LexUZ sharhi
Mazkur buyruq O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2020-yil 26-iyundagi 147-mh-sonli “Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya boshqarmalari huzuridagi malaka komissiyalari to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi buyrug‘iga (ro‘yxat raqami 3250, 26.06.2020-y.) asosan o‘z kuchini yo‘qotgan.
Oldingi tahrirga qarang.
O‘zbekiston Respublikasining “Adliya organlari va muassasalari faoliyati takomillashtirilishi munosabati bilan O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida”gi Qonuni (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2010-y., 37-son, 313-modda) va O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011-yil 23-avgustdagi PQ-1602-son “O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi faoliyatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qaroriga muvofiq buyuraman:
(muqaddima O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2011-yil 3-oktabrdagi 228-mh-sonli buyrug‘i (ro‘yxat raqami 2151-1, 03.10.2011-y.) tahririda — O‘R QHT, 2011-y., 40-son, 438-modda)
Keyingi tahrirga qarang.
1. Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya boshqarmalari huzuridagi malaka komissiyalari to‘g‘risidagi nizom ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2. O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi Hay’atining 2006-yil 8-noyabrdagi 27-son “Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya boshqarmalari qoshidagi notariat bo‘yicha malaka komissiyalari to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qarori Adliya vazirligi Hay’atining 2010-yil 28-oktabrdagi 26/10-son qarori bilan o‘z kuchini yo‘qotganligi ma’lumot uchun qabul qilinsin.
3. Mazkur buyruq davlat ro‘yxatidan o‘tkazilsin va Idoraviy me’yoriy hujjatlarni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish boshqarmasi (B. Boliyev) O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari, davlat qo‘mitalari va idoralari normativ-huquqiy hujjatlarining davlat reyestriga tegishli yozuv kiritsin.
4. Qonun hujjatlarini turkumlash va huquqiy axborot boshqarmasi (S. Nuriyev) va Notariat, FHDY va advokatura boshqarmasi (D. Yakubova) ushbu normativ-huquqiy hujjatni o‘n kun muddat ichida barcha manfaatdor shaxslarga yetkazilishi va “O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami” — “Sobraniye zakonodatelstva Respubliki Uzbekistan”da nashr etilishini ta’minlasin.
5. Mazkur buyruq davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan kundan boshlab o‘n kun o‘tgandan keyin kuchga kiradi.
Mazkur Nizom O‘zbekiston Respublikasi “Notariat to‘g‘risida”gi Qonunining (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1997-y., 2-son, 42-modda) 31-moddasiga muvofiq, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya boshqarmalari huzuridagi malaka komissiyalari (bundan keyingi o‘rinlarda malaka komissiyasi deb yuritiladi) faoliyatini tashkil etish tartibini belgilaydi.
1. Malaka komissiyalari stajirovkadan o‘tgan shaxslardan (talabgorlardan) malaka imtihonlarini qabul qilish maqsadida tashkil etiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
2. Malaka komissiyalari o‘z faoliyatida O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga, O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlariga, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlariga hamda boshqa qonun hujjatlariga, shuningdek mazkur Nizomga amal qiladi.
3. Malaka komissiyalari o‘z vakolatlari doirasida qarorlar qabul qiladi. Davlat organlari va boshqa manfaatdor shaxslarning malaka komissiyalari faoliyatiga aralashishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
4. Malaka komissiyalarining moddiy-texnika va moliyaviy ta’minoti Qoraqalpog‘iston Respublikasi Adliya vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar adliya boshqarmalari (bundan keyingi o‘rinlarda adliya boshqarmasi deb yuritiladi) tomonidan amalga oshiriladi.
Malaka komissiyalari adliya boshqarmalari rahbarlarining buyruqlari bilan tajribali notariuslar va adliya organlarining boshqa xodimlari orasidan teng miqdorda, 7 yoki 9 kishidan iborat tarkibda tuziladi.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Adliya boshqarmasi rahbarining o‘rinbosarlaridan biri malaka komissiyasi raisi hisoblanadi. Malaka komissiyasi raisi bo‘lmaganda adliya boshqarmasining rahbari yoki uning boshqa o‘rinbosari rais etib tayinlanadi. Malaka komissiyasi raisi o‘rinbosari komissiya tarkibidan tayinlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
7. Bir shaxs bir vaqtning o‘zida malaka komissiyasi va O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi huzuridagi Oliy malaka komissiyasining (bundan keyingi o‘rinlarda Oliy malaka komissiyasi deb yuritiladi) a’zosi bo‘lishi mumkin emas.
8. Malaka komissiyasi a’zosi bo‘lgan adliya boshqarmasining notariat bo‘yicha mutaxassis xodimlaridan biri malaka komissiyasining mas’ul kotibi etib tayinlanadi.
Malaka komissiyasining raisi majlis o‘tkazilishidan kamida o‘n kun oldin majlisning sanasi, vaqti va joyini belgilaydi.
Keyingi tahrirga qarang.
Malaka komissiyasining majlisi, agar unda malaka komissiyasi a’zolarining kamida uchdan ikki qismi qatnashsa, vakolatli (kvorumga ega) hisoblanadi.
10. Malaka komissiyasining qarori ochiq ovoz berish yo‘li bilan majlisda qatnashgan komissiya a’zolarining ko‘pchilik ovozi bilan qabul qilinadi. Ovozlar teng bo‘lganda, komissiya raisining ovozi hal qiluvchi hisoblanadi.
11. Malaka komissiyasining majlisi bayonnoma bilan rasmiylashtiriladi. Bayonnoma komissiya a’zolari tomonidan imzolanadi va muhr bilan tasdiqlanadi.
Malaka komissiyasining qaroridan norozi bo‘lgan malaka komissiyasining a’zosi komissiya majlisining bayonnomasiga o‘zining fikr-mulohazalarini yozma shaklda bayon etishga haqli.
Keyingi tahrirga qarang.
talabgor tomonidan biletdagi savollarga javob bergan yoki javob bera olmaganligi to‘g‘risidagi ma’lumotlar;
ayrim javoblarni aniqlashtirish maqsadida komissiya a’zolari tomonidan berilgan savollar va talabgorning unga bergan javoblari mazmuni;
malaka imtihonini qabul qilish (stajirovka o‘tagan talabgorning hisobotini eshitish) jarayoniga taalluqli bo‘lgan boshqa ma’lumotlar aks ettiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
13. Malaka komissiyasi majlisining bayonnomasidan ko‘chirmalar qaror qabul qilingan kundan boshlab uch kundan kechiktirmay manfaatdor shaxslarga yuboriladi yoki tilxat olingan holda topshiriladi. Malaka komissiyasi majlisining bayonnomasidan ko‘chirmalar adliya boshqarmasining muhri bilan tasdiqlanadi.
Malaka komissiyasi majlisi bayonnomasidan ko‘chirmalarda majlis o‘tkazilgan sana va joy to‘g‘risidagi ma’lumotlar, qabul qilingan qaror va ushbu qaror ustidan shikoyat qilish tartibi bayon etiladi.
talabgorlarning murojaatlarini ko‘rib chiqishda zaruratga qarab, manfaatdor shaxslar va tegishli tashkilotlardan adliya boshqarmasi orqali qo‘shimcha hujjatlarni so‘rab olish;
mazkur Nizomning 33-bandi talablari buzilganda, talabgorni malaka imtihoni o‘tkazilayotgan xonadan chiqarib yuborish.
16. Qonun hujjatlariga muvofiq malaka komissiyasi boshqa huquq va majburiyatlarga ega bo‘lishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
17. Talabgor malaka imtihonini topshirgunga qadar O‘zbekiston Respublikasi adliya vazirining 2010-yil 20-oktabrdagi 223-mh-son buyrug‘i (ro‘yxat raqami 2149, 2010-yil 20-oktabr) (O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2010-y., 42-43-son, 369-modda) bilan tasdiqlangan Notarius stajorining faoliyatini tashkil etish tartibi to‘g‘risidagi nizomga muvofiq stajirovka natijalari bo‘yicha malaka komissiyasiga hisobot beradi.
Keyingi tahrirga qarang.
18. Hisobot eshitilgandan keyin malaka komissiyasi stajirovka o‘tagan talabgorning hisobotini ma’lumot uchun qabul qiladi va talabgorni malaka imtihoniga qo‘yish to‘g‘risida qaror qabul qiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
19. Malaka komissiyasi talabgorning hisobotini eshitayotganda “Notarius stajorining faoliyatini tashkil etish tartibi to‘g‘risida”gi nizom talablari buzilganligi aniqlansa, bu holat komissiya majlisining bayonnomasida aks ettiriladi. Ushbu holat yuzasidan tegishli choralar ko‘rish, shu jumladan, aybdor shaxslarni qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka tortish to‘g‘risida malaka komissiyasi raisi adliya boshqarmasi rahbariga xabar beradi.
Keyingi tahrirga qarang.
20. Stajirovka natijalari bo‘yicha hisoboti eshitilgan talabgordan malaka komissiyasining aynan shu majlisida malaka imtihonini qabul qilishga yo‘l qo‘yilmaydi.
Keyingi tahrirga qarang.
21. Talabgor malaka imtihonini topshirish uchun doimiy yashash joyidagi adliya boshqarmasiga quyidagi hujjatlarni taqdim etadi:
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
stajirovka o‘talgandan keyin malaka komissiyasining talabgorni malaka imtihoniga qo‘yish to‘g‘risidagi qarori;
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
22. Hujjatlarni qabul qilish, ro‘yxatga olish, ularni tayyorlash va yig‘ish mas’ul kotib tomonidan amalga oshiriladi.
23. Malaka komissiyasiga taqdim etilgan hujjatlar mas’ul kotib tomonidan hujjatlar ro‘yxatini tuzgan holda qabul qilib olinadi.
24. Malaka imtihonini qabul qilish uchun materiallarni tayyorlab bo‘lganidan keyin mas’ul kotib ularni malaka komissiyasining raisiga masalani komissiya majlisining kun tartibiga kiritish uchun taqdim etadi.
talabgor malaka imtihonini topshira olmagan kundan e’tiboran bir yil o‘tmasdan takroran malaka imtihonini topshirish uchun murojaat qilsa;
Keyingi tahrirga qarang.
talabgor belgilangan tartibda muomalaga layoqatsiz yoki muomala layoqati cheklangan deb topilgan, qasddan sodir etgan jinoyati uchun sudlanganlik holati tugallanmagan yoki sudlanganligi olib tashlanmagan, shuningdek, o‘z kasbiy faoliyatiga mos kelmaydigan qilmishlar sodir etganligi uchun notarius, advokat, tergovchi, prokuror, sudya yoki huquqni muhofaza qiluvchi organlarning boshqa xodimi sifatidagi vakolati belgilangan tartibda tugatilgan shaxs bo‘lsa;
26. Mazkur Nizomning 25-bandida nazarda tutilgan holatlar mavjud bo‘lsa, asoslantirilgan sabablari ko‘rsatilgan holda taqdim etilgan hujjatlar talabgorga qaytarib beriladi. Hujjatlarni qaytarib berishning sabablari bartaraf etilsa, hujjatlar takroran taqdim etilishi mumkin.
27. Malaka imtihoni talabgorlardan zarur hujjatlar qabul qilib olingan kundan e’tiboran bir oy muddat ichida o‘tkaziladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Talabgor malaka komissiyasi majlisining o‘tkazilishidan kamida o‘n kun oldin majlis o‘tkaziladigan sana, vaqt va joy to‘g‘risida xabardor qilinadi.
Keyingi tahrirga qarang.
28. Talabgor malaka komissiyasining majlisiga uzrli sabablarga ko‘ra kela olmasa, malaka komissiyasi talabgor malaka imtihonini komissiyaning keyingi majlisida topshirishi to‘g‘risida qaror qabul qiladi. Majlis o‘tkaziladigan sana, vaqt va joy haqida qo‘shimcha ravishda ma’lum qilinadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Talabgor malaka komissiyasining majlisida uzrli sabablarsiz hozir bo‘lmasa, u tomonidan taqdim etilgan hujjatlar adliya boshqarmasida ko‘pi bilan bir oy muddat saqlanadi. Ushbu muddat o‘tgandan keyin mas’ul kotib ko‘rsatilgan hujjatlarni talabgorga qaytarib beradi.
30. Talabgorlarga imtihon varaqlari beriladi, ularning har biri adliya boshqarmasi rahbarining imzosi va muhri bilan tasdiqlanadi.
31. Talabgorning imtihon biletidagi savollarga javoblar tayyorlashi uchun sakson daqiqa vaqt beriladi.
32. Malaka imtihoni adliya boshqarmasi tomonidan tasdiqlangan ro‘yxatdagi savollardan tuzilgan imtihon biletlari asosida o‘tkaziladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Imtihon biletlari asosan fuqarolik huquqi va notariat sohasiga oid savollarni o‘z ichiga olishi kerak.
Keyingi tahrirga qarang.
axborot manbai sifatida xizmat qilishi mumkin bo‘lgan qonun hujjatlaridan, adabiyotlardan, har qanday turdagi texnika vositalari yoki boshqa hujjatlar va vositalardan foydalanish;
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
34. Talabgor o‘zining imtihon biletidagi savollarga og‘zaki javob beradi. Malaka komissiyasining a’zolari ayrim javoblarni aniqlashtirish maqsadida talabgorga savollar berishi mumkin.
35. Savollarga javob berib bo‘lgan talabgorga o‘z imtihon varaqasini topshirgandan so‘ng xonadan chiqishga ruxsat beriladi.
37. Malaka imtihonini topshirish natijalari bo‘yicha malaka komissiyasi quyidagi qarorlardan birini qabul qiladi:
38. Talabgor tomonidan malaka imtihonini topshirish uchun taqdim etilgan hujjatlar malaka komissiyasi tomonidan qaror qabul qilgan kundan boshlab uch yil davomida adliya boshqarmasi arxivida saqlanadi.
39. Malaka komissiyasining qarori ustidan apellatsiya malaka komissiyasining qarori manfaatdor shaxsga topshirilgan kundan e’tiboran bir oylik muddat ichida Oliy malaka komissiyasiga beriladi.
Apellatsiya adliya boshqarmasi orqali berilganda, adliya boshqarmasi uch kunlik muddat ichida apellatsiyani u bilan bog‘liq barcha hujjatlarni ilova qilgan holda Oliy malaka komissiyasiga yuboradi.
41. Malaka komissiyasi qarorlari ustidan qonun hujjatlarida belgilangan tartibda sudga shikoyat qilinishi mumkin.
42. Mazkur Nizomning buzilishida aybdor shaxslar qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka tortiladi.