от 16.03.2017 г. № УП-4985
 Комментарий LexUz
ПРИЛОЖЕНИЕ
к
Указу Президента Республики Узбекистан от 16 марта 2017 года № УП-4985
1. Абзацы второй — четвертый пункта 2 Указа Президента Республики Узбекистан от 10 ноября 1998 года № УП-2107 «О Государственной программе реформирования системы здравоохранения Республики Узбекистан», а также приложения 8 и 9 к нему признать утратившими силу.
См. предыдущую редакцию.
(пункт 2 утратил силу Указом Президента Республики Узбекистан от 30 апреля 2021 года № УП-6218 — Национальная база данных законодательства, 30.04.2021 г., № 06/21/6218/0398)
3. В постановлении Президента Республики Узбекистан от 24 февраля 2016 года № ПП-2499 «Об организационных мерах по совершенствованию системы медико-социальной помощи уязвимым категориям населения»:
а) в блоке «Республиканский центр экстренной медицинской помощи» и «Областной филиал Республиканского центра экстренной медицинской помощи» приложения № 1 после слов «Республиканский» и «Республиканского» соответственно дополнить словами «научный» и «научного»;

Дальнейшее укрепление здоровья нашего народа, обеспечение воспитания зрелого и гармонично развитого молодого поколения является одним из приоритетных направлений государственной политики. Так, в настоящее время в нашей стране уделяется серьезное внимание созданию самых совершенных и современных условий, дальнейшему повышению качества медицинских услуг. Президент нашей страны Шавкат Мирзиёев в каждом своем выступлении, на встречах еще и еще раз отмечает, что для того чтобы наш народ был доволен жизнью, прежде всего, необходимо удовлетворить его потребности в качественных медицинских услугах. На встречах главы нашего государства с представителями сферы здравоохранения, состоявшихся 5 января и 7 февраля этого года, были высказаны критические мысли о сегодняшнем состоянии сферы, что стало важным шагом на пути решения накопившихся проблем.

Сегодня система экстренной медицинской помощи включает Республиканский научный центр экстренной медицинской помощи и его областные филиалы, отделения при районных и городских медицинских объединениях, станции скорой медицинской помощи и санитарную авиацию. Главное, благодаря масштабным мерам, реализуемым на пути развития отрасли, ежегодно осуществляется стационарное лечение в учреждениях системы экстренной медицинской помощи более 600 тысяч больных, предоставляется амбулаторная медицинская помощь более 1 миллиону больных, службой скорой медицинской помощи обслуживается более 7 миллионов вызовов в год.

Вместе с тем в настоящее время в отрасли имеется ряд проблем и вопросов, требующих оперативного решения, принятия конкретных мер.

Прежде всего, актуальной задачей остается совершенствование нормативно-правовых актов в сфере экстренной медицины, укрепление ее материально-технической базы, развитие научных разработок в сфере экстренной медицинской помощи, повышение уровня обеспечения квалифицированными кадрами, лекарственными средствами, медицинским оборудованием, специализированным автотранспортом и средствами связи. Это приводит к необходимости пересмотра системы управления и координации деятельности скорой медицинской помощи, принятия экстренных мер по коренному улучшению качества экстренной медицинской помощи.

В этих целях в Указе Президента Республики Узбекистан «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы экстренной медицинской помощи» предусмотрены меры по определению наиболее важных направлений развития данной системы, повышению качества и результативности деятельности службы скорой медицинской помощи, расширению спектра научных исследований в области экстренной медицинской помощи, а также углублению международного сотрудничества.

В Указе Президента также предусмотрены широкое применение в системе экстренной медицинской помощи современных научно-технических средств и информационно-коммуникационных технологий, внедрение современных механизмов оперативного взаимодействия системы оказания экстренной медицинской помощи с экстренными службами других министерств и ведомств, а также внедрение передовых методов подготовки медицинских кадров.

Согласно Указу Республиканский центр экстренной медицинской помощи Министерства здравоохранения Республики Узбекистан переименован в Республиканский научный центр экстренной медицинской помощи Министерства здравоохранения Республики Узбекистан и определены основные задачи Центра.

Основными задачами Центра определены предоставление высококвалифицированной специализированной, высокотехнологичной экстренной, скорой и неотложной медицинской помощи населению на бесплатной основе, осуществление организационно-методического руководства деятельностью системы экстренной медицинской помощи, соответствующей современным мировым требованиям оперативности, высокой технологичности и эффективности, проведение научных исследований по созданию новых, эффективных технологий профилактики, диагностики и лечения в экстренных ситуациях и внедрение их в практику здравоохранения, установление тесного сотрудничества с ведущими зарубежными профильными организациями и др. Помимо того, Центр будет заниматься вопросами формирования приоритетных направлений развития науки и научных исследований в сфере оказания экстренной медицинской помощи, проведения научных исследований по дальнейшему развитию экстренной медицинской помощи и созданию эффективных технологий, координации переподготовки и повышения квалификации врачей и среднего медицинского персонала, подготовки научных и научно-педагогических кадров системы оказания экстренной медицинской помощи.

Как отмечается в Указе, в срок до 1 июля 2017 года будет разработан комплекс мероприятий по организации деятельности координационно-диспетчерских служб Центра и его региональных филиалов, обеспечивающих оперативное управление и координацию деятельности выездных бригад скорой медицинской помощи с созданием единой информационной базы и сети передачи данных. Так, требованием сегодняшнего дня является совершенствование деятельности диспетчерских служб скорой медицинской помощи, внедрение в практику современных видов связи и телекоммуникаций. В этой связи с 1 января 2019 года будут учреждены координационно-диспетчерские службы, действующие совместно с Министерством внутренних дел, Министерством по чрезвычайным ситуациям Республики Узбекистан и акционерной компанией «Узтрансгаз».

Хорошо известно, что наблюдаемые в деятельности службы экстренной медицинской помощи недостатки связаны и с вопросами, касающимися автотранспортной системы. Отныне автотранспортное обслуживание станций скорой медицинской помощи Центра будет осуществляться государственной компанией «Специализированное автотранспортное предприятие Главного управления здравоохранения города Ташкента». Это будет способствовать обеспечению исправного состояния автотранспортных средств и своевременному прибытию по вызову по нужному адресу.

Как показывает опыт, внедрение современных технологий в практику создает возможность в несколько раз улучшить качество медицинских услуг. В Указе уделяется внимание созданию льгот в этом направлении. В этих целях предусмотрено освобождение до 31 декабря 2020 года от таможенных платежей ввозимого технологического и телекоммуникационного оборудования, комплектующих изделий, запасных частей и программного обеспечения для нужд координационно-диспетчерских служб по перечням, утверждаемым Кабинетом Министров Республики Узбекистан.

Еще один значительный аспект Указа заключается в том, что на базе Ташкентского областного многопрофильного медицинского центра будет образован Ташкентский областной филиал Республиканского научного центра экстренной медицинской помощи. С учетом того, что в этом регионе до сих пор не было такого учреждения, нетрудно понять, какое важное значение приобретает это новшество.

Согласно Указу предусмотрено, что с 1 апреля этого года станция скорой медицинской помощи Главного управления здравоохранения города Ташкента с ее районными подстанциями передается Центру в качестве структурного подразделения с сохранением статуса юридического лица.

Предусмотренное в данном Указе Президента нашей страны внимание и предоставляемые льготы, современное медицинское оборудование для развития сферы, уникальные технологические возможности являются важным фактором повышения уровня научных изысканий, проводимых специалистами, разработки и внедрения в практику новых перспективных методов диагностики и лечения в экстренных ситуациях. Это, в свою очередь, не только повышает эффективность лечебного процесса, но и послужит сокращению сроков стационарного лечения и расходов на эти цели.

Подводя итог, можно сказать, что этот Указ и утвержденные им правовые документы будут служить руководством к действию в дальнейшем совершенствовании системы экстренной и скорой медицинской помощи, подъему на новый уровень предоставляемых медицинских услуг, расширению масштаба научно-исследовательской деятельности в сфере и внедрению в практику передового зарубежного опыта.

Так, когда речь идет о здоровье населения, интересах людей, благосостоянии народа, этот вопрос всегда будет оставаться в центре внимания. Глубоко символично, что эти добрые цели будут реализованы в 2017 году, объявленном Президентом нашей страны Шавкатом Мирзиёевым Годом диалога с народом и интересов человека.


10. Ўзбекистон Республикаси Президентининг иловага мувофиқ айрим ҳужжатларига ўзгартириш ва қўшимчалар киритилсин.
 LexUZ шарҳи
Олдинги таҳрирга қаранг.
(2-банд Ўзбекистон Республикаси Президентининг йил 30 апрелдаги ПФ-6218-сонли Фармонига асосан ўз кучини йўқотган — Қонунчилик маълумотлари миллий базаси, 30.04.2021 й., 06/21/6218/0398-сон)

Мамлакатимизда аҳоли саломатлигини янада мустаҳкамлаш, жисмонан соғлом ва етук авлодни вояга етказишни таъминлаш давлат сиёсатининг устувор йўналишларидан бири ҳисобланади. Бугунги кунда юртимиз тиббиёт муассасаларида энг илғор ва замонавий шарт-шароитлар яратиш ҳамда тиббий хизмат сифатини янада оширишга жиддий эътибор қаратилмоқда.

Президентимиз Шавкат Мирзиёев ҳар бир маърузаси ва нутқида, турли учрашувларда халқимизни рози қилиш учун, энг аввало, унинг сифатли тиббий хизматга бўлган талабини қондириш ниҳоятда зарурлигини доимо таъкидлаб келмоқдалар. Давлатимиз раҳбарининг жорий йил 5 январь ва 7 февраль кунлари соғлиқни сақлаш соҳаси вакиллари билан ўтказган учрашувлари ҳам тизимдаги мавжуд ҳолатни чуқур танқидий таҳлил қилиб, йиғилиб қолган масалаларни самарали ҳал этиш йўлида муҳим қадам бўлди. Бу борада, айниқса, мамлакатимизда қабул қилинган ва босқичма-босқич амалга оширилаётган соғлиқни сақлаш тизимини ислоҳ қилишга оид ҳуқуқий ҳужжатлар алоҳида ўрин тутмоқда.

Ҳозирги вақтда бу тизим Республика шошилинч тиббий ёрдам маркази ва унинг вилоятлардаги филиаллари, туман ва шаҳар тиббиёт бирлашмалари қошидаги бўлимлари, мамлакатимизнинг барча ҳудудларидаги тез тиббий ёрдам хизмати станциялари ва санитар авиация хизматини ўз ичига олади. Энг асосийси, соҳа ривожи йўлида амалга оширилаётган кенг кўламли чора-тадбирлар натижасида шошилинч тиббий ёрдам тизимида йилига 600 минг нафардан зиёд беморга юқори малакали стационар ва 1 миллион нафардан ортиқ беморга амбулатор ёрдам ҳамда 7 миллиондан зиёд чақириқлар бўйича хизмат кўрсатилмоқда.

Шу билан бирга, ҳозирги вақтда соҳада зудлик билан ҳал этишни талаб қиладиган бир қатор муаммо ва масалалар ҳам борки, у аниқ чора-тадбирлар кўришни тақозо этмоқда.

Авваламбор, шошилинч тиббиёт соҳасидаги меъёрий-ҳуқуқий ҳужжатларни такомиллаштириш, моддий-техник базани мустаҳкамлаш, илмий ишланмаларни ривожлантириш, малакали кадрлар, дори воситалари, тиббий ускуналар, ихтисослаштирилган автотранспорт ва алоқа воситалари билан таъминланиш даражасини яхшилаш долзарб масала бўлиб қолмоқда. Бу эса тез тиббий ёрдам фаолиятини бошқариш ва мувофиқлаштиришнинг амалдаги тизимини қайта кўриб чиқиш, шошилинч тиббий ёрдам сифатини тубдан яхшилашга доир тезкор чоралар кўриш заруратини юзага келтирмоқда.

Шу мақсадда Ўзбекистон Республикаси Президентининг «Шошилинч тиббий ёрдамни янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида»ги Фармонида мазкур тизимни такомиллаштиришнинг энг муҳим йўналишларини белгилаш, тез тиббий ёрдам хизматининг сифат ва самарадорлигини ошириш, шошилинч тиббий ёрдам соҳасидаги илмий тадқиқотлар кўламини кенгайтириш ҳамда бу борада халқаро ҳамкорликни чуқурлаштиришга қаратилган аниқ вазифалар белгилаб берилди.

Фармонда, шунингдек, шошилинч тиббий ёрдам тизимида замонавий илмий-техник ютуқлар ва ахборот-коммуникация технологияларини кенг қўллаш, шошилинч тиббий ёрдам кўрсатиш тизимининг бошқа вазирликлар ва идораларнинг шошилинч хизматлари билан тезкор ҳамкорлигини таъминлаш бўйича замонавий механизмларни татбиқ қилиш, кадрларни тайёрлаш борасида илғор усулларни жорий этиш кўзда тутилган.

Фармон билан Ўзбекистон Республикаси Соғлиқни сақлаш вазирлигининг Республика шошилинч тиббий ёрдам маркази Ўзбекистон Республикаси Соғлиқни сақлаш вазирлигининг Республика шошилинч тиббий ёрдам илмий маркази, деб қайта номланди ва Марказнинг асосий вазифалари белгиланди.

Хусусан, аҳолига бепул асосда малакали ихтисослаштирилган, юқори технологияли шошилинч, тез ва кечиктириб бўлмайдиган тиббий хизмат кўрсатиш, самарадорлиги бўйича жаҳон талабларига мос келадиган шошилинч тиббий ёрдам тизимининг фаолиятига ташкилий-услубий раҳбарлик қилиш, кечиктириб бўлмайдиган ҳолатларнинг профилактикаси, диагностикаси ва уларни даволаш бўйича янги, самарали технологияларни яратиш, хорижий турдош ташкилотлар билан яқин ҳамкорлик ўрнатиш каби йўналишлар Марказнинг асосий вазифалари сифатида қайд этилди. Бундан ташқари, Марказ шошилинч тиббий ёрдам кўрсатиш соҳасида фан ва илмий тадқиқотлар ривожланишининг устувор йўналишларини шакллантириш, шошилинч тиббий ёрдам кўрсатиш тизимини янада такомиллаштириш ва илғор технологияларни яратиш юзасидан илмий тадқиқотлар олиб боришни, шифокорлар ва ўрта тиббиёт ходимларини қайта тайёрлаш ва малакасини ошириш, шошилинч тиббий ёрдам кўрсатиш тизими учун илмий ва илмий-педагог кадрлар тайёрлашни ҳам мувофиқлаштириб боради.

Фармонда таъкидланганидек, 2017 йилнинг 1 июлигача ягона маълумотлар базаси ва маълумотларни узатиш тармоғини яратган ҳолда, тез тиббий ёрдам бригадаларининг фаолиятини тезкор бошқариш ва мувофиқлаштирилишини таъминловчи Марказ ва унинг ҳудудий филиалларининг мувофиқлаштирувчи-диспетчерлик хизматлари фаолиятини ташкил қилиш бўйича чора-тадбирлар мажмуаси ишлаб чиқилади. Чунки, тез тиббий ёрдам фаолиятида диспетчерлик хизматларини яхшилаш, унинг кечаю кундуз самарали ишлашини таъминлаш бугунги кун талабидир. Шу муносабат билан 2019 йилнинг 1 январидан бошлаб Ички ишлар вазирлиги, Ўзбекистон Республикаси Фавқулодда вазиятлар вазирлиги ва «Ўзтрансгаз» акциядорлик компанияси билан ўзаро ҳамкорликда фаолият юритувчи мувофиқлаштирувчи-диспетчерлик хизматлари жорий қилинади.

Ушбу хизмат фаолиятида кузатилаётган камчиликларга тизимда автотранспорт воситалари билан боғлиқ масалалар ҳам сабаб бўлаётгани кўпчиликка маълум. Эндиликда Марказнинг Тез тиббий ёрдам станцияларига автотранспорт хизматини кўрсатиш «Тошкент шаҳар соғлиқни сақлаш бош бошқармасининг ихтисослаштирилган автотранспорт корхонаси» давлат корхонаси томонидан амалга оширилади. Бу эса автотранспорт воситаларининг ҳар доим соз ҳолатда бўлишини ва керакли манзилга ўз вақтида етиб боришини таъминлашга хизмат қилади.

Айни вақтда кечиктириб бўлмайдиган вазиятларда кўплаб инсонларнинг ҳаётини сақлаб қолиш мақсадида шошилинч тиббий ёрдам хизмати муассасаларининг моддий-техник базасини мустаҳкамлаш, тизимнинг транспорт паркини бойитиш учун давлат бюджети ва бошқа маблағлар ҳисобидан 1200 та тез тиббий ёрдам автомобили харид қилинадиган бўлди.

Тажрибадан маълумки, замонавий технологияларни амалиётга жорий этиш тиббий хизмат сифатини бир неча баробар яхшилаш имконини яратади. Фармонда ушбу йўналишда имтиёзлар яратишга алоҳида эътибор қаратилган. Шу мақсадда 2020 йилнинг 31 декабригача Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси томонидан тасдиқланган рўйхатлар бўйича Мувофиқлаштирувчи-диспетчерлик хизматлари эҳтиёжларини таъминлаш учун олиб кирилаётган юқори технологияли ва телекоммуникация жиҳозлари, бутловчи қисмлар, эҳтиёт қисмлар ва дастурий таъминотни божхона тўловларидан озод этиш белгиланди.

Яна бир эътиборли жиҳати шундаки, Фармонга кўра, Тошкент вилояти кўп тармоқли тиббиёт маркази базасида Республика шошилинч тиббий ёрдам илмий марказининг Тошкент вилояти филиали ташкил этилади. Агар шу вақтгача ушбу ҳудудда бундай тиббий муассаса мавжуд бўлмаганини назарда тутадиган бўлсак, бу янгилик вилоят аҳолиси саломатлигини сақлаш борасида қандай катта аҳамият касб этишини тасаввур қилиш қийин эмас, албатта.

Яна бир янгилик — шу йилнинг 1 апрелидан бошлаб Тошкент шаҳар соғлиқни сақлаш бош бошқармаси тез тиббий ёрдам станцияси унинг туманлардаги кичик станциялари билан бирга, юридик шахс мақомини сақлаган ҳолда, таркибий бўлинма сифатида Марказга берилиши кўзда тутилган.

Президентимизнинг мазкур Фармонида кўзда тутилган эътибор ва берилаётган имтиёзлар, соҳа учун ажратилаётган замонавий тиббий асбоб-ускуналар ҳамда уларнинг ноёб технологик имкониятлари тизим мутахассислари олиб бораётган илмий изланишларнинг савиясини юксак даражада ошириш, шошилинч ҳолатларда диагностика ва даволашнинг янги истиқболли усулларини ишлаб чиқиш, ривожлантириш ва амалиётга татбиқ қилиш имкониятларини янада кенгайтиришда муҳим омил бўлиб хизмат қилади. Бу эса, ўз навбатида, даволаш жараёнининг самарасини оширибгина қолмай, стационар даволаш муддатларини ва бунинг натижасида сарф-харажатларни ҳам кескин камайтириши шубҳасиз. Бундан ташқари, ушбу Фармон Марказнинг барча филиалларини энг юксак мезонларга жавоб берадиган тиббий аппаратлар, хусусан, юрак ва қон-томирларнинг ультратовуш доплерографияси, замонавий ангиографик тузилмаси, мультиспирал компьютер томография ва магнит-резонанс томограф аппаратлари билан тўлиқ таъминлаши учун имконият яратади.

Хулоса қилиб айтганда, мазкур Фармон ҳамда у билан тасдиқланган ҳуқуқий ҳужжатлар шошилинч ва тез тиббий ёрдам тизимини янада такомиллаштириш, кўрсатилаётган тиббий хизматлар сифатини янги босқичга кўтариш, соҳада илмий-тадқиқот фаолияти кўламини кенгайтириш ҳамда илғор хорижий тажрибаларни амалиётга жорий этишда дастуриламал бўлиб хизмат қилади.

Мамлакатимизда аҳоли саломатлиги, инсон манфаатлари, халқимиз фаровонлиги ҳақида сўз борар экан, бу масалалар доимо давлатимизнинг эътибор марказида бўлиб қолади. Ана шу эзгу мақсадларнинг мамлакатимиз Президенти Шавкат Мирзиёев томонидан эълон қилинган Халқ билан мулоқот ва инсон манфаатлари йилида рўёбга чиқарилиши эса янада аҳамиятлидир.