Keyingi tahrirga qarang.
Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etishga doir qonunlarga ijro ishi yuritishni takomillashtirishga qaratilgan o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritilishi munosabati bilan mazkur qonun normalarining sud amaliyotida bir xil qo‘llanilishini ta’minlash maqsadida, O‘zbekiston Respublikasi “Sudlar to‘g‘risida”gi Qonuni 17, 47-moddalariga muvofiq, Oliy sud Plenumi va Oliy xo‘jalik sudi Plenumi qaror qiladi:
1. Sudlarning e’tibori sud hujjatlarining ijrosini ta’minlash fuqarolar va yuridik shaxslarning huquqlari hamda qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatlarini himoya qilishda muhim ahamiyat kasb etishiga qaratilsin.
2. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 114-moddasi, Fuqarolik protsessual kodeksining (bundan buyon — FPK) 16 va 370-moddalari, Xo‘jalik protsessual kodeksining (bundan buyon — XPK) 14 va 209-moddalariga muvofiq, sud hokimiyati chiqargan hujjatlar barcha davlat organlari, jamoat birlashmalari, korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, mansabdor shaxslar va fuqarolar uchun majburiydir.
Binobarin, sud hujjati qonuniy kuchga kirgan va shu asosda ijro varaqalari berilgandan so‘ng kelib tushgan apellatsiya shikoyati (protesti)ning muddati tiklanib, ish yurituvga qabul qilinsa, sudning muddatni tiklash va apellatsiya shikoyat (protest)ini qabul qilish haqidagi ajrimida sud qarorining ijrosini to‘xtatish masalasi ham hal qilinmog‘i lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
3. Shuni nazarda tutish lozimki, sud qonun bo‘yicha quyidagi hollarda har bir qaror bo‘yicha bitta ijro varaqa berish lozimligi to‘g‘risidagi qoidadan chekinishi mumkin, agar:
Agar, sherik javobgarlardan undirish nazarda tutilayotgan bo‘lsa, har bir ijro varaqasida undiruvning umumiy summasi ko‘rsatilishi va sherik javobgar ekanligi ko‘rsatilgan holda javobgarlarning hammasi sanab o‘tilishi kerak.
4. “Sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunida (bundan buyon — Qonun) sud hujjatini ijroga qaratishning umumiy tartibi belgilangan bo‘lib, unga ko‘ra ijro varaqasi, odatda, undiruvchiga berilishi lozim.
FPK 373-moddasiga muvofiq, ijro varaqasi sud hujjati qonuniy kuchga kirgandan so‘ng undiruvchiga beriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Sud ayrim fuqarolik ishlari yuzasidan chiqarilgan hal qiluv qarori bo‘yicha ijro varaqani undiruvchining iltimosiga asosan ijro qilish uchun bevosita ijro organiga yuborishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
5. Ijro varaqasining asli yo‘qotilgan taqdirda, qaror chiqargan sud, FPK 374-moddasi va XPK 216-moddasi talablariga muvofiq, ijro varaqasining dublikatini berishi mumkin. Bunda sudlar ijro varaqa dublikatini berishni Qonunning 43-moddasida nazarda tutilgan yo‘qotilgan ijro ishi yuritilishi tiklanishidan farqlashlari lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
6. Sudlarning e’tibori qonunda (FPK 375-moddasi, XPK 212-moddasi) ijro hujjatining mazmuniga nisbatan qat’iy talablar belgilanganligiga qaratilsin. Ijro varaqasi sud hujjatining qaror qismiga so‘zma-so‘z monand bo‘lishi va undiruvchi hamda qarzdorga oid to‘liq ma’lumotlar (familiyasi, ismi, otasining ismi, tug‘ilgan yili, manzili, yuridik shaxslarga nisbatan esa uning aniq nomlanishi)ni o‘zida aks ettirgan bo‘lishi shart. Bunday talablar bajarilmagan taqdirda sud ijrochisi ijro varaqani kamchiliklarni bartaraf etish uchun qaytarishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Javobgarni muayyan harakatlar sodir etishga majburlovchi qaror chiqarilganda, sud ijro varaqasida, agar javobgar belgilangan vaqt ichida qarorni bajarmasa, da’vogar mazkur harakatlarni o‘zi sodir etib, qilingan xarajatlarni javobgardan undirib olishga haqli ekanligini ko‘rsatishi mumkin. Agar mazkur harakatlar faqat javobgar tomonidan sodir etilishi mumkin bo‘lsa, sud qaror ijro etilishi shart bo‘lgan muddatni ko‘rsatadi.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
7. FPKning 379-moddasi va XPKning 215-moddasida ijro varaqasini ijroga topshirishning o‘tkazib yuborilgan muddatini tiklash tartibi belgilangan.
Keyingi tahrirga qarang.
O‘tkazib yuborilgan muddatni tiklash haqidagi arizani ko‘rib chiqish natijasi bo‘yicha ajrim chiqarilib, u undiruvchi va qarzdorga yuboriladi. Arizani ko‘rib chiqish natijasi bo‘yicha xo‘jalik sudining ajrimi ustidan shikoyat berilishi yoki protest keltirilishi, fuqarolik ishlari bo‘yicha sudining o‘tkazib yuborilgan muddatni tiklash rad qilinganligi haqidagi ajrimi ustidan esa xususiy shikoyat yoki xususiy protest keltirilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
8. Ijro hujjati talablarida noaniqliklar mavjud bo‘lgan yoki u bilan sud hujjati orasida tafovut aniqlangan holda sud ijrochisi, Qonunning 31-moddasiga muvofiq, ijro hujjatini bergan sudga sud hujjatini tushuntirish, mazkur hujjatlarda yo‘l qo‘yilgan yozuv, bosma va arifmetik xatolarni bartaraf etish to‘g‘risida ariza bilan murojaat qilishga haqli. Sud ijrochisining arizasida sud hujjatining qonuniyligi masalasida mushohada yuritilishi mumkin emas.
Keyingi tahrirga qarang.
Sud bunday arizani u kelib tushgan kundan boshlab o‘n kunlik muddat ichida ko‘rib chiqadi va natijasi bo‘yicha FPK 215-moddasi, XPK 150-moddasiga muvofiq ajrim chiqaradi.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
Sud tomonidan faqat ijro etilmagan sud hujjati yoki uning ijro etilmagan qismi yuzasidan tushuntirish beriladi.
9. Qaror chiqargan sud, FPK 216-moddasi, XPK 217-moddasiga muvofiq, sud ijrochisi, undiruvchi yoki qarzdorning arizasiga asosan sud qarori ijrosini kechiktirish yoki bo‘lib-bo‘lib ijro etishga, shuningdek uning ijro usuli va tartibini o‘zgartirishga haqli.
Keyingi tahrirga qarang.
Ish bo‘yicha qo‘shimcha hal qiluv qarori chiqarish, tushunarsiz bo‘lganda hal qiluv qarorini tushuntirish, uning ijrosini kechiktirish va bo‘lib-bo‘lib ijro etish, ijro etish usuli va tartibini o‘zgartirishda sudlar O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumining 1998-yil 17-apreldagi “Sudning hal qiluv qarori haqida”gi 13-sonli qarorining 15—18-bandlari, O‘zbekiston Respublikasi Oliy xo‘jalik sudi Plenumining 2007-yil 15-iyundagi “Sudning hal qiluv qarori haqida”gi 161-sonli qarorining 10, 13, 14-bandlari tushuntirishlariga, Qonun hamda mazkur Plenum qarori talablariga asoslanishlari lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
10. Sud ijrochisi ijro hujjatini sud, boshqa organ yoki undiruvchidan ijro qilish uchun qabul qilib olishi va ijro ishi yuritishni qo‘zg‘atishi shart.
Agar ijro hujjati ijroga topshirish muddati o‘tib ketganidan keyin yuborilgan bo‘lsa yoki ijro hujjati Qonunning 8-moddasida nazarda tutilgan talablarga muvofiq bo‘lmasa, sud ijrochisi ijro hujjatini qaytarib yuborish haqida qaror chiqaradi.
Sud ijrochisining har qanday ijro hujjatini qaytarib yuborish haqidagi qarori ustidan sud hujjati bo‘yicha qaror chiqargan yoki ijro joyidagi tegishli sudga, boshqa organlarning hujjati bo‘yicha esa FPK 27-bobida belgilangan tartibda umumiy yurisdiksiya sudiga shikoyat berilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
agar sud tomonidan aniqlangan huquqiy munosabat huquqiy vorislikka yo‘l qo‘ysa, qarzdor vafot etganda, u vafot etgan deb e’lon qilinganda yoki bedarak yo‘qolgan deb topilganda;
qonun hujjatlarida nizolashishga yo‘l qo‘yilgan bo‘lsa, qarzdor ijro hujjati yuzasidan sud tartibida nizolashganda;
Keyingi tahrirga qarang.
ma’muriy huquqbuzarlik to‘g‘risidagi ishlarni ko‘rib chiqish vakolatiga ega organlarning qarorlari (mansabdor shaxslarning harakatlari) ustidan sudga shikoyat berilganda;
ijro hujjati bo‘yicha undiruv qaratilgan mol-mulkni ro‘yxatdan chiqarish (xatlashdan ozod qilish) to‘g‘risida sudga da’vo ariza berilganda ijro ishini yuritish to‘xtatib turilishi shart.
qarzdor yoki undiruvchi ijro hujjatini bergan tegishli sudga yoki boshqa organga ijro hujjatini kechiktirib yoki bo‘lib — bo‘lib ijro etish, ijro etish usuli va tartibini o‘zgartirish to‘g‘risidagi ariza bilan murojaat qilganda;
qarzdor uzoq muddatli xizmat safarida bo‘lganda yoki statsionar davolash muassasasida davolanayotganda;
Keyingi tahrirga qarang.
Sudlar ijro ish yuritishning to‘xtatilishi kelgusida ijro hujjatining ijrosini qiyinlashtirishi yoki uni bajarib bo‘lmaydigan qilib qo‘yishini yuzaga keltirmasligi lozimligini nazarda tutishlari kerak.
Ijro ishi yuritishni to‘xtatib turish haqidagi ariza sud tomonidan ariza tushgan kundan boshlab 10 kunlik muddat ichida taraflar chaqirtirilmasdan va sud muhokamasi o‘tkazilmasdan ko‘rib chiqiladi.
Ijro ishi yuritishni to‘xtatib turish haqida sud ajrim chiqaradi. Ushbu ajrim ustidan FPK yoki XPKda belgilangan tartibda shikoyat yoki protest keltirilishi mumkin.
Qonun 36-moddasining uchinchi qismiga muvofiq, ijro ishi yuritishni to‘xtatib turishga sabab bo‘lgan holatlar bartaraf qilinganidan keyin ijro ishi yuritish uni to‘xtatib turgan sud yoki sud ijrochisi tomonidan undiruvchining arizasiga yoki sud ijrochisining tashabbusiga ko‘ra tiklanadi.
Sudlarning e’tibori, agar ijro ishi yuritishni to‘xtatib turish haqidagi sudning ajrimida to‘xtatishning muddati ko‘rsatilmagan bo‘lsa, sudlar ijro ishi yuritishni tiklashga haqli ekanligiga qaratilsin.
12. Sudlar Qonunning 34-moddasi birinchi qismi 2 va 3-bandlarida nazarda tutilgan hollarda ijro ishi yuritilishining to‘xtatilishi sud ijrochisining murojaati asosida, Qonunning 35-moddasi birinchi qismi 1, 4 va 5-bandlarida nazarda tutilgan hollarda esa, sud tomonidan ijroni kechiktirish yoki bo‘lib-bo‘lib ijro qilish to‘g‘risidagi arizani yoxud sud ijrochisining harakatlari ustidan berilgan shikoyatni yoki baholash natijalaridan norozilik haqidagi arizani ish yurituvga qabul qilish bilan bir vaqtning o‘zida amalga oshirilishini, ajrimda ijro ishi yuritilishi to‘xtatilishi haqida ko‘rsatilishini e’tiborga olishlari zarur.
Qonunning 34 va 35-moddalarida ko‘rsatilgan, ijro ishi yuritishni sud qaysi vaziyatda to‘xtatishi shart va haqli bo‘lgan holatlar ro‘yxati tugal hisoblanadi.
Shu bilan birga, O‘zbekiston Respublikasi “Bankrotlik to‘g‘risida”gi Qonunining 63-moddasiga ko‘ra, ijro hujjati ijrosini to‘xtatish uchun xo‘jalik sudining arizani ish yuritishga qabul qilish va qarzdorga nisbatan bankrotlik ishini qo‘zg‘atish to‘g‘risidagi ajrimi ham asos hisoblanishi e’tiborga olinishi lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
13. Sud hujjati ijrosini nazorat tartibida to‘xtatib turish huquqi faqat muayyan mansabdor shaxslarga berilganligi tufayli (FPK 352, JPK 517-moddalari) mazkur shaxslar muayyan ishni chaqirib olish masalasini hal qilish chog‘ida sud hujjati ijrosini to‘xtatib turish masalasini xam hal etishga haqlidirlar.
Qonuniy kuchga kirgan xo‘jalik sudlari hujjatlarining ijrosi, XPKning 193-moddasida ko‘rsatilgan shaxslar tomonidan protest keltirilgan taqdirdagina, ish nazorat tartibida ko‘rilgunga qadar to‘xtatib turilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
14. Shuni nazarda tutish lozimki, ijro ishini yuritish quyidagi holatlarda sud hujjatiga asosan sud ijrochisi tomonidan tugatiladi:
Keyingi tahrirga qarang.
jarima tariqasidagi jinoiy jazoni boshqa jazo turiga almashtirish yoxud jarima tariqasidagi jinoiy jazodan amnistiya aktiga asosan ozod qilish to‘g‘risida sud tomonidan ajrim chiqarilganda;
ijro hujjatini berishga asos bo‘lgan sud hujjati yoki boshqa organning hujjati bekor qilinganda yoxud qonunga muvofiq ijro hujjati hisoblangan hujjat bekor qilinganda yoki haqiqiy emas deb topilganda.
undiruvchi yoki qarzdor vafot etganda, u vafot etgan deb e’lon qilinganda, bedarak yo‘qolgan deb topilganda, agar sud hujjati yoxud boshqa organ hujjatida belgilangan talablar yoki majburiyatlar huquqiy vorisga yoki bedarak yo‘qolgan shaxs mol-mulkining ishonchli boshqaruvchisiga o‘tishi mumkin bo‘lmasa;
— muayyan harakatlarni amalga oshirish yoki bunday harakatlarni amalga oshirishdan o‘zini tiyish majburiyatini yuklovchi ijro hujjatini ijro etish imkoniyati yo‘qolgan bo‘lsa.
15. Sudlarning e’tibori ijro ish yurituviga bog‘liq munosabatlardan kelib chiqadigan nizolarning taalluqliligi masalasini hal etishda har doim ijro hujjati qaysi sud tomonidan berilganligi aniqlanishi lozimligiga qaratilsin.
Qonunning 38-moddasiga ko‘ra, xo‘jalik sudi tomonidan berilgan ijro hujjati asosida qo‘zg‘atilgan ijro ishi yuritishni to‘xtatib turish va tugatish o‘sha xo‘jalik sudi yoki sud ijrochisi turgan joydagi xo‘jalik sudi tomonidan amalga oshiriladi.
Ijro ishi yuritishni to‘xtatib turish va tugatish quyidagi hollarda ham xo‘jalik sudi tomonidan amalga oshiriladi:
— ijro xatlari ijro etilganda, agar undiruvchi va qarzdor yuridik shaxs yoki yuridik shaxs tashkil etmagan holda tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirayotgan fuqarolar bo‘lsa;
— sud ijrochisining ijro yig‘imini va ijro xarajatlarini undirish to‘g‘risidagi qarorlari ijro etilganda, agar qarzdor yuridik shaxs yoki yuridik shaxs tashkil etmagan holda tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirayotgan fuqaro bo‘lsa.
Qonunning ushbu moddasi birinchi qismida nazarda tutilmagan ijro hujjatlari bo‘yicha ijro ishi yuritishni to‘xtatib turish va tugatish sud ijrochisi turgan joydagi umumiy yurisdiksiya sudi tomonidan amalga oshiriladi.
Qonunning 861-moddasiga ko‘ra, xo‘jalik sudi tomonidan berilgan ijro hujjati bo‘yicha sud ijrochisining chiqargan qarori ustidan undiruvchi yoki qarzdor tomonidan ijro hujjatini bergan xo‘jalik sudiga yoki bo‘ysunuv tartibida yuqori turuvchi organga, mansabdor shaxsga qaror chiqarilganligi haqida xabar qilingan kundan e’tiboran o‘n kunlik muddatda shikoyat berilishi mumkin.
Ushbu moddaning birinchi qismida nazarda tutilmagan hollarda sud ijrochisining qarori ustidan qaror chiqarilganligi haqida xabar qilingan kundan e’tiboran o‘n kunlik muddatda sud ijrochisi joylashgan joydagi umumiy yurisdiksiya sudiga yoki bo‘ysunuv tartibida yuqori turuvchi organga, mansabdor shaxsga shikoyat beriladi.
Sud ijrochisining xatti-harakatlari ustidan beriladigan shikoyatlarning sudga taalluqliligi masalasi ham yuqorida qayd etilgan Qonun normalari talablariga rioya etilgan holda hal etiladi.
Agar, xo‘jalik sudi va umumiy yurisdiksiya sudi tomonidan berilgan ijro varaqalar yagona ijro ishi yurituviga birlashtirilgan bo‘lsa, sud ijrochisining ushbu ijro varaqalarining ijrosi bilan bog‘liq xatti-harakatlari ustidan ijro joyidagi umumiy, yurisdiksiya sudiga shikoyat qilinishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
16. O‘zbekiston Respublikasi Bosh sud ijrochisi va uning o‘rinbosarlari, shuningdek sud ijrochilari tomonidan Qonunning 831 va 84-moddalarida nazarda tutilgan vakolatlarini amalga oshirish jarayonida qabul qilgan qarorlari va xatti-harakatlari ustidan berilgan ariza va shikoyatlarni ko‘rib chiqishning sudlarga taalluqliligi masalasi sudlar tomonidan ushbu qarorning 15-bandi talablaridan kelib chiqib hal etilishi lozim.
XPK 24-moddasining 9-bandiga muvofiq, davlat organlari va fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining qonun hujjatlariga muvofiq bo‘lmagan, tashkilotlar va fuqarolarning huquqlari va qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatlarini buzadigan hujjatlarini haqiqiy emas deb topish to‘g‘risidagi nizolar xo‘jalik sudlariga taalluqlidir.
Qayd etilgan toifadagi ishlarni ko‘rish jarayonida sud ijrochilarining harakatlarida qonun buzilishi aniqlangan hollarda sudlar, FPKning 19-moddasi va XPKning 152-moddasiga muvofiq, ularga nisbatan tegishli qonuniy ta’sir choralari ko‘rishlari lozim.
Qonun 831-moddasi 1-qismining 3-xatboshiga ko‘ra O‘zbekiston Respublikasi Bosh sud ijrochisi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar Bosh sud ijrochilari, shuningdek ularning o‘rinbosarlari sud ijrochilarining noqonuniy va asossiz qarorlarini bekor qiladilar.
Xo‘jalik sudlari shuni e’tiborga olishlari lozimki, sud ijrochisining u yoki bu qarorini bekor qilish to‘g‘risidagi qaror ustidan berilgan ariza xo‘jalik sudi tomonidan ko‘rib chiqilmaydi va bunday arizalar XPK 117-moddasining 1-bandiga asosan qabul qilinmaydi, qabul qilinganlari esa, XPK 86-moddasining 1-bandiga asosan tugatilishi lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
Keyingi tahrirga qarang.
17. Qonunning 88-moddasiga muvofiq, sud ijrochisining xatti-harakatlari (harakatsizligi) ustidan sudga shikoyat qilinishi mumkin. Sud ijrochisining qonuniy kuchga kirgan sud hujjatining ijrosi bo‘yicha chora ko‘rmaganligi yoki boshqa g‘ayriqonuniy harakatlarni sodir etganligi sudga beriladigan shikoyatning obyekti bo‘lishi mumkin.
Shikoyat qilish FPK va XPKning 15-boblarida nazarda tutilgan talablarga rioya qilingan holda ariza (shikoyat) berish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Sudlar shuni nazarda tutishlari lozimki, qayd etilgan arizalar (shikoyatlar) ayrim xususiyatlari inobatga olingan holda, ma’muriy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan nizolarni hal qilish tartibida ko‘rib chiqilishi kerak.
Ariza (shikoyat)ni ko‘rishga tayyorlashda sudya zarur bo‘lgan ijro ish yurituvi hujjatlarini talab qilib oladi.
Sud muhokamasi vaqti va joyi to‘g‘risida arizachi, shuningdek xatti-harakati (harakatsizligi) nizolashilayotgan organ (mansabdor shaxs)ga xabar beriladi.
Tegishli tartibda xabardor qilingan ushbu shaxslar yoki vakillarining kelmasligi, agar sud ularning ishtirokini majbur deb topmagan bo‘lsa, ishni ko‘rish uchun to‘sqinlik qilmaydi.
Sud shikoyatni asosli ekanligini aniqlasa, xatti-harakat (harakatsizlik)ni, qarorni noqonuniy deb topadi va bekor qiladi. Bildirilgan talab asossiz bo‘lsa, sud uni rad qiladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Kelib tushgan ariza (shikoyat) to‘liq yoki qisman qanoatlantirilganda sudning qarorida yo‘l qo‘yilgan huquq buzilish holatini bartaraf etish uchun bajarilishi lozim bo‘lgan aniq harakatlar ko‘rsatilishi lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
18. Sudlarning e’tibori FPK va XPKning 40-moddalari talablariga muvofiq, taraflar protsessning istalgan bosqichida, shuningdek ijro bosqichida kelishuv bitimi tuzish orqali ishni yakunlashga haqli ekanligiga qaratilsin.
Ijro bosqichida sud hujjati bo‘yicha tuzilgan kelishuv bitimi ijro hujjatini bergan yoki ijro amalga oshirilayotgan joydagi tegishli sud tomonidan, boshqa organlar hujjatlari bo‘yicha esa sud ijrochisi joylashgan joydagi umumyurisdiksiya sudlari tomonidan tasdiqlanadi.
Keyingi tahrirga qarang.
19. Xo‘jalik sudining qarzdorni bankrot deb topish va tugatish ish yurituvini ochish to‘g‘risidagi qarori qarzdor va uning mulki joylashgan joydagi sud ijrochisiga yuborilishi lozim.
Keyingi tahrirga qarang.
Sud ijrochisi xo‘jalik sudining qarzdorni bankrot deb topish va tugatish ish yurituvini ochish to‘g‘risidagi qarorini olgan paytdan boshlab ijro ishi yuritishni tugatadi. Mulk huquqini tan olish, ma’naviy ziyonni kompensatsiya qilish, mulkni o‘zganing qonunsiz egaligidan talab qilib olish, asossiz ravishda orttirilgan boylikni undirish, bitimlarni haqiqiy emas deb topish va ularning haqiqiy emasligi oqibatlarini qo‘llash haqidagi ijro ishi yurituvlari bundan mustasno.
Keyingi tahrirga qarang.
Ijro ishi yuritishni tugatish bilan bir vaqtda sud ijrochisi ijro ishi yuritish davomida o‘zi tomonidan qarzdorning mol-mulkiga qo‘yilgan taqiqlar va ijro bilan bog‘liq bo‘lgan boshqa cheklovlarni bekor qiladi.
Tugatishga doir ish yuritish jarayonida qarzdorning barcha majburiyatlari amalga oshirilishiga yo‘l qo‘yilganligi bois, ish yuritish tugatilgan ijro hujjatlari, ijro ishi yuritishni tugatish haqidagi sud ijrochisining qarori nusxasi bilan birgalikda, uch ish kuni ichida tugatuvchiga yuboriladi. Qonunning 62-moddasi uchinchi qismiga muvofiq, sud ijrochisi ijro hujjatini yuborilganligi haqida undiruvchiga ma’lum qiladi.
20. Yuridik shaxsning qarzlari bo‘yicha, shu jumladan uning mol-mulki ijro hujjatidagi talablarni ijro etish uchun yetarli bo‘lmaganda, undiruv sud hujjati asosida, qonunda belgilangan shartlarda va tartibda, ushbu yuridik shaxs mulkdorlari, muassislari va a’zolari (ishtirokchilari)ning pul mablag‘lariga hamda boshqa mol-mulkiga qaratilishi mumkin:
Bunda, qarzdor boshqa shaxslar bilan umumiy mulk huquqi asosida tegishli mol-mulkka ega bo‘lsa, undiruv uning qonunga muvofiq aniqlanadigan ulushiga qaratiladi.
21. O‘zbekiston Respublikasi FK 284-moddasiga muvofiq, garovga qo‘yilgan mol-mulkka mulk huquqi yoki uni xo‘jalik asosida yuritish huquqi bu mol-mulkni haq olib yoki haq olmasdan boshqa shaxsga berish natijasida yoxud universal huquqiy vorislik tartibida garovga qo‘yuvchidan boshqa shaxsga o‘tgan taqdirda garov huquqi o‘z kuchida qoladi.
Keyingi tahrirga qarang.
Shu munosabat bilan sud ijrochisi sud tomonidan undiruv qaratilgan garovdagi mulk boshqa shaxsga sotilganligini asos qilib, ijro ishi yurituvini tugatishga haqli emas.
22. Qonunning 81-moddasiga muvofiq, ijro hujjati topshirilgan bank yoki boshqa kredit tashkiloti pul mablag‘larini undirish to‘g‘risidagi ijro hujjatini ijro etmaganligi uchun ularga xo‘jalik sudi tomonidan undirilishi lozim bo‘lgan summaning ellik foizigacha miqdorda jarima solinadi.
Jarimani bank yoki boshqa kredit tashkilotlariga nisbatan qo‘llash haqida xo‘jalik sudiga berilgan ariza sud tomonidan alohida da’vo tartibida ko‘rilishi lozim.
Bunday ariza sud ijrochisi tomonidan ham, undiruvchi (tadbirkorlik subyekti) tomonidan xam berilishi mumkin.
Keyingi tahrirga qarang.
23. Agar qarzdor — jismoniy shaxs tomonidan sud hujjati asosida berilgan ijro hujjatidagi talablar ijro etilmasa, sud ijrochisi undiruvchining arizasi yoki o‘z tashabbusi bilan qarzdorning O‘zbekiston Respublikasidan chiqib ketishini cheklash to‘g‘risida qaror chiqarishga haqli.
Agar ijro hujjati sud hujjati asosida berilmagan bo‘lsa, chiqib ketishni cheklash undiruvchi yoki sud ijrochisining arizasiga asosan umumyurisdiksiya sudlari tomonidan amalga oshiriladi.
Keyingi tahrirga qarang.
24. Umumiy yurisdiksiya va xo‘jalik sudlariga sud hujjatlari va boshqa organlar hujjatlarini ijro etishga doir qonunlarni qo‘llash bo‘yicha sud amaliyotini vaqti-vaqti bilan umumlashtirish, ularning ijrosiga to‘sqinlik etuvchi holatlarni aniqlash, shuningdek yo‘l qo‘yilgan qonun buzilishi hollarini bartaraf etish yuzasidan choralar ko‘rish vazifasi topshirilsin.
Keyingi tahrirga qarang.