtirish manbalari to‘g‘risidagi masala muhokama qilinadi. Bunda ma’ruzachi birinchi va keyingi o‘qishlarda fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) fikrlari va takliflarini deputatlarga yetkazishi shart.
Fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) qonun loyihasi bo‘yicha fikrlari va takliflari hisobga olinishi shart”;
“Qonunchilik palatasi muhokama natijalari bo‘yicha qonun loyihasini maromiga yetkazish va keyingi o‘qishda ko‘rib chiqish uchun palataga kiritish muddatini majburiy tartibda belgilagan holda uni birinchi o‘qishda qabul qilish yoxud qonun loyihasini rad etish to‘g‘risida qaror qabul qiladi”;
“Mas’ul qo‘mita qonun loyihasini ikkinchi o‘qishga tayyorlash chog‘ida tushgan fikrlar va takliflarni umumlashtiradi. Mas’ul qo‘mita tomonidan asosli deb topilgan takliflar qonun loyihasining matniga kiritiladi.
Qonun loyihasini Qonunchilik palatasi tomonidan ikkinchi o‘qishda ko‘rib chiqish chog‘ida mas’ul qo‘mita tomonidan ma’qullangan fikrlar va takliflar ham, ma’qullanmagan fikrlar va takliflar ham muhokama qilinadi. Qonun loyihasi bo‘yicha ovoz berish moddama-modda o‘tkaziladi”;
uchinchi, to‘rtinchi va beshinchi qismlari quyidagi mazmundagi uchinchi — sakkizinchi qismlar bilan almashtirilsin:
“Qonunchilik palatasi Kengashi Muvofiqlashtiruvchi guruhning axborotini eshitib, mas’ul qo‘mitani belgilaydi, unga va, bir vaqtning o‘zida, fraksiyalarga (deputatlar guruhlariga) qaror loyihasini hamda unga ilova qilingan materiallarni topshiradi.
Mas’ul qo‘mita qaror loyihasi bo‘yicha barcha fraksiyalar (deputatlar guruhlari), manfaatdor tashkilotlar hamda ekspertlar guruhlaridan fikrlar va takliflarni to‘plab, uni Qonunchilik palatasi majlisida ko‘rib chiqish mumkinligi to‘g‘risida Qonunchilik palatasi Kengashiga xulosa taqdim etadi.
Qonunchilik palatasi Kengashi mas’ul qo‘mitaning xulosasi asosida, fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) fikrlari va takliflarini hisobga olgan holda qaror loyihasini Qonunchilik palatasi majlisining kun tartibiga kiritish yoki kiritmaslik to‘g‘risida qaror qabul qiladi.
Qonunchilik palatasi majlisida mas’ul qo‘mita vakilining axboroti eshitilib, unda fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) qaror loyihasi bo‘yicha fikrlari va takliflari deputatlarga yetkazilishi shart.
Fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) qaror loyihasi bo‘yicha fikrlari va takliflari hisobga olinishi shart.
Muhokama natijalariga ko‘ra deputatlar umumiy sonining ko‘pchilik ovozi bilan Qonunchilik palatasining qarori qabul qilinadi”;
ikkinchi, uchinchi va to‘rtinchi qismlari quyidagi mazmundagi ikkinchi — oltinchi qismlar bilan almashtirilsin:
“Davlat budjeti loyihasi dastlabki tarzda ko‘rib chiqish hamda fikrlar va takliflar ishlab chiqish uchun Qonunchilik palatasi Spikeri tomonidan mas’ul qo‘mitaga, fraksiyalarga (deputatlar guruhlariga) topshiriladi.
Mas’ul qo‘mita barcha fraksiyalar (deputatlar guruhlari), manfaatdor tashkilotlar hamda ekspertlar guruhlaridan fikrlar va takliflarni to‘plab, Davlat budjeti loyihasini dastlabki tarzda ko‘rib chiqishni o‘tkazadi.
Davlat budjeti loyihasiga doir materiallar Qonunchilik palatasi deputatlariga oldindan, mazkur loyiha Qonunchilik palatasi majlisida ko‘rib chiqilguniga qadar yuboriladi.
Davlat budjeti loyihasini Qonunchilik palatasining majlisida muhokama qilish O‘zbekiston Respublikasi moliya vazirining yoki uning vazifasini bajaruvchi shaxsning ma’ruzasi bilan boshlanadi, bu ma’ruzadan so‘ng mas’ul qo‘mitaning vakili so‘zga chiqadi. Bunda mas’ul qo‘mitaning vakili fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) Davlat budjeti loyihasi bo‘yicha fikrlari va takliflarini deputatlarga yetkazishi shart.
Fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) qaror loyihasi bo‘yicha fikrlari va takliflari hisobga olinishi shart”;
8) 31-moddaning ikkinchi qismi “mas’ul qo‘mitaning xulosasi” degan so‘zlardan keyin “fraksiyalarning (deputatlar guruhlarining) fikrlari va takliflari” degan so‘zlar bilan to‘ldirilsin.
LexUZ sharhi